Een weidemaatje nemen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emelie5

Een weidemaatje nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 18:04

Ik heb een haflinger merrie en die staat nogal alleen. Ik kom er wel drie keer per dag maar ik hoor vaker dat het fijner voor een paard is om bij een ander paard te staan/zijn. Is een Shetlander dan ook leuk? En mijn merrie staat nu overdag in de wei en 's avonds gewoon weer in de stal. Maar met een Shetlander erbij kun je denk ik beter een schuilstal nemen... :\

Iemand nog tips?
Alvast bedankt :)

Memere

Re: Een weidemaatje nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 18:07

Een paard is een kuddedier dus heeft in principe altijd een maatje nodig..een mens is geen maatje waar je even mee kunt spelen.
Als je de mogelijkheid hebt om een schuilstal te zetten of een 2de stal dan kun je dit beter doen alvorens je een maatje erbij koopt. :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 18:14

een paard moet je echt niet alleen zetten! Ik zou er zeker een shetje oid bij zetten. Schuilstal kan prima, s'nachts op stal is ook prima!

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 18:18

Goed dat je een maatje wilt nemen! Je merrie zal ontzettend blij zijn met een shetlander. Een schuilstal is inderdaad handig, mocht je een kleinere willen maken, dan kan je natuurlijk de shet buiten laten 's avonds en de merrie in de stal. Dan kan de shetlander gewoon de schuilstal gebruiken

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 18:20

Mijn shetlander heeft een tijd alleen gestaan,sins een paar weken staat er nog een shetlander bij en ik zie m'n paardje helemaal opbloeien.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 18:22

Je paard zal heel erg blij zijn met een maatje. Mijn welsh heeft ook een poos alleen gestaan, zij is echt opgeleefd toen we er een shet bij kochten. Al was het in het begin wel wennen voor haar en hadden ze wat strubbelingen om de rangen te bepalen. Inmiddels zijn ze met zijn drieën een stabiele kudde.

Mieske200

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 18:22

Paarden zijn kuddedieren, dus het zou idd leuk zijn voor jouw paard om een maatje te hebben. Let er wel op dat als jouw paard wat verlegen is, dat je geen mega overheersende en bazige extra pony erbij neemt. Ik ken deze situatie bij mijn kennis en dit ging niet zo goed, helaas.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 18:24

Zeker een ander paard erbij! Een paard alleen is heel sneu en hoort gewoon niet.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 18:27

Wij hebben ook een shet erbij staan. De stal zit geen deur in maar eigenlijk staat de pony binnen en de shet gaat onder het afdak voor de stal staan tenzij het echt heel slecht weer is.
Ik zou het zeker aanraden om een leuk vriendje te zoeken.
Hengstjes worden vaak voor een appel en een ei aangeboden maar is niet handig gezien je een merrie hebt

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 18:29

Ja zeker een maatje erbij nemen. Daar zal je haflinger ook erg blij mee zijn. Shetlander kan volgens mij wel hoor.

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 18:29

Het is ook niet onbelangrijk dat er een klik is tussen twee paarden. Mijn paard heeft zich jarenlang afgezonderd van andere paarden. Ik dacht dat het gewoon zijn aard was (al had hij daarvoor wel maatjes, maar na het overlijden van zijn maatje is hij zich gaan afzonderen). Sinds maart 2014 staat hij op een andere stal samen met een ander paard en hij is totaal anders!

Ze spelen wat af samen en hij is echt zoveel gelukkiger. Terwijl ik hiervoor echt twijfelde of hij soortgenoten wel leuk vond en of ik hem wel een plezier mee deed.

Maar een maatje is echt zo belangrijk voor een paard.

Emelie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 20:42

Bedankt iedereen!

Ik logeer ook wel eens bij een vriendin en dan gaat mijn pony ook mee logeren. Dan ziet ze er ook veel vrolijker uit!
Maar Bina is echt een dominante merrie. Wat past daar goed bij? Een ruin, merrie... etc.

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 21:22

Dat maakt in geslacht niet veel uit. Je kunt beter naar de pony/paard zijn karakter kijken en daarop uitzoeken. Veel succes

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:09

Een paard alleen kan echt niet. Ponietje er bij zoeken dus.

Sinds een paar maanden heb ik een wei voor mezelf. Voorheen steeds in pension gestaan met mijn ruin. Die nu dus naar zijn huidige wei ging. Omdat ik maar één paard had heb ik een vriendinnetje voor 'm gezocht. Ik wou eigenlijk geen merrie, en zeker geen shet... en ze is zo leuk <3 Vanwege die pony zie ik ook ineens een kant van mijn ruin die ik nog niet kende :P

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:14

Je kunt er ook een schaap ofzo inzetten? Klinkt raar maar dan heeft je paardje wel gezelschap.. Zijn genoeg paarden die een geit of schaap als weidemaatje hebben.. Ken er ook 1 waarvan de geit zelf meegaat naar concours :') :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:19

Een schaap is niet te vergelijken met een soortgenoot. Daarnaast kun je niet zomaar schapen houden, daarvoor moet je zo'n nummer hebben. En je krijgt gedoe als er weer ergens een schapenziekte/klauwdierziekte is. Daarnaast moet je ook maar net verstand van schapen hebben natuurlijk.

Behalve de bijkomstigheden voor jezelf is het voor de haf geen echte toevoeging als er een schaap bij staat. Dat haalt het totaal niet bij een ander paardje.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:21

xLeoniee schreef:
Je kunt er ook een schaap ofzo inzetten? Klinkt raar maar dan heeft je paardje wel gezelschap.. Zijn genoeg paarden die een geit of schaap als weidemaatje hebben.. Ken er ook 1 waarvan de geit zelf meegaat naar concours :') :')

Dan heb je een ongelukkig paard én schaap, ze spreken elkaars taal niet :n

Heel goed dat je er een maatje bij wil nemen TS! Een shet zou prima moeten zijn :j

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:28

Ik heb nog wel een hele lieve KWPN'er met een peesblessure, die je gratis mag hebben :P (A).
Staat ook 's nachts op stal!

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:31

Ondanks dat paard en koe elkaars taal niet spraken, volgens velen hier, was de koe volledig van kaart toen haar paardenmaatje ingeslapen moest worden.
Ga er niet te snel vanuit dat twee diersoorten geen band kunnen ontwikkelen! En dat ze samen geen eigen taal kunnen hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:34

Tuurlijk kan dat, als een paard geen ander gezelschap heeft kan het wennen en zich hechten aan een koe of schaap. Mijn paard vindt koeien ook leuk. Maar hij vindt paarden het leukst, en daarom heb ik er een paardje bij.

Een paard heeft net zo veel boodschap aan een schaap als een mens. Als een mens dag in dag uit jarenlang alleen een schaap als gezelschap heeft bouwt hij er ook een band mee op. Maar dat is daarmee nog geen vervanging voor gezelschap van iemand van je eigen soort.

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:39

Hier even een voorbeeld van het spelen:
Afbeelding

Afbeelding

Een schaap zou ik persoonlijk niet aanraden (zoals meerdere hebben aangegeven). Misschien wel leuk als maatje maar echt d'r ei kwijt kunnen... Denk ik toch dat een ander paard/pony beter is. Ook kan ik echt niet zeggen of je er een merrie of ruin het beste bij kunt zetten. Dat is per paard verschillend. Ik dacht namelijk eerst ook dat mijn paard (laat gecastreerd en aardig dominant) het beste met een merrie overweg zou kunnen of een oude ruin.

Maar hij is door een 4 jarige ruin herboren en ze zijn onafscheidelijk! Mijn paard is overigens 20 en heeft artrose in beide spronggewrichten... Maar hij lokt het spelen nu net zo goed uit als z'n maatje. Ik weet niet hoeveel grond je tot je beschikking hebt, maar misschien een idee om iemand (tegen betaling) erbij te zetten?

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:42

De vos is overigens die van mij...

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:47

Een paard is een kuddedier zoals hier al vaker gezegd is :)
geen enkel ander dier (en ook nietde mens) vervangt die drang..
Je zal inderdaad opzoek moeten naar een paardenmaatje, en dat kan een shetlander ook prima zijn hoor! :j
je hoeft voor een shetlander niet persee een inloopstal te bouwen of wat dan ook.
mijn shettie staat eigenlijk altijd in de (grote) stal van mijn merrie erbij als ze avonds naar binnen gaan ;)
enkel het voeren moet ik wel apart doen, maar samen in een stal staan en het hooi delen gaat toppie!

en als je ze wel apart wilt, kan dit heel gemakkelijk,
een shettie hoeft echt geen grote stal voor snachts en alleen al een overkappingkje met een kant a twee kanten dicht voor de wind is genoeg ;) Je paard naar binnen en je shettie buiten, kan ook prima!
laat zoiets als een stal ALSJEBLIEFT niet de 'nee' zijn in de zoektocht naar het geschikte maatje voor je paard.. want ja, het kost ff moeite, maar je wil niet weten hoe gelukkig je je paard maakt!

laat ene paard nooit alleen staan, het doet ze echt geen goed..
wat ook kan is eventueel een weidegenootje erbij zoeken, dus niet een paardje erbij kopen maar iemand erbij laten komen waarmee je de weide deelt. scheelt behalve dat je paard gelukkiger is met een maatje, soms ook wel wat werk en er kan financieel misschien ook wel wat voor gekregen worden ;)

In sommige landen is het alleen zetten van paarden verboden en kan je hier zware boetes voor krijgen tot soms zelf tot het afnemen van je paard... Ik ben daar voorstander voor, want ik vind het gewoon niet eerlijk tegenover een kuddedier om hem te ontdoen van een constant maatje...
ook af en toe samen staan (ja ze staan 1x per week samen in een paddock etc. die 'smoesjes') vindt ik niet rieel.. dit zijn dieren die in grote groepen ALTIJD samen zijn, in een stal apart begrijp ik, maar nooit helemaal alleen afgezonderd van alle paarden..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 09:46

Samen in een stal kan alleen als je stal groot genoeg is. Zelfs de beste maatjes kunnen weleens mot krijgen of even ruimte voor zichzelf willen en dan moeten ze elkaar wel uit de weg kunnen. Zelf heb ik twee stallen van 3x3 en ze hebben het weleens voor elkaar gekregen om er met zijn drieën in te slapen. Maar de deuren staan altijd open zodat ze weg kunnen als ze willen. Ik zou ze iig niet samen opsluiten, hooguit de twee shetten samen

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:01

al zet je er een minipaardje bij, het gaat om een 'maatje'. bij voorkeur wel een paard/pony en geen geitje ofzo. Geiten en paarden 'spreken' niet dezelfde taal, dus ze kunnen niet goed communiceren. er worden veel shetlandertjes te bruikleen aangeboden, dus misschien kun je dat eens overwegen?