Paard eet zaagsel EN stro wat nu????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NanaWxJoyce

Paard eet zaagsel EN stro wat nu????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 12:38

Hoi Hoi

Ik hoop dat ik hier goed zit met mijn vraag maar:
Het paard van mijn zus eet zaagsel EN stro op stal?
Lijkt me niet heel gezond als ik zie hoeveel hij daarvan eet.
Wat kan ze het beste doen?
Hij krijgt al meer voer, en ze heeft al een slowfeeder gekocht.
Hopelijk hebben jullie tips!

+:)+
Laatst bijgewerkt door NanaWxJoyce op 22-12-14 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Christavang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:39

Hem in een lege stal zetten met voldoende hooi/kuil.
Wel met stalmatten op de bodem.

Ninx

Re: Paard eet zaagsel EN stro wat nu????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:42

Hoe zwaar is het paard en hoeveel kilo hooi krijgt hij? Eet hij stro en zaagsel terwijl er ook hooi ligt?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:42

Heeft het paard echt onbeperkt hooi? Hoeveel komt hij buiten? Verveelt hij zich op stal?

NanaWxJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 13:11

Ik denk dat hij zo rond de 700 kilo weegt.
Hij eet het zodra zijn eigen hooi op heeft, hij krijgt een net vol en een hoop op de grond geen idee hoeveel kilo precies maar het hooinet is ongeveer 75cm bij 75cm
Ze gaan nu s'ochtends rond een uur of 10 naar buiten en dan tegen 4 weer naar binnen.
Ik heb inderdaad wel aan verveling gedacht maar heb geen flauw idee

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:13

Mijn vp eet ook stro uit dr box. Dit is puur uit verveleing en omdat ze op dieet is. Voor haar heeft het nooiy schade opgeleverd. Ze houdt gwn van het graasgevoel. Zij doet dit alleen als het stro vers is
voor zover ik weet is het dus niet echt schadelijk, zaagsel geen idee. Lijkt me wel beetje minder aangezien dit heel andere textuur heeft

NanaWxJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 13:17

Dan zou ze hem op stro moeten houden, alleen als ze dat doet heeft ze het er ook over dat haar stal zo nat en vies is iedere dag, zo kwamen we eigenlijk op dat het dan misschien op zaagsel beter zou zijn en omdat dat meer vocht op neemt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:19

En de stal, is het een buitenstal of is er een luik naar buiten? Rondom tralies of 3 dichte muren? Gebeurd er veel voor de stal of is het lekker druk? Er kan heel veel meespelen :)

NanaWxJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 13:25

Het is een schuur daar staan 5 stallen aan de ene kant en 5 aan de overkant,is met tralies en hij kan wel door een luikje met zn hoofd, nu je het zegt eerder stond ie in een stal zonder tralies en kon die over 3 muren heen kijken.. sinds die op deze stal eet doet hij dit, maar nu moet ik ook zeggen dat ze er weinig mee doet met het paard..

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:32

ik heb mijn pony twee maanden geleden in moeten laten slapen ten gevolge van een verstoppingskoliek, veroorzaakt door het stro. het klinkt misschien dramatisch, maar kijk er alsjeblieft mee uit, het kan zo makkelijk fout gaan..
ik mest mijn stallen nooit helemaal 'perfect' uit, ik haal de poep eruit en de ergste natte plekken, maar de rest van het vieze stro meng ik met één of twee plakken vers stro. ik zorg ervoor dat het stro nooit te schoon is, dan gaan de paarden er veel teveel van eten en kan ik de da bellen.
ik wil je absoluut niet bang maken ofzo en het is niet zo dat je altijd een koliek krijgt van het eten van stro, maar ik wil je graag waarschuwen, het is zó naar om mee te maken.
succes!

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:37

Echt uitkijken met het eten van zaagsel!!! Ik heb mijn paard ook bijna niet meer gehad, nadat ze ineens heel veel zaagsel begon te eten. Ze kreeg verstoppingskoliek en had een dag 41/42 graden koorts. Was echt vreselijk haar zo te zien, en ze heeft echt op het randje gelegen.
Ik heb haar nu vanaf dat moment op rubberen matten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:40

Zaagsel eronder weghalen en alleen op stro zetten een idee en meer hooi geven net zoveel tot er s ochtends nog een beetje over is.stro eten kan op zich geen kwaad zolang ze geen koliek vreten. Onze oude merrie deed dat wel maar die bleef gelukkig van zaagsel af.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:41

Als hij koliek gevoelig is dan ook niet op stro zetten (anders zou ik hem wel op stro laten, maar dan de stal nooit echt heel schoon maken. Vers stro mengen met het vuile wat er nog ligt, zodat hij dat hopelijk ook niet opeet), maar zaagsel (of vlas, wat ik zelf voor me paard heb) is echt slecht om op te eten. Gelukkig vind de mijne het totaal niet lekker, maar stro vreet hij op net zolang totdat de stal leeg is (en hij ziek is).

Denk dat het dan toch echt op rubber moet gaan worden.

NanaWxJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 13:42

Inderdaad ik ga het doorgeven! bedankt voor alle reacties ik hoop dat het wat word!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:46

Leprycorn schreef:
Als hij koliek gevoelig is dan ook niet op stro zetten (anders zou ik hem wel op stro laten, maar dan de stal nooit echt heel schoon maken. Vers stro mengen met het vuile wat er nog ligt, zodat hij dat hopelijk ook niet opeet), maar zaagsel (of vlas, wat ik zelf voor me paard heb) is echt slecht om op te eten. Gelukkig vind de mijne het totaal niet lekker, maar stro vreet hij op net zolang totdat de stal leeg is (en hij ziek is).

Je stal niet heel erg schoonmaken kan weer andere problemen tot gevolg hebben en ik vermoed dat het ook niet de oorzaak van het stro eten oplost. Ik weet natuurlijk niet zeker wat die oorzaak is, maar ik zou eens beginnen met het paard vaker van stal te halen en meer hooi te geven. Wellicht is het probleem dan op een positieve manier opgelost ipv dat je hem ook nog het stro afneemt en hij koliek krijgt omdat hij niks meer kan eten.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:48

vlas een idee?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:51

Mijn merrie vreet ook haar stal leeg maar kan het goed verteren.
Ik wil haar niet op zaagsel omdat als ze dan toch een verstopping zou doen stro minder erg is dan zaagsel. En wil haar het geknabbel ook niet ontnemen.
Maakt trouwens niet uit hoeveel hooi ze heeft.

Zaagsel zou ik er dus wel uit halen. En dan ofwel op rubbermatten ofwel stro laten eten. Het is een risico maar sommige paarden kunnen daar goed mee om.

Over vlas: goed product maar als ze daar van eten kan je gegarandeerd naar de kliniek. Vlasverstoppingen zijn nog erger dan zaagsel.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:52

Nikass schreef:
Leprycorn schreef:

Je stal niet heel erg schoonmaken kan weer andere problemen tot gevolg hebben en ik vermoed dat het ook niet de oorzaak van het stro eten oplost. Ik weet natuurlijk niet zeker wat die oorzaak is, maar ik zou eens beginnen met het paard vaker van stal te halen en meer hooi te geven. Wellicht is het probleem dan op een positieve manier opgelost ipv dat je hem ook nog het stro afneemt en hij koliek krijgt omdat hij niks meer kan eten.

Je hoeft hem ook niet super goor achter te laten, maar sommige mensen halen bijna elke dag de stal helemaal leeg zodat er alleen maar nieuw vers stro ligt. Hier helpt het bij de paarden die op stro staan om het wat te mengen zodat het niet lekker smaakt. Scheelt de boer waar ik sta altijd heel veel stro. Maar het ligt natuurlijk aan per paard of het helpt ja of nee ;)

Vals is inderdaad helemaal slecht te eten. Mijn paard eet gelukkig niet eens zn hooi op als ik het tussen het vlas ligt. Altijd een apart kaal hoekje speciaal voor zijn hooi. Dus het is te proberen maar pas inderdaad wel op!

Mijn paard komt vaak zat buiten maar die zou een strostal helemaal leegvreten. Is bij hem geen verveling, maar hij is gewoon echt een vreetzak :') Geobsedeerd met eten. Kan allerlei oorzaken hebben, maar het is niet altijd te vinden. Hij zou zichzelf echt doodeten als hij los zou breken :Y) :Y) :Y) :Y) :Y) :Y) :Y)

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:02

Mijn bijrijdpaard vreet ook d'r stal leeg. Zij staat op stro en kan door tralies naar de stallen naast haar kijken (waarvan 1 paardloos en vol met stro :+ ) en over haar deur kan kijken aan de voorkant. Er staan 8 paarden op de stal dus het is er veelal rustig. Eigenlijk doet ze het alleen in het najaar, omdat ze dan veel korter buiten staan (alleen 's middags een uur of 4 :( ). Ik heb 't probleem grotendeels kunnen oplossen.
Ze krijgen op deze stal 's ochtends een hooibeurt, 's middags als ze de paddock op gaan en 's avonds als ze weer de stal opgaan. In principe voor de paarden op deze stal genoeg om het zo goed als onbeperkt te noemen, echter is dit paard een vreetzakje (ze is ook op dieet nu en krijgt nagenoeg enkel hooi gevoerd).

Ze krijgt nu op de volgende wijze gevoerd:
8:00 uur: Los op de grond van haar stal +- 3kg hooi
13:00 uur: Los op de grond in de paddock +- 3kg hooi (Hier eet ze echter ámper wat van omdat het nat wordt dus dat reken ik eigenlijk niet mee).
17:00 uur : Vanuit haar hooinet precies 8kg waar ze mee moet doen tot de voerbeurt 's ochtends. Voordat ze uit het net gevoerd werd 's avonds kreeg ze minder hooi (ik gok een kg of 5 à 6) en dit had ze met een uur of drie gewoonweg op en ze vervolgens tot 8:00 uur 's ochtends moest wachten op de volgende hooibeurt...

Ik heb haar hooinet zelf gemaakt van een aanhangernet. Als ik hem helemaal volstouw past er ruim 13kg in :D De maaswijdte is 40 x 40 mm en voor haar heeft dit voldoende slowfeed-effect.

Ook helpt het dat ik haar stal zo uitmest dat er rondom haar voerbak geen stro ligt. Onder haar voerbak wordt haar ochtendhooi namelijk altijd geplaatst en naast haar voerbak hangt 's avonds haar hooinet. Door daar geen stro neer te leggen merk ik dat ze minder snel neigt de overstap van hooi naar stro te maken. En ik had een kapotte jollybal (hij 's lek) gevonden die ik opgehangen heb en ze heeft een liksteen.

Hoop dat je hier wat aan hebt! Succes met het oplossen +:)+
Laatst bijgewerkt door Zwartvosje op 22-12-14 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:03

Onbeperkt graszaad hooi geven. (is heel arm hooi) en gewoon zorgen dat hij áltijd hooi heeft op stal.

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:09

Mijn verzorgpaard eet ook stro, daarom had de eigenaar haar eerst voor het gemak gewoon op het beton staan, maar dat kwam haar hoeven niet ten goede. Ik haal nu altijd de mest uit de stal en een deel van het vieze stro. Het andere deel meng ik met wat schone plakken, dan is het niet te vies, zodat ze geen andere been problemen krijgt, maar ze eet het niet want daar is het wel net te vies voor.

NanaWxJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 14:22

Ik denk idd dat dat de beste oplossing is het mengen. Doe ik zelf ook altijd en dan krabbelt die van mij iets en daar is het ook mee gedaan. Thx

menner2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:59

NanaWxJoyce schreef:
Ik denk idd dat dat de beste oplossing is het mengen. Doe ik zelf ook altijd en dan krabbelt die van mij iets en daar is het ook mee gedaan. Thx

Inderdaad!! Doe ik met het vlas het gebruikte vlas met het nieuwe vlas doorelkaar mengen (of natuurlijk zaagsel) ze vinden gebruikt vlas niet lekker

xElmoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:01

Lintworm misschien?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:24

Ik heb op dat gebied een heel raar paard, die eet eerst haar strostal bijna leeg, en begint daarna pas aan het hooi. Heb al veel verschillende soorten hooi geprobeerd, ze vind stro gewoon veel lekkerder. Dus laat ik ze maar doen. Ze staat nu op rubber matten met een beetje stro en heel veel hooi, en nog steeds geen problemen gehad. Houtzaagsel en vlas eet ze trouwens ook op, en dat is nog veel schadelijker. Mijn paard staat op de wei van zonsopgang tot zonsondergang, en wordt elke dag actief gereden, dus verveling is het bij haar niet, vooral niet omdat ze stro voor hooi kiest.