Paard aan huis, wat te doen met toezicht overdag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Paard aan huis, wat te doen met toezicht overdag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 09:24

Hallo, ik heb jaren mijn paard aan huis gehad, toen ik nog in mijn ouderlijke huis woonde. Nu woon ik sinds een paar jaar samen en met de auto op zo'n 10 minuten afstand van mijn paard, die staat nog steeds bij mijn ouderlijke huis. Op zich prima geregeld, maar toch willen mijn vriend en ik wat groter gaan wonen en zijn we wel eens aan het kijken voor een boerderijtje. Ik zou heel graag weer mijn paard aan huis willen hebben, maar wij werken allebei fulltime.
Nu heb ik al wel nagedacht om er bijvoorbeeld een inloopstal van te maken, zodat ze met slecht weer gewoon zelf naar binnen en naar buiten kan. Verder moet ik alles in de ochtend en avond doen.

Maar ik zit er nog wat meer over in dat er overdag nagenoeg geen toezicht is. Dus mocht er wat aan de hand zijn, dan is er niemand thuis. Eventueel buren die een oogje in het zeil willen houden.

Nu vroeg ik mij af, hoe is dit bij anderen geregeld? Lopen jullie paarden ook veel zonder de toezicht de hele dag? Ik weet wel dat er genoeg paarden zijn die in kuddes ergens op een weiland lopen, maar toch.. Ik ben gewoon even benieuwd naar ervaringen.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:29

Die van mij staan 24/7 buiten op een weiland wat ik huur. Behalve buren die er langs wonen (maar niet erg oplettend zijn..) is er geen toezicht. Ze lopen niet in 7 sloten tegelijk.. ;)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:34

Onze twee shetlanders staan ook aan huis. Ze staan trouwens ook in een inloopstap met paddock en dat is echt ideaal. In het weekend zijn er wel vaak mensen thuis maar doordeweeks is er ook vaak niemand thuis. Sowieso hebben mijn ouders niet heel veel verstand van paarden, dus weet ik niet in hoeverre ze iets op zouden merken. Maar ze kunnen inderdaad ook wel zonder toezicht hoor. Je bent er natuurlijk s ochtends en s avonds ook ;)

MarliesV

Re: Paard aan huis, wat te doen met toezicht overdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:35

Ik heb ze jarenlang aan huis gehad. Eigenlijk dezelfde situatie als die jij schetst.

Klein boerderijtje, inloopstal die altijd toegankelijk is (en waarin ik ook voerde) en de paarden verder 24/7 buiten. Beide fulltime werkend dus het toezicht was hoog uit de buren die een keer een blik werpen maar daar kan je niet van uit gaan.

Nooit problemen mee gehad, 's nachts lig je er ook niet naast denk ik altijd maar.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 09:36

Waarschijnlijk hebben jullie wel gelijk. :)

Heb het afgelopen jaar nogal wat met haar meegemaakt, waardoor ik misschien wat overbezorgd ben :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:39

Hier ook zonder toezicht. Als ik slaap kan ik ze ook niet zien.....
Maar tegenwoordig kun je camera's krijgen waar je via je smartphone op ieder moment op kunt inloggen.
Stopcontact en wifi versterker in de buurt van je wei en klaar:toezicht.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:42

Staat ze trouwens alleen of met een maatje? Omdat je het over een paard hebt?
Edit: Ik zie dat je ook een shetlander hebt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:44

Mijn paarden staan bij m'n vader en die is veel van huis. Ook geen toezicht hoor! Al 16 jaar geen probleem

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:48

Dan moet je eens kijken naar een cameratje waarbij je met je tel af en toe kunt inloggen. In geval van nood bel je dan de buren of je ouders.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 09:48

Ja ik ben dus niet anders gewend dan dat er toezicht is, maar inderdaad 's nachts hebben ze ook nooit toezicht.

Brechtje: Helaas hebben we dit jaar onze shet in moeten laten slapen. Op dit moment staat ze wel samen met een ander paard, maar die zal niet mee verhuizen. Waarschijnlijk zal er dan weer een nieuwe shet moeten komen, want ik zal ze inderdaad niet alleen laten staan..

Bedankt voor al jullie reacties!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:50

Als je er echt mee zit kun je een camera ophangen die je op je werk kunt bekijken. Of die af en toe een foto naar je mobiel stuurt.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:51

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:52

Vroeg het me ook af hoe anderen dat doen.
Ik denk dat wij straks een camera ophangen om het toch een beetje in de gaten te kunnen houden.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:52

Paarden staan ook aan huis, woon op een melkveeboerderij dus mijn vriend is de hele dag thuis aan het werk. Ik werk 4 dagen pw op best wel een afstand van huis, dus dit is echt ideaal. Hij voert tussen de middag en zet ze buiten. Als er niemand thuis is overdag zou ik ook een soort inloop stal willen. En misschien toch ook camera toezicht, al is het alleen maar om te weten wat er overdag gebeurd en er geen vreemde types ongemerkt op je terrein komen. En buren vragen oogje in het zeil te houden als ze wat vreemds zien. Is ook niet nodig 24/7 toezicht te houden, maar zo heb je wel iets van toezicht.
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 16-12-14 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:53

pol013 schreef:
Hier ook zonder toezicht. Als ik slaap kan ik ze ook niet zien.....
Maar tegenwoordig kun je camera's krijgen waar je via je smartphone op ieder moment op kunt inloggen.
Stopcontact en wifi versterker in de buurt van je wei en klaar:toezicht.

Ik dacht hetzelfde, heb je vanaf afstand toch wat toezicht.
De buren kijken ook niet 8 uur lang naar je paarden, als het twee keer 10 seconden is is het veel...

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:57

Ik zou die van mij ook eigenlijk maar 1x per dag hoeven te voeren omdat ik voldoende ruwvoer ophang maar toch ga ik smorgens even kijken of s nachts alles goed gegaan is en dan is het zo weer 4 uur.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:24

Ik heb een eigen weiland 15 km van huis. Ik ben er 2x per dag om te voeren. Er zijn geen buren die er vlak naast wonen maar een stukje verderop woont een vriendin en een lesklant dus die passeren er ook wel eens.
Ze lopen inderdaad niet in 7 sloten tegelijk. Degelijke omheining en degelijke stal doen al heel wat.
Ik doe het nu 3 jaar zo en in die 3 jaar heb ik een wisselende groep gehad en nooit problemen.
Ze hebben ons 1x uit ons bed gebeld paar maanden geleden en toen was de shetlander ontsnapt :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:33

Camera met app op je telefoon.
Dat gaf mij heel veel rust.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:34

Vriendin van me heeft haar tinker op een landje weg van huis staan. Ze werkt niet fulltime maar wel een paar hele dagen. Zij doet dus ook alles 's ochtends en 's avonds. En tinker staat dus overdag zonder toezicht. De overburen houden het wel in de gaten, maar daar zit nog een bomenrij en een weg tussen.

Goed omheinen, zorgen voor voldoende schuil en eten en dan moet het gerust kunnen.

En als je aan huis voorzieningen hebt is een ip-camera ook nog een idee. Heb je wel wifi in de buurt nodig.

Zo kan ik op het werk mijn huiskamer en de kippenschuur in de gaten houden op monitor, smartfoon en tablet. (heb twee camera's staan dus)

Huiskamer is voor de veiligheid omdat ik hele dagen van huis ben en de meeste inbraken tegenwoordig overdag zijn.

De kippenschuur is gewoon voor de lol om de kipjes te zien scharrelen als ze in de buurt van de camera zijn. 's Nachts kijk ik wel eens of ze wel rustig op stok zitten en alles goed is.

IP camera's zijn overigens niet duur. De ene was 50,- bij de Aldi en de andere (dezelfde) was 30,- op marktplaats. Perfecte wifi-ontvangst en heel goed nachtzicht.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:39

Zorg dat omwonenden je telefoonnummer hebben.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:55

Wij hebben ook een ip-camera hangen en ik kan via de pc en via mijn telefoon kijken hoe het met de dieren gaat.
Vooral op vakantie was dat leuk, aangezien mijn vader toen de dieren in zijn onderbroek ging voeren, aangezien zijn nette (werk)pak niet vies mocht worden en ik dat dus op de camera kon zien _O-

Verder gewoon zorgen dat de paarden in de wei bij alles kunnen wat ze nodig hebben, dus water, evt hooi en een plek waar ze kunnen schuilen. De rest regelen ze zelf wel.
Ik heb me nooit druk gemaakt over ze :)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 15:01

Bedankt voor jullie reacties. Zeker handig om te horen hoe jullie dat allemaal doen!

Een cameraatje installeren is natuurlijk altijd nog idee inderdaad.

Ik denk dat dit dan in ieder geval geen belemmering is om mijn paard weer bij huis te hebben en dat we binnenkort toch maar eens naar dat huis gaan kijken :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:44

Interessant! Weet iemand hoeveel data zo'n camera verbruikt? Ik ben namelijk ook overdag weg, camera toezicht lijkt me wel wat, maar we zitten hier wel met een data limiet voor het data verbruik (internet)...

Sayangki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:52

Hier paarden ook aan huis, beide fulltime werkend. Ik heb zelfs geen schuilgaan maar staan in principe wel 24/7 buiten. Bij slecht weer zet ik ze een aantal uren in de avond meestal binnen ( de nacht is te lang dat begint een van de twee de stal af te breken). Ik vond t aan t begin ook eng om ze alleen te laten maar nu weet ik niet beter. S nachts zie je inderdaad ook niet wat er gebeurt. Deugdelijke omheining met stroom geeft mij iig n hoop rust. Verder ligt t weiland langs een weg waar veel toeristen ( wonen zo wat langs n vakantiepark) langs komen, mocht er echt iets ernstigs zijn dan wordt dat wel opgemerkt verwacht ik. Ook zijn de buren ( 4 stuks) niet te beroerd om bij vreemd gedrag iets te laten weten.

Camera is voor mij geen optie overigens omdat ik op mijn werk geen telefoon bij me mag hebben.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:27

Ik kan door mijn werk ook niet altijd toezicht houden. Maar we wonen in een fijne straat waar de buren altijd opletten, of ik nou thuis ben of niet. En mijn oma heeft geheel op eigen initiatief besloten dat ze elke dag met de auto langs de wei rijdt om de paarden te controleren (niet dat ze ooit iets zou kunnen doen :+).

Laatst stond er ook al een buurvrouw aan de deur toen één van de paarden in diepe slaap was. Of het wel normaal was. Nu weet ik dat het een slaapkop is en bij controle bleek hij 100% in orde, maar het is toch fijn als de buren zo oplettend zijn. Ik ben ook wel eens gebeld voor een scheef hangende deken.