Paard aan huis: kosten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tennan

Paard aan huis: kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 21:58

Dag bokkers,

Had al even rond gezocht, maar heb niets soortgelijks kunnen vinden.

Op het moment ben ik aan het 'inventariseren' of een paard aan huis voor mij mogelijk zou kunnen zijn. Het lijkt mij interessant om te weten wat de bokkers (met paarden aan huis) zo ongeveer betaald hebben om alles op te zetten. Stal, verharde grond, weiland, water en licht, enz.

Ik ben erg benieuwd, antwoord mag natuurlijk ook in pb. :)

Brainless

Re: Paard aan huis: kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:07

Ik moest eerst de boel ophogen en stelconplaten laten leggen (kosten 3500E).
Daarna een stal (douglashout, 3 stallen, met schuur) a 10.000E;
water(leidingen, kranen, drinkbakken), licht (bedrading, schakelaars en lampen), voerbakken a 500E.

Weiland lag er al, maar hebben wel alles opnieuw bedraad (200E incl hekkensluiters) + stroomkast (125E) + palen (100E).
Alles bij elkaar waren wij ong 15.000 E kwijt.

Dit jaar hebben we extra zand laten storten voor een paddock (1000E) en dat wordt volgend jaar afgemaakt (750/1000E).

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 22:16

Bedankt voor je reactie!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:19

Dat hangt heel erg van de regio af, hoe je je paard wil houden en hoeveel ruimte je hebt.
Ik heb 2 hectare grond waarvan een kleine helft voor de paarden is. Het gaat om een weiland en een paddock (rijbak komt nog). De paarden staan hier altijd buiten, hebben een grote schuilstal met verharde bodem en vrije uitloop in de paddock. Geen bodembedekking verder. Voor mestafvoer, hooi en basic reparaties betaal ik ongeveer €75 per maand per paard. Dit kan nog goedkoper als je bijvoorbeeld mest over eigen land uit rijdt of een boer in de buurt hebt waar je het kan brengen. Het kan ook een stuk duurder als je vaste stallen maakt met bodembedekking.
De wei was al deels omheind, evenals de paddock. Voor het opbouwen van de paddock en stal en de weideomheining waren we nog zo'n €3000 kwijt. Hierbij zaten o.a. 16 betonplaten voor het verharde stuk. Dan hebben we nog een mestcontainer aangeschaft van €1200 maar dat was net een mazzeltje dat we die konden vinden.
Drainage in de wei en waar de paddock nu ligt was ook al aanwezig. Ligt wel vrij diep dus daar gaan we volgend jaar zelf nog wat aan doen. Rijbak hebben we een offerte van €12.000 voor maar ook hier kunnen we veel zelf doen zodat we die kosten waarschijnlijk bijna kunnen halveren.

Kosten van krachtvoer, hoefsmid, da, e.d. heb ik hier niet bij gerekend.

edit: opstartkosten erbij gezet
Laatst bijgewerkt door Delaja op 14-12-14 22:28, in het totaal 4 keer bewerkt

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 22:22

Bedankt voor je antwoord Delaja! De maandelijkse kosten vind ik interessant om te horen, in de eerste instantie ging het om de 'opstartkosten', ofwel alles wat er moet gebeuren voordat je de paarden/pony's daadwerkelijk aan huis kunt houden :)

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 08:47

Het ligt er natuurlijk aan hoe luxe je het wil hebben.
Ik heb ze nu bijna 2 jaar geleden aan huis gezet.
Voordeel was dat de boerderij met schuur er stond. Natuurlijk moesten er nog boxen (3 stuks] geplaatst worden, bak (20 bij 40) en paddock ( 20 bij 16) voorzien van verlichting aangelegd worden.
Al met al alles bij elkaar heeft het mij/ons zo`n 15 duizend gekost. Een hoop geld maar zeker de moeite waard. Ik kan nu gaan en staan waar en wanneer ik wil. Zelf bepalen hoeveel ik voer enzo. Paard is er zo van opgeknapt.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 08:52

Idd, wat wil je? Hoeveel stallen moeten er komen? Heb je al een schuur waar stallen ingemaakt kunnen worden, of moet je een complete stal laten zetten? Een rijbak aanleggen kan heel simpel indien je een goede grondsoort hebt, maar bij klei etc lukt dat niet. Wij hadden geluk en prima zand als ondergrond, wij hebben de grond om laten keren, zwart zand naar beneden, geel zand omhoog. Dan ben je met een paar honderd euro klaar. Stallen hebben wij laten zetten, gewone houten stallen, op een betonnen ondergrond. Dat bedrag loopt dan wel op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 08:54

Ik meld mij ook even. Wij hebben een maand geleden een oud huis gekocht met 1.7 ha grond. Stallen zijn aanwezig evenals een (zwaar verwaarloosde paddock/bak). De bak laten wij afgraven en van nieuw zand voorzien. Het is voor mij niet de bedoeling om er in te gaan rijden aangezien de rijvereniging met binnenmanege op 300 mtr loopafstand zit.

De stallen hebben we vergroot (van 2 boxen 1 box gemaakt) en volgend jaar wordt er een stuk bestraat. Die kosten zijn nog niet bekend, maar volgens mij komen we op zo'n 15,= per m2, waarbij er ook drainage onder de stenen (betonklinkers) wordt gelegd.

Ik ben erg benieuwd naar de maandelijkse kosten per paard en dan vooral hooi en stro. Krachtvoer geef ik bijna niet.

Verder twijfel ik nog erg over vlas of stro. Ze staan al jaren in een dik pak stro en dat bevalt goed, maar het is mij niet helemaal duidelijk wat qua prijs interessanter is en hoe het zit met de hoeveelheid mest.

Mijn voorkeur gaat uit naar stro.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 08:58

Ik geloof dat stro afvoeren een stuk gemakkelijker is, dit kun je vaak wel gratis kwijt aan champignonkwekers..

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:02

Wij hebben destijds de keuze gemaakt voor vlas. We kunnen de mesthoop het hele jaar laten liggen, vlas verteerd erg snel, zo valt de mesthoop dan ook reuze mee. Tuurlijk blijft er een mesthoop over, maar onze buurman is zo lief om dat over zijn maïsland te rijden voor ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:05

Ik heb gelukkig wel veel ruimte voor de mesthoop, dus als hij een jaar blijft liggen is dat geen probleem. Ik heb 2 paarden en een pony. In de zomer gaan ze 24/7 het land op en in de winter wil ik ze minimaal op stal hebben, dus ik hoop dat de hoeveelheid mest meevalt.

Als ze wel op stal staan dan staan ze echt superdik in het stro/vlas en ik mest elke dag uit, ook de natte plekken.

Weten jullie hoe het zit met de kosten? Ik kan mij ook voorstellen dat vlas makkelijker op te slaan is. De pakken die ik gezien heb zijn net wat handzamer dan balen stro.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:16

Je kn het idd zo goedkoop of duur maken als je zelf wil. Een stal kun je in principe zelf bouwen met een hoop afvalhout van marktplaats bv, drie muren en een dak is genoeg voor een paard. Maar wij hebben een flinke uitloopstal van 6 bij 3 met zadelkamer van 3 bij 3 en hooihok van 3 bij 3 laten neerzetten en dan ben je zo'n 5000 euro kwijt. Elektra aanleggen, dat zal je een paar honderd euro aan materiaal kosten.. Stoeptegels haal je gratis van marktplaats.. Omheinig; wij hebben een mooie doorsteekomheinig rond de bak, kost zeker 1000 euro.. maar om de rest van de wei alleen paaltjes met schriklint, dan ben je voor 200 euro klaar afhankelijk van de grootte natuurlijk.
Een mestkar, heb ik voor 100 euro van marktplaats gehaald..
Voer krijgen ze uit een emmer en water in een grote speciekuip.

En per maand ben ik rond de 50 euro kwijt aan voer. Stro gebruik ik niet, ze kunnen prima op stenen staan, en als ze willen liggen doen ze dat in de bak of op wei.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:19

ik heb ze 5 jaar aan huis gehad in Zwartebroek, huis met 2 stallen rijbaan met drainage,verlichting beregening en 2 ha weiland.
Uiteraard heb je de kosten voor electra, gas, water, en vergeet niet dat alles in je hypotheek meegaat Het lijkt goedkoper dan een pensionstal omdat je die kosten niet gelijk meeneemt.

Buiten de mest, voer, hooi, stro etc en alles wat boven al genoemd wordt in eerdere reactiesheb je de zorg voor je weiand .
Je hebt de zomer en winter schouw!! Dat moet je regelen wanneer je schouwsloot om je weiland hebt, doe je het niet krijg je een boete.... Dan de loonwerker.... sloten, maaien, schudden, swelen, persen.... ligt eraan of je hooi eraf wilt halen.... ( zou ik doen wanneer je genoeg gras hebt)
Ik haalde van 2 HA ruim voldoende hooi voor een jaar.... (1 snede 250 a 300 kleine baaltjes en 2e snede 8 grote pakken)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:27

Elektra, gas, water valt hier wel mee gelukkig. Drinkwater komt uit de put, en kraanwater gebruiken we in de stal alleen om de handen te wassen en slobber of thee te maken, en om te wassen. Voor het warm water hebben we er een boiler staan, die zetten we alleen aan als we die dag gaan wassen. En stroom valt wel mee als je zuinig tl licht of ledlicht gebruikt. Onze stroomrekening is nu rond de 50 euro per maand, en dat is stal, buitenverlichting, vijverpomp en alle elektra thuis incl inductie koken, dus dat valt heel erg mee :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:44

ElCamino schreef:
ik heb ze 5 jaar aan huis gehad in Zwartebroek, huis met 2 stallen rijbaan met drainage,verlichting beregening en 2 ha weiland.
Uiteraard heb je de kosten voor electra, gas, water, en vergeet niet dat alles in je hypotheek meegaat Het lijkt goedkoper dan een pensionstal omdat je die kosten niet gelijk meeneemt.

Buiten de mest, voer, hooi, stro etc en alles wat boven al genoemd wordt in eerdere reactiesheb je de zorg voor je weiand .
Je hebt de zomer en winter schouw!! Dat moet je regelen wanneer je schouwsloot om je weiland hebt, doe je het niet krijg je een boete.... Dan de loonwerker.... sloten, maaien, schudden, swelen, persen.... ligt eraan of je hooi eraf wilt halen.... ( zou ik doen wanneer je genoeg gras hebt)
Ik haalde van 2 HA ruim voldoende hooi voor een jaar.... (1 snede 250 a 300 kleine baaltjes en 2e snede 8 grote pakken)

Klopt van die loonwerker en sloten. Dat was ik vergeten....

Ik ken gelukkig ook wel wat mensen (boeren) in de buurt die misschien mijn weiland ook willen maaien en wat hooibaaltjes willen persen. Daar zijn wel goede afspraken over te maken gelukkig.

Verder moet ik ze echt wel op stro oid zetten omdat de grond bij ons als er veel regen valt echt te blubberig wordt. Wij zitten op keileem en dat is echt bokhard. Ons huis heeft zelfs een gemetselde fundering en is rechtstreeks op het keileem gemetseld. Dus geen beton. Drainage is over gesproken en gedacht maar de ervaring bij een vriendin leert dat, dat niet veel oplost. De ondergrond is gewoon te hard en laat niets door. Verder zou het zo ontzettend veel kosten met zich mee brengen, dat we daar nog even van afzien.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 10:03

Weet ook niet op wat voor bodem je hebt.
Wij hebben voor de pony's veel zand om de schuilstal laten leggen. (Eerst wat weggegraven en schuin naar de sloot voor afwatering.. )
Ze krijgen wel veel hooi bijgevoegd en ook biks .
Ook een bak aangelegd en zelfs een grote stal met boxen gebouwd (daarna dus zelfs nog een schuilstal op het land)

Berekening is moeilijk te maken, omdat je toch moet proberen wat voor jullie het beste werkt. Alles wat je vooraf bedenkt zal toch wel een beetje of zelfs heel veel veranderen.
Ook de prijzen van hooi en stro veranderen en per lokatie zijn ze ook anders...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 10:06

Bij het bouwen van onze stal hebben we een fout gemaakt. We wilden de stal zowel als 'vaste stal' voor de nacht kunnen gebruiken, als als inloopstal. Hij heeft twee deuren die elk uitkomen op een perceel weide. Klinkt leuk,. maar je moet meer ingangen hebben bij een inloopstal.
Dieren, ook paarden beletten elkaar vaak de entree. Eerst hadden we een paard en een welsh-pony, dat ging goed, die stonden samen in de schuillstal, maar nu hebben we die welsh-pony nog wel, maar een bazig shetlandertje erbij. Dat shetlandertje laat de welsh (en de geiten) niet in de stal, dus zij staat als enige beschut tijdens een stortbui.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 10:11

ElCamino schreef:

Hier (Friesland) hoef je maar 1x per jaar te schouwen en na controle krijg je eerst een waarschuwing, niet gelijk een boete.
Wij betalen voor 700 meter sloot 50E.

Hooi hebben we dit jaar er niet afgehaald, maar wij betaalden 60E per hectare maaien/schudden/swelen.
Pakjes maken kost 80 cent per pak.

Kuil (=goede voordroog) koop ik in voor 30E per pak (groot vierkant).
Daar voer ik 2 paarden ong 4 weken van.
Hier in het noorden is hooi/kuil veel goedkoper dan in het zuiden/westen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 10:34

@brainless, volgens mij is het bij ons ook 1x per jaar en dan is het bij ons ook nog zo dat het ene jaar de buren aan de beurt zijn en het andere jaar wij.

Verder denk ik dat ik ook zo ongeveer hetzelfde kwijt ben als jij wat hooien betreft. Ik wil graag gewoon hooi voeren, omdat mijn merrie slecht reageert op voordroog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 10:38

Hevonen schreef:
Bij het bouwen van onze stal hebben we een fout gemaakt. We wilden de stal zowel als 'vaste stal' voor de nacht kunnen gebruiken, als als inloopstal. Hij heeft twee deuren die elk uitkomen op een perceel weide. Klinkt leuk,. maar je moet meer ingangen hebben bij een inloopstal.
Dieren, ook paarden beletten elkaar vaak de entree. Eerst hadden we een paard en een welsh-pony, dat ging goed, die stonden samen in de schuillstal, maar nu hebben we die welsh-pony nog wel, maar een bazig shetlandertje erbij. Dat shetlandertje laat de welsh (en de geiten) niet in de stal, dus zij staat als enige beschut tijdens een stortbui.

Dit zijn voor mij ook dingen om zeker rekening mee te houden. Mijn voorkeur gaat ook uit naar een inloopstal, maar die zal dan echt behoorlijk groot moeten worden en de in/uit gangen moeten ook echt groot zijn.

Ik heb gewoon een dominante merrie en ik wil er niet aan denken wat er gebeurt als ze één van de ruinen in een hoekje te grazen neemt }> . In eerste instantie gaan ze gewoon apart in een grote box. Dit is alleen in de winter en alleen 's nachts. Op het land is ruimte genoeg om te vluchten voor de "terrormerrie". Mogelijk blijft het ook gewoon zo.

Inloopstal klinkt ideaal, maar ik wil graag de paarden "heel" houden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 10:39

Hier ook 1x per jaar schouw.
De boer naast ons wil niet voor ons sloten (extra sloot stal op zijn land)
Dus laten wij een loonwerker komen.
Al stelde hij vorig jaar wel voor om de vruchtbare bagger op zijn land te "accepteren", als wij de kosten voor het opzuigen en uitspuiten over zijn land zouden betalen - gekke henkie ;-)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 10:40

Ik heb een overkapping (9x 2,5) voor mijn (dichte) stallen.
Dat stuk is verhard en daar voer ik op.
Zomers staan ze 24/7 buiten en kunnen daar dus altijd droog staan.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 10:54

Wij hebben 2 jaar terug de paarden bij huis laten komen. Ik denk dat het zomaar 35000 heeft gekost. 200 m2 straat werk, boxen, rijbak, paddock, zadelkamer. Beton om de stal gelijk te krijgen. Omheining, palen, schriklint. En dan heb ik het nog niet over mijn tractor, sleep, maaier, mestplaat etc. Vergis je er niet in.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:05

Ik ben uit gegaan van:

-Grote baal hooi. (2.40 lang)
-Drink water uit de kraan
-Huur voor de container van de mest
-Per x de container legen
-Bodem bedekking voor de uitloop stal. (nu nog geen idee wat ik daar voor wil gebruiken)

Alles opgeteld en gedeeld door 12 kom ik uit op ongeveer 150,- per maand.

Ik heb een uitloopstal (container) en een paddock zeg 10 bij 10 meter, met een deel stelconplaten. Ik hoef geen bak aan te leggen, mijn paardjes mogen pensioen genieten bij huis, neem ze mee wandelen als ik de honden uitlaat.

Ze (Haflinger en shetje) staan nu nog niet aan huis, dit zal volgende winter in de planning zitten ;)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:15

Ik heb gekozen voor de combinatie inloopstal/vaste stal. Oftewel, 3 "gewone" stallen, waarvan de deuren altijd open staan, alleen bij bepaalde omstandigheden (onweer, oudjaar) doen we ze dicht. Bij mijn paarden werkt het prima, meestal staan ze als het regent zelfs met zijn allen in 1 stal. :D
Bovendien heb ik een uitstekend dak, dus ze kunnen ook voor de stal droog staan. (hier staan mijn shetjes meestal als het regent, hoewel ze ook rustig tussen de paarden op stal staan).

Bodembedekking gebruik ik niet, ze gaan alleen naar binnen om te schuilen en te eten, liggen doen ze in de paddock of rijbak.

Heb dus alleen de kosten voor hooi, ong 2,5 tot 3,5 euro per baal, afhankelijk van de grootte en het hooiseizoen, en krachtvoer.
En uiteraard DA en hoefsmid, maar die kosten betaal je op een pensionstal ook.

Wij zitten trouwens op zandgrond, dus mijn rijbak is gewoon zwart zand, we hebben niets af hoeven graven. Mest wordt 3 a 4 keer per jaar afgevoerd door de buren, hier betalen we een paar tientjes per keer voor.