ElCamino schreef:ik heb ze 5 jaar aan huis gehad in Zwartebroek, huis met 2 stallen rijbaan met drainage,verlichting beregening en 2 ha weiland.
Uiteraard heb je de kosten voor electra, gas, water, en vergeet niet dat alles in je hypotheek meegaat Het lijkt goedkoper dan een pensionstal omdat je die kosten niet gelijk meeneemt.
Buiten de mest, voer, hooi, stro etc en alles wat boven al genoemd wordt in eerdere reactiesheb je de zorg voor je weiand .
Je hebt de zomer en winter schouw!! Dat moet je regelen wanneer je schouwsloot om je weiland hebt, doe je het niet krijg je een boete.... Dan de loonwerker.... sloten, maaien, schudden, swelen, persen.... ligt eraan of je hooi eraf wilt halen.... ( zou ik doen wanneer je genoeg gras hebt)
Ik haalde van 2 HA ruim voldoende hooi voor een jaar.... (1 snede 250 a 300 kleine baaltjes en 2e snede 8 grote pakken)
Klopt van die loonwerker en sloten. Dat was ik vergeten....
Ik ken gelukkig ook wel wat mensen (boeren) in de buurt die misschien mijn weiland ook willen maaien en wat hooibaaltjes willen persen. Daar zijn wel goede afspraken over te maken gelukkig.
Verder moet ik ze echt wel op stro oid zetten omdat de grond bij ons als er veel regen valt echt te blubberig wordt. Wij zitten op keileem en dat is echt bokhard. Ons huis heeft zelfs een gemetselde fundering en is rechtstreeks op het keileem gemetseld. Dus geen beton. Drainage is over gesproken en gedacht maar de ervaring bij een vriendin leert dat, dat niet veel oplost. De ondergrond is gewoon te hard en laat niets door. Verder zou het zo ontzettend veel kosten met zich mee brengen, dat we daar nog even van afzien.