Wie heeft er allemaal een hooihokje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ingrid_92

Wie heeft er allemaal een hooihokje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 14:26

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die tegen hun schuilstal aan een hokje hebben gebouwd voor de opslag van hooi en hoe het er dan uit ziet. Ik zit er aan te denken om een klein afdakje tegen mijn schuilstal aan te maken waar ik een paar hooibalen onder kan leggen (waar de paarden dus niet bij kunnen). Ik heb nu namelijk een beetje ruimtegebrek om hooi op te slaan. Ik wil graag ideeën op doen, dus als jullie een foto hebben zou het helemaal super zijn! :)

Duhelo

Re: Wie heeft er allemaal een hooihokje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 14:29

Een tip. Leg alles op pallets.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 14:32

jja en onder de pallets muizen en rattengif/ of n katteluikje.
wij zijn van ellende de trailer maar gaan gebruiken als hooi hokje

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 14:38

Pallets had ik inderdaad ook al in gedachten :j het scheelt wel dat er altijd enorm veel katten in de wei lopen van de omwonenden. Het hooi zou dan sowieso op pallets komen te liggen en daarom heen had ik een hekje in gedachten en een afdakje, maar er zijn wellicht ook nog andere mogelijkheden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 16:08

Ik heb een schuilstal (6x3 meter) door de helft gedeeld. Ene helft is voor hooi en de andere voor mijn shet. Mijn andere paardje staat zelden of nooit binnen maar de shet vindt 't fijn om in die stal te kunnen staan.
Momenteel is het een bende, ivm nieuwe levering ben ik de diverse soorten hooi die ik heb staan aan het uitzoeken. Volgende week krijg ik nieuw hooi, als de boel weer toonbaar is wil ik er best even een foto van maken.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 17:59

Ik heb ook een klein stukje in de schuilstal voor stro. Denk ik 1.5 bij 1.5. Passen 16 pakjes in en de shet heeft een soort inloopje waar jaar hooinet hangt. Ik heb het idd ook pallets liggen omdat de betonvloer nat wordt als het erg vochtig is.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:02

Wij hebben een hok.
Alles op pallets een kat :+.
Geen muizen gehad, en alles blijft droog!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:03

Ik ook op pallets inderdaad :j

Muizen wonen áchter de schuilstal, en lopen alleen door de stal om de geknoeide haver op te ruimen. Daarna gaan ze weer naar hun holen in de bosjes achter de stal.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 19:16

Ik heb wel muizen...durf geen gif onder de pallets te zetten..stel je voor dat muis gif versleept en shet het opeet..kom regelmatig bolletjes/nestjes stro tegen

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 19:21

Ik heb ook een hooihokje :+ aan de stal vast. Zie je dat hokje aan de linkerkant? Waar geen hooi in zit maar wel heel veel troep :') hahaha. Nu zit er wel hooi in hoor. Een grote baal :)

http://www.mijnalbum.nl/Foto1k0-RTBUAC4G.jpg

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 19:33

karev schreef:
Ik heb wel muizen...durf geen gif onder de pallets te zetten..stel je voor dat muis gif versleept en shet het opeet..kom regelmatig bolletjes/nestjes stro tegen

1 tip: uilen :Y) In het bos waar mijn wei in ligt zitten zo veel uilen dat geen muis zo dom is om bij mij op stal te komen wonen. Er is bij voorbeeld ook een kat die af en toe bij mij op de wei komt jagen... maar alleen overdag. Zodra het gaat schemeren maakt ze zich uit de voeten.
Als muis zit je achter mijn stal het veiligst. In/voor stal of in mijn spullenhok (met maar 3 wanden) ben je ten dode opgeschreven.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 19:40

Haha koper, de muizen zitten hier droog in de opehaardhout voorraad van pa...helaas geen uil in de buurt

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 19:43

Muizen heb ik bij de paarden nog nooit gezien. Wil niet zeggen dat ze hier zitten natuurlijk, maar er zitten altijd wel een stuk of 3 a 5 katten in en rondom mijn wei. Dus veel overlevingskans hebben ze niet :D .
Wel ideaal als je in de stal ruimte hebt om een stukje af te zetten waar je hooi kunt opslaan. Mijn schuilstalletje is eigenlijk een veredeld tuinhuisje en net groot genoeg voor de shetten. Ik heb er geen ruimte in over, dus ik zou echt iets tegen het stalletje aan moeten bouwen. Net zoiets als bij jou dus PenP2014, maar dan iets kleiner/lager. Op zich hoef ik er niet persé in te kunnen staan. Wel een super ruimte heb je zo!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:04

Kunnen staan lijkt me toch wel handig. Niet alleen als je in het donker hooi gaat pakken maar ook vooral voor wanneer de hele zooi moet worden opgestapeld.

Al is alles natuurlijk beter dan in één of andere hagelstorm staan te klungelen met een alle kanten op flapperend zeil :')

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:06

Een mini zee container 2 x 4, met deuren er in.
Wel muizen die feesten in mn pakken met vlas. }>

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:07

Verstandig van ze, zou ik ook doen als ik een muis was :j

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:56

Ik heb een afdak, net z hoog als de stal, de voorkant is gemaakt van damwand achterkant en bovenkant van doorzichtige platen, via de voorkant is er ook een stroomdraden doorgang naartoe zodat de paarden er niet direct aankunnen
1 kant is open, bewust rekening gehouden met de regen. Ik heb geen losse pakjes hooi maar ik heb nu groot pak voordroog op een aanhanger staan die er precies onder past en aan de zijkant hangen keukenkastjes met ehbo spullen ed erin, eronder staan de voertonnen
Had ook veel overlast van muizen, daardoor nu 2 katten die niet herplaats konden worden vanuit de dierenbescherming die nu stalkat mogen zijn zodat ik niet meer met gif hoef te werken, met alle roofvogels en vossen toch een fijner gevoel

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:03

Op mijn vorige stal had ik mijn hooi op pallets onder een landbouwzeil, maar dat is niet ideaal.
Je moet het er steeds afhalen als je wat nodig hebt en er gaan inderdaad muizen in zitten die ook weer gaten in het zeil knagen, waardoor je weer lekkage krijgt...

Waar ik nu sta (oude boerderij) is een hooischuur waar we de voorraad hooi en stro met elkaar in opslaan, die is aan de voorkant open en dat is ideaal, lucht lekker door en alles blijft goed droog.

Je moet inderdaad wel zorgen dat alles op pallets staat, als je een paar weken een baaltje hooi op de grond hebt liggen is het al bijna helemaal verrot/beschimmeld...

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 22:04

Kunnen staan is inderdaad het meest ideale, maar voor mij niet per sé een pré. Een vriendin van mij had vroeger ook een laag hokje waar ze dan alle hooibalen in schoof. Denk dat het zo'n 1.20 hoog was. Waar ik eventueel aan zat te denken, als het een laag afdakje wordt, is dat het een afdakje wordt die je open kan doen. Een soort klep zegmaar, zodat je de achterste hooibaaltjes er uit kunt tillen. Maar goed, er zijn meerdere ideeën.

Een mini zeecontainer is inderdaad ideaal als stal :j helaas geen mogelijkheid qua ruimte en budget hiervoor.

Heb jij een foto Lynn_Nikita? Klinkt ook heel mooi. En een beter leven hebben die katten vast niet kunnen wensen :)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:10

Hier denk ik terug over te gaan naar ingepakt hooi, heb nu een apart hok ervoor op zich maar op de bovenste balen schijt ongedierte het toch vol. Ondanks ze op pallets staan (tegen schimmel en dergelijke idd) en er hier een kat rondloopt die daar slaapt ook. Het is ook niet gezond als ze vol gescheten (en geplast natuurlijk) hooi krijgen, jak. Heb zelf liever hooi maar is 'm ook niet dan. Dan maar droog ingepakt hooi, niet van dat nat voordroog natuurlijk want daar kan mijn tinker niet goed tegen.

Een extra kat durf ik zelf gewoonweg niet meer eenvoudig weg ik bouw er een band mee op en vervolgens ben ik ze kwijt door een aanrijding met een auto. Ik kan dat niet meer aan, de kat die nu rondloopt is de mijne niet maar zit hier uit zich zelf wel constant. Kan 'm ook niet aanraken die hangt hier gewoon rond.

Dus in een hok opslaan is prima en hier is het ook zo iets al bovenstaande het ene hok en het andere waar er in gedaan word is een ponystal maar opletten met muizen er in. Is hier echt een drama dit jaar, sinds de pony ook in de ponystal zit blijven ze eindelijk weg maar dat is omdat ik bijna nieuwe moet kopen en er dus plek genoeg is voor 'm om er bij te staan :') .

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:10

Hoeveel hooibaaltjes wil je er kwijt kunnen?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:15

ik heb een hooihokje waar mijn "oma-poes" woont :) ze slaapt in het hooi, is oud en tandeloos, maar vangt muizen bij het leven :)

In de aangebroken baal voordroog slaapt ook altijd wel een kat, dus ook daar geen muizen.
De enige plek waar ze wel zitten, is in MIJN hok , daar kunnen de katten niet komen en daar vin dik muizenkeutels en alle appels zijn altijd aangevreten....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:53

Zadels eruit, kat nachtje in zadelkamer steken ;)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 23:01

wij hebben een muisvrije hooizolder, maar wel een erge goeie stalkat *D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 08:22

Duhelo schreef:
Zadels eruit, kat nachtje in zadelkamer steken ;)

ik heb geen zadels op stal hangen. In dat hok zit mijn elektriciteitskat en mijn pomp en (dichte) voertonnen.