Zaklamp/looplamp/oplossing voor vinden weide paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naskapower

Zaklamp/looplamp/oplossing voor vinden weide paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 10:42

Mijn paard staat op een pensionstal op de weide.
Super voor haar maar door afwezigheid van verlichting (ook geen straatlantaarns) is het soms wel lastig om haar te vinden.

Op dit moment gebruik ik de maglight xl 100. Dit is een kwalitatief goede zaklamp.
Alleen hij is niet goed genoeg. Mijn vriend kwam met het idee van een looplamp.

Aangezien ik een verzorgster heb is een lamp die ik veel moet opladen niet handig.
Het liefst heb ik iets met een verwisselbare accu (of op batterijen).

De weide is 20 hectare groot, mijn huidige zaklamp haalt zo'n 130 meter.
Natuurlijk hoeft niet de hele weide verlicht te worden maar het is wel fijn als ik snel mijn paard kan vinden.

Wat gebruiken jullie hiervoor? (ik ben niet geïentereseerd in hoofdlampjes, die geven gewoon echt te weinig licht)

even voor het idee: een hoek van de weide, denk dat de foto ongeveer vanuit het midden gemaakt is

Afbeelding

Ik kon zo gauw geen ander topic hierover vinden, als dat al wel bestaat sorry

Hevonen

Re: Zaklamp/looplamp/oplossing voor vinden weide paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:43

Paard een halsband met lampje opdoen lijkt me handiger :)
Kun je je paard niet zover krijgen dat hij naar jou toekomt? Onze doen dat altijd...

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:12

130 meter is veel voor een zaklamp je hebt dus al een hele beste. Bij het geocachen gebruikt men ook graag sterke zaklampen en dan zijn de merken Fenix http://www.fenix-nederland.nl/fenix-led-zaklampen.aspx en eagletac http://geocachingshop.nl/eagletac-t100c2-mkii-p-8874.html
heel populair.

Verder zou je als je paard een halster of halsband om heeft op het land daar een sterke reflector aan kunnen maken. Bij de geocachingshop hebben ze fireneedles die reflecteren als een gek maar dan zou je een manier moeten verzinnen om die veilig aan een halster of halsband vast te maken. http://geocachingshop.nl/maken/nacht-caches-c-731_716.html

Zonder halster etc. word het denk ik wel lastig, of je moet zo'n glowstick in de manen vlechten :-) maar dat lijkt me ook niet ideaal.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:18

Probleem en oplossing omdraaien: paard(en) leren komen als je op de wei komt. Een paar keer lokken met voer werkt perfect.

Heb een wei van van 1,7ha, inloopboxen en een mini kudde van 4 paarden. Nog voordat ik uit de auto gestapt ben, staan ze elk al in hun eigen stal te wachten. Ze krijgen dan altijd iets, brood, wortels, appels, brokjes, wat er ook maar is. Wil ik rijden, hoef ik de deuren maar dicht te doen. Maar door dit iedere ochtend, middag en avond zo te doen, wordt dit een routine.
Diegene die niet in z'n stal staat, krijgt niets. Dat laten ze geen 2x gebeuren :D

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 12:59

Het paard draagt geen halster in de wei, daar krijgt ze schuurplekken van en bovendien vind ik het een eng idee als ze ergens aan vast kan blijven zitten. Ook draagt ze geen deken dus daar iets aan vast maken valt ook af.

Ik ben er mee bezig om haar te laten komen maar dat lukt niet van de ene op de andere dag.

Vorige winter heb ik de maglite gebruikt. Dat was een lamp van 60 euro. Ik ga er vanuit dat er echt wel sterkere lampen bestaan en die zoek ik nu dus. Glowstick in de manen is een no-go de stof die daarin zit is giftig en ze staat in een kudde.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:07

En eventueel een halsband van reflecterend spul? Misschien schuurt dat minder dan een halster?
Een beetje dit idee: (foto van google geplukt)
Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:15

wat reflectie in manen en staart vlechten scheelt al een hoop met zoeken en verder leren komen inderdaad
je hebt haar blijkbaar al van vorige winter dus zolangzamerhand had je dat toch al getraind kunnen hebben

precies wat Ibonn zegt inderdaad

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:18

20 hectare?? Dat is nogal veel. Misschien toch maar een truc aanleren dat wanneer je hem te pakken hebt iets heel lekkers vind en dan een klikker gebruiken. Na een paar keer hoef je dan alleen maar te klikken en hij komt, gegarandeerd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:20

20 HA weiland, of 2 HA?
Onze paarden staan op 1 en soms 2 HA weide. Als wij ze er af halen dan rammelen we met de voerschep waarin wortel of appel zit. Dan komen ze vaak in volle galop aan gerend (soms ook gewoon in stap als het nog vroeg is) en gaan we naar huis. Daar krijgen ze gelijk hun eten.
Dit doe ik pas sinds een half jaar toen ik een keer een uur lang gezocht had naar die twee boeven en ze ergens in de schaduw om de hoek in een bosje doodstil stonden te kijken naar mijn gezoek. Mijn vriendin die meehielp gaf aan dat echt niet meer elke dag te willen doen daar die wei te veel gaatjes en hoekjes had.
De voerschep is aardig ingeburgerd nu en binnen drie minuten staan ze tegenwoordig weer aan huis. Heerlijk!
Anders gaan voor lichtgevend spulletjes aan het paard. Je hebt van alles op dat gebied. Varierend van halsters, iets voor rond de benen, staarten etc.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:20

Je hebt inderdaad al een sterke zaklamp. Ik zou zelf toch kiezen voor evt een betere zaklamp dan voor een looplamp. Op http://www.knivesandtools.nl kan je heel goed vinden hoe ver een lamp kan schijnen.

Iets andrs wat je kan proberen is reflectieve spray! Is volledig veilig en regenbestendig. Je sprayt het gewoon op je paard, op de haren. http://Www.outdoormoves.com

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:29

Op 20 ha je paard gaan zoeken lijkt me onhandig.
Maar een voerblik met brokjes is een goede oplossing. Overdag een paar keer - zodat ze je zien - bij het hek staan, een beetje rammelen en ze komen wel. Daarna zijn ze er ook 's avonds als het donker is ook aan gewend.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:58

Fluoriserende verf op haar billen verfen(grapje).

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 19:18

mijne heeft ook lang op 15 HA gestaan hoor, dus ik geloof die 20 ha wel. Is hels. :D

Ik heb het altijd met een hoofdlampje gedaan, best wel irritant ja. Succes !

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 00:26

jokari schreef:
mijne heeft ook lang op 15 HA gestaan hoor, dus ik geloof die 20 ha wel. Is hels. :D

Ik heb het altijd met een hoofdlampje gedaan, best wel irritant ja. Succes !

Ik hoop dat er nog mensen reageren die daadwerkelijk een goede lamp weten. Aan advies hoe ik mijn paard moet opvoeden heb ik niet zoveel. Vorige winter had ik haar zover dat ze kwam als ik voer had maar zodra het zomer werd (en het gras weer lekker werd) kon ik roepen zo hard ik wilde maar het paard was doof). Nu probeer ik dat weer op te bouwen maar ik wil OOK gewoon goed licht hebben. Dat is mijn vraag dus als mensen die geen lampen weten niet reageren scheelt dat zowel jullie als mij tijd. :o

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 00:32

sorry laatste bokker-die-geen-lamp-weet reactie :+

miss helpt komen op een honden fluitje? daarmee kun je enorm hard fluiten. Als je naar dr toe loopt fluiten en brok geven, na een paar keer heeft ze dat wss wel door :)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 00:36

En reflectie bandages? Die ik heb zitten redelijk los en de benen worden er niet warm onder zoals bij beenbeschermers.. als ze ergens blijft hangen is t klittenband meteen los dus zal ze zich niet verwonden.. die ik zelf heb kan k niet meer vinden via Google maar er staan wel andere soorten online waar je misschien iets aan hebt..

Qua zaklampen heb ik helaas geen verstand.. dat kan ik je niet mee helpen

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 01:12

paard staat 24/7 buiten, die krijgt geen beenbescherming om.
Hondenfluitje is leuk bedacht, alleen hoort het paard het wel ze komt alleen gewoon niet (hoofd word wel opgetild, oren attent etc).

Stel ik krijg het paard zo ver dat ze komt als ik of de verzorgster roepen. Wat als er dan een ongeluk gebeurt. Paard breekt een been en kan dus niet komen. Dan zou ik toch op z'n minst een lamp moeten hebben waarmee ik geen half uur de weide door hoef te zoeken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 01:23

Ik zou met de auto de wei inrijden en groot licht opzetten :P
Desnoods van die straallampen die jagers wel op hun jeeps monteren.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 01:28

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 08:48

Een goede zaklamp is niet zo moeilijk te vinden, maar wel duur. Kijk bijvoorbeeld eens naar Maglite.
http://maglite.com/shop/

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 08:54

Toch een lampje ( orbiloc) aan het paard knutselen. Lampje kan je kilometers ver zien. Desnoods aan een makkelijk breekbraar halstuigje. Ik begrijp dat je je paard liever met niks in het land zet. Maar dat knutselt het lampje zo moeilijk vast.http://www.cool4pets.be/safety-led-light#intro

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 09:12

Maglite is erg ouderwets,zelfs de nieuwste LED modellen halen het niet bij de moderne merken zoals Fenix of NiteCore.
Ik heb zelf een Fenix TK21 en daarmee kan ik een weide van ca 4 ha goed overzien. Dit is al Eem wat ouder model van Fenix. Ik werk zelf bij http://www.knivesandtools.nl maar ben daar niet de zaklampen expert. Je kan rustig even bellen zodat mijn collega je goed advies kan geven wat nu de beste lamp is voor jou. Succes met kiezen.

Langskomen kan ook, wij zitten in Apeldorn, dan laat mijn collega je graag verschillende mogelijkheden zien. Aan het einde van de middag is het nu al lekker donker zodat je kan testen op het land tegenover ons.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 09:44

tiwi.... de sterkste zaklamp: €1700.00 !!!!! :D
Denk niet dat TS die koopt...... hihihi

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 09:46

Heb je al op de website gekeken die ik eerder gaf?

En de reflecterende spray?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 09:49

ElCamino schreef:
tiwi.... de sterkste zaklamp: €1700.00 !!!!! :D
Denk niet dat TS die koopt...... hihihi

Ze wil toch de enige oplossing? Genoeg licht zodat ze haar paard niet hoeft te zoeken?