hoe zouden jullie dit indelen? (stal)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pensionbaas

hoe zouden jullie dit indelen? (stal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 00:22

Hallo,

Ik heb een ruimte van 10 bij 11 tot mijn beschikking. 11 is de lengte dus de stalgang zeg maar.
10 is de breedte.

Wat er zowieso moet komen:

Zadelkastruimte van 4 bij 5 (voor 3 man).
Stal van 3 bij 4 (paard van 1.72 groot).
Stal voor pony van 1 37 (minimaal 3 bij 3.5
2 poetsstands (groot genoeg om fatsoenlijk te zadelen).

Hebben jullie misschien slimme ideen?

Indi_Vito

Re: hoe zouden jullie dit indelen? (stal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 00:29

Zadel kast hoeft opzichte niet zo groot. Wij hebben er 1 van 3x2.5 voor 4 paarden. 6 zadel steunen en 6 hoofdstel steunen en nog 6 grote kasten met bovenop nog ruimte en een soort zoldertje erboven met de dekens.

1.72 x 2 is 3.44 dus minimaal een box van 3.5 x 3.5.

Ik zou zelf gaan voor veel ramen en halve open tussenschotten zodat de paarden elkaar kunnen zien maar toch rust hebben met eten e.d

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 00:38

ik heb even wat lopen prutsen... van links naar rechts is mn plaatje 11 van boven naar beneden 10...

zadelkamer is 4 breed en 5 lang en beide stallen zijn 4 breed en 3 naar beneden getekend... je zou als dit alles past ook kunnen kiezen voor 2 stallen van 4 bij 4

Afbeelding

pensionbaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 00:52

Ynskek, bedankt voor je tekening!

Wat ik alleen vergeten te zeggen was,is dat ik probeer zoveel mogelijk paarden een (nood) stal te geven

Zanakuzies, ik heb zelf 5 paarden, waarvan elk eigenlijk 2 zadels 3 dekens en 4 hoofdtellen heeft ghihi.
Waarvan 3 westernzadels die veel ruimte vragen.
Dan nog alle spullen van de pensionners erbij.
Gedachte is overigens alle 3 een eigen ruimte (ik heb geen zin om te delen ghihi).
Wat ik precies op 4 bij 5 voor elkaar kreeg. (Ik heb dan zelf een ruimte van 2,75 bij 5, waarin ook ook voeropslag dekenrekken heb. En dat ik geen zadels meer wil stapelen).

pensionbaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 00:54

Ik heb zelf een tekening gemaakt. Met daarop meteen het stukje waarin ik vastloop. Hoe kan ik dat plaatsen?

Ik heb als het ware 4 stallen waarvan er 1 niet past xp.
2 poetsstands. En een stuk van 4 bij 5 zadelruimte.

pensionbaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 01:00

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 7225_o.jpg

Doet ie het zo?

Waar ik dus tegenaanloop;

Ik wil de 2 poetsstands zo maken. Dat ik daar evt 2 simpele hekken kan plaatsen als 2 noodstallen.
Maarrr...
Ik heb 11 meter..

Kan ik die 4 stallen/2 stalken 2 poetsplekken dan ook 2,75 bij 3,5 maken?

Uitgaande dat de ponys (grootste is 1,56,dan 1,47 en 1,37. Nr 4 tinker word ongeveer 1,45) er enkel bij nood in staan?
(Dus bij erge sneeuw snachts binnen. Vuurwerk).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 01:01

Kan je die poetsstands niet vervangen door paar goede aanbindplekken in je stalgang? Aan beide kanten een ketting om mee vast te zetten en je bent klaar. Kan je ook makkelijk in en uit.

Boxen zou ik dezelfde maat maken (dus minimaal 3x4), want je stallen staan meestal langer dan je paarden leven. Je hebt ook meer flexibiliteit qua wat naast elkaar kan.

Edit:
ik weet niet waar je deuren, etc. zitten, maar moet de stalgang echt in de lengte? Breedte geen optie?
Geheel werken met paneelstallen anders? Dan kan je een metertje schuiven als er wat bij moet.

pensionbaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 01:04

Ik moet zowieso 1 poetsstand hebben. Ivm een paars dat niet anders vast kan staan.

Ik zou het liefst alle boxe 3 bij 4 hebben. Ik heb alleen niet die ruimte ter beschikking.
Ik heb naar 10 bij 11.
Dan word de stalgang maar 2 meter wat erg krap is.

En aan 1 zijde kan ik geen 4 stallen kwijt/ 3 stallen 1 poetsplek.

Andere zijde is 5 meter zadelkamer plus twee 3 bij 4 stallen. Dat komt mooi uit.

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 01:06

Ik zou inderdaad ook voor lekker ruime stallen gaan en misschien kettingen tussen de stallen of gewoon ringen in de stallen dat je daar kan poetsen? En misschien de noodstal zo maken dat de voorkant eruit kan/ver open dat dat normaal een poetsplaats is maar ook als noodstal kan dienen?
Laatst bijgewerkt door Nikkivdnberg op 04-12-14 01:07, in het totaal 1 keer bewerkt

pensionbaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 01:07

Ik heb gelukkig wel nog een halfjaar om na te denken voor we gaan bouwen haha.

Waar ik dus vooral mee zit. De 3 bij 4 stallen zullen gebruikt worden swinters als mn oudjes het niet aankunnen.

Verder is de bedoeling dat de rest buiten blijft. Met schuilstal, onbeperkt hooi en evt dekens.

Mijn gedachte was. De poetsstands 2,75 breed.
En de twee stallen daaronder 2,75 breed. Bij 3,5 diep.

Zou dat afdoende zijn met de gedachte dat ze er hooguit 25 nachten per jaar in zullen staan?

pensionbaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 01:08

Ik heb 1 paard dat ik niet zo vast kan zetten. Enkel in een poetsstand.
Dus ik moet zowieso 1 poetsstand hebben :)

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 01:09

pensionbaas schreef:

Waar ik dus vooral mee zit. De 3 bij 4 stallen zullen gebruikt worden swinters als mn oudjes het niet aankunnen.

Verder is de bedoeling dat de rest buiten blijft. Met schuilstal, onbeperkt hooi en evt dekens.

Zou dat afdoende zijn met de gedachte dat ze er hooguit 25 nachten per jaar in zullen staan?

zou in principe wel kunnen denk ik :P

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 01:15

Afbeelding

Ik heb nog twee stallen van 4 bij 3 ingetekend... dan houd je een poetsruimte over van 4 bij 2...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 01:16

1 poetsstand is dus noodzakelijk, 2e optioneel.
Dan ene kant 2 boxen van 3x4 + poetsstand (die dan om te bouwen is tot 3x3 box voor nood) en andere kant 1 box 3x4 en rest zadelkamer (die zou dan 3x7 worden). Je gang is dan 4 meter en die heb je het liefst overal even breed, anders kom je met een onrustig paard klem te zitten. Kom je alsnog boxen tekort zet je een paar hekjes in je stalgang :D Je kan eventueel een meter van de gang afsnoepen en je boxen 3,5x4 maken, maar ruimte in je stalgang is zowel prettig als veilig en zeker met oudere paarden is meer ruimte om te draaien handig.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 01:20

pensionbaas schreef:

Ik denk dat dat ruim genoeg is voor alleen de nachten voor ponys. Wij hebben onze fjorden ook in dat soort stallen, ik denk ergens 2,5 bij 3. Ze kunnen liggen, draaien, en staan verder zo veel mogelijk buiten.
Een paard gaat daar natuurlijk niet in passen :p

pensionbaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 01:46

tamary schreef:
1 poetsstand is dus noodzakelijk, 2e optioneel.
Dan ene kant 2 boxen van 3x4 + poetsstand (die dan om te bouwen is tot 3x3 box voor nood) en andere kant 1 box 3x4 en rest zadelkamer (die zou dan 3x7 worden). Je gang is dan 4 meter en die heb je het liefst overal even breed, anders kom je met een onrustig paard klem te zitten. Kom je alsnog boxen tekort zet je een paar hekjes in je stalgang :D Je kan eventueel een meter van de gang afsnoepen en je boxen 3,5x4 maken, maar ruimte in je stalgang is zowel prettig als veilig en zeker met oudere paarden is meer ruimte om te draaien handig.

Kijkt het dan niet netter als ik mijn tekening aanhoud. Maar dan twre poetsstands links boven die elk 2,5 meter breed is.

En dan twee boxen eronder van 3 breed. Die twee boxen 3 bij 3.5.
En dan andere zijde de zadelkamer zoals ik dacht. En de boxen 3 bij 4.

Oudere paarden hebben inderdaad ruinte nodig om te draaien. Maar dan zou ik eerder de stal groter maken dan de gang :D Stal staan ze immers langer dan de gang.
Word ook rekening gehouden met de draai naar buiten toe.
Die draai lijkt me minder erg dan een rondje op de plek in de stal?

Eventueel zou ik dan de stands nog kunnen ombouwen tot noodstal (ik verwacht het niet nodig te hebben maar het idee is fijn!). Of wat je zegt op de gang een hekje zetten. Zou ik ze zelfs allemaal nog binnen kunnen halen xp.

Het idee van 2 poetsstands is erg fijn. Bij de hoefsmid of zadelmaker, of gewoon om te toiletteren met een stalgenoot en haar paard.

In de stal of op de gang poetsen vind ik altijs zon gedoe xp.

Renee_S is dat goed te doen? Een fjord in 2,5 bij 3?

Ik zou jet dan 2,5 bij 3,5 hebben. Enkel bij nood. Voor een pony van 1,37. En een hafje van 1,45 die erg kort is.

Het is noodzaak dat er 2 stallen zijn voor mijn 2 oudjes. En het mooiste is 2 stallen meer voor evt de pensioners indien die het nodig achten. (Altijd fijn als de mogelijkheid er is lijkt me).

Mijn twee oudjes wil ik gewoon een stal voor hebben just in case. Tor nog toe staan die heerlijk buiten!

Ik ben wel echt een mens van zolang ze het buiten redden!

Ze hebben een 0 grams dekentje op. Meer nog niet nodig (wel liggen just in case). Ik maak me vooral zorgen om de beentjes en als het vriest.

Nu komen er mooie paddocks (niet gedraineerd in eerste instantie enkel ongekeerd,kijken hoe dat houd) met schuilstal (achteringang de box in stal in).

Ik hoop ze buiten te houden tot ze ..

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 08:11

Sja het is voor de nood, er mocht simpelweg niet groter gebouwd worden. Maar we hebben er een zenuwpees tussen staan, dke bewijst altijd makkelijk dat hij genoeg kan bewegen in die ruimte haha :) hij staat niet zzo graag stil.
Ze zouden overigens ook 3 bjj 2,75 kunnen zijn hoor ,, heb ze niet gemeten. En t zijn fjorden van 1.45 max, sportmodel. dus ook niet de aller grootsten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 08:47

mooie stalling gaat dat worden :j

mijn paard van 160cm heeft 5 jr in een box van 235cm x 500cm gestaan en kon daar goed in draaien/liggen en overdwars staan eten :j
nu kwam er een andere box vrij zonder luik maar wel 300cm x 400cm en heb ik hem toch daarin verhuisd

maar als het voor af en toe een nacht is past het best hoor!

leuk dat je zo bezig bent met stalling :j

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:28

Wil je aan beide kanten van de stalgang eruit kunnen? of is 1 kant dicht?

Ikzelf heb een stal laten bouwen van 7 x 9 (buitenmaat), groter mocht niet. Hierin zitten 5 stallen (2 redelijk grote, 3 kleinere) en een ruimte voor spullen e.d.. Mijn stalgang is ruim een meter breed. Ze kunnen hier niet keren, maar een drachtige merrie kan er wel gewoon doorheen lopen ;)
Mijn stallen zijn niet heel groot (2 van 3 x 3.5 en 3 van 3 x 2.7), maar mijn paarden staan zomers dag en nacht buiten en 's winters minimaal 8 uur per dag buiten.
Mijn stalgang is aan de ene kant in- en uitgang voor de paarden, de achterkant zit een deur naar de mestplaat.

pensionbaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 11:15

mirgino schreef:
mooie stalling gaat dat worden :j

mijn paard van 160cm heeft 5 jr in een box van 235cm x 500cm gestaan en kon daar goed in draaien/liggen en overdwars staan eten :j
nu kwam er een andere box vrij zonder luik maar wel 300cm x 400cm en heb ik hem toch daarin verhuisd

maar als het voor af en toe een nacht is past het best hoor!

leuk dat je zo bezig bent met stalling :j

Dan moet dat best te doen zijn voor de twee kleinste :D

Ja ik mag straks mijn eigen stal bouwen. Ik vind het geweldig haha :D
Hebben een huisje met 2 hectare grond gekocht ♡

pensionbaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 11:18

Donja schreef:
Wil je aan beide kanten van de stalgang eruit kunnen? of is 1 kant dicht?

Ikzelf heb een stal laten bouwen van 7 x 9 (buitenmaat), groter mocht niet. Hierin zitten 5 stallen (2 redelijk grote, 3 kleinere) en een ruimte voor spullen e.d.. Mijn stalgang is ruim een meter breed. Ze kunnen hier niet keren, maar een drachtige merrie kan er wel gewoon doorheen lopen ;)
Mijn stallen zijn niet heel groot (2 van 3 x 3.5 en 3 van 3 x 2.7), maar mijn paarden staan zomers dag en nacht buiten en 's winters minimaal 8 uur per dag buiten.
Mijn stalgang is aan de ene kant in- en uitgang voor de paarden, de achterkant zit een deur naar de mestplaat.

Aan 1 kant open. Andere kant een svhuifdeur. Daar komt het deel van mijn man aan. Voor wat koetjes en de tractor :D

Ik wil daartussen wel dicht. Want mijn grootste merrie is bang voor koeien xp

Ik wil de stalgang wel breed genoeg om te kunnen draaien. Dan leek 2.5 meter me minimaal?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:28

Dus wel een doorlopende gang.
2,5 meter kunnen ze prima draaien ;)

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 16:01

nog een probeerseltje voor als je niet persee een door lopende gang hoeft te hebben...

Afbeelding

en met ingetekende poetsplaats... rekening houdend met een stalgang van 3 meter breed

Afbeelding

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 16:55

ynskek schreef:
nog een probeerseltje voor als je niet persee een door lopende gang hoeft te hebben...

[ [url=m/K65FsM.png]Afbeelding[/url] ]

en met ingetekende poetsplaats... rekening houdend met een stalgang van 3 meter breed

[ [url=m/f84tMv.png]Afbeelding[/url] ]

Ik moet zeggen dat dit mij als pensionklant zeker zou aanspreken, gezien de poetsplaats open gehouden wordt zeg maar (fijn bij claustrofobische paarden)

pensionbaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 18:50

Ynskek bedankt voor je ideen! Deze vind ik ook niet verkeerd!

Renee_S ik heb niet echt pension klanten :D Ik heb twee vriendinnen die eigenlijk voor niks bij mij staan.
De een betaald hooikosten. De ander past op de dieren en helpt op stal in ruil voor.
Beide leveren eigen brok.

Ik doe de hoofdverzorging als in voeren de weides en rest is aan hun.

Ik wil in eerste instantie dus de loods helemaal aan mezelf aanpassen. Maar wel rekening houde de met hun als in eigen zadelkamer :D