Jouw eisen aan een doe het zelf stalling.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gamova

Jouw eisen aan een doe het zelf stalling.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 13:45

Omdat de huidige huurder op 1 januari van de grond van mijn schoonouders af gaat, zijn we langzaam aan het nadenken over het opknappen van het land en het bouwen van nieuwe stallen *\o/*

Zelf heb ik een verzorgpaard, maar geen eigen. De stallen zijn dus bedoeld om te verhuren. Omdat ik het best lastig vind om in te schatten wat de gemiddelde huurder aan eisen heeft zou ik graag tips van Bokt hebben.

We beschikken over ongeveer 1,5 hectare grasweide. Deze willen we zo houden en in twee delen opdelen.
Daarnaast hebben we een overkapping van 20x5 meter, deze is aan drie kanten dicht en schermt goed af van de wind (dit is de achterkant van een loods/schuur) in deze overkapping willen we betonplaten neerleggen en hier willen we 5 stallen neerzetten.

Naast de stallen in de overkapping willen we sowieso kijken voor:
- een zandpaddock
- een viertal stallen met ieder een eigen uitloop, die tijdens het weideseizoen open staat naar een van de weidedelen

Ik ben dus vooral heel erg benieuwd naar jullie eisen aan een stal. Een rijbak zou ten koste gaan van weide. Bovendien weten we niet of we deze zomaar mogen aanleggen.

Qua dienstverlening is het echt een doe het zelf opzet. Ik ben niet te beroerd om eens bij te springen met voeren, maar mijn schoonouders hebben niks met paarden en willen buiten het bouwen en eventueel eens wat onderhoud geen werk hebben aan de stalling.

Samy24

Re: Jouw eisen aan een doe het zelf stalling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:56

ik sta op een doe het zelf stal op een paar meter van bij thuis ( wat heel handig is )
ik doe alles zelfs, smorgen voeren, savopnds voeren, stallen mesten, paddock mesten,..
juist het weideonderhoud doet de eigenaar.

ik zorg dus ook zelf voor hooi, stro en eten

ik betaal maandelijks 75 euro huur voor 2ha land, 3 stallen een paddock, een rijbak en een longeerbak

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 18:00

Geen bak lijkt mij dat het moeilijk te verhuren is. Is zou eerder een schapenboer het laten huren dan stallen bouwen enz.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 18:09

Als ik het goed begrijp wil je dus in totaal 9 stallen aanleggen waarvan vier met eigen uitloop? Maar deze vier hebben doorgang tot de weide?
Ik vind 1.5 hectare persoonlijk aan de kleine kant voor 9 paarden maar daar zullen de meningen over verschillen, zeker als dus een paddock en de vier stallen met uitloop ook op deze 1.5 hectare gerealiseerd moeten worden.

Is er daarnaast een bak in de buurt en hoe zijn de uitrijmogelijkheden? Ik snap dat het met zo'n grondoppervlak niet te doen is om zelf een bak aan te leggen maar het is wel fijn als je pensionklanten op stapafstand een bak kunnen gebruiken voor een redelijk tarief.

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 19:20

Ik reageer even kort via de telefoon.

Misschien handig om er bij te zetten dat we in de randstad zitten. Hier in de buurt heb je met 1,5ha een aardig perceel.

Dit is overigens 1,5ha exclusief stallen, paddock en opslag. Dus pure weide.

Een bak in de buurt zijn we mee bezig. Qua investering is de bak wel een optie, alleen moeten we dan inleveren op weide.

Onderhoud van de weide willen we best doen, zo ook de stallen. Voer, verzorging en mestafvoer zal zelf geregeld moeten worden.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 19:34

Ik ga mee met no--a, anderhalf voetbalveld is misschien net genoeg voor 5 paarden. Randstad of niet.
Verder zou ik persoonlijk de loods liever helemaal dicht hebben, zodat de paarden in de winter toch warmer staan (en inbrekersgevaar). Ook een stal zonder buitenbak en geen uitrijmogelijkheden (neem ik aan omdat je in de randstad zit) zou het waarschijnlijk niet zo geweldig doen.

En hoe ver ligt het perceel van jullie/schoonouders af? Ik zou het toch fijn vinden als er iemand altijd in de buurt van de paarden is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:43

voetbalveld is 50 bij 100, is 5000m2, is een halve ha. 1,5 ha is dan toch 3 voetbalvelden groot?

een bak hoeft maar 800m2 te kosten, dan houdt je nog 1,4 ha weide over. Zou dat toch zeker doen aangezien je dan makkelijker klanten zult krijgen.

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 13:21

Het aantal paarden zouden we nog naar kunnen kijken. De vier stallen met uitloop vind ik zelf het belangrijkst omdat de paarden hier lekker kunnen scharrelen.

Ik zal ook nog eens vragen of mijn schoonvader de weide eens na kan meten. Dan hebben we een beter beeld van wat we er precies mee kunntn.

Het dichtmaken van de loods is geen optie, dan blijft er geen ruimte over om langs de stallen te bewegen. Ook zit de overkapping niet in de loods, maar er achter. De ruimte wordt dan ook echt beperkt door de wanden en het dak.

Het perceel ligt in onze achtertuin, ik woon bij mijn schoonouders. Er is altijd wel iemand thuis en dat zal ook zo blijven.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:27

Voor de paar tientjes die je er aan gaat verdienen zou ik het gezeur van huurders niet willen. Zet er zelf lekker 2 paarden in en hou het zo. 1,5 hectare is sowieso heel krap om een heel seizoen te weiden.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:02

Ik heb op een doe-het-zelf stal gestaan. Ik had een stal ter beschikking, een hokje voor de spullen en een wei.
Onderhoud aan weide en stal moest ik zelf doen. Alleen de buitenste omheining van het perceel niet.
Mesten en voeren was ook aan mijzelf.
Mijn weide was niet heel groot, het vergde heel veel tijd met onderhoud. Ik wilde namelijk dat er zo min mogelijk onkruid in groeide zodat er zo veel mogelijk gras zou blijven.
Ik vond het een pree dat we zelf konden bepalen hoe de weide ingericht was (strookbegrazing). Het afzetlint en de prikpaaltjes hebben we zelf aangeschaft. Van een deel hadden we paddock gemaakt zodat ze 24/7 buiten konden.
Wat een nadeel was, was dat er altijd 2x per dag iemand naar toe moest om te voeren. Met mijn eerste stalgenoot was dat prima te realiseren, helaas ging zij verhuizen.. Met de stalgenoot die daarna kwam liep het helaas minder goed.. Uiteindelijk ben ik weggegaan omdat het mij te veel werd.

Als jullie plaats bieden voor meerdere klanten dan is het handig om 1 iemand aan te wijzen die doorslaggevende beslissingen neemt en het aanspreekpunt is met duidelijke "regels".
Er zijn stallen die doe-het-zelf zijn die op deze manier uitstekend draaien.
De mogelijkheid om onbeperkt ruwvoer aan te bieden aan de paarden en goede toegang voor leveranciers lijken mij ook prettig. Vooral onbeperkt kunnen voeren, dan hoeft er 1x per dag iemand naar toe wat altijd makkelijker te regelen is.

De uitloop zou ik niet voor kiezen, eerder paddocks. Bij doe-het-zelf is het niet handig dat paarden ook echt op stal staan.. Je bent echt afhankelijk van elkaar mbt voeren en binnen/buiten zetten. Dat kan wel eens problemen geven! Vooral wanneer huurders ook werken en kinderen hebben of als huurders niet met elkaar overweg kunnen. Als er voerdiensten zijn dan is het lastig om de mest uit de paddocks te halen (moet toch dagelijks gebeuren ook voor het behoud van je ondergrond). Bovendien kunnen paarden lekker spelen in paddocks (paddock paradijs?).

Het idee is leuk, maar ik zou ook kiezen voor gewoon een eigen paard in de weide en misschien 1 of 2 pension klanten.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:11

Oh ja, hoe meer paarden, hoe meer werk de personen hebben die de voerbeurten hebben. Ik was met 2 paarden snel 2 uur bezig met alleen voeren/mesten en onderhoud. Vooral in de winter zit je daar snel aan (blubber/kou/bevroren waterbakken en drollen). Dus minder tijd om leuke dingen te doen met je eigen paard. Mijn mede huurster liet ook gerust van alles liggen zodat ik dat weer moest doen.

Verder vond ik het heerlijk!! Al zou ik er niet weer voor kiezen..

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 17:39

Ik waardeer de tips. Momenteel zijn we ook echt nog flink aan het nadenken over het daadwerkelijk vormgeven van onze plannen.

Het zou voor ons ook het fijnst zijn als de stallen door een persoon gehuurd zouden worden, het zou dan nog verdeeld kunnen worden in een huurder voor de stallen en een huurder voor de stallen met uitloop.

De keuze voor de stallen met uitloop is bewust voor als er een paard ziek is, of deze verplichte rust nodig heeft en dus niet bij de rest kan staan. Wel overwegen we om de uitloop zo te maken dat de uitloopjes aan elkaar verbonden zijn, maar dat er bijvoorbeeld een draad gespannen kan worden om een afscheiding te creëren.
Er ontstaat dan eigenlijk een paddock met vier aangrenzende stallen, uiteraard leggen we hier een goede fundering voor aan zodat het niet direct een modderzooi is.

De opmerking dat we beter zelf twee paarden kunnen nemen is niet relevant, we hoeven er ook geen honderden euro's mee te verdienen. Het land ligt nu ongebruikt achter ons huis en we zouden hier graag een leuke bestemming voor hebben waarmee we uiteindelijk een keer uit de kosten zijn voor het aanpassen van de faciliteiten. Voor de kosten is het dus wat ons betreft geen probleem.

De keuze voor een doe-het-zelf stalling is er natuurlijk een die je als eigenaar van een paard heel bewust moet maken. Het geeft een hele boel vrijheid, zoals het aantal uren op de weide, het voerbeleid etc.
De extra tijd die je er aan kwijt bent heb je inderdaad.
Ik zou er in overleg voor kunnen kiezen een voerbeurt per dag op me te nemen, maar omdat ik niet wil dat de eigenaar van mij afhankelijk is op de lange termijn ben ik een beetje huiverig om dit soort diensten aan te bieden omdat de overige familieleden dit niet zien zitten.

Petra109

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:42

Vrijheid op een doe het zelf stalling vind ik persoonlijk een groot pluspunt, maar ik zou op een stalling toch wel echt minimaal een rijbak willen hebben. Hij hoeft niet perse mega groot te zijn, maar voor mij moet hij er wel zijn

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 14:14

Mijn eisen zouden als volgt zijn:

-boxen
-paddock
-weide
-bak, mag ook bij de buren zijn
-automatische drinkbakjes en een kraan
-stopcontact en goede verlichting
-ruimte om een zadelkast en mijn andere benodigdheden neer te zetten
-bestrating zodat het goed bereikbaar is
-mestplaats of ruimte om een aanhanger neer te zetten
-beetje toezicht zou ook fijn zijn

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 14:38

Ik sta op een doe-het-zelf-stal. Er was niks, ik huur een stukje loods bij ene boer daar hebben wij zelf stallen in gezet en een poetsplek gemaakt en ruimte voor opslag voor vlas en hooi en onze verdere spullen. Verder zit er een stuk wei die wij zelf omheind hebben en in 3/4- en gedeeld hebben, ook hebben we een stuk bestraat zodat het er een stuk is om droog te voeren. We hebben samen een rijbak aangelegd en er verlichting gemaakt.

Ik voer en mest zelf en als ik niet kan gaat mijn bijrijdster of vriend en als dat niet lukt voert de boerin voor mij. en als ik weer een stalgenootje gevonden heb gaat die ook meevoeren ed. Het binnen en buiten zetten regel ik nu zelf, de zomermaand 24/7 buiten en wintermaanden overdag buiten op het bestraatte stukje of op de wei als het droog genoeg is.

Er wordt 1 x per jaar bemest door hun, en meestal bemest ik nog een keer met kunst mest, hij hooi en ik koop bij hem hooi. De boer zorgt voor de mestafvoer. En er is altijd toezicht aanwezig op de boerderij.

Ik heb 2 stallen en zelf 1 paard de andere stal staat normaal een stalgenoot maar helaas heeft zij onderlaatst haar paard moeten verkopen en staat mijn paard even alleen. naast de wei staat de pony van de boer dus helemaal alleen is ze niet maar samen in 1 wei gaat niet echt goed.

In principe regel ik alles zelf en als er iets is wordt het in overleg met de boer opgelost en geregeld.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 15:17

Moet zeggen dat ik een overdekte rijbak of longeerring wel fijn vind.
Verder stond ik op een doe het zelf stal en heb er op meerdere gestaan. De gene die het fijnste WaS en ook altijd goed loopt bespreek ik nu even.
Voordelen:
- eigen wei per paard waar je zelf kon kiezen of en hoelang je paard buiten stond. Of je ze samen zet met een ander die ook graag samen staat etc.
- In zomer mogelijkheid de wei te laten slepen mesten en zaaien voor vergoeding maar je mocht dit ook zelf doen of niet doen.
- om de 2 weken werd er een lijst opgehangen waar je hooi/stro en wortels kon bestellen die ze op jou vaste plek neer leggen.
- Overdekte rijbak
- Fijne uitrijmogelijkheden zonder over drukke weg te moeten.
- 24/7 bezoekbaar incl camera toezicht
- Longeerbak/paddock
- iedereen Had een vaste dag dat ze moeten voeren (moest wel iedereen zelf klaar zetten)
- Er was ook iemand die daar op stal stond die tegen betaling je stal mesten en paard bv buiten deed zetten die je ook kon inzetten met vakantie als je wou.
-Voer zelf halen en zelf kiezen hoeveel je geeft
- Ruime zadelkast (90cm x 2m) en diep genoeg voor westernzadel
- Eigen voerbak met 3 vakken.
- Poetsplek met water

Nadelen:
- Geen schuilstal mogen bouwen van gemeente
- Doordat je 24/7 mocht komen natuurlijk wel iets minder toezicht al Is er in avond altijd iemand thuis en Is slagboom naar beneden, zadelkamer op slot (iedereen Had eigen sleutel)
- Geen stalling met uitloop wat mijn voorkeur heeft in zomer maar vooral winter.
- Water van wasplaats afgesloten met winter, stallen ook en dan moest je onder aan t erf water halen voor wei en stal.

Wat ikzelf fijn vind? Dat je je paard 24/7 buiten mag laten en ze in winter ook buiten komen.
Indien ik zelf de wei moet doen wil ik of een eigen stuk wei of dat iedereen stalcorve krijgt zodat ieder eens de paarden binnen zet en de wei moet mesten.
Overdekte longeerhal voor echt slecht weer
Uitloop die 24/7 bereikbaar is indien ik wil.
Uitrijmogelijkheden
Ruime zadelkast en plek waar ik hooi stro en voer kan opslaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 20:39

1, 5 hectare vind ik echt voor maximaal 4 paarden. Ik zou er liever een goede inloopstal neerzetten ipv allemaal aparte stallen. Bespaart ruimte en geeft de paarden juist meer ruimte. Ook ik zou iig een rijbak willen (die ook te rijden is) en ruimte om spullen op te slaan en droog te poetsen. Electriciteit en stromend water zijn een must. Een wc zou ook fijn zijn.
Veiligheid vind ik ook heel belangrijk, dwz dat niet iedereen zomaar de wei op kan komen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 20:59

Precies, niets aparte stallen, maar gewoon lekker een grote inloopstal die uitloopt op de paddock of de weides. Misschien 1 of 2 stallen aanleggen, voor zieke of geblesseerde paarden (dat kan ook altijd een keer gebeuren) of voor mensen die hun paard wel 's avonds/'s nachts op stal hebben.

Verder een overdekte opslagplaats voor hooi en stro/vlas en natuurlijk een plek voor spullen, wat op slot kan.

Daarnaast is een bak toch echt wel een must. Zonder rijbak zou ik er niet willen staan.

Verlichting is ook zeer belangrijk, zowel bij de stallen als in de bak. Niets vervelender dan alles in het donker doen.

Ik denk ook zoiets van max 4/5 paarden.. Maar niet meer.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:19

Ik vind daarenboven goed toezicht en betrokkenheid van de stalbaas een belangrijk punt. "Geen werk willen hebben aan de stalling", dat zou mij al serieus afschrikken.

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 12:35

Gini schreef:
Ik vind daarenboven goed toezicht en betrokkenheid van de stalbaas een belangrijk punt. "Geen werk willen hebben aan de stalling", dat zou mij al serieus afschrikken.

Misschien is het wat ongelukkig geformuleerd. Natuurlijk zijn mijn schoonouders best bereid om de stalling netjes te onderhouden, maaien en klussen vindt mijn schoonvader zelfs leuk. Er staan hier ook trekkers waarmee het land onderhouden wordt.

Waar het vooral om gaat is dat het geen paardenmensen zijn. En ik wil geen scheve verwachtingen kweken.
In overleg is heel veel mogelijk. Ik zou het ook wel zien zitten om tegen een kleine vergoeding een aantal keer per week uit te mesten, of de paarden buiten te zetten. Maar vooralsnog is het werk aan de paarden echt voor de huurders.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 13:25

Wij hebben zelf een trekkertje gekocht en we hebben een maaier en rijbak sleep, onderhoud doen wij ook zelf.

Quarterboef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 13:43

Ik sta ook soort van doe-het-zelf, bij mijn oude tante. Wij doen verder alles zelf maar zijn wel echt een paarden gezin. Mijn opa doet het onderhoud van de weides en de stallen, dit moeten we wel zelf bekostigen. Ik betaal 150 euro voor 2 paarden, inclusief stroom, water en licht en 3 weilanden van ieder 1 voetbalveld groot. Er is daarnaast nog een weiland waar je voor kiezen bij te betalen, 150 per kwartaal ter groote van 2,5 voetbalveld. Wij hooien van eigen weides en bestellen zelf voer en vlas. Ik heb gemerkt dat alles zelf doen veel tijd in beslag neemt en soms wat zoekwerk maar ik vind dat je er persoonlijk veel profijt van hebt, geen gezeik met anderen en lekker privé staan, heerlijk. Ik heb verder geen rijbak maar in de zomer is er 1 weiland die als een soort paddock dient waar we dan ook in rijden. Wij rijden namelijk alleen buiten verder, staan in overijssel :)

manon311

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:49

ik sta met mijn paardje bij een koeienboer. we moeten zelf weide bijhouden, zelf binnen buiten zetten en overdag voeren. wij hebben een bak waar de paarden met slecht weer op staan met zn alle. als het weer het toelaat op de wei. een regel is wel dat de weiden niet helemaal zwart worden gelopen.
maar goed op de bak is ook buiten en vind ik persoonlijk ook best een luxe. sommige paarden mogen in de winterperiode alleen effe half uurtje luchten.
dus wat jullie willen met uitloopstal zeker een pluspunt! bij ons worden de paarden door de boer in de ochtend vroeg gevoerd en in de avond laat. wat erg prettig. zodra slecht weer is niemand verplicht te komen voor te voeren. verder staan we met 5 meiden waarmee we de taken verdelen. op een vast rooster. erg prettig want je weet waar je aan toe bent.. over weinig/geen toezicht is ka voor sommige personen niet prettig zijn. maar neem aan dat je daar zoizo je stalgeld een beetje op aanpast? en de huurder dat gewoon van te voren weet en op die voorwaarde er gaat staan.. en wat al eerder werd benoemd. stromend water, elektriciteit, opslag voor paardenspulletjes en voor hooi en stro.

wel zal ik als tip meegeven om zelf ook iets te doen aan paddock of weide.
zoizo voor paddock dat het zand goed is en begaanbaar is.
onderhout in overleg (ik betaal verf enz, jullie verven en onderhouden) dit ook voor weiden.
eens per jaar aantal zakken kunstmest wat ze zelf mogen gebruiken.
en bijvoorbeeld een bosmaaiertje op te kop tikken voor onderhoud van de wei.
wie weet wonen de huurders alles lekker uit en gaan weg terwijl jullie boelte helemaal kapot is..
dan ben je verder van huis

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:26

Gamova schreef:
Gini schreef:

Misschien is het wat ongelukkig geformuleerd. Natuurlijk zijn mijn schoonouders best bereid om de stalling netjes te onderhouden, maaien en klussen vindt mijn schoonvader zelfs leuk. Er staan hier ook trekkers waarmee het land onderhouden wordt.

Waar het vooral om gaat is dat het geen paardenmensen zijn. En ik wil geen scheve verwachtingen kweken.
In overleg is heel veel mogelijk. Ik zou het ook wel zien zitten om tegen een kleine vergoeding een aantal keer per week uit te mesten, of de paarden buiten te zetten. Maar vooralsnog is het werk aan de paarden echt voor de huurders.

Dat snap ik.. Maar ik vind toezicht belangrijk. Ik kon toen ik verhuisde kiezen uit een fijne doe het zelf 24 uur stal, waar alles netjes geregeld was qua onderhoud.. Maar de vrouw van wie het was, was geen paardenmens en ondanks dat ze superleuk was, vond ik het niet zo heel vertrouwd. Stel dat mijn paard ziek werd, koliek of iets anders.. En ik zou een keer 2 dagen niet langskomen omdat drukte etc en onderling is er een rooster voor het voeren.. Stel dat niemand dat zou zien? Ik zou het eng vinden.

Ik sta nu op een stal waar de eigenaresse heel betrokken is met de paarden, ze regelmatig controleert en aan de bel trekt als er iets aan de hand is.

Dat is voor mij een pak van mijn hart. Het voelt vertrouwd.

Ik heb ook op een doe het zelf stal gestaan zonder rooster en dus kwam ik zelf 2x per dag langs. Dan is het stukje toezicht willen hebben al een stuk minder, want je komt zelf. Toch, de eigenaresse van het land woonde ernaast en hield ze wel in de gaten en belde me op als ze door het draad waren of als er één teveel lag of iets anders. Dat is fijn en dat is iets waar ik veel waarde aan hecht. Toezicht.

Ik denk dat je vanaf begin af aan heel duidelijk moet stellen, dit is wat jullie zelf moeten doen, dit is wat wij doen of eventueel tegen betaling kunnen doen.

Aan "in overleg is er veel mogelijk" hecht ik niet veel waarde als dat van te voren niet duidelijk is uitgestippeld. Mensen willen precies weten waar ze aan toe zijn. En het is prima als zij alles zelf moeten doen, daarvoor is het een doe het zelf stalling.. Maar dat moet wel duidelijk zijn.

Ik zou verder toch gaan nadenken over een bak.. Ik denk dat er wel interesse is zonder bak, als de uitrijmogelijkheden supergoed zijn.. Maar je kan meer vragen als er een bak is en je krijgt de stallen dan ook sneller gevuld lijkt me.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:41

Ik huur een dhz weide en doe dus alles zelf, inclusief onderhoud van de weide.

Dat was meteen ook één van de voorwaardes: ik bepaal waar er mee bemest wordt. Daarnaast wilde ik graag een track, en die mocht ik aanleggen. Ook heb ik hele duidelijke afspraken gemaakt dat er niet zomaar een andere huurder bij komt, en als er nog een paard bij zou moeten dat ik dan degene ben die er eentje zoekt. Maar zowel ik als de verhuurder zijn blij dat ik de enige huurder ben, en we zijn ook blij dat ik geen verzorgmeisjes heb.

Wat ik verder grote voordelen vind zijn verlichting, stromend water, de vrijheid om te doen en laten wat ik wil en een plek om hooi droog op te slaan. Wat veiligheid (aanwonenden die een oogje in het zeil houden, deugdelijk slot op het hek, weide niet makkelijk toegankelijk voor wie er niets te zoeken heeft enz) vind ik ook erg fijn.

Een bak heb ik niet. Wel een zandpaddock, dat is fijn. Mijn ruin ligt daar graag. Ik kan prima rijden op de wei en op de track, in feite heb ik daarmee m'n eigen ovaalbaantje.

Wat ik wel graag zou willen nog is een composthoop. Maar er wonen te veel mensen in de buurt die last hebben van de mest (zeggen ze :+ )

De weide is een kwart hectare, er staan twee (kleine) paardjes, mijn IJslander en shetlandpony. Dat is net groot genoeg, vanwege de track hebben ze meer ruimte. En ze mogen niet te veel gras. Ze krijgen het jaar rond hooi. Én het jaar rond wei, tenzij het heel nat is of bij voorbeeld bij zonnig vriesweer.