Hulp nodig in advies geven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

veerloos

Hulp nodig in advies geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 22:28

Hoi Bokkers,

Ik zit een beetje met een dilemma. Ik ben sinds kort een kennis aan het helpen met haar paarden. Ze heeft sinds kort 2 paarden bij huis staan. Nou is daar op zich niks mis mee. Alleen vroeg ze mij om hulp met het rijden, die wou ik haar graag geven (want ze heeft niet zo veel ervaring) Maar toen ik daar thuis kwam om kennis te maken met haar paarden schrok ik toch wel een beetje. Ze hebben stallen aan laten leggen en een paddock paradise principe, maar de grond hier om heen was erg modderig (laten we maar gewoon zeggen een modder poel) en de paarden hadden geen stro of iets dergelijks in de box. De hoeven uitgekrabt en die zaten al dagen vol met modder waardoor naar mijn mening de hele hoef veelste nat was geworden. Ze voert stro, weinig hooi of goede kwaliteit kuil... Ben ik het eigenlijk ook niet zo mee eens. Verder is de beweging van beide paarden minimaal (1 is 16, ander 21) en heeft ze het erg druk. Ook is het tuig lang niet ingevet/gecontroleerd bij een zadelmaker.... Eigenlijk allemaal dingen waar ik snachts van wakker kan liggen. Zeker als ik kijk hoe goed mijn eigen paard het heeft. Ze bedoeld het allemaal heel goed en het is een schat van een vrouw die het beste met de beestjes voor heeft... maar het ontbreekt aan kennis.

Nou is dus eigenlijk mijn vraag, hoe kan ik mijn advies hierin geven zonder dat het te 'betweterig' of te agressief overkomt. Ik wil haar namelijk niet de les lezen of haar voor het hoofd stoten... Ik weet ook niet zeker of ze wel iets met mijn adviezen gaat doen omdat haar vorige stal heel andere regels/ideeën had over het houden van paarden...

iemand?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:32

Zolang de paarden er goed (en niet ondervoed) uitzien, kun je niets.

Modder geeft niets, zolang ze maar een plek hebben om droog te staan.
Stro en hooi voeren (zolang ze niet te dun zijn) is geen probleem.
Beweging minimaal? Ze staan toch 24/7 buiten? Dan is dat geen probleem.

Hoezo ontbreekt die vrouw aan kennis... denk eerder dat jij ook eens verder moet leren kijken dan de "we staan vaak op stal" methodes.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:39

Altijd lastig zoiets, je wilt graag helpen maar zonder af te stoten. Ik denk dat je een goed startpunt hebt omdat ze je zelf om advies met rijden heeft gevraagd. Is het rijden op haar terrein? Dan zou je na de les, als dat lekker is gelopen en jullie elkaar wat kennen, eens een praatje kunnen maken over hoe het nou bevalt met de paarden aan huis. Je zou kunnen vragen hoe ze bepaalde dingen geregeld heeft en dan doorvragen naar het waarom van haar keuzes. Dat kan dan vrijblijvend, het is geen oordeel en je komt er achter hoe ze zelf over dingen denkt.

Misschien dat je merkt dat ze zelf ook niet helemaal zeker is of iets alleen doet omdat ze gehoord heeft dat het zo zou moeten. Je kan dan voorzichtig aangegeven dat het ook op een andere manier zou kunnen of hoe jij dat doet en dan je eigen redenen daarbij noemen.
Weet ze bv. hoeveel ruwvoer nodig is en het verschil in voedingswaarde? Wat weet ze van hoefonderhoud? Trainingsopbouw? Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn maar je merkt wel of ze er over nagedacht heeft en bewuste keuzes maakt.
Zo kan ze zelf eens over de verschillen nadenken en misschien geeft dat al aanleiding tot een verder gesprek of veranderingen. Je houdt het contact goed en kan het rustig opbouwen.

Zoiets heeft vaak wat tijd nodig, zeker als ze net zo trots is op haar nieuwe plekje voor haar paarden. ik ga er van uit dat haar intentie immers is om ze het beste te bieden.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:42

De kennis heeft jou gevraagt om haar te helpen met haar paarden te rijden.
Ze heeft jou niet gevraagt om alles te veranderen hoe zij haar dieren houd.
Natuurlijk kun je het rustig met haar bespreken wat je dwars zit maar ik zouwel heel voorzichtig zijn als je verder wilt gaan met het rijden van haar paarden.
Aan de andere kant als het jou echt stoort en er wakker van ligt kan je natuurlijk geirriteert over komen als je voor haar bestwil iets wil veranderen.
Hier geven heel veel vrienden van ons hun paarden alleen maar stro en biks te eten.
De paarden doen het goed en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om tegen hun te zeggen dat het niet goed is.
Ik denk dan alleen oke is niet mijn ding mijn paarden zijn belangrijk voor mij en doe het anders.
Natte voeten en blubber is niet goed maar heb via bokt begrepen dat het erg blubberig is op het moment overal.
Over het invetten en controleren van het tuig heb je wel een goed punt vind ik want dat is voor jouw veiligheid.
Probeer dit rustig aan te bespreken en desnoods neem je het mee naar huis en doe je het zelf op een avondje invetten.
Succes het is niet makkelijk maar pratend begrijpen we de mensen.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Hulp nodig in advies geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:51

Wat is er mis met modder in de hoeven? Hier lopen ze 24/7 buiten en de enige die ze uitkrabt is de smid...

veerloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 11:57

Brainless schreef:
Zolang de paarden er goed (en niet ondervoed) uitzien, kun je niets.

Modder geeft niets, zolang ze maar een plek hebben om droog te staan.
Stro en hooi voeren (zolang ze niet te dun zijn) is geen probleem.
Beweging minimaal? Ze staan toch 24/7 buiten? Dan is dat geen probleem.

Hoezo ontbreekt die vrouw aan kennis... denk eerder dat jij ook eens verder moet leren kijken dan de "we staan vaak op stal" methodes.

Stro voeren in dit geval wel, aangezien ze geen beweging krijgen in vorm van rijden oid en te dun zijn... + weinig spier opbouw hebben op dit moment. De pony is weer veelste dik (lees enorme buik) en heeft ook weinig spier. Beweging in de vorm van buiten staan is wel zeker iets anders dan rijden waarbij het paard hele andere spieren gebruikt en kan trainen.....

veerloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 11:59

Polly schreef:
Wat is er mis met modder in de hoeven? Hier lopen ze 24/7 buiten en de enige die ze uitkrabt is de smid...

Dit is niet het enige punt, maar zoals ik al zei.. de hoeven zijn veelste nat...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:01

Ze vraagt toch of jij ze wilt rijden?
Daarnaast worden veel paarden niet bereden; dat is geen must.

Je kunt evt aangeven dat het misschien aan te raden is om bv brok bij te gaan voeren als jij gaat rijden, of dat jij na het rijden wat brok mag geven.
Veel paarden doen het goed zonder/met weinig brok, en dat ze weinig bespiering hebben is logisch als ze weinig/niet gereden worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:02

veerloos schreef:
Polly schreef:

Dit is niet het enige punt, maar zoals ik al zei.. de hoeven zijn veelste nat...

De mijne staan ook met natte hoeven buiten.
Het is dat ik ze nu 's nachts op stal heb staan, maar de jaren hiervoor stonden mijn paarden ook vaak 24/7 buiten (jaarrond).

veerloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 12:04

Overigens ben ik helemaal niet voor de vaak op stal methode, mijn paard gaat ook gewoon elke dag naar buiten. Maar zodra hij snachts binnen komt vind ik wel dat er een droge plek moet zijn waar ze terecht kunnen. Maatgoed dit is mijn mening. En ik wil best iemand helpen maar als ik zulke hoeven zie dan botst dat met mijn principes. Jouwn paarden kunnen wel een prima hoefconditie hebben gehad.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:06

Polly schreef:

Yep, in de hoeven liever grond als stront :)*

Ontopic:
Citaat:
Ze voert stro, weinig hooi of goede kwaliteit kuil...
das meer een punt waarop je haar zou kunnen benaderen waarom en hoe ze aan voerschema's komt, stro is knabbelmateriaal.
Worden ze inderdaad slecht gevoed zou je dat natuurlijk ook aan de paardjes zelf moeten kunnen zien.

Kwa rijden moet je natuurlijk ook redelijk tot goed onderhouden materiaal hebben als start en het zelf mogen bijhouden.
Misschien is er wel ruimte om wat aan te mogen schaffen / vernieuwen hiervoor ?
Je veiligheid is ook belangerijk.

PS: wees toch voorzichtig wat je hier plaatst op openbaar forum, beter is het rechtstreeks te bespreken en backup advies te vragen, indien nodig, persoonlijk aan mensen om je heen ipv hier.
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 24-11-14 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:06

veerloos schreef:
Overigens ben ik helemaal niet voor de vaak op stal methode, mijn paard gaat ook gewoon elke dag naar buiten. Maar zodra hij snachts binnen komt vind ik wel dat er een droge plek moet zijn waar ze terecht kunnen. Maatgoed dit is mijn mening. En ik wil best iemand helpen maar als ik zulke hoeven zie dan botst dat met mijn principes. Jouwn paarden kunnen wel een prima hoefconditie hebben gehad.

Maar de paarden van haar kunnen toch droog staan als ze willen?

Mijn Fjord staat/ligt het liefste ook de hele dag in blub, ondanks dat ze droog kan staan.
En nee haar hoefconditie is niet optimaal, maar dat staat los van het in het water staan.
Te droge hoeven zijn een groter probleem dan te nat.
En urine/mest tast de hoeven juist aan.

veerloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 12:07

Het is niet de bedoeling dat ik de paarden ga rijden. Het is de bedoeling dat zij en haar dochter gaan rijden. Maar als je bang bent voor paarden en zenuwpijn hebt in je handen vraag ik me uberhaupt al af waarom je 2 paarden aanschaft... Ze hebben 2 enorm makke paardjes maar haar dochter durft er al niet op en moet verplicht met body protector... Ik vind dat als je 2 paarden koopt die nog lang niet af zijn en waarvan 1 altijd dressuur heeft gelopen op redelijk hoog niveau, dat je ze dan niet kunt laten staan in de wei als ik merk dat ze zeker wel graag voor je werken.

Maatgoed dit word naar mijn mening iets te veel een discussie dan een advies. Ik snap dat je voorstander bent van paarden buiten en ik ook, maar je zou voor de gein zelf eens moeten komen kijken. Dan snap je mijn verontrusting wel waarschijnlijk.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:08

Brok bijvoeren? Dat is echt onzin. Gewoon veel grof hooi. Eventueel wat lucerne. Paddockparadise mensen zijn meestal van de natuurlijke soort. En wat is te mager? De meeste paarden zijn veelte vet en er lijden er daardoor al een heleboel aan welvaartsziekten.

veerloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 12:10

blensink schreef:
De kennis heeft jou gevraagt om haar te helpen met haar paarden te rijden.
Ze heeft jou niet gevraagt om alles te veranderen hoe zij haar dieren houd.
Natuurlijk kun je het rustig met haar bespreken wat je dwars zit maar ik zouwel heel voorzichtig zijn als je verder wilt gaan met het rijden van haar paarden.
Aan de andere kant als het jou echt stoort en er wakker van ligt kan je natuurlijk geirriteert over komen als je voor haar bestwil iets wil veranderen.
Hier geven heel veel vrienden van ons hun paarden alleen maar stro en biks te eten.
De paarden doen het goed en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om tegen hun te zeggen dat het niet goed is.
Ik denk dan alleen oke is niet mijn ding mijn paarden zijn belangrijk voor mij en doe het anders.
Natte voeten en blubber is niet goed maar heb via bokt begrepen dat het erg blubberig is op het moment overal.
Over het invetten en controleren van het tuig heb je wel een goed punt vind ik want dat is voor jouw veiligheid.
Probeer dit rustig aan te bespreken en desnoods neem je het mee naar huis en doe je het zelf op een avondje invetten.
Succes het is niet makkelijk maar pratend begrijpen we de mensen.
Ik ga de paarden niet rijden en dit is ook zeker niet de bedoeling. Tot nu toe ga ik alleen met haar mee met haar andere paard als ze buiten een ritje wil maken, dit vooral voor de veiligheid en haar eigen gevoel. Maar als ik dit doe op een slecht onderhouden zadel waar het paard wel eens last van kan hebben heb ik daar een naar gevoel bij. Ik heb zelf een leuk paard waar ik ook mijn energie en tijd in wil steken dus het is de bedoeling dat ze het een beetje zelf op gaat pakken en zelf dingen gaat doen. Maar als ik haar een advies geef over beweging en de paarden staan vervolgens weer anderhalve week stil omdat ze het te druk heeft denk ik na 2 keer ook bekijk het maar....

veerloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 12:12

Martie schreef:
Altijd lastig zoiets, je wilt graag helpen maar zonder af te stoten. Ik denk dat je een goed startpunt hebt omdat ze je zelf om advies met rijden heeft gevraagd. Is het rijden op haar terrein? Dan zou je na de les, als dat lekker is gelopen en jullie elkaar wat kennen, eens een praatje kunnen maken over hoe het nou bevalt met de paarden aan huis. Je zou kunnen vragen hoe ze bepaalde dingen geregeld heeft en dan doorvragen naar het waarom van haar keuzes. Dat kan dan vrijblijvend, het is geen oordeel en je komt er achter hoe ze zelf over dingen denkt.

Misschien dat je merkt dat ze zelf ook niet helemaal zeker is of iets alleen doet omdat ze gehoord heeft dat het zo zou moeten. Je kan dan voorzichtig aangegeven dat het ook op een andere manier zou kunnen of hoe jij dat doet en dan je eigen redenen daarbij noemen.
Weet ze bv. hoeveel ruwvoer nodig is en het verschil in voedingswaarde? Wat weet ze van hoefonderhoud? Trainingsopbouw? Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn maar je merkt wel of ze er over nagedacht heeft en bewuste keuzes maakt.
Zo kan ze zelf eens over de verschillen nadenken en misschien geeft dat al aanleiding tot een verder gesprek of veranderingen. Je houdt het contact goed en kan het rustig opbouwen.

Zoiets heeft vaak wat tijd nodig, zeker als ze net zo trots is op haar nieuwe plekje voor haar paarden. ik ga er van uit dat haar intentie immers is om ze het beste te bieden.
We hebben hier al over gepraat hoor, maar het ging bij haar vorige stalling zo, dus moet het nu ook zo. Vandaar... Ze weet verder zelf niks over het verschil in voedingswaarde, hoefonderhoud, trainingsopbouw... Nauwelijks hoe je een zadel er op legt en het tuig vast maakt... Te veel dingen om op te noemen eigenlijk. Zonder haar af te kraken want ze heeft het beste met de beestjes voor natuurlijk! Ik heb even met mensen overlegd die haar goed kennen en die zeggen ook dat ze heel standvastig is in haar mening.. Wat ook niet erg meewerkt.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:13

OK. Mensen zonder verstand van paarden zouden ze niet aan moeten schaffen, maar ze heeft ze nu eenmaal. En wat wordt er van jou verwacht? Hulp bij het rijden...les geven? Of een keer wat tips zodat ze wel verder kan? Als je dat niet ziet zitten, omdat je vindt dat de leefomstandigheden eerst beter moeten, moet je dat gewoon zeggen. Hou het positief en biedt wat hulp aan. Of geef wat goede tips. Een paddockparadise is ideaal, maar heeft wel onderhoud nodig. Ik neem aan dat je kennis ook van haar dieren houdt. Wees open en eerlijk en een beetje diplomatiek.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:14

En je kunt ook zeggen dat je het niet ziet zitten om op deze manier met haar en de paarden aan de slag te gaan. Duidelijk.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:15

Mijn paarden staan momenteel ook in een blubber bende. De paddock is een vieze zooi en achter in het land word het land hoger en is het droog. Mijn maffe paarden kiezen er zelf voor om in de blubber te gaan staan. Als ze een droge plek hebben zou ik me er niet te druk om maken. Mijn paarden komen ook niet op stal en krijgen ook geen ladingen hooi bij gevoerd. Dat is omdat er ook nog gras in het land staat en we aan strookbegrasing doen. Staat er in het land waar die paarden staan genoeg gras dan is het niet nodig om veel hooi bij te voeren.

Tuig invetten ben ik zelf ook geen ster in :') mijn moeder spoort me meestal aan dat het wel eens tijd word om het te gaan doen. Of ik roep het een maand lang en dan doe ik er ondertussen niets aan. Als je vind dat het tuig ingevet mag worden en je wilt rijden dan neem je zelf initiatief en kan je zelf het tuig gaan invetten.

Als je tips wilt geven kan je het zeggen in de trant van; ik doe dit en dat, daar zou jij ook over na kunnen denken. Ik zou in elk geval niet gaan opdringen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:15

Citaat:
Ik vind dat als je 2 paarden koopt die nog lang niet af zijn en waarvan 1 altijd dressuur heeft gelopen op redelijk hoog niveau, dat je ze dan niet kunt laten staan in de wei als ik merk dat ze zeker wel graag voor je werken.

Dan nog is het geen moeten...
Er staan zoveel paarden stil die (ooit) hoog niveau hebben gelopen.
Sommige worden nooit meer gereden of alleen af en toe in het bos.
Andere worden alleen nog maar ingezet als fokmerrie.

Daarnaast; verplicht met bodyprotector rijden is nog geen eens een probleem?!

Als je het zonde vindt van je energie, moet je hun gewoon niet helpen.
Meldt dat dan (joh ik wil graag helpen, maar het zou fijn zijn als je dan zelf ook regelmatig met het paard aan de gang gaat..).
En dat je het zonde vindt van je tijd als ze dat niet doen.

Maar dan moet je er niet omheen draaien dat de paarden zo zielig zijn (staan dag en nacht buiten, geen brok, worden niet gereden enz); want dat is niet zielig.

veerloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 12:20

Gydja schreef:
Mijn paarden staan momenteel ook in een blubber bende. De paddock is een vieze zooi en achter in het land word het land hoger en is het droog. Mijn maffe paarden kiezen er zelf voor om in de blubber te gaan staan. Als ze een droge plek hebben zou ik me er niet te druk om maken. Mijn paarden komen ook niet op stal en krijgen ook geen ladingen hooi bij gevoerd. Dat is omdat er ook nog gras in het land staat en we aan strookbegrasing doen. Staat er in het land waar die paarden staan genoeg gras dan is het niet nodig om veel hooi bij te voeren.

Tuig invetten ben ik zelf ook geen ster in :') mijn moeder spoort me meestal aan dat het wel eens tijd word om het te gaan doen. Of ik roep het een maand lang en dan doe ik er ondertussen niets aan. Als je vind dat het tuig ingevet mag worden en je wilt rijden dan neem je zelf initiatief en kan je zelf het tuig gaan invetten.

Als je tips wilt geven kan je het zeggen in de trant van; ik doe dit en dat, daar zou jij ook over na kunnen denken. Ik zou in elk geval niet gaan opdringen.

IK heb ook niks tegen het paddock paradise principe, zoals ik al meerdere malen in dit topic heb gezegd maar als je goed kijkt heb ik al meerdere malen gezegd dat de hoeven veelste nat zijn en dat het punt van rotstraal bijna is bereikt. Zij zelf vind het allemaal wel meevallen en haalt er 'binnenkort' wel iets voor. Ik vind niet dat dit dingen zijn die je moet uitstellen en het invetten van je tuig ook niet. Je wilt toch voor paard en mens plezierig kunnen rijden? Ik ga zeker niet voor haar haar tuig invetten, dit vind ik je eigen verantwoordelijkheid. Zeker als ik het al druk heb en speciaal voor haar tijd vrij maak op mijn vrije donderdag... Je kunt het doen of je kunt het niet doen.. Maar ergens houd het op.

veerloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 12:23

Brainless schreef:
Citaat:
Ik vind dat als je 2 paarden koopt die nog lang niet af zijn en waarvan 1 altijd dressuur heeft gelopen op redelijk hoog niveau, dat je ze dan niet kunt laten staan in de wei als ik merk dat ze zeker wel graag voor je werken.

Dan nog is het geen moeten...
Er staan zoveel paarden stil die (ooit) hoog niveau hebben gelopen.
Sommige worden nooit meer gereden of alleen af en toe in het bos.
Andere worden alleen nog maar ingezet als fokmerrie.

Daarnaast; verplicht met bodyprotector rijden is nog geen eens een probleem?!

Als je het zonde vindt van je energie, moet je hun gewoon niet helpen.
Meldt dat dan (joh ik wil graag helpen, maar het zou fijn zijn als je dan zelf ook regelmatig met het paard aan de gang gaat..).
En dat je het zonde vindt van je tijd als ze dat niet doen.

Maar dan moet je er niet omheen draaien dat de paarden zo zielig zijn (staan dag en nacht buiten, geen brok, worden niet gereden enz); want dat is niet zielig.

Ten eerste, ze geeft aan dat ze de paarden koopt om veel te gaan rijden in het bos, niet om stil te laten staan in de wei. Maar nu blijkt dat ze straks 6 weken met haar hand zit en dus niet kan rijden. Niemand in het gezin wil het werk op stal straks overnemen want zij wou 2 paarden. Punt 2, ze heeft 2 moeilijke autistische dochters (zwaar autistisch) die snel ergens van overtuigd zijn als er iets gebeurt en dan niet meer op het paard willen. Laat staan dat ze het ok vinden dat ik bij de paarden ben. (de oudste praat niet tegen me en gaat op haar kamer zitten) het is de bedoeling dat ik beide dames les ga geven maar we staan nu op een nul punt wat rijden betreft. Als je een paard koopt wat wil werken en zich verveeld... vind ik dat zielig. Uitgesloten wat jouw mening is, ik moet er mee werken en jij niet.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:23

Ik kan je helemaal begrijpen ts.
Als jij je er niet prettig bij voelt om dat te zien en daar niks over te zeggen - dan kun je 3 dingen doen.
1)niks zeggen en niet helpen. (Ook geen ruzie)
2) wel helpen, niks zeggen (ook geen ruzie, maar jij voelt je er Wsl rot bij)
3) wat zeggen en hopen dat ze er voor open staat en van daaruit verder. Net wat zij wil. Dus bijv zo beginnen, dat je wat dwars zit nadat je de paarden hebt gezien en dat je alleen wil helpen wanneer er wel wat veranderingen plaats vinden.

Die buik van de pony, kan dat niet door wormen komen of is de rest van de pony ook goed gevuld?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:25

Veerloos, zet niet teveel online. Maak je niet druk over wat andere bokkers denken. Kijk gewoon of er bruikbare tips tussen komen

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:26

Ik heb mijn best gedaan om alle antwoorden door te lezen maar zie wel eens wat over het hoofd. Als ze het punt van rotstraal hebben bereikt tja dan heb je wel een punt. Paard moet droog staan en er moet wat aan gedaan worden. Ik ben bang da het in dit geval zo is van; er is nu nog niets aan de hand dus er is niets mis. Ik ben bang dat je daar weinig aan kunt doen en dat het mis moet gaan voor dat er wat aan gedaan word. Of je moet haar uitleg geven en laten zien hoe ernstig de zaak eigenlijk is. Dus dat je echt speciaal met haar er naar gaat kijken en samen met haar op pad gaat om spul er voor te kopen. Dit zou kunnen helpen.

Over het tuig invetten zou ik me niet druk maken dat zijn haar eigen zorgen. Als het zadel niet past dan zou ik er wel wat van zeggen. Maar als het enkel gaat om het tuig invetten... tja dat is niet jou'n taak om haar daar op te wijzen. Hooguit tussen neus en lippen door zeggen dat het tuig ook wel eens ingevet mag worden.