Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Brainless schreef:Zolang de paarden er goed (en niet ondervoed) uitzien, kun je niets.
Modder geeft niets, zolang ze maar een plek hebben om droog te staan.
Stro en hooi voeren (zolang ze niet te dun zijn) is geen probleem.
Beweging minimaal? Ze staan toch 24/7 buiten? Dan is dat geen probleem.
Hoezo ontbreekt die vrouw aan kennis... denk eerder dat jij ook eens verder moet leren kijken dan de "we staan vaak op stal" methodes.
veerloos schreef:Polly schreef:Wat is er mis met modder in de hoeven? Hier lopen ze 24/7 buiten en de enige die ze uitkrabt is de smid...
Dit is niet het enige punt, maar zoals ik al zei.. de hoeven zijn veelste nat...
Polly schreef:Wat is er mis met modder in de hoeven? Hier lopen ze 24/7 buiten en de enige die ze uitkrabt is de smid...
das meer een punt waarop je haar zou kunnen benaderen waarom en hoe ze aan voerschema's komt, stro is knabbelmateriaal.Citaat:Ze voert stro, weinig hooi of goede kwaliteit kuil...
veerloos schreef:Overigens ben ik helemaal niet voor de vaak op stal methode, mijn paard gaat ook gewoon elke dag naar buiten. Maar zodra hij snachts binnen komt vind ik wel dat er een droge plek moet zijn waar ze terecht kunnen. Maatgoed dit is mijn mening. En ik wil best iemand helpen maar als ik zulke hoeven zie dan botst dat met mijn principes. Jouwn paarden kunnen wel een prima hoefconditie hebben gehad.
blensink schreef:Ik ga de paarden niet rijden en dit is ook zeker niet de bedoeling. Tot nu toe ga ik alleen met haar mee met haar andere paard als ze buiten een ritje wil maken, dit vooral voor de veiligheid en haar eigen gevoel. Maar als ik dit doe op een slecht onderhouden zadel waar het paard wel eens last van kan hebben heb ik daar een naar gevoel bij. Ik heb zelf een leuk paard waar ik ook mijn energie en tijd in wil steken dus het is de bedoeling dat ze het een beetje zelf op gaat pakken en zelf dingen gaat doen. Maar als ik haar een advies geef over beweging en de paarden staan vervolgens weer anderhalve week stil omdat ze het te druk heeft denk ik na 2 keer ook bekijk het maar....De kennis heeft jou gevraagt om haar te helpen met haar paarden te rijden.
Ze heeft jou niet gevraagt om alles te veranderen hoe zij haar dieren houd.
Natuurlijk kun je het rustig met haar bespreken wat je dwars zit maar ik zouwel heel voorzichtig zijn als je verder wilt gaan met het rijden van haar paarden.
Aan de andere kant als het jou echt stoort en er wakker van ligt kan je natuurlijk geirriteert over komen als je voor haar bestwil iets wil veranderen.
Hier geven heel veel vrienden van ons hun paarden alleen maar stro en biks te eten.
De paarden doen het goed en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om tegen hun te zeggen dat het niet goed is.
Ik denk dan alleen oke is niet mijn ding mijn paarden zijn belangrijk voor mij en doe het anders.
Natte voeten en blubber is niet goed maar heb via bokt begrepen dat het erg blubberig is op het moment overal.
Over het invetten en controleren van het tuig heb je wel een goed punt vind ik want dat is voor jouw veiligheid.
Probeer dit rustig aan te bespreken en desnoods neem je het mee naar huis en doe je het zelf op een avondje invetten.
Succes het is niet makkelijk maar pratend begrijpen we de mensen.
Martie schreef:We hebben hier al over gepraat hoor, maar het ging bij haar vorige stalling zo, dus moet het nu ook zo. Vandaar... Ze weet verder zelf niks over het verschil in voedingswaarde, hoefonderhoud, trainingsopbouw... Nauwelijks hoe je een zadel er op legt en het tuig vast maakt... Te veel dingen om op te noemen eigenlijk. Zonder haar af te kraken want ze heeft het beste met de beestjes voor natuurlijk! Ik heb even met mensen overlegd die haar goed kennen en die zeggen ook dat ze heel standvastig is in haar mening.. Wat ook niet erg meewerkt.Altijd lastig zoiets, je wilt graag helpen maar zonder af te stoten. Ik denk dat je een goed startpunt hebt omdat ze je zelf om advies met rijden heeft gevraagd. Is het rijden op haar terrein? Dan zou je na de les, als dat lekker is gelopen en jullie elkaar wat kennen, eens een praatje kunnen maken over hoe het nou bevalt met de paarden aan huis. Je zou kunnen vragen hoe ze bepaalde dingen geregeld heeft en dan doorvragen naar het waarom van haar keuzes. Dat kan dan vrijblijvend, het is geen oordeel en je komt er achter hoe ze zelf over dingen denkt.
Misschien dat je merkt dat ze zelf ook niet helemaal zeker is of iets alleen doet omdat ze gehoord heeft dat het zo zou moeten. Je kan dan voorzichtig aangegeven dat het ook op een andere manier zou kunnen of hoe jij dat doet en dan je eigen redenen daarbij noemen.
Weet ze bv. hoeveel ruwvoer nodig is en het verschil in voedingswaarde? Wat weet ze van hoefonderhoud? Trainingsopbouw? Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn maar je merkt wel of ze er over nagedacht heeft en bewuste keuzes maakt.
Zo kan ze zelf eens over de verschillen nadenken en misschien geeft dat al aanleiding tot een verder gesprek of veranderingen. Je houdt het contact goed en kan het rustig opbouwen.
Zoiets heeft vaak wat tijd nodig, zeker als ze net zo trots is op haar nieuwe plekje voor haar paarden. ik ga er van uit dat haar intentie immers is om ze het beste te bieden.
Citaat:Ik vind dat als je 2 paarden koopt die nog lang niet af zijn en waarvan 1 altijd dressuur heeft gelopen op redelijk hoog niveau, dat je ze dan niet kunt laten staan in de wei als ik merk dat ze zeker wel graag voor je werken.
Gydja schreef:Mijn paarden staan momenteel ook in een blubber bende. De paddock is een vieze zooi en achter in het land word het land hoger en is het droog. Mijn maffe paarden kiezen er zelf voor om in de blubber te gaan staan. Als ze een droge plek hebben zou ik me er niet te druk om maken. Mijn paarden komen ook niet op stal en krijgen ook geen ladingen hooi bij gevoerd. Dat is omdat er ook nog gras in het land staat en we aan strookbegrasing doen. Staat er in het land waar die paarden staan genoeg gras dan is het niet nodig om veel hooi bij te voeren.
Tuig invetten ben ik zelf ook geen ster inmijn moeder spoort me meestal aan dat het wel eens tijd word om het te gaan doen. Of ik roep het een maand lang en dan doe ik er ondertussen niets aan. Als je vind dat het tuig ingevet mag worden en je wilt rijden dan neem je zelf initiatief en kan je zelf het tuig gaan invetten.
Als je tips wilt geven kan je het zeggen in de trant van; ik doe dit en dat, daar zou jij ook over na kunnen denken. Ik zou in elk geval niet gaan opdringen.
Brainless schreef:Citaat:Ik vind dat als je 2 paarden koopt die nog lang niet af zijn en waarvan 1 altijd dressuur heeft gelopen op redelijk hoog niveau, dat je ze dan niet kunt laten staan in de wei als ik merk dat ze zeker wel graag voor je werken.
Dan nog is het geen moeten...
Er staan zoveel paarden stil die (ooit) hoog niveau hebben gelopen.
Sommige worden nooit meer gereden of alleen af en toe in het bos.
Andere worden alleen nog maar ingezet als fokmerrie.
Daarnaast; verplicht met bodyprotector rijden is nog geen eens een probleem?!
Als je het zonde vindt van je energie, moet je hun gewoon niet helpen.
Meldt dat dan (joh ik wil graag helpen, maar het zou fijn zijn als je dan zelf ook regelmatig met het paard aan de gang gaat..).
En dat je het zonde vindt van je tijd als ze dat niet doen.
Maar dan moet je er niet omheen draaien dat de paarden zo zielig zijn (staan dag en nacht buiten, geen brok, worden niet gereden enz); want dat is niet zielig.