hooi praktisch in de paddock leggen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

hooi praktisch in de paddock leggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 00:49

Mijn 2 paardjes hebben binnen 2 weken tijd al 2 xxl slowfeeders gesloopt. Hiervoor kregen ze het op de grond, maar daar maken ze een regelrechte ellende van... (ook modderig door het weer). Ze eten de helft en banjeren er daarna doorheen, poepen er precies op, plassen ook en het ligt ook nog eens lekker... ik heb zelf al gekeken naar zo'n grote bak, maar dat is in de buurt niet te krijgen. We probeerden altijd hooi te hebben in de slowfeeder. Maar als er even niks in zit slopen ze gelijk de boel... Ik wil een niet al te dure oplossing ivm sloopgevaar dus... Wie heeft het perfecte idee??

Gea99

Re: hooi praktisch in de paddock leggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 00:54

Oude badkuip?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 00:54

Waar kan je dat vandaan halen?

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 00:56

Marktplaats? Iemand die aan het verbouwen is? Via via.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 00:58

Badkuip hielp hier niet, hier sleurde ze het hooi gewoon uit en gingen het alsnog vertrappelen. Wij nemen een 1000 liter vat en snijden de bovenkant open. Niet te hoog vullen want anders trekken ze het er alsnog uit :)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 01:04

Ik heb een uienkist in mijn paddock staan. Op marktplaats zijn ze volgens mij te vinden onder kuubskisten/palletboxen. De kosten weet ik niet meer precies, 15,- of 20,-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 01:09

Antisloop ruif hier is weidehek met schapengaas en 2 ruiven aan de niet paardenkant. Makkelijk vullen en er valt niet mee te voetballen (moet er wel een net achter spannen denk ik, want de slow functie werkt niet genoeg meer). Al zit je dan al alles bij elkaar rond de 200-250 euro. Al is het hek nog steeds ook een weidehek en als zodanig in gebruik.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 01:11

Een stevige paal slaan een daaraan een slowfeed hooinet hangen, werkt hier perfect!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 01:16

Loe_Loe schreef:
Een stevige paal slaan een daaraan een slowfeed hooinet hangen, werkt hier perfect!

Wij hadden 2 stevige palen in de grond met het vierkante net er aan. Helaas blijft dat makkelijke te slopen!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 01:17

DeMolenhoek schreef:
Badkuip hielp hier niet, hier sleurde ze het hooi gewoon uit en gingen het alsnog vertrappelen. Wij nemen een 1000 liter vat en snijden de bovenkant open. Niet te hoog vullen want anders trekken ze het er alsnog uit :)

Hier ga ik even naar kijken! Blijft dit stevig staan? Wat zijn ongeveer de afmetingen?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 01:17

Anoeska27 schreef:
Ik heb een uienkist in mijn paddock staan. Op marktplaats zijn ze volgens mij te vinden onder kuubskisten/palletboxen. De kosten weet ik niet meer precies, 15,- of 20,-

Ik ga ze opzoeken!

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 01:27

Batlow schreef:
Loe_Loe schreef:

Wij hadden 2 stevige palen in de grond met het vierkante net er aan. Helaas blijft dat makkelijke te slopen!

Oh diehard sloperds bij jou? Wat dat betreft heb ik wel mazzel met mijn dames, ik heb vorige week de netten pas moeten vervangen, zijn dik 2 jaar meegegaan. Ik heb trouwens netten in zakformaat, geen vierkante. Die slingeren wel heen en weer aan zo'n paal, maar ze zijn handig genoeg om het hooi eruit te krijgen. De mazen zijn overigens 3x3, dus echt best klein.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 01:29

1000 liter watervat, doormidden slijpen/zagen en daar een slowfeeder van maken. Wel in de bodem een paar gaten maken, zodat het regenwater er uit kan lopen.

Afbeelding

Afbeelding

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 01:33

@lou lou, de mazen daarvan zijn ook 3x3. We hadden juist die omdat daar echt heel veel in kan, tot 20 kg. In zakvorm is het zo op met 2 paardjes... Heb gekeken naar pallet boxen/kuubskisten, helaas weinig in de buurt.

@ ingrid, hoe kom je daar aan?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 01:40

Ik heb via een medebokker een grote bak gescoord. zij hadden hem al met beton verzwaard aan de onderkant, en die krijgen ze hier echt niet meer van de plek af :D
Er zitten ogen in om een net in te haken, ze kunnen dus hun hooi er niet zomaar uitsmijten.

De hak van de zijkant.
Afbeelding

En zo zit het net erin.
Afbeelding

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 01:48

Batlow,
Inderdaad, in mijn zakken kan volgens de fabrikant maar 5 kg... In de praktijk prop ik er acht in :+ maar dat komt nog niet in de buurt van jouw 20 kg. En eerlijkheidshalve moet ik ook nog zeggen dat de dames nu nog overdag op de wei staan en ze dus alleen tussen 20.00 's avonds en 10.00 's ochtends uit de netten vreten.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 01:50

Batlow schreef:
@lou lou, de mazen daarvan zijn ook 3x3. We hadden juist die omdat daar echt heel veel in kan, tot 20 kg. In zakvorm is het zo op met 2 paardjes... Heb gekeken naar pallet boxen/kuubskisten, helaas weinig in de buurt.

@ ingrid, hoe kom je daar aan?

Ik had een oproepje op facebook geplaatst. We hebben voor onze omgeving een facebookpagina met vraag en aanbod van allerlei spullen ;) Wellicht in jouw omgeving ook? Anders een oproepje op marktplaats zetten.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 03:13

Wij hebben in iedere paddock een grote trekkerband liggen. Die zijn veel te zwaar om te verslepen en groot genoeg dat het hooi er goed in blijft liggen. Alleen als het heel hard waait, dan wil er wel eens wat uit vliegen.

inverda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 04:34

al een oplossing? wij hebben dit:

een IBC tank, we hebben de bak eruit gehaalt.
aan de binnen kant hebben we een tennis net gehangen zodat het kleine gaten zijn. aan de boven kant hadden we tijdelijk een paillet(vast met spanbanen). nu een betonplex plaat met schanier en kunnen hem dus makkelijk vullen.
op de bodem zit een 3 hoek van planken zodat het afloopt!

de tank:Afbeelding
met net erin en aan het eten:Afbeelding
van dichtbij:Afbeelding
z,n 3hoek bedoel ik:Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 07:37

nadeel van die laatste zou ik vinden dat ze niet vanuit de bovenkant kunnen eten. Lijkt mij geen fijne houding als paard zo met de hals opzij om te kunnen eten. (tenminste niet voor urenlang)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 08:53

Bedankt bokkers, zitten een aantal goede tussen! Ik ga op zoek naar zo'n grote box!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 09:38

die grote bakken met die witte waterbaken zijn in Didam te verkrijgen. Ik gebruik deze ook en heb het hooi er los in liggen. Gaat prima ook zonder ruif of ander beperkend materiaal erop.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 09:49

Het klinkt mij alsof de oplossing simpel is, als je zegt dat ze voornamelijk gaan slopen als de netten leeg zijn?

Dan gewoon wat meer (en wellicht stevigere kwaliteit?) netten ophangen zodat je die allemaal kan vullen en er altijd nog wel ergens iets in zit, is sowieso fijner als ze echt niet zonder ruwvoer komen te staan :j

En het is ook nog eens heerlijk voor jezelf, als je de ene dag alles bijvult en ze dan direct voor bvb. 2 dagen genoeg hooi hebben, dan kan je ook eens een dagje bijvullen overslaan als het echt goor rotweer is, je een beetje ziekjes bent, erge haast hebt of in je kleren bent waar je geen 1000 sprieten hooi op & in wilt hebben..... dat soort dingen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 10:01

Ik vind die constructie hierboven helemaal niet veilig en het lijkt me ook niet comfortabel eten (die ibc tank)
Er zijn genoeg producten te koop die wel voor paarden gemaakt zijn, eventueel aan te vullen met netten
http://www.nedlandic.nl/13-hooiruif-paarden

Verder kun je proberen de netten meer te vullen of een gedeelte los te voeren om het slopen tegen te gaan

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 10:15

Er moet toch 2 keer per dag iemand komen ivm voeren. Helaas zitten we nou ook met het geluk dat we een nieuwe grote baal hebben. Dit hooi eten ze bijna niet dus dit eten ze helaas niet goed op. Ik ga toch kijken voor een grote bak, vult ook nog is makkelijker dan een net en minder snel sloopbaar. Die 2 eten gewoon heel snel dus neerleggen voor 2 dagen gaat niet lukken..