Winterplek voor mn veulen en 2 shets inrichten ff meedenken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Winterplek voor mn veulen en 2 shets inrichten ff meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 10:11

Gisteren heb ik te horen gekregen dat ik een mooie plekkie krijg voor mn paardje van 9 maanden oud en de 2 shets waar hij nu al mee in de wei staat. Dat is super, nooit op stal dus! We moeten het wel eerst ff een beetje opknappen.

Het is een strook van een meter of 25x4. We gaan hier een schuilstal op realiseren, een verhard stukkie en de rest is gewoon aarde (groeit geen gras in de zomer omdat het in de zomer heel schaduwrijk is, in de winter komt er juist weer veel zon). De strook heeft aan de ene kant een sloot over de hele lengte muv de ingang, en aan de andere kant over de hele rij bomen en struiken. Nu staat er voor die bomen en struiken een soort gaas over de hele lengte wat lijkt op wat ze gebruiken om een vloer te storten. Het heeft even grote gaten als schapengaas. Nu vraag ik mij af of dit niet gevaarlijk is voor paarden, zeker als ze even aan het spelen zijn en er zou er 1 met een been doorheen gaan. Heeft iemand ervaring met schapengaas op de wei met een veulen/speelse paarden?

Verder twijfel ik wat aan de ondergrond. Ons budget voor dit seizoen is heel laag, dus ik wil voor nu de kosten laag houden. De schuilstal bestaat uit een reeds aanwezige metalen plaat, een voormalig caravandak is het volgens mij, wat we op poten willen gaan zetten. Dan wil ik vragen of we twee schuttingen mogen plaatsen om de zijkanten af te dichten. Onder het afdak willen we dan bestraten. Wellicht voor de bestrating dan van die paddockmatten?
Mijn man denkt dat zand storten geen optie is, dat dat zich gaat vermengen met de aarde, en dat je dan alsnog blubber krijgt. De ene helft van de strook, waar de schuilstal komt, is gek genoeg altijd droog, het lijkt wel of dat al meer zanderig is, en loopt ook een beetje schuin af naar de sloot. De andere helft ligt wat lager en word in de winter wel modderig. Kunnen we dat stuk gewoon modderig laten of is dat echt zo slecht. Mijn veulen ligt snachts op stal best vaak, waar zou hij nu gaan liggen? Of doen ze dat niet veel als ze altijd buiten staan? Er komt geen stro in de schuilstal. Wel krijgen ze onbeperkt hooi.
Ik zou heeeel graag meedenkers willen hebben. Ik plak wat fotos van het stukkie erbij. Uiteraard moet alles in overleg met de boer, dus we kunnen niet zomaar doen waar we zin in hebben.
Het stuk is alleen in gebruik in de wintertijd, ze staan op dit moment nog in de wei achter dit stuk, en snacht op een reguliere stal.

Dit is het meest uiterste linkerpuntje, gezien vanaf het pad. Dit grenst aan de paddock, die er niet bij betrokken mag worden. Je ziet hierop de plaat die we als dat voor het schuilhok willen gaan gebruiken.

Afbeelding

Zoals je hieronder kunt zien is er voor de minishet een extra plekje, waarvan we de ingang wel wat moeten verlagen zodat mn veulen er niet in wil gaan. Je ziet hier ook het best het gaas wat is gebruikt wat ik noemde.

Afbeelding

Als je de ingang inkomt is dit wat er rechts is, het winterstuk is tot het einde van de bomenrij, daarachter is onze wei maar die is een groot deel van de winter niet bruikbaar omdat we dan het gras kapot trappen en dat vind de boer natuurlijk niet goed.

Afbeelding

Als je de ingang inkomt is dat wat er links is, dit is het meest droge stuk en hier komt ook, waar je die plaat en kar ziet, de schuilstal

Afbeelding

DubbelFun

Re: Winterplek voor mn veulen en 2 shets inrichten ff meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:06

Dit stuk gaat in een paar weken één grote modderbende worden. IK zou er mijn paarden niet op willen hebben iig.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:13

Eens met DubbelDun.

Ter aanvulling. De plaat zou ik alleen als 'dak' willen gebruiken als dit zeer hoog geplaatst wordt. Is het soort materiaal waar een paard zich zeer ernstig aan kan beschadigen tot verongelukken aan toe omdat het veel te scherp is.
Daarnaast zou ik voor een veulen altijd een droge, warme plek willen om te liggen. Veulens liggen op die leeftijd echt nog veel en ik denk dat dit ook heel belangrijk is willen ze gezond opgroeien. Voor mij zou een dik pak schoon stro dus echt wel een vereiste zijn.

Edit: Ik wil mijn paarden trouwens ook niet achter schapengaas hebben staan. Spul is heel flexibel, dus als ze er een keer per ongeluk een been doorheen steken is de kans groot dat het gaas meteen verbuigt en ze niet meer terug kunnen, met alle gevolgen van dien.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:18

Dat is idd binnen een week omgetoverd tot een modderpoel. Ik zou ook verder zoeken.
Of een gedeelte bestraten en de rest afzetten.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:53

Inderdaad is bestraten misschien het handigst.. Zand op storten heeft totaal geen nut, dat trappen ze helemaal door de modder heen.
Weet je wat er onder de aarde zit? Misschien dat je de grond nog om zou kunnen laten keren als er wit zand onder zit. Wil ook nog wel eens helpen als drainage.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 19:20

Volgens mij heb ik ook aangegeven dat we het gaan opknappen toch? Ik snap ook wel dat dit zoals het nu i een modderboel zal worden. Zolang het niet acceptabel droog is, zal hij gewoon op stal staan vanaf de avond, maar het doel is uiteindelijk daar 24uur. Daar is wel eea voor nodig nog. Het gaas wat hier is geplaatst is NIET flexibel zoals schapengaas, het is vele malen dikker, volgens mij van die betonrasters.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:32

Dit ga je ook niet goed maken met opknappen. Dan moet je de hele ondergrond veranderen. En dat gaat je behoorlijk wat geld kosten, wat dit stukje grond niet eens waard is. Ik zou hier niet gaan staan, hoe leuk het ook is. Zou als ik jouw was op zoek gaan naar een ander plekje.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:05

Heb je nog een duidelijke foto van het gaas? Want het ziet er toch echt uit alsof het 'hangt' tussen de paaltjes en dat is met betonrasters onmogelijk. Schapengaas (althans het spul wat hier gebruikt wordt daarvoor, misschien noemen jullie het wel anders) is ook niet superflexibel ofzo, je moet er wel flink aan trekken om het te buigen of juist recht te maken. Maar een paardenbeen zal dat zonder moeite buigen.

Anyway, met 'eea opknappen' ga je er echt niet komen. Enige manier om dit droog te houden is volledig draineren, en dan op de correcte manier dus afgraven, drainageslangen in bijvoorbeeld lavastenen leggen, afdekken met doek en daar bovenop goede, doorlatende zand. En dan nog zal het waarschijnlijk na verloop van tijd (binnen enkele jaren) weer natter worden omdat de belasting op zo'n klein stukje gewoon ongelofelijk hoog is.
Alles verharden kan natuurlijk ook, maar lijkt mij dan weer niet wenselijk.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:10

Is het niet een idee om het hele gedeelte te bestraten, en de schuilstal de vullen met rubberen matten? Lijkt mij nog het meest diervriendelijke.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 20:12

Zowieso zal er een heel groot stuk bestraat moeten worden. Dat word hun droge plek, ik denk het hele linkerdeel en dat is echt wel een groot stuk. Ik vind het niet zo;n drama als ze verder een stuk blubber hebben, als ze maar een goed groot droog stuk hebben. Het is nog altijd beter dan een dichte stal in mijn ogen. Ze kunnen evengoed elke dag even uitrazen in de paddock en staan vanaf april weer in de wei.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:13

Fijn als ze buiten kunnen staan maar het ziet er erg nat uit. Hoop dat je een flink deel kan betegelen zodat ze in elk geval daar droog kunnen staan. Evt schrikdraad rondom dat ze niet bij het gaas in de buurt kunnen komen.
je hebt behoorlijk wat tegels nodig om het linkerstuk te betegelen, begin alvast met zoeken, in de zomer vind je makkelijker gratis stoeptegels dan nu met dut weer en leggen als de grond nat is is erg lastig.

ik zie dat we tegelijk gepost hebben
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 15-11-14 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:13

In Spijkenisse heb je geen zandgrond helaas.
Wat kan helpen is de hele strook vol laten storten met bouwpuin, dit goed aan laten stampen en dan een laagje zand er over. Als je dit rond laat lopen zal het regenwater er ook makkelijk aflopen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:16

Grappig dat je het steeds over grote stukken hebt. Heb je je misschien vergist in de afmetingen? Want op 25x4 kan een shetlander nog wel een sprintje trekken, maar een grotere pony of paardveulen echt niet hoor. Ter vergelijking, het is net iets langer dan de korte zijde van een rijbaan...

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:19

DubbelDun schreef:
Wat kan helpen is de hele strook vol laten storten met bouwpuin, dit goed aan laten stampen en dan een laagje zand er over. Als je dit rond laat lopen zal het regenwater er ook makkelijk aflopen.

Ben ik het niet mee eens.
Tussen onze stal en schuur hebben ze vroeger ook puin gestort met zand overheen.
1 flinke regenbui en je hebt een zwembad.
Door het puin kan het water niet meer weg.
Laatst bijgewerkt door Birdie60 op 15-11-14 20:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 20:21

0000 schreef:
Grappig dat je het steeds over grote stukken hebt. Heb je je misschien vergist in de afmetingen? Want op 25x4 kan een shetlander nog wel een sprintje trekken, maar een grotere pony of paardveulen echt niet hoor. Ter vergelijking, het is net iets langer dan de korte zijde van een rijbaan...

Nee, een sprintje trekken zal niet gaan, maar waar kunnen paarden tegenwoordig WEL een sprintje trekken in de winter dan?? In mijn regio staat 90 procent de hele winter in een stal van 3x3! Ik ben al blij dat ik deze optie krijg en iets kan maken zodat ze lekker kunnen rondhobbelen. Dat sprintje trekken kunnen ze lekker in de paddock als ik er ben. Nogmaals, het is een WINTERplek, in de zomertijd staan ze lekker op het grote weiland.
Laatst bijgewerkt door Chezshir77 op 15-11-14 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 20:23

Lynn_Nikita schreef:
Fijn als ze buiten kunnen staan maar het ziet er erg nat uit. Hoop dat je een flink deel kan betegelen zodat ze in elk geval daar droog kunnen staan. Evt schrikdraad rondom dat ze niet bij het gaas in de buurt kunnen komen.
je hebt behoorlijk wat tegels nodig om het linkerstuk te betegelen, begin alvast met zoeken, in de zomer vind je makkelijker gratis stoeptegels dan nu met dut weer en leggen als de grond nat is is erg lastig.

ik zie dat we tegelijk gepost hebben

Het lijkt wel een stuk natter op de fotos dan het daarwerkelijk is moet ik zeggen, maar evengoed, gaan ze er veel op lopen en doen we niks, dan zal het ongetwijfeld modderig worden. Ik ben zonet nog even wezen kijken, maar het stuk heeft na al deze regen van vandaag weinig te lijden gehad, met name waar de kar staat is het gewoon nog vrijwel droog. Maar daar gaat zowieso getegeld worden. Ik heb ook gekeken naar paddockmatten, die zijn ook niet zo heel duur, ik denk wel dat we dan worteldoek onder moeten leggen, maar het lijkt op zich ideaal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:25

DubbelDun schreef:
vrouwke schreef:
Ben ik het niet mee eens.
Tussen onze stal en schuur hebben ze vroeger ook puin gestort met zand overheen.
1 flinke regenbui en je hebt een zwembad.
Door het puin kan het water niet meer weg.
( ik zal eens een foto zoeken)

Wel als je het rond laat lopen ;)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:26

Afbeelding
Kijk dit bedoel ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:28

Logisch dat je daar een zwembad hebt; opgesloten door gebouwen. Maar bij TS ligt er een sloot langs.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 20:41

Ben toch wel benieuwd hoe de mensen die dit maar niks vinden hun paarden hebben staan in de winter:-)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:46

Hier staan ze overdag een aantal uren in de rijbak en het stuk daarvoor, wat ze zwart mogen maken. En ook met andere grond dan wat er bij jouw is. En voor de rest staan ze op stal.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 15-11-14 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:46

Gewoon overdag buiten en in de nacht op stal, net als in de zomer. Maar ik woon in een hele andere regio hoor. Aan de andere kant, ik denk dat als je eens goed doorrekent wat het je gaat kosten om dit stuk op te knappen, je misschien wel goedkoper uit bent om in ieder geval je jonkie gedurende de wintermaanden ergens anders neer te zetten waar wel meer ruimte is...Teveel geld investeren in grond die niet van jou is zou ik zelf ook niet heel blij mee zijn.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 20:50

0000 schreef:
Gewoon overdag buiten en in de nacht op stal, net als in de zomer. Maar ik woon in een hele andere regio hoor. Aan de andere kant, ik denk dat als je eens goed doorrekent wat het je gaat kosten om dit stuk op te knappen, je misschien wel goedkoper uit bent om in ieder geval je jonkie gedurende de wintermaanden ergens anders neer te zetten waar wel meer ruimte is...Teveel geld investeren in grond die niet van jou is zou ik zelf ook niet heel blij mee zijn.

Wat bedoel je met meer ruimte?? Het is een supergroot stuk, alleen hebben we er werk aan. Waar zou ik mijn paard dan heen moeten brengen denk je? De paarden staan nergens op een mooi groen droog weiland hoor in deze periode :D hoe staan ze bij jou "buiten" dan? En hoe lang?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:51

Is geen supergroot stuk, Brendaaa. Hier kunnen ze niks op. Zelfs de box waarin wij het jonge spul hebben staan is groter.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:59

Brendaaaa schreef:
0000 schreef:

Wat bedoel je met meer ruimte?? Het is een supergroot stuk, alleen hebben we er werk aan. Waar zou ik mijn paard dan heen moeten brengen denk je? De paarden staan nergens op een mooi groen droog weiland hoor in deze periode :D hoe staan ze bij jou "buiten" dan? En hoe lang?

Nou, gewoon, buiten. Nu nog deels op gras maar over een aantal weken is daar geen grasspriet meer te vinden. En daar wordt het ook weleens nat en modderig, maar dat is niet zo'n ramp omdat het snel opdroogt en omdat de paarden in de avond gewoon op stal komen en dus tijd krijgen om rustig droog te liggen, de benen opdrogen etc. Ik heb alleen rijpaarden overigens, die krijgen daarnaast dus ook nog vrijwel dagelijks beweging. In de zomer staan ze wat langer buiten omdat het langer licht is, nu gaan ze net voor het donker naar binnen en in de ochtend om een uur of 9 eruit, na het voeren. Ze worden ook bijgevoerd buiten aangezien er dus nauwelijks gras meer staat.

Overigens is het stuk wat jij beschrijft 1/8 (één-achtste!!) van een normaal formaat rijbaan. Dus supergroot lijkt me wel superoverdreven.
Hier in de omgeving zijn mogelijkheden genoeg waar paarden gewoon minimaal overdag buiten komen en in het noorden van het land zijn die mogelijkheden er vast ook. Aangezien je daar waarde aan lijkt te hechten en aangeeft daarin te willen investeren is het misschien de moeite van het overwegen waard om te kijken of je dat geld niet beter investeert in een fijn opfok/stallingsplekje voor je jonge paard voor de winter ipv in het opknappen van dit stukje dat en niet van jou is (wie weet wat er na de winter mee gebeurt, zonde van de investering) en dat toch al verre van ideaal is want klein, nat etc. Je vroeg om mee te denken, dit is ook meedenken. Misschien niet wat je had verwacht, prima dan leg je het gewoon naast je neer...Maar het is wel een optie.