Manen/vacht niet proper te krijgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Manen/vacht niet proper te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 20:39

hey,
de haflinger van mijn kennissen is een vuil baasje.
Snachts staan ze in de stal. Astra zijn stal is 3x3m en hij heeft ruimte gneoeg om op een propere plek te gaan liggen. Maar Astra ligt liever in zijn eigen mest. -O-
Gevolg? Vieze buik, benen en schouders en nu zelfs vieze manen door o.a de mest in de stal en rollen in de wei terwijl het gras nat is en er op sommige plekken molshopen zijn.

Ik heb zondag enkele producten geprobeerd, sprays voor de manen (showsheen, star & shine) en producten voor de vacht om ze zonder water te kunnen "wassen". Ik volg de gebruiksaanwijzing ook nauwgezet en laat het product dan net zo lang intrekken als ze voorschrijven.
Ik heb zondag dan ook het paard met warm water en shampoo gedaan op de vuilste plekken. Zelfs dit hielp niet goed.

Iemand raad wat wel kan helpen?

extra info:
De stallen werden eerst gestrooid met houtkrullen. Maar vandaag heb ik de stallen volledig uitgespoten, rubber matten eruit gehaald en deze afgespoten. Daarna de stallen goed uitgetrokken zodat ze zo goed als droog waren, matten terug erin gelegd en een goede laag stro in de stallen gedaan. In elke stal 1 volledige baal.
Ik hoop dat dit ook wat helpt om Astra properder te houden.

Hier zie je goed welke plekken ik heb gepoetst. De manen lijken proper, maar dat zijn ze niet hoor. Ze zijn normaal veel witter, ook de staart krijgen we niet meer wit.
Afbeelding

Art_Ificious

Re: Manen/vacht niet proper te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 20:50

niemand die wat weet?
Heeft misschien iemand ervaring met cowboy magic?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:53

Zonder wassen kom je er denk ik niet.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:54

Dunne deken met hals er omheen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 20:59

Dekens houden de paarden helaas niet aan. In no-time zijn ze er vanaf.
Astra houdt niet eens zijn ijzers aan. Hij schraapt net zo lang met zijn hoeven tegen de palen van de wei tot de ijzers eraf zijn of los hangen.
daarom word hij al jaren niet meer op ijzers gezet.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:11

helaas is wassen de enige mogelijkheid, heb zelf ook zo'n varken.
stal is zo goed als helemaal schoon en ze moet perse in de ene verse drol gaan liggen, blijkbaar ligt dat een stuk lekkerder dan verse stro.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:14

Oh, op die manier. Ja, dan zou ik zeggen een keer goed wassen, en daarna ruim inspuiten met een anti-kli-glansmiddel, dan trekt in elk geval de viezigheid niet zo in de haren. En dat dan zo ongeveer dagelijks secuur bijhouden.

qweeny10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:15

ik zou zeggen doe een exzeem deken aan.deze is lekker dun en krijgt hem niet af.mijn paarden blijven zo schoon

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:15

Ik denk dat je meer strooisel moet gebruiken, dan blijft ie al schoner.
Verder wassen met warm water met een willekeurige shampoo, de staart kun je doen met betadine shampoo. Goed opschuimen en laten inwerken.

Cowboy magic greenspot remover werkt goed maar alleen op verse vlekken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 21:15

In de winter ga ik hem echt niet meer wassen. En dagelijks borstelen helpt ook bijna niets. De broer van de eigenares poetst de paarden ook maar heel oppervlakkig en al helemaal niet aan de benen (bang voor een stamp).
Er zit nu een hoop anti-klit-spray met whitener in de manen, maar ze blijven toch vuil zien.

De fjord daarentegen is eigg nooit vuil. (andere vacht?)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:16

Ik lees mee, ik heb ook een pony met een heel nare vacht

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:18

Wassen kan prima nu hoor, paarden zijn niet van suiker, is echt geen probleem ;)

Oh en een deken scheelt ook, als die goed past hoe krijgt hij hem dan af?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:19

hardnekkige stains krijg je er soms nog wel uit met zo'n vierkant grijs schraapblokje, dit kun je echter niet voor manen of staart aanwenden.

Je zult voor echt schoon toch echt warm water moeten gebruiken om te wassen, evtl, eerst inweken met Biotex groen, dat doet vaak wonderen. Warm/lauw water kan makkelijk met de huidige temperaturen, ik begrijp dat je nu geen koud wilt gebruiken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 21:19

qweeny10 schreef:
ik zou zeggen doe een exzeem deken aan.deze is lekker dun en krijgt hem niet af.mijn paarden blijven zo schoon

De eigenares heeft al verschillende soorten geprobeerd zei ze vandaag tegen mij. Met hals, zonder hals. Bide paarden krijgen ze uit. (vraag me niet hoe), en astra zal blijven proberen. Die krijgt zelfs een halster uit in de wei.

Nibbit schreef:
Ik denk dat je meer strooisel moet gebruiken, dan blijft ie al schoner.
Verder wassen met warm water met een willekeurige shampoo, de staart kun je doen met betadine shampoo. Goed opschuimen en laten inwerken.

Cowboy magic greenspot remover werkt goed maar alleen op verse vlekken.

Vandaag heb ik de stal schoon gemaakt en het stro ligt minstens 30cm dik. Dus hoop dat da wel helpt.

Nibbit schreef:
Wassen kan prima nu hoor, paarden zijn niet van suiker, is echt geen probleem ;)

Oh en een deken scheelt ook, als die goed past hoe krijgt hij hem dan af?

Ook oude paarden (20+ers)

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:23

Wassen met (warm) water en groene zeep, worden onze pony's altijd weer stralend wit van :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 21:26

groene zeep? Is dat veilig voor paarden?

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:35

Staart krijg je stralend schoon met zilvershampoo.
Ik had een echt witte appaloosa en die waste ik zomer en winter, iedere dag om hem ook wit te houden.
hij had hier en daar mestvlekken en dat hield ik dus bij.
in de winter had ik zijn staart in een vlecht op stal.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 21:42

zilvershampoo hoor ik wel vaker hier op bokt.
Helpt dat echt goed?

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:57

MaricoGraphy schreef:
In de winter ga ik hem echt niet meer wassen. En dagelijks borstelen helpt ook bijna niets. De broer van de eigenares poetst de paarden ook maar heel oppervlakkig en al helemaal niet aan de benen (bang voor een stamp).
Er zit nu een hoop anti-klit-spray met whitener in de manen, maar ze blijven toch vuil zien.

De fjord daarentegen is eigg nooit vuil. (andere vacht?)

Ik hoop voor je paard dat je weet dat ze van een 'hoop anti-klit spray met whitener' vreselijke jeuk kunnen krijgen. En paarden kun je best de staart van wassen in de winter. Een halster is trouwens ook niet zo moeilijk om af te krijgen een van mijn merries gooit ook constant het halster af in de wei, maar haar dekentje houd ze toch keurig op. Moet je natuurlijk wel de goede maat hebben he.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 22:00

katja111993 schreef:
Ik hoop voor je paard dat je weet dat ze van een 'hoop anti-klit spray met whitener' vreselijke jeuk kunnen krijgen. En paarden kun je best de staart van wassen in de winter. Een halster is trouwens ook niet zo moeilijk om af te krijgen een van mijn merries gooit ook constant het halster af in de wei, maar haar dekentje houd ze toch keurig op. Moet je natuurlijk wel de goede maat hebben he.

en hoop is veel gezegd, zit echt geen half flesje in hoor, denk zelfs niet eens 250ml. (verspreid over manen en staart) ;)

Maar geloof mij, astra krijgt alles uit hoor. Krijgt zelfs zijn hoefijzers uit terwijl die dingen met nagels vastzitten in de hoef.

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:03

MaricoGraphy schreef:
katja111993 schreef:

en hoop is veel gezegd, zit echt geen half flesje in hoor, denk zelfs niet eens 250ml. (verspreid over manen en staart) ;)

Maar geloof mij, astra krijgt alles uit hoor. Krijgt zelfs zijn hoefijzers uit terwijl die dingen met nagels vastzitten in de hoef.

Nja ik ga er van uit dat als je een hoop zegt, je ook een hoop bedoeld. Misschien moet je gewoon de staart eens wassen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 22:12

oh maar de staart wassen doen we wel vaker hoor.
Dan laten we die ook echt goed intrekken met champoo. Maar het gele krijgen we er niet uit.

Heb ook de staartwortel geschoren en aan de onderkant daarvan ook wat haren weggeschoren.
Hij houdt zijn staart nu wel hoger bij het mesten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:20

Zilvershampoo werkt echt goed, ik gebrui die van Kruidvat, die van Guhl werkt niet bijvoorbeeld, maar dan wel met lauwarm water en eerst 5 minuten laten intrekken. Dan uitspoelen en herhalen.
Daarna anti-klit (maakt manen en staart zacht en een beete vettig waardoor het vuil er niet zo makkelijk in trekt).
Het is wel zaak om wat je ook aan shampoo gebruikt goed uit te spoelen.
De hoeveelheid anti-klit die je daarna gebruikt (meerdere dunne laagjes helpt beter dan een klots in een keer) maakt niets uit, en wordt geen paard allergisch of jeukerig van. Als het goed is vormt het alleen maar een laagje op manen of staart.
Op het lijf (zeker bij een geschoren paard) kan het incidenteel wel voor irritatie zorgen.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:26

ja, zilvershampoo werkt super.
kijk maar......

Afbeelding

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:28

MaricoGraphy schreef:
zilvershampoo hoor ik wel vaker hier op bokt.
Helpt dat echt goed?

Ja, maar niet in laten trekken, dan wordt ie paars :+.