schuilstal of 'gewone' stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JosjeDZ

schuilstal of 'gewone' stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 15:57

Mijn paard heeft jaren op een pensionstal gestaan: overdag in de wei, 's avonds op stal. Nu staat hij tijdelijk op een wei met schuilstal. Ben op zoek naar een definitieve oplossing, maar twijfel: schuilstal of weer overdag buiten en 's nachts op stal.

Voordeel is nu dat hij zelf kan kiezen en staat ook vaak overdag even in de schuilstal. Nadeel vind ik dat hij niet lekker kan liggen (geen bodembedekking) en dat je hem niet even naar binnen kunt halen (bijvoorbeeld bij ziekte, na het rijden etc. ).

Paard is op leeftijd en wordt recreatief gereden.

Wat zouden jullie doen?

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:00

Een schuilstal die je (in geval van nood) kunt sluiten, rubberen matten er in zodat hij er op kan liggen? Desnoods met een laagje vlas er op? Over het algemeen kunnen paarden prima in een schuilstal liggen als deze groot genoeg is en als je er iets in legt in de vorm van matten, zand, vlas etc.
Je moet je voorstellen dat een nacht op stal vrij lang is. Een paard is een bewegingsdier en die beweging wordt in een nacht toch voor zo'n 8 uur (minimaal) afgenomen.
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 07-11-14 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Re: schuilstal of 'gewone' stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:01

met hoeveel paarden staat hij op die wei. Wordt er ook binnen gevoerd?

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:10

2 paarden van mij staan ook 24/7 buiten met een inloopstal. Dit vinden ze erg prettig, ze kunnen zelf kiezen binnen of buiten en ze kunnen ook nog lekker warm, beschud binnen liggen of staan. Dit waren vroeger 2 stallen maar 1 daarvan is opslag geworden en de andere is hun stalletje en moeten ze delen :D In de winter ligt hier stro, in de zomer geen bodembedekking. Zoals ook het hooi, in de winter krijgen ze dit binnen en zomers buiten. Brokken sowieso binnen in hun voerbakjes.
Vaak slapen ze gewoon buiten in het gras of zelfs in de sneeuw :brr: En in de zomer staan ze binnen tegen de warmte en de vliegen. Ze kunnen zelf kiezen en dat is wel fijn :)

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:15

24/7 buiten met inloop stal met goede bodembedekking lijkt mij ook het fijnste. Ik lees even mee.

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 16:17

Ze worden in de schuilstal gevoederd. Zowel hooi als brokken.

Momenteel staan ze met zijn drieën.

Ik merk idd dat hij de stal ook overdag opzoekt bij zon, vliegen, harde wind. En in de zomer slaapt hij gewoon in paddock of wei. Maar nu het kouder wordt, twijfel ik toch...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:18

Mijn ouwetje staat in een wei met schuilstal, maar wel met vlas of houtkrullen oo de bodem.
Het kan dus ook en-en.
Is maar net wat de afspraken zijn die je met de staleigenaar maakt.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:19

Niet twijfelen, gewoon zo laten. Geloof me, ook in de winter is dat het prettigst.
Je zou in de schuilstal wat vlas neer kunnen leggen zodat ze toch lekker kunnen liggen. Dat hebben wij ook.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:19

Ik heb sinds kort een grote schuilstal waar twee dieren instaan, en wilde niet dat ze steeds vrij in en uit konden lopen. Nu hebben we een hek eromheen gezet, waardoor ze een uitloop van ongeveer 2,5 meter hebben, en dus ze zelf kunnen kiezen of ze binnen of buiten staan,maar ik heb ze wel ' opgesloten'.
Ook ik zat met de bodem, want ene dier is 25 en al wat strammer, en de andere heeft een zeer grote behoefte om vaak en lang op de grond te slapen. Ik heb nu sinds kort rubberen stal tegels erin van 4 cm dik.
Werkelijk... Wat ideaal! Makkelijk schoon te maken, lekker zacht, en zijn absoluut niet koud als ze erop liggen. Ik heb geen bodembedekking meer nodig verder, en ben echt van de categorie zeer kritisch en alles moet top schoon en fijn zijn qua stal. En dat blijft het zo echt :j

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:20

Waarom opsluiten als het niet nodig is?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:22

Ik zou voor een schuilstal kiezen waar ze zelf in en uit kunnen. Zelf gebruik ik gewone buitenstallen als schuilstal, dus ik kan hem ook afsluiten en er zit gewoon een deuropening in, ipv een hele wand open. In de stal liggen nu rubberen tegels. Dat is een stuk warmer en je kunt er makkelijk een bodembedekker opdoen. Ideaal zo. Ze kunnen zelf kiezen waar ze gaan staan en overdag kunnen ze ook naar behoefte de stal opzoeken.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:24

Ik heb rubbermatten in de schuilstal en ben daar heel blij mee. Ze staan er graag in bij hevige regen of bij zeer warm insectenweer. Vooral in de zomer moet ik hem uitmesten omdat ze er lang in staan. Wij hebben de grond een beetje gelijk geharkt en ze daar meteen opgelegd. Ze liggen er zo al 2 jaar bij en liggen nog perfect. Niet helemaal gelijk door de ongelijke ondergrond, maar geen uitstekende hoeken ofzo en het valt ook niet op dat ze op ongelijke ondergrond liggen. Zou ze zo weer kopen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:37

PowerReiner schreef:
Waarom opsluiten als het niet nodig is?

Ze geeft aan dat als haar dier ziek is ze hem niet vrij rond wil laten lopen? Redelijk logische beredenering, heb je net wat meer controle erop mocht er wat misgaan

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:40

Ik zie nergens iets staan over een ziek paard.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:42

PowerReiner schreef:

Citaat:
Voordeel is nu dat hij zelf kan kiezen en staat ook vaak overdag even in de schuilstal. Nadeel vind ik dat hij niet lekker kan liggen (geen bodembedekking) en dat je hem niet even naar binnen kunt halen (bijvoorbeeld bij ziekte, na het rijden etc. ).

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:44

Twijfel je ivm je eigen gevoel, of omdat je paarden zelf ook echt niet gelukkig lijken en bijv slecht in vacht zitten of extreem invallen?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:45

Lowara schreef:
PowerReiner schreef:

Citaat:

Ooooo ALS haar dier ziek is. Zo had ik jou zin niet gelezen haha.

Dan nog, er zijn afsluitbaren inloopstallen. Daarnaast reageerde ik op Lowara (had misschien moeten quoten).
Een hek zetten zodat ze wel 2.5 meter uitloop hebben maar niet vrij Mogen rondlopen?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:52

Ik zou gaan voor een schuilstal die ook geschikt is om af te sluiten. Mijn loopstal is vrij dicht (behalve deur) dus mijn paard voelt zich niet prettig als ik haar daar opsluit. Wel heb ik er rubberen matten in.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:59

PowerReiner schreef:

Ooooo ALS haar dier ziek is. Zo had ik jou zin niet gelezen haha.

Dan nog, er zijn afsluitbaren inloopstallen. Daarnaast reageerde ik op Lowara (had misschien moeten quoten).
Een hek zetten zodat ze wel 2.5 meter uitloop hebben maar niet vrij Mogen rondlopen?

Ik vond je antwoord al zo raar :D maar ik snap de verwarring, why een schuilstal als ze vast moeten staan;

Ik heb een hippisch bedrijf, en de stal/weide loopt helaas zodanig dat je het weide hek continue open en dicht moet doen en helemaal dwars door de weide moet lopen om bij de rijbaan te komen.
Overdag helemaal prima, maar in het pikkedonker waag ik mijn paarden er niet aan dat ze braaf in de weide blijven als een leerling in zijn uppie dat hek opengooit om er met een paard in of uit te gaan. Het zijn twee donkere dieren, dus je ziet ze pas op het allerlaatst mochten ze te dichtbij staan.
Teveel risico's mbt eventueel ontsnappen met alle gevolgen van dien :=

Dus just in case hebben ze voor de donkere nachten een heerlijk loopstukje, maar weet ik wel zeker dat ik de ochtend erna nog 2 rijdieren heb rondlopen :')
En een complete stal bouwen met een box vond ik weer te klein voor twee dieren samen. Nu hebben ze toch lekker de keuze en de ruimte om te kiezen wat ze willen :)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 17:06

Kijk meer info, dan vind ik het een logische keuze, en ik begrijp dat dit dus alleen snachts is?

Nee in dat geval begrijp ik jou keuze helemaal.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 17:51

Hier staat overdag alles bij elkaar op ruim 2 hectare land het hele jaar door :j
Ben zelf ook pro buitenstaan :j

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 17:56

Wat wil je paard zelf?
Ik vind dat mijn merrie altijd wel buiten kan.. maar als ik dan bij de wei kom en tis wat regenachtig wil ze maar al te graag naar binnen :+

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:05

Zeker weten een schuilstal.
Ze kunnen altijd buiten liggen, wat ze vaak ook veel liever doen.
Na het rijden hoeft een paard ook niet op stal, uitstappen is voldoende.
En als een paard ziek wordt, hoeft hij ook niet op stal. Mag hij niet rennen, dan zet je een stukje wei of paddock af.
Je mag blij zijn met zo'n plekje voor je paard!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:14

Om een schuilstal af te sluiten is altijd wel wat te verzinnen. Zeker een ouder paard blijft beter bij meer vrije beweging. Schuilstal zou dus mijn voorkeur hebben.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:26

Sowieso 24/7 buiten laten lopen, dat is echt het beste & fijnste voor je paard! :)
Ik zou kiezen voor gewone stallen, maar die niet afsluiten 's nachts. Een gewone stal kan functioneren als schuilstal & je kan hem gebruiken als je paard ziek is, als je paard het niet zo goed meer kan meekomen in de kudde. Zo hebben wij het ook, en het bevalt mij prima!