We hebben hier 2 ponies van boven de 15 staan, staan altijd buiten, hebben vrije in- en uitloop, we ruimen de mest weg, geen klachten en mestonderzoeken zijn altijd "schoon".
Om op safe te spelen lijkt het me nuttig om 2x per jaar te ontwormen: in najaar met Equest Pramox, in voorjaar met gewone Equest.
Dit kom je ook her en der tegen als zijnde "een goed idee" hoewel het ook stikt van de adviezen om veel vaker met veel verschillende middelen te ontwormen....

Maar 2x per jaar lijkt me op zich zat toch in onze situatie?
Alleen: wanneer geen je die spuiten dan? De 1 zegt bvb. de Pramox op 1 november, de ander op 1 december. En zo zie je meer data genoemde worden.
De gewonen Equest varieert qua advies van 1 februari tot 1 juni...wat moet je daar nu mee??
Ik vind het al jaren een heel onduidelijk zaakje met die wormenmiddelen, waarom geeft men hierin nu niet een eenduidige advies waar je als paardenhouder echt wat mee kan?
Er moet toch een theorie achter zitten qua cycli van de wormen waardoor je goed kan bepalen wat het meest efficiënte moment is om die spuiten te geven