Twee keer per jaar ontwormen: welke data het beste?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Twee keer per jaar ontwormen: welke data het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 10:32

Ik word er echt niet goed van dat iedereen wat anders zegt, in het echt maar ook online -O-

We hebben hier 2 ponies van boven de 15 staan, staan altijd buiten, hebben vrije in- en uitloop, we ruimen de mest weg, geen klachten en mestonderzoeken zijn altijd "schoon".

Om op safe te spelen lijkt het me nuttig om 2x per jaar te ontwormen: in najaar met Equest Pramox, in voorjaar met gewone Equest.

Dit kom je ook her en der tegen als zijnde "een goed idee" hoewel het ook stikt van de adviezen om veel vaker met veel verschillende middelen te ontwormen.... -O-

Maar 2x per jaar lijkt me op zich zat toch in onze situatie?

Alleen: wanneer geen je die spuiten dan? De 1 zegt bvb. de Pramox op 1 november, de ander op 1 december. En zo zie je meer data genoemde worden.

De gewonen Equest varieert qua advies van 1 februari tot 1 juni...wat moet je daar nu mee??

Ik vind het al jaren een heel onduidelijk zaakje met die wormenmiddelen, waarom geeft men hierin nu niet een eenduidige advies waar je als paardenhouder echt wat mee kan?

Er moet toch een theorie achter zitten qua cycli van de wormen waardoor je goed kan bepalen wat het meest efficiënte moment is om die spuiten te geven :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 10:34

Oh ik volg! Ik heb begrepen dat je de pramox na de eerste nachtvorst moet geven(advies van VPL het Woud), maar lees ook zoveel tegenstrijdige berichten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 10:36

Ik voel me al jaren echt een prutser op dit gebied, die maar wat doet.... je volgt wat een DA zegt, maar een andere zegt weer totaal iets anders, zo moedeloos word je er van |o

Verder nooit iets aan de hand geweest ofzo, maar wie weet nou hoe het ècht zit...

Wil ook niet meer troep in die ponies (en het milieu) brengen dan noodzakelijk is.

Caira

Re: Twee keer per jaar ontwormen: welke data het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 10:47

ik doe het altijd rond oktober en rond maart

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 10:49

Er is gewoon geen officiele datum.
Er wordt aangeraden na de eerste vorst, maar een wormei kanb echt wel een beetje vorst hebben, dus het is allemaal natte vinger werk. Gewoon een moment kiezen die voor jou logisch is, bijvoorbeed na de verharing of in geval van overgang zomer/winterweide op het moment dat je ze van de zomerweide haalt.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 10:50

Ik heb steeds een mestonderzoek laten doen om te zien of ik uberhaupt moest ontwormen. Er rolt dan steeds automatisch een advies uit, of je moet ontwormen, welke kuur je dan t beste kunt pakken en wanneer je het best weer kunt laten onderzoeken. Kost een heel klein beetje meer, maar het verrekent zich wel wanneer je ook gewoon soms niet hoeft te ontwormen.

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 10:54

Hier ook twee keer per jaar hoor ...op advies van de dierenarts...okt en maart worden ze ontwormt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 10:56

_black_rose_ schreef:
Ik heb steeds een mestonderzoek laten doen om te zien of ik uberhaupt moest ontwormen. Er rolt dan steeds automatisch een advies uit, of je moet ontwormen, welke kuur je dan t beste kunt pakken en wanneer je het best weer kunt laten onderzoeken. Kost een heel klein beetje meer, maar het verrekent zich wel wanneer je ook gewoon soms niet hoeft te ontwormen.

Dat ben ik wel met je eens, want ik doe het zelf ook op die manier. Alleen door de tegenstrijdige berichten, waaruit blijkt dat mestonderzoek lang niet altijd betrouwbaar is, ga ik net als pmarena twijfelen.

Ga dus zeker straks een pramox geven. Waarschijnlijk als ze 's nachts op stal gaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 10:57

Ja, en die mestonderzoeken zijn hier altijd negatief, en dan hoor je van anderen die hetzelfde hebben, dat opeens tòch hun hele paardje vol met wormen zit := En heb daar ook al heel wat jaren twijfels over. Dus daar trappen we ook niet meer in :(:)

Vandaar preventief ontwormen, alleen zou een gericht advies wanneer je dat precies het beste kan doen, vanwege .... echt super fijn zijn :)

We hebben hier geen logisch moment eigenlijk :P

Na de eerste vorst is natuurlijk wel iets dat je aan kan houden, dat het een paar dagen vriest en dan die Pramox er in ofzo? Maar waarom, wat is het idee van die vorst? :)

Maar dan het voorjaar, ja jeetje.... wanneer en waarom?

Om nu zomaar domweg te volgen wat 1 van de velen zegt zonder echt de reden er achter te weten vind ik nooit zo heel geweldig zeg maar.

Als ik zie wat voor onzin er vertelt wordt over zaken waar ik toevallig wel wat meer kennis van heb,
vrees ik ervoor wat voor onzin er over ontworming de wereld in geslingerd wordt en om daar dan wel domweg iets in te doen zonder het fijne ervan te weten.... :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:03

Volgens mij maakt het echt geen bál uit :+
Vroeger was het zo van, een weekje voordat de paarden de wei op gaan even een wormkuur geven zodat de eitjes en wormen niet in de wei terecht komen.. En in de herfst zodra ze van de wei af zijn zodat ze geen nieuwe wormen meer binnen kunnen krijgen.. Maarja, mijn paarden staan zomer er winter op wei, dus dat maakt ook niet meer uit.

Tegenwoordig doe ik het rond de rui periode. Dan is hun immuunsysteem wat lager en hebben wormen meer kans om toe te slaan.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:05

In ieder geval in het najaar de Equest. Je kan kiezen voor Equest Pramox, dan pak je meteen de lintwormen mee.
Voorjaar zou ik dan met een gewone ivermectine doen (Eraquell) of een andere wormenspuit indien daarvoor aanleiding is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:08

pmarena schreef:
Ja, en die mestonderzoeken zijn hier altijd negatief, en dan hoor je van anderen die hetzelfde hebben, dat opeens tòch hun hele paardje vol met wormen zit := En heb daar ook al heel wat jaren twijfels over. Dus daar trappen we ook niet meer in :(:)

Vandaar preventief ontwormen, alleen zou een gericht advies wanneer je dat precies het beste kan doen, vanwege .... echt super fijn zijn :)

We hebben hier geen logisch moment eigenlijk :P

Na de eerste vorst is natuurlijk wel iets dat je aan kan houden, dat het een paar dagen vriest en dan die Pramox er in ofzo? Maar waarom, wat is het idee van die vorst? :)

Maar dan het voorjaar, ja jeetje.... wanneer en waarom?

Om nu zomaar domweg te volgen wat 1 van de velen zegt zonder echt de reden er achter te weten vind ik nooit zo heel geweldig zeg maar.

Als ik zie wat voor onzin er vertelt wordt over zaken waar ik toevallig wel wat meer kennis van heb,
vrees ik ervoor wat voor onzin er over ontworming de wereld in geslingerd wordt en om daar dan wel domweg iets in te doen zonder het fijne ervan te weten.... :o

Ha, ha, het is of ik mijn eigen gedachten lees. Ik heb begrepen dat de eitjes doodgaan van vorst en je daarom na vorst moet ontwormen. Ik wacht tot de eerste goede nachtvorst en dan geef ik ze een pramox. In het voorjaar geef ik niets.

Eigenlijk bestaat zoiets als "preventief" ontwormen niet. Je kunt volgens mij alleen maar ontwormen als er daadwerkelijk wormen zijn?! Dus als er geen wormen zijn en je geeft dan toch een wormkuur, dan heeft dat geen enkele zin in mijn ogen. Het belast wel je paard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 11:16

Mij duizelt alles op het moment weer, ik kan overal een verklaring of tegen-argument voor bedenken :P

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:21

Als de mestonderzoeken goed zijn, ontworm ik alleen in het najaar met Equest Pramox, want dat pakt zo'n btje alles mee (lintworm, bloedworm,horzellarven). Normaliter okt/nov. Echter nu het nog zo warm is en er nog steeds vliegeneitjes op de vacht van mijn paarden zitten en de paarden nog steeds wat gras op de wei hebben, wacht ik even tot het weer echt kouder wordt. Anders heb ik straks alsnog horzellarven ofzo. Dus na een eerste nachtvorst lijkt mij ook wel een goed moment.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 11:24

Ja, zou dat ook voldoende moeten zijn als je op die manier 1x per jaar goed ontwormt en verder de wormendruk heel laag / stabiel is zoals bij ons?

Zou ik ook wel logisch vinden eigenlijk :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:26

Ik doe het traditioneel: voor en na het weideseizoen. Maar slaat eigenlijk nergens op, ze staan niet op gras en het hele jaar buiten overdag. Ik combineer de najaarsspuit wel met een naaldje tegen bloedworm ieder jaar.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:03

pmarena schreef:
Ja, zou dat ook voldoende moeten zijn als je op die manier 1x per jaar goed ontwormt en verder de wormendruk heel laag / stabiel is zoals bij ons?

Lijkt er op dat jij zo'n btje dezelfde manier hebt van mest/wormenbeleid als ik. Let wel; lintworm en horzellarven zie je niet terug in mestonderzoek. Vandaar dat ik sowieso 1x per jaar grondig ontworm, preventief, dus of het echt nodig is.....?

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:23

zo herkenbaar... !!
hier 3 x per dag mest verwijderen, mestonderzoek, 2 x per jaar in overleg met DA wormenkuur.. dit weekend de Equimax gegeven.. eerst gezorgd dat de weerstand van de paarden optimaal was,
( voel me toch ook weer schuldig dat ik die chemische rommel aan ze geef, terwijl ik zo n zeur ben met mijn hele voer-beleid..;-(
Dagje van de wei gehad voor evt. vrij gekomen wormen/eitjes..
dit alles preventief... zou zo fijn zijn als iemand een 100% behandeling kon garanderen..
Had de equimax genoemd op mijn facebook, het was direct een hot topic geworden. dat zegt toch wel hoezeer dit leeft onder de paardeneigenaren..

Doet iemand aan bloedonderzoek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:29

Bontekontje schreef:
zo herkenbaar... !!
hier 3 x per dag mest verwijderen, mestonderzoek, 2 x per jaar in overleg met DA wormenkuur.. dit weekend de Equimax gegeven.. eerst gezorgd dat de weerstand van de paarden optimaal was,
( voel me toch ook weer schuldig dat ik die chemische rommel aan ze geef, terwijl ik zo n zeur ben met mijn hele voer-beleid..;-(
Dagje van de wei gehad voor evt. vrij gekomen wormen/eitjes..
dit alles preventief... zou zo fijn zijn als iemand een 100% behandeling kon garanderen..
Had de equimax genoemd op mijn facebook, het was direct een hot topic geworden. dat zegt toch wel hoezeer dit leeft onder de paardeneigenaren..

Ik doe niet aan bloedonderzoek, maar heb daar wel eens naar gevraagd bij Het Woud. Hij gaf aan dat bloedonderzoek a-specifiek is? En dat er inderdaad veel verkeerde waarheden verteld worden. Hoe zie je aan bloed dat een paard wormen heeft? Ontstekingswaarden verhoogd o.i.d?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:15

Hier ook 2x daags mest verwijderen en altijd schone mest. Wel zie ik elk jaar horzel eitjes dus ontworm wel altijd in het najaar. Nu ook, zaterdag ontwormd en voor het eerst zag ik dode horzel larven in de mest. Dus zo preventief was het niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:39

Bontekontje schreef:

Ik laat met de jaarlijkse enting wel preventief bij de wedstrijdpaarden bloedonderzoek doen maar laat hiervan niet het ontwormen afhangen. Ik wil gewoon een jaarlijkse check up van alles.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:42

15 jaar lang heb ik mijn haflinger 2x per jaar ontwormt. Stond altijd 24/7 buiten met schuilstal en heeft nooit wormen gehad.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:47

Hier ontworm ik 1 a 2 keer per jaar, met de eerste vorst ook inderdaad en indien nodig in het voorjaar nog een keer.
Laat nu voor het eerst in 2 jaar weer mestonderzoek doen Omdat de DA dat adviseerde, maar ga niet elke keer een onderzoek doen, die test is mij niet zeker genoeg.
Paarden staan 24/7 buiten op gras en mest wordt geruimd, ik kijk ook altijd de mest even na.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:52

In principe ontwormen wij eens in het jaar met Equest Pramox, rond deze tijd. Maar helaas hebben wij last van aarswormen dus zijn ze net ontwormt met panacur, dit zijn wormpjes die dus niet uit de wormonderzoeken komen en qua uiterlijk veel lijken op spoelwormen, hierdoor worden ze er nogal eens mee verward. Gelukkig zijn deze wormen op zich niet schadelijk, maar ze veroorzaken jeuk.

Nu ontwormen we ze met equest pramox over 5 weken (6 weken na panacur).

Als je in het voorjaar ook wilt ontwormen zou ik dan zelf strongid P gebruiken als je in principe ei-vrij bent. Om eventuele resistente wormen voor moxidectine/ivermectine (dezelfde groep dus kans op kruisresistentie) te behandelen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:59

Persoonlijk vind ik - hoewel ik zeker geen fan ben van er maar blind spuiten in douwen - 2x per jaar wel erg minimaal. Maar goed, da's jouw keuze. Het meest optimale schema voor die frequentie lijkt mij dan om ergens in november groene Equest te geven en in april Equimax. Met de moxidectine in de Equest pak je de strongyliden (inclusief de ingekapselde) en de horzellarven die ze over de zomer heen mogelijk hebben opgedaan aan, zodat ze "schoon" de winter in gaan. Met de Equimax via de praziquantel lintworm en via de ivermectine alles wat mogelijk de winter heeft overleefd. Bestrijding van lintworm hoeft overigens maar 1x per 2 jaar, dus zou je er voor kunnen kiezen om om het jaar in het voorjaar een generieke Ivermec kunnen geven, dat scheelt weer een beetje in de kosten. Pramox zou ik in jouw geval, omdat het al wat oudere paarden betreft, persoonlijk liever niet geven. Die is vrij pittig en daar kunnen ze, ondanks zorgvuldig doseren, toch een paar dagen behoorlijk beroerd van zijn.