Zand onder haren Shetlander, wat moet ik doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Zand onder haren Shetlander, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 18:01

Hoihoi!

Mijn Shetlander heeft een flink tijdje stilgestaan. In die tijd hebben we eigenlijk niet veel meer gedaan dan eens in de 2 weken poetsen en lekker knuffelen. Nu is het zo dat mijn Shetlander(21 jaar) nogal last heeft van zand op haar huid(dus tussen de haren). Ik heb haar laatst zeker een uur staan poetsen maar het zand bleef maar komen. Ik wilde haar eigenlijk even een keertje wassen, aangezien dit al een lange tijd niet gebeurd is, maar veel mensen waarbij ik dit probleem voorleg zeggen juist dat ik dit beter niet kan doen. Wat denken jullie? Kan het wassen(met wat shampoo) helpen of moet ik het op een andere manier oplossen? Ik ben niet van plan haar elke keer een uur te gaan staan poetsen. We zijn momenteel bezig met een bewegingsschema en dan poets ik haar elke keer natuurlijk gewoon zeker een kwartier en daarna krijgt ze haar nodige beweging. Wat kan ik doen?

EmptyWords

Re: Zand onder haren Shetlander, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:02

iedere keer als ze rolt zal er weer zand tussne de haren komen te zitten, dus niets aan doen

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:02

Niet wassen. Zand is een natuurlijk middel tegen jeuk voor de paarden.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 18:03

Maar ik vind haar haren ook vet en ze ruikt niet fris. Ik denk echt niet dat zóveel zand een natuurlijk middel is.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:05

OneAndOnlyx schreef:
Maar ik vind haar haren ook vet en ze ruikt niet fris. Ik denk echt niet dat zóveel zand een natuurlijk middel is.

Lekker zo laten en zeker niet gaan wassen, dan haal je de natuurlijke vetlaag weg. En waarom zou een paard fris moeten ruiken? Die geur is toch alweer binnen een dag verdwenen na het wassen.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:05

OneAndOnlyx schreef:

shampoo is al helemaal niet natuurlijk.
Je paard hoort nou gewoon eenmaal niet naar bloemen of parfum te ruiken maar gewoon naar paard.
En zoals hier boven al gezegd, naar een keer rollen zit er weer zand tussen en zand is een natuurlijk jeuk middel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:06

Als je shet buiten staat, dan is het vet in de vacht de beste isolatie. Want als het regent, dan wordt de huid, juist door het vet in de haren, niet nat.

Als je gaat wassen, dan was je het vet uit de haren. Als het dan gaat regenen en de pony staat buiten, wordt de huid nat en gaat het paardje het koud krijgen. Gevolg: ziek paard.

Het vet in de huid en in de vacht heeft een beschermende functie. Je kunt er niet omheen om hem gewoon te blijven poetsen tot er geen zand meer uit de vacht komt. En ja, dat is hard werken, maar daar is helaas niets aan te doen. Niet als je je pony gezond wilt houden.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 18:07

Cassidy schreef:
Als je shet buiten staat, dan is het vet in de vacht de beste isolatie. Want als het regent, dan wordt de huid, juist door het vet in de haren, niet nat.

Als je gaat wassen, dan was je het vet uit de haren. Als het dan gaat regenen en de pony staat buiten, wordt de huid nat en gaat het paardje het koud krijgen. Gevolg: ziek paard.

Het vet in de huid en in de vacht heeft een beschermende functie. Je kunt er niet omheen om hem gewoon te blijven poetsen tot er geen zand meer uit de vacht komt. En ja, dat is hard werken, maar daar is helaas niets aan te doen. Niet als je je pony gezond wilt houden.

Als ik mijn Shet moet blijven poetsen tot er geen zand meer uit de manen komt ben ik een halve dag bezig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:10

De vraag is, waarom wil je het zand uit de manen hebben? Kijk zand in de vacht, helemaal als je er op wilt rijden of mee wilt gaan mennen, kan voor schuurplekken zorgen dus dan snap ik dat je het zand eruit wilt hebben, helemaal op plekken waar het harnachement zit.
Maar in de manen?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:11

Wat is hier eigenlijk het drama?Zand in de vacht is normaal namelijk als ze buiten staan,dus gewoon zo laten en zeker niet wassen!

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:12

OneAndOnlyx schreef:
Cassidy schreef:

Als ik mijn Shet moet blijven poetsen tot er geen zand meer uit de manen komt ben ik een halve dag bezig.

Waarom wil je eigenlijk geen zand in de vacht hebben? Dat heeft elk paard. Overigens denk ik niet dat wassen er voor zorgt dat al het zand uit de vacht verdwijnt.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 18:39

Cassidy schreef:
De vraag is, waarom wil je het zand uit de manen hebben? Kijk zand in de vacht, helemaal als je er op wilt rijden of mee wilt gaan mennen, kan voor schuurplekken zorgen dus dan snap ik dat je het zand eruit wilt hebben, helemaal op plekken waar het harnachement zit.
Maar in de manen?

In de manen? Het zit in de VACHT. Ik ben daarom bang dat ze wondjes krijgt.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 18:40

pleiada schreef:
Wat is hier eigenlijk het drama?Zand in de vacht is normaal namelijk als ze buiten staan,dus gewoon zo laten en zeker niet wassen!

Oké bedankt voor je tip. Ik dacht alleen dat het wel eens voor schuurplekken kon zorgen vandaar mijn topic.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:19

Zand in de vacht op plekken waar het harnachement komt, kan idd voor schuurplekken zorgen.
Zand in de manen op plekken waar geen harnachement komt, gewoon laten zitten.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:23

Gewoon goed poetsen waar je zadel/singel/... komt te liggen. Met een borstel met lange, stevige haren lukt dit het best naar mijn ervaring.
Zoiets :)
Afbeelding

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:29

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:33

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:37

Mijn Ijslander is een zandmonster. Ik poets zoveel mogelijk het zand eruit, het beste nog waar het zadel en hoofdstel komen. De rest laat ik gewoon. Echt niet te doen om dat nu echt schoon te krijgen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 20:03

Najoveh schreef:
Gewoon goed poetsen waar je zadel/singel/... komt te liggen. Met een borstel met lange, stevige haren lukt dit het best naar mijn ervaring.
Zoiets :)
[ Afbeelding ]

Dat klopt geloof ik wel. Ik heb ook zo'n borstel en ik ging hiermee poetsen, binnen no time lag er een hele berg zand op de grond.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 20:04

Iedereen bedankt voor de tips.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 22:08

Staat je pony buiten of op stal en is de pony geschoren?

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 22:46

Polly schreef:
Staat je pony buiten of op stal en is de pony geschoren?

De pony staat buiten en is niet geschoren.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 22:54

Mijn shet zijn huid is ook vet en niet altijd fris en dat heeft hij nou eenmaal en kan er niets aandoen.
Het is niet altijd zand wat er uit komt, ik kan ook blijven borstelen zonder dat het stopt.
Blijven wassen kan ook maar is totaal niet goed.
Het is gewoon een soort roos bij pony's noem ik het :+
Weet je zeker dat het zand is?
Ik borstel gewoon dagelijks even (hij hoeft bij mij niets te doen) al is het maar een minuut en dan houd ik het in toom :)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 23:02

LukieBradley schreef:
Mijn shet zijn huid is ook vet en niet altijd fris en dat heeft hij nou eenmaal en kan er niets aandoen.
Het is niet altijd zand wat er uit komt, ik kan ook blijven borstelen zonder dat het stopt.
Blijven wassen kan ook maar is totaal niet goed.
Het is gewoon een soort roos bij pony's noem ik het :+
Weet je zeker dat het zand is?
Ik borstel gewoon dagelijks even (hij hoeft bij mij niets te doen) al is het maar een minuut en dan houd ik het in toom :)

Bedankt voor je tip! Ik weet zeker dat het zand is, maar ze heeft inderdaad ook erg last van roos(dit zit wel in haar manen). Ze is ook al 21 jaar, mijn moeder zei dat het misschien ook wel aan haar leeftijd kon liggen. Ik ga vanaf nu gewoon goed borstelen en zien wat er van terecht komt.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 23:12

Mijne is ook rond die leeftijd, misschien is het een opa/oma kwaaltje :')
Eerste waste Ik 1x per maand ongeacht jaargetijde en dat hielp wel
Toen is hij een tijd geschoren geweest en dat werkte Nog beter.
Nu probeer ik de eerste winter weer zonder iets en hoop dat ik er grip op houd