Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
OneAndOnlyx schreef:Maar ik vind haar haren ook vet en ze ruikt niet fris. Ik denk echt niet dat zóveel zand een natuurlijk middel is.
OneAndOnlyx schreef:Maar ik vind haar haren ook vet en ze ruikt niet fris. Ik denk echt niet dat zóveel zand een natuurlijk middel is.
Cassidy schreef:Als je shet buiten staat, dan is het vet in de vacht de beste isolatie. Want als het regent, dan wordt de huid, juist door het vet in de haren, niet nat.
Als je gaat wassen, dan was je het vet uit de haren. Als het dan gaat regenen en de pony staat buiten, wordt de huid nat en gaat het paardje het koud krijgen. Gevolg: ziek paard.
Het vet in de huid en in de vacht heeft een beschermende functie. Je kunt er niet omheen om hem gewoon te blijven poetsen tot er geen zand meer uit de vacht komt. En ja, dat is hard werken, maar daar is helaas niets aan te doen. Niet als je je pony gezond wilt houden.
OneAndOnlyx schreef:Cassidy schreef:Als je shet buiten staat, dan is het vet in de vacht de beste isolatie. Want als het regent, dan wordt de huid, juist door het vet in de haren, niet nat.
Als je gaat wassen, dan was je het vet uit de haren. Als het dan gaat regenen en de pony staat buiten, wordt de huid nat en gaat het paardje het koud krijgen. Gevolg: ziek paard.
Het vet in de huid en in de vacht heeft een beschermende functie. Je kunt er niet omheen om hem gewoon te blijven poetsen tot er geen zand meer uit de vacht komt. En ja, dat is hard werken, maar daar is helaas niets aan te doen. Niet als je je pony gezond wilt houden.
Als ik mijn Shet moet blijven poetsen tot er geen zand meer uit de manen komt ben ik een halve dag bezig.
Cassidy schreef:De vraag is, waarom wil je het zand uit de manen hebben? Kijk zand in de vacht, helemaal als je er op wilt rijden of mee wilt gaan mennen, kan voor schuurplekken zorgen dus dan snap ik dat je het zand eruit wilt hebben, helemaal op plekken waar het harnachement zit.
Maar in de manen?
Najoveh schreef:Gewoon goed poetsen waar je zadel/singel/... komt te liggen. Met een borstel met lange, stevige haren lukt dit het best naar mijn ervaring.
Zoiets
[ Afbeelding ]
LukieBradley schreef:Mijn shet zijn huid is ook vet en niet altijd fris en dat heeft hij nou eenmaal en kan er niets aandoen.
Het is niet altijd zand wat er uit komt, ik kan ook blijven borstelen zonder dat het stopt.
Blijven wassen kan ook maar is totaal niet goed.
Het is gewoon een soort roos bij pony's noem ik het
Weet je zeker dat het zand is?
Ik borstel gewoon dagelijks even (hij hoeft bij mij niets te doen) al is het maar een minuut en dan houd ik het in toom