Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
FriesWytske schreef:In ieder geval niet de hele stal dan leeg te gaan halen. Een stal moet ook tijd krijgen om te gaan potten. Hoe vaker jij alles uit de stal haalt, hoe viezer de stal blijft. Haar alleen de drollen en het natte stro er uit. De rest (ook al is dat in jouw ogen vies) laat je liggen. Zul je zien dat je na een tijdje een gewoon nette stal hebt.
nijnthju schreef:Dikke rubberen matten in de stal bedoelt ze denk ik. Dan kan er in principe minder stro in omdat ze niet op het koude beton slaapt als je er veel uithaalt want rubber isoleer behoorlijk en ligt ook nog vrij zacht in vergelijking tot beton voor je paard.
Gimmick11 schreef:Heeft ze onbeperkt toegang tot water, en sopt ze haar hooi misschien?
Mijn vorige paard deed dat, en dronk ook heel veel als ze stress had. Met als resultaat een doordrenkte stal...
Eventueel gehakseld stro als onderlaag om het eerste vocht op te vangen .
Brendaaaa schreef:Ik heb mijn paarden en ponys redelijk 'zindelijk' gekregen door dagelijks uit te mesten (echt mesten) en al het overgebleven stro achterin de stal te gebruiken. Alleen nieuw stro aan de voorkant gebruiken. Op deze manier gingen ze allemaal, stuk voor stuk, achterin de stal mesten en plassen. Als je echt een hardnekkige hebt, kun je overwegen wat mest en urine achterin je stal te laten liggen, zodat dat de vaste mest-urineer-plek zal worden. Als ze dat eenmaal door hebben heb je een 'zindelijk' paard.
Jotoma schreef:rubber matten was bij het paard bij ons op stal ook de oplossing. Achterin stro leggen waar de behoefte op werd gedaan en klaar ben je.
Een beste investering, maar het werkte goed. Comfortabel liggen lijkt het me niet.
Je mest elke dag en haalt dan natte plekken (alleen bovenop) eruit? Ik verdeel altijd daarna weer alles en dan een nieuwe laag erop zodat ze droog liggen..
Kodaloverrr schreef:Gimmick11 schreef:Heeft ze onbeperkt toegang tot water, en sopt ze haar hooi misschien?
Mijn vorige paard deed dat, en dronk ook heel veel als ze stress had. Met als resultaat een doordrenkte stal...
Eventueel gehakseld stro als onderlaag om het eerste vocht op te vangen .
Ja ze heeft onbeperkt water in een automatische drinkbak. Daar gaat haast geen water overheen. Denk niet genoeg dat de hele stal doordrenkt is. Maar wel iets om in de gaten te houden