hoe de stal schoon te houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kodaloverrr

hoe de stal schoon te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 23:05

Hoi,

Ik begin een beetje wanhopig te worden.. Mijn paard flikt het om in 10 uur tijd der stal compleet vies en nat te maken.

Ik ben verhuisd naar een stal waar ik.zelf moet mesten en dat vind ik geen enkel probleem. Il was vastberaden om een potstal te doen net zoals waar ik eerst stond en daar was ze super netjes en was alles droog. Nou werd er daar ook 2 a 3 x in de week heeel veel stro ingegooid. Op deze stal betaal ik per baal. En ik wil zeker niet meer dan 8 balen per maand gebruiken.
Ik kwam vanavond op stal en het was drijfnat, dus ik besloot om de hele box maar leeg te halen. Hoe kan ik het nu het beste aanpakken, zodat de stal mooi droog blijft, maar het niet kaal ligt en mijn paard op het beton moet slapen.

Oja paard staat van 7-21 buiten, dus ze staat echt alleen 's nachts op stal. Er is geen mogelijkheid voor 24/7 buiten, dus a.u.b. alleen tips voor de stal.

Ik hoop dat mensen tips en ideeën hebben.

DonCamillo

Re: hoe de stal schoon te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:09

Even geduld, ze moeten wennen en worden dan vaak wat rustiger. Hoe lang staat hij al in deze stal?
Ik vraag me af of het wel zo'n goed idee is om de stal leeg te halen, je kunt misschien beter eerst een onderlaag kweken om de lagen er op droog te houden.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:10

Matten kopen

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 23:11

Al zeker 2 maanden. Ze is verder erg op der gemak. Probleem was dat die onderlaag uiteindelikl zo nat was dat de bovenlaag meteen ook vies werd.. Kon opstrooien wat ik wou. Had zelfa 2 balen erop gegooid, maar dit mocht niet baten.

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 23:11

Francieen schreef:
Matten kopen

Toelichting?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:12

In ieder geval niet de hele stal dan leeg te gaan halen. Een stal moet ook tijd krijgen om te gaan potten. Hoe vaker jij alles uit de stal haalt, hoe viezer de stal blijft. Haar alleen de drollen en het natte stro er uit. De rest (ook al is dat in jouw ogen vies) laat je liggen. Zul je zien dat je na een tijdje een gewoon nette stal hebt.

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 23:14

FriesWytske schreef:
In ieder geval niet de hele stal dan leeg te gaan halen. Een stal moet ook tijd krijgen om te gaan potten. Hoe vaker jij alles uit de stal haalt, hoe viezer de stal blijft. Haar alleen de drollen en het natte stro er uit. De rest (ook al is dat in jouw ogen vies) laat je liggen. Zul je zien dat je na een tijdje een gewoon nette stal hebt.

Dit heb ik dus 2 maanden gedaan, maar ik sopte als ik door de stal liep. Haalde alleen drollen en extreem natte plekken eruit. Heb het tussendoor niet leeggehaald..

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 23:15

Oja en bij ons andere paard met dezelfde handelingem blijft het wel.super mooi en droog.

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:16

Dikke rubberen matten in de stal bedoelt ze denk ik. Dan kan er in principe minder stro in omdat ze niet op het koude beton slaapt als je er veel uithaalt want rubber isoleer behoorlijk en ligt ook nog vrij zacht in vergelijking tot beton voor je paard.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:17

Ik heb mijn paarden en ponys redelijk 'zindelijk' gekregen door dagelijks uit te mesten (echt mesten) en al het overgebleven stro achterin de stal te gebruiken. Alleen nieuw stro aan de voorkant gebruiken. Op deze manier gingen ze allemaal, stuk voor stuk, achterin de stal mesten en plassen. Als je echt een hardnekkige hebt, kun je overwegen wat mest en urine achterin je stal te laten liggen, zodat dat de vaste mest-urineer-plek zal worden. Als ze dat eenmaal door hebben heb je een 'zindelijk' paard.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:18

Heeft ze onbeperkt toegang tot water, en sopt ze haar hooi misschien?
Mijn vorige paard deed dat, en dronk ook heel veel als ze stress had. Met als resultaat een doordrenkte stal...

Eventueel gehakseld stro als onderlaag om het eerste vocht op te vangen .

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 23:18

nijnthju schreef:
Dikke rubberen matten in de stal bedoelt ze denk ik. Dan kan er in principe minder stro in omdat ze niet op het koude beton slaapt als je er veel uithaalt want rubber isoleer behoorlijk en ligt ook nog vrij zacht in vergelijking tot beton voor je paard.

Dankjewel. Alleen ik toch graag de stal geheel met stro doen.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:18

Misschien vlas proberen? of zaagsel? Dat neemt beter vocht op

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 23:20

Gimmick11 schreef:
Mijn vorige paard deed dat, en dronk ook heel veel als ze stress had. Met als resultaat een doordrenkte stal...

Ja ze heeft onbeperkt water in een automatische drinkbak. Daar gaat haast geen water overheen. Denk niet genoeg dat de hele stal doordrenkt is. Maar wel iets om in de gaten te houden

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:20

rubber matten was bij het paard bij ons op stal ook de oplossing. Achterin stro leggen waar de behoefte op werd gedaan en klaar ben je.
Een beste investering, maar het werkte goed. Comfortabel liggen lijkt het me niet.

Je mest elke dag en haalt dan natte plekken (alleen bovenop) eruit? Ik verdeel altijd daarna weer alles en dan een nieuwe laag erop zodat ze droog liggen..

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 23:21

Brendaaaa schreef:
Ik heb mijn paarden en ponys redelijk 'zindelijk' gekregen door dagelijks uit te mesten (echt mesten) en al het overgebleven stro achterin de stal te gebruiken. Alleen nieuw stro aan de voorkant gebruiken. Op deze manier gingen ze allemaal, stuk voor stuk, achterin de stal mesten en plassen. Als je echt een hardnekkige hebt, kun je overwegen wat mest en urine achterin je stal te laten liggen, zodat dat de vaste mest-urineer-plek zal worden. Als ze dat eenmaal door hebben heb je een 'zindelijk' paard.

Ze doet wel.alles achterin, maar met resultaat dat de helft zo zeik nat wordt en dit zich verspreidt

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 23:23

Jotoma schreef:
rubber matten was bij het paard bij ons op stal ook de oplossing. Achterin stro leggen waar de behoefte op werd gedaan en klaar ben je.
Een beste investering, maar het werkte goed. Comfortabel liggen lijkt het me niet.

Je mest elke dag en haalt dan natte plekken (alleen bovenop) eruit? Ik verdeel altijd daarna weer alles en dan een nieuwe laag erop zodat ze droog liggen..

Ja mest elke dag en haal alle.mest en extreem natte plekken eruit
Het liefst zo min mogelijk uit de onderste laag. Schone stro verspreid ik weer en indien nodig nieuw stro erbij

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:24

Kodaloverrr schreef:
Gimmick11 schreef:

Ja ze heeft onbeperkt water in een automatische drinkbak. Daar gaat haast geen water overheen. Denk niet genoeg dat de hele stal doordrenkt is. Maar wel iets om in de gaten te houden

Hoeft er niet per se over heen te gaan. Dat bedoelde ik ook eigenlijk niet. Mijn vorige paard dronk soms vreselijk veel, en dat moet er ook weer uit ;-) vandaar die natte stal.

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 23:28

Gimmick11 schreef:
Hoeft er niet per se over heen te gaan. Dat bedoelde ik ook eigenlijk niet. Mijn vorige paard dronk soms vreselijk veel, en dat moet er ook weer uit ;-) vandaar die natte stal.

O sorry. Echt aan weekend toe haha. Ja dat zou best kunnen. Zal der in de gaten houden dankje!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:38

Mss een bodempje leggen met vlaslemen of houtkrullen, en daarop strooien? Doe ik hier soms ook bij de grootste viespeuken

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:45

Maak anders even fotos van hoe je de stal uitmest en hoe je het de dag erna weer aantreft. Is de stal wel groot genoeg? Dit was uiteindelijk e oplossing voor mijne. Die moest vrij krap omdraaien waardoor alles door elkaar gemengd werd. Nu ze in een grotere stal staat is haar stal spik en span. En mijn paard is echt een HEEL VIES paard. Nooit een schoon strootje te vinden. Na een grotere stal is dus echt een oplossing.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:51

Hoe groot is de stal?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:54

Laagje vlas eronder, dan neemt de urine een stuk beter op dan stro.
Verder vind ik 8 balen per maand niet veel. Hier gebruiken we een halve baal per paard per dag, dus 15 balen per maand. Ze staan dan van 6 uur 's ochtends tot 3 uur 's middags buiten.

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 23:58

Stal is idd kleiner dan haar vorige stal. 3,5x 3. Vorige stal was 3,5*3,5

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 00:06

8 balen totaal is 2 per week, ons schoonste paard gebruikt zelfs nog meer stro :)
Ik denk dat je paard wel droog en schoon staat als je dagelijks een half pak opstrooit en dan eens per week een heel pak. Vlas neemt inderdaad beter op, maar of je dan goedkoper uit bent vraag ik mij af.