Ons nieuw stekje met de paardjes aan huis, tips!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelleee

Ons nieuw stekje met de paardjes aan huis, tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 11:12

Hallo :)

Aangezien ons huis opgekocht is door de Lidl 2 jaar geleden, weliswaar onder opschortende voorwaarden, hebben wij 2 jaar lang naar een leuk huis gezocht met eventueel de mogelijkheid (als het er was) om de paardjes aan huis te stallen... Dit was geen must, maar mijn ouders probeerden het toch wel te realiseren omdat het mijn droomhuis was!

2 maanden geleden hadden zij hun droomhuis gezien: een hoeve, maar met super weinig grond. Dus de paardjes konden niet mee. "Oh, maakt niet uit, jullie hebben jullie best gedaan, ik zoek wel een weide in de buurt!", was mijn antwoord. :) Ze hadden ook effectief een paar x geboden op het huis, maar hadden het uiteindelijk toch niet... Dus onze zoektocht ging toch verder. }:0

Ik had een hoeve gezien op immoweb op een oppervlakte van 11000m². Ik was al erg enthousiast. Het huis stond er nog maar net op, en ook niet duur geprijsd voor die lap grond. Nadat ik het aan mijn ouders liet zien, hadden we het gevoel dat we hier heel snel moesten bij zijn. Diezelfde avond belden we nog voor een afspraak. De man aan de telefoon meldde al dat er al over de vraagprijs was geboden en het huis erg in trek was. Daarom hadden we beslist om gelijk de volgende morgen te gaan kijken. Ik ben niet naar school gegaan, om toch mee te kunnen. :)

Toen we er waren, waren we gelijk verkocht aan de ligging en de rust. Maar het huis binnenin was nog veel werk aan. Toch zagen mijn ouders dat dit echt was, waar ik altijd van heb gedroomd. En ze zijn de uitdaging aan gegaan, de binnenkant van het huis zal helemaal gerenoveerd worden. Ze hebben geboden op het huis, ook boven de vraagprijs. En er waren nog 2 koppels in de running. Uiteindelijk moesten de anderen afhaken en kregen we 3 dagen later telefoon dat wij de nieuwe eigenaars zijn van het huis en grond! *\o/* *\o/* *\o/*

De weide van ons is opgedeeld in 2 stukken. Er is nog een 3de stukje dat we gewoon gratis kunnen blijven gebruiken!
Afbeelding

Er zijn dus 2 nieuwe stallen aanwezig. Wel geen elektrische drinkbakken. Wel licht. :)
Afbeelding

Hier op street view te zien
Afbeelding
Het groene is ons stuk, het oranje is het stuk dat we mogen bijgebruiken en het blauwe, daar liggen de stallen. (hier nog te zien als beton)

Nu zou ik graag van jullie tips horen om het verblijf voor mijn 2 schatjes nog aangenamer te maken. :D
Zo is er voor de stallen echt wel een modderplek door dat ze er vaak door lopen en de zon er door de oprijlaan (onderaan te zien, rechts op plattegrond), er niet zoveel en snel zon op komt. Ook aan de ingangen waar ze lopen is dit. Hebben jullie hier oplossingen voor?

Ik wil ook nog even vermelden dat er nog geen zadelkamer/opslagplaats is, dus dat moet nog aan de stallen aangezet worden.
En de linkerweide (de grote weide) is gedraineerd. :) Dus ik dacht eventueel deze buizen gewoon te kunnen verlengen en zo een klein paddockje te maken voor de stallen... Wat denken jullie?

Graag hoor ik wat jullie vinden en eventuele tips! :+

MarlindeRooz

Re: Ons nieuw stekje met de paardjes aan huis, tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 11:14

Heel gaaf!

Ik zou inderdaad een grote paddock maken voor de stallen die goed droog blijft! Zeker wanneer je ze niet 24/7 op de wei wil hebben!

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 11:17

Idd :) ik wil ze wel wel 24/7 buiten, stallen hoeven van mij niet dicht.
Maar ze mogen idd niet constant op de weide! Dat is de bedoeling. Alleen weet ik niet wat de kosten hiervan zullen zijn. Want binnen in huis heeft nu wel prioriteit.. Maar ik kan er eventueel wel een deel in investeren. :)*

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 11:19

Is het mogelijk drinkbakken aan te leggen? Scheelt veel werk. Wel oppassen met mogelijke bevriezing in de winter van de leidingen!
Wat is de situatie van de omheining? Goed controleren.
Laatst bijgewerkt door Martie op 29-10-14 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Roannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 11:19

Wauw heel mooi !
Verder niet echt tips! Hierboven al gezegd!
Wij hadden anders ook zo'n modderpoel voor de stal, en hebben hier ook een gedraineerd klein paddockje van gemaakt, werkt erg goed!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 11:25

Idd een goede (gedraineerde) paddock :j Kun je natuurlijk ook gewoon veel (wit) zand storten zodat het hoger ligt dan de rest.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 11:28

Iloveshets07 schreef:
Wauw heel mooi !
Verder niet echt tips! Hierboven al gezegd!
Wij hadden anders ook zo'n modderpoel voor de stal, en hebben hier ook een gedraineerd klein paddockje van gemaakt, werkt erg goed!

Heb je enig idee hoe jullie dit hebben gedaan en wat de kosten ervan waren? :)

Drinkenbakken zou wel lukken in de toekomst denk ik. Links aan de weide staat er zo een kraantje waar ze nu water halen en de rode buis die ervoor ligt gebruiken ze voor de bakken aan stal bij te vullen. Maar dat kraantje is ook aan onder de weide doorgetrokken tot dat stukje (die inham naast de stallen) en daar komt een zwarte buis boven. Want ze wouden dat stalletje op de weide verplaatsen naar daar, maar is niet meer gebeurd. Dus ik denk wel dat ik dat kan doortrekken naar de stallen! :D
Bevriezen in de winter zal idd wel gebeuren, maar ons huis ligt er vlak aan, dus dan kan ik eventueel wel binnen water halen...

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 11:35

Wat een mooi plekje! Het zijn trouwens automatische drinkbakken, elektrische zouden niet heel paardvriendelijk zijn ;) :D
Ik heb ook niet echt advies, maar ik wil graag blijven volgen als je updates plaatst :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 11:37

Michelle, super leuk!

Misschien kan je tips halen uit mijn topic, staat in onderschrift.

Wij hebben gekozen voor het uitgraven door de stallen en daar dan steenpuin in te storten.
Werkt voorlopig erg goed. Blijft mooi droog en hard. Super handig voor de paarden en ook voor onszelf met de kruiwagen enzo.
Ze hebben bij ons een stuk paddock, ze mogen ook niet altijd op de weide.

Wij werken voorlopig nog met waterbakken,maar een automatische drinkenbak zou er ook komen. Ik zou adviseren van de leidingen goed te isoleren of te kijken naar zo'n warmhoudstrips.

Edit: ik zeg trouwens ook altijd electrisch :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 11:53

Mijn tip zou zijn: kijk eerst goed naar de totale plattegrond en hou in je plannen rekening met de toekomst. Een gedraineerde paddock voor je stalletje is fijn, maar als jij uiteindelijk liever je stal elders hebt staan omdat de huidige plek niet optimaal is, kan je dat beter meteen meenemen in je plan. Mocht die stal makkelijk verplaatst kunnen worden natuurlijk. Bedenk ook vast waar je eventueel in de toekomst een bak of longeercirkel wilt hebben. Het zijn landschappelijk gezien niet de mooiste elementen op je erf, dus wellicht wil je die op een plek die niet teveel in het zicht ligt. Anderzijds wil,je er misschien ooit verlichting in en is het handig als er dus stroom heen kan.
Ik heb verschillende mensen zonder toekomstplan een erf in zien richten en dat wordt dan heel snel een rommeltje. "Oh, ik wil bij nader inzien toch een bak. Die moet dan maar daar! Oh, dan wordt de weide l-vormig en kan de loonwerker er niet meer makkelijk op hooien/bemesten/doorzaaien etc. En hij moet door de bak om op de wei te komen, maar dan gaat de drainage stuk. Sh*t, wat nu?" Dan krijg je allemaal van die onpraktische postzegeltjes.
Wat ik heel makkelijk vind, is dat ons paddock met stallen centraal ligt tussen mijn 3 weides. Ik hoef ze dus niet naar de wei te brengen of weer op te halen, ik hoef alleen maar het hek open en dicht te doen. Dat is ook heel fijn als je niet thuis bent en je vraagt iemand anders ze van de wei te halen. Ik kan het nu bij wijze van spreken aan mijn ouders vragen, terwijl ze niet zoveel ervaring met paarden hebben. Ze hoeven alleen maar met de voerschep te rammelen en het hek dicht te doen. Andere prettige bijkomstigheid is dat mijn paarden bij felle zon of slecht weer zelf de stal op kunnen zoeken. Als ik het zo zie, kan dat bij jou ook.
Laatste tip: vraag raad bij de buren. Zij kennen de grond. Ik ken mensen die gedraineerde paddocks wilden aanleggen of wilden verbouwen en er tijdens het graven achter kwamen dat men vroeger op die plek het puin van een oude afgebroken schuur in een gat in de grond heeft gestopt. Dan kosten je plannen opeens een hoop extra. Of dat dat deel van je perceel dat je ervoor bedacht had altijd nat is omdat er een waterwel onder zit. Je buren kunnen je dat vaak vertellen en kunnen je zo een hoop leed besparen.

Succes!

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 11:54

Wat super!!! *\o/* mooi plekje hoor!!! :))
Kun je voor de stallen niet nog wat verder bestraten??

Houd je ons op de hoogte van de vorderingen, leuk!! :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 12:30

_KiMbErLeY_ schreef:

Heb ik ook gedaan, maar als je ze niet rond op ijzers hebt staan is dat toch lastig. Vooral rond etenstijd lopen en draaien ze bij mij vrij veel voor de stal op het verharde. En dan slijten de hoeven toch wel hard.

Ik heb uiteindelijk tweedehands koematrassen gekregen van de buurman om erop te leggen. Dat lijkt iets te helpen.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 13:13

Wauw, wat groot en mooi! Ik heb verder geen tips, maar wil wel graag blijven volgen hoe het eruit komt te zien! :D

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 13:32

Leen, idd :) automatische drinkenbakken uiteraard! haha!

Kirsten, wat ziet jouw plekje er ook leuk uit. :D en ook al wat verbouwd zie ik. Leuk!
Dus jij hebt gewoon voor de paddock: uitgraven, steenpuin en terug dicht? Geen drainage fzo?

Safina, bedankt voor de tips! De stallen staan idd wel zo en ik ga de bedrading/paddock (als die er al zo snel komt) zo zetten dat ze vanuit de grote weide (die ik vooral in zomer wil gebruiken) in stal kunnen en ook vanuit de weide die grenst aan de stallen (die ik vooral voor de winter/nacht wil gebruiken) en dan het kleine stukje zou er ook zo op moeten uitkomen. Zodat als ik een draad opdoe, ze daar kunnen en als ik het dichtdoe en een andere opzet, ze naar de andere weide kunnen en toch altijd in de stal kunnen als ze willen. Dat is idd het plan. :) Ik denk alleen wel dat de stallen niet ideaal staan. Volgens mij staan ze naar het noorden gericht en volgens mij is dat juiste de slechte richting dat je je stallen kan zetten. Maar zijn paardjes liepen er ook zo en dit gaf niet echt problemen. Maar ik ga er toch goed naar kijken.

Kimberly, dat zou kunnen. Maar ik zou het opzich wel leuk vinden dat als ze bv snachts toch in paddock zouden staan, ze gewoon kunnen liggen buiten als ze dat willen. Hoeven slijten ook minder en het veulen kan zich minder bezeren. Want die durft nog wel eens achterover vallen bij het te hoog steigeren etc.

Ik wil idd wel wat updates posten. :) maar dat gaat nog even duren. We krijgen de sleutel wss pas eind januari/begin februari. En dan gaan we eerst nog verbouwen (hele gelijksvloers, dus we kunnen er nog niet wonen dan) en zouden dan wss verhuizen maart/april.
Hopelijk kan ik ervoor dus nog de weides laten inzaaien zodat ze er ineens de hele zomer opkunnen als ze komen! :D

Een paddock gaan we nog niet aanleggen. :) Achter ons huis heeft iemand net 6 leuke luxe stallen gebouwd en een piste aangelegd en er staan maar 2 pony's. Ik ga bespreken met de buur of ik al dan niet tegen betaling gebruik mag maken van zijn paddock. Is gewoon naast ons huis aan andere kant dan. :D
En er grenst ook een natuurbos aan ons huis. Als we de straat oversteken, komen we in het bos. Daar is een echte wandelroute aangegeven en er zijn leuke stukken bij om te draven/galopperen. :D dus dat komt ook helemaal goed!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 13:35

Ik zou er direct een paddockparadise van maken! Geweldig!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 13:38

Jetta schreef:
Ik zou er direct een paddockparadise van maken! Geweldig!

Mijn idee!

En wat je kunt doen ipv drainagepaddock zijn paddockplaten. Geen blub, en evt in de toekomst te verplaatsen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 13:41

mooi hoor, succes!

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 13:43

Wat voor grondsoort heeft je stuk land? Dat is zeker iets om rekening mee te houden als je paarden wilt houden. Wij zitten bijvoorbeeld op klei en kunnen de paarden echt niet in de winter op de wei houden. We hadden daarvoor al een paddock gemaakt, maar dit was ook gewoon klei en werd een grote zompige blubbertroep. Voor de stallen hebben wij een strip beton van een meter, maar dit was niet voldoende voor de paarden. Daarnaast zat er tussen de stallen een afdak van 6 meter breed en 4 meter diep, ook van beton. Wij wilden de paarden uitnodigen tot wandelen door de paddock, maar dat ging niet door de blubber. Dus moest er iets gebeuren.
De blubber hebben we afgegraven, want de klei eronder was wel keihard. Daarna is er zo'n 8 cm wit zand op gegaan. Het is in de winter super, in de zomer moeten we het goed nat houden anders wordt het te zwaar. Onder de paddock ligt bij ons voor een deel drainage (net onder de rand van het beton), verder is onze bak en het weiland gedraineerd.

Waar je rekening mee moet houden met drainage is dat het ergens op uit moet komen, een sloot bijvoorbeeld. Is die in de buurt bij je paddock? Drainage slangen lopen meestal in lussen, dus van sloot terug naar de sloot. Een paddock erop aansluiten gaat dus niet zo makkelijk.
Waterbakken zouden bij mij de laatste prioriteit hebben. Wij hebben nu drie lange tuinslangen aan elkaar gekoppeld en kunnen zo de paarden van water voorzien in van die grote bakken.

Als opslagruimte kun je eventueel een zeecontainer gebruiken, ziet er niet al te mooi uit, maar is wel praktisch en niet zo duur als het laten plaatsen van een opslag.

Hoeveel paarden heb je? Je zit namelijk ook met mestopslag/afvoer.

Geniet ontzettend van je eigen plekje, het is ontzettend veel werk maar oh wat is het fijn.

MiriamArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 13:44

Supermooi plekje hoor!!

Je zou ook een pad (track) rondom het perceel kunnen maken zodat je paarden altijd buiten kunnen lopen, het gras verdwijnt vanzelf of je kunt het gedeeltelijk verharden of ophogen met geel zand. Wij hebben dit ook gedaan, onze paarden staan nu 24/7 buiten met een schuilstal en afdak en ze lopen lekker buiten op de track. Ze mogen een paar uurtjes op de wei overdag en verder voeren wij hooi uit slowfeeders zodat ze de hele dag bezig zijn. Eerder hadden we ze in de winter alleen maar in de bak/paddock staan en voerden we een paar keer per dag hooi (gewoon los) maar daar verveelden ze zich enorm, ze gingen de omheining aanvreten of stonden suf te slapen als het hooi op was.

Slijtage van de hoeven valt mee hoor, bij mij staan ze ok veel op het verharde gedeelte onder het afdak maar de hoeven zien er prima uit, ze lopen al jaren op blote voetjes ;)

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 13:50

Waauw ziet er een leuk plekje uit!
Dat de stallen N-gericht zijn is op zich nog niet zó erg; veel slechter is ZW want daar komt de wind in onze contreien meestal vandaan en dan staan ze constant vol in de wind. Ideaal is eigenlijk NO, O of ZO-gericht.
Laatst bijgewerkt door miezelke op 29-10-14 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 13:53

Bij mij staan ze met de opening naar noord-oost. Dat heb ik bewust zo gedaan, omdat de wind hier meestal uit het zuid-westen komt. Zeker als het stormt. Dan zou het over een grote vlakte recht op de ingang van de stallen waaien en dat wil ik niet. En de felle zo'n schijnt niet naar binnen in de zomer.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 14:06

Jetta, en hoe zou jij dat dan doen? :) Ben benieuwd naar tips...

Marise01, volgens de verkoper is het gewoon zandgrond. Ik heb er uitdrukkelijk naar gevraagd. Omdat we voordien ook een leuk huis hadden gezien (huis was veel leuker) maar de grond was kleigrond en daarom zijn we ervan afgestapt. Ik had veel te veel slechte ervaringen gelezen. :j Net zoals jij zegt, het laat heel slecht door.
Ik heb de indruk dat hier enkel modder/water ontstaat door dat er zoveel schaduw is door de bomen. Want daar waar er geen schaduw is, lag het land super... En ik ben opzich wel heel tevreden dat er natuurlijke "schuilplekken" zijn voor de hitte etc.

Er is al drainage gelegd onder de eerste grote weide en die mondt idd uit op een sloot. Ik dacht, dat als we zouden weten waar de drainage buizen liggen, we ze gewoon op het stukje paddock zouden kunnen verlengen? Of kan dit niet?

Automatische drinkenbakken vind ik ook minste prioriteit. :) mijn pony's drinken nog altijd wel liever uit een gewoon vat.

Het gaat hier om 2 pony's: 1 kleine d-pony en veulen (waarvan ik schat dat die kleine C wordt). :) eventueel nog een kleine shet/a-pony bij als maatje voor het veulen. Maar dat zien we dan nog wel. Wat wel altijd mijn grote droom is, is om later, projectjes aan te schaffen. Paardjes die er heel slecht bij lopen, een beter leven geven en eventueel als ik een geschikt huisje vind laten adopteren of verkopen.
Beestjes helpen is toch één van de dingen dat ik later wil gaan doen...

Voor de mest, ik dacht eventueel de mest gedeeltelijk in ons bos te stapelen dat ook aan de weide grenst en gedeeltelijk te recupereren voor ons land. Wat denken jullie?

Miriam, daar had ik ook al aan gedacht. Vind het wel een fijn idee dat ze wat kunnen ronddwalen, maar dan verlies je wel veel weiland vind ik...

Oh, ze hadden mij dat ooit eens verteld van dat nooit te doen. Maar idd, zal eerder afhangen van de windrichting op je land.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 14:17

Als het zandgrond is kan je misschien een stuk grond laten keren zoals dat heet, dan schept een loonwerker het donkere zand onder en het lichte zand boven. Dan hoef je geen zand te kopen, wat wel weer scheelt in de kosten.

De drainage loopt waarschijnlijk in een U vorm, waarbij aan de uiteindes van de U de sloot is (boven de U zeg maar :+ ). Zo ligt het in ieder geval bij ons. Dan is het lastig om de buizen te verlengen. Je kan er ook rekening mee houden dat het water naar de laagst gelegen stukken loopt, dus als je stallen hoog liggen is het al heel fijn.

Wij hebben een grote container voor twee paarden en we houden ze in de winter op vlas. Dit scheelt heel veel in het mestafval. Na een jaar is bij ons de mest voldoende gecomposteerd en rijden we het uit over het land.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 14:23

safina schreef:
_KiMbErLeY_ schreef:

Heb ik ook gedaan, maar als je ze niet rond op ijzers hebt staan is dat toch lastig. Vooral rond etenstijd lopen en draaien ze bij mij vrij veel voor de stal op het verharde. En dan slijten de hoeven toch wel hard.

Ik heb uiteindelijk tweedehands koematrassen gekregen van de buurman om erop te leggen. Dat lijkt iets te helpen.

Slijten is juist goed. Hier in Nederland is de grond zo zacht dat hoeven te weinig slijten en worden vaak ook te weinig bekapt waardoor hoeven snel scheuren en brokkelen. Door het beton hoef je minder te bekappen maar is het wel belangrijk dat de hoeven goed worden afgerond. Dus meer verharde zou een optie zijn,dit zou al simpel kunnen met van die grasbetonblokken of wellicht een boer die betonroosters over heeft

Ziet er Iig erg fijn uit ts!

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 14:28

Maartje1990 schreef:
safina schreef:

Slijten is juist goed. Hier in Nederland is de grond zo zacht dat hoeven te weinig slijten en worden vaak ook te weinig bekapt waardoor hoeven snel scheuren en brokkelen. Door het beton hoef je minder te bekappen maar is het wel belangrijk dat de hoeven goed worden afgerond. Dus meer verharde zou een optie zijn,dit zou al simpel kunnen met van die grasbetonblokken of wellicht een boer die betonroosters over heeft

Ziet er Iig erg fijn uit ts!

Idd, en hoe sneller ze slijten, hoe sneller ze groeien (daar zorgt de straal voor), dus geen zorgen dat je paard ineens zonder hoeven staat ;)