Gebruik stro goedkoper dan vlas?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamflower

Gebruik stro goedkoper dan vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 20:38

Is stro goedkoper in gebruik als strooisel als vlas?

Wij zitten te twijfelen, willen misschien overstappen op grote balen stro in plaat van vlas.
Maar is dat ook voordeliger als je het naast elkaar legt?

sandra8

Re: Gebruik stro goedkoper dan vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:25

Houdt ook rekening dat je met stro meer mestafvoer hebt.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:27

Ik ben juist van stro naar vlas gegaan omdat het goedkoper is op lange termijn en minder werk

Flabbergast

Voor ons niet, wij zijn juist andersom overgestapt :)).

RianneH

Ik gebruik beduidend minder vlas dan stro destijds.. Maar heb dan ook wel een erg schoon paard dus kan gerust oppotten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:36

hangt denk ik af van hoe proper je paard is. Met vlas heb ik weinig ervaring (tenzij als onderlaag bij stro), maar weet dat ik met stro veel goedkoper uit ben dan met houtkrullen. Mijn paard plast alleen op stal en bijgevolg kan ik wekelijks een enorme natte plek uithalen, omdat ze al zichtbaar wordt (ik strooide 4-5 pakken op om te starten in ene stal van 4x4) en tot 2 pakken erbij per week. => gemiddeld was ik 40-50€ kwijt per maand en een pak stro kost bij ons maar 35-40 euro en daar doe ik makkelijk 5 weken mee en kan dan echt heel dik opstrooien.

Maar idd veel meer "afval"

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:39

Dus petitparis ook meer kosten van mest afvoer.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:41

Wij hebben ze nu op vlas staan, maar bij ons wordt het vlas 1 a 2 euro duurder per pakje _-:( ga sowieso niet over op stro, want dat zoveel kan ik niet kwijt op de bult en 1 paard kunnen we dan 3 keer in de week helemaal leeg uitmesten ben ik bang.. Ben dus aan het kijken naar iets anders..

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:42

Vlas en stro prijzen gaan meestal wel gelijk op.
Ik zou niet naar de prijs kijken maar kijken naar wat het beste is voor je paard of pony. De paar euro min of meer maakt dan ook niets meer uit :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:43

tja, ik moet de afvoer niet apart betalen, en stromest wordt opgehaald en als er teveel vlas of houtkrul tussen zit wordt het geweigerd. Maar dat is niet mijn probleem ;)

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:47

Ik ben een voorstander voor vlas, neemt vocht veel beter op en je doet er naar mijn idee langer mee. Heb altijd vlas gebruikt, tot nu, sinds februari heb ik een nieuwe verzorgpony en zij staat op stro. Doen wel heel zuinig met het stro, scheppen de drollen en natte plekken er elke dag uit en het schone doen we allemaal aan de kant en dan hebben we vaak voor de helft toch weer een stal met stro dat er al een paar dagen in ligt, en zoals hierboven ook genoemd wordt ligt het er ook aan hoe schoon of vies je paard is ;)

Je betaalt hier voor 1 pak vlas 5 euro.
Voor stro 3 euro.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:48

Dan heb je mazzel :D

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:57

Als de mijne op stro staat kun je die om de dag leeghalen. En op vlas is ze erg schoon. En dus veel goedkoper

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:04

Jullie zeggen dat vlas goedkoper is. Toch raar dat de meeste pensionstallen meer €€ rekenen als je je paard op vlas wilt hebben... Hoe zit dat?
Laatst bijgewerkt door Sjors op 24-10-14 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:12

Bij de meeste stallen is stro gebruikelijk en moeten ze vlas apart afvoeren. Die kosten worden doorberekend.
Voor het ene paard zal stro beter werken als vlas. Mijn vorige pony deed het prima op 0.5 baal vlas per week. Starten deed ik met 2 baaltje en 1 a 2 x per jaar trok ik hem maar leeg. Wel wekelijks alle plas eruit. Dat kostte me €3,- a €3,5 per week

Mijn pony nu zal sowieso meer vlas gebruiken, maar staat op stro. Ik gebruik 4 grote plakken per week, wat neerkomt op €6,- per week

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:16

Komt omdat je vlas apart moet afvoeren, mag niet met de normale mestwagen mee.
Ik heb beide geprobeerd, maar mijn paard woelt zijn stal zoveel om, dat ik voor vlas duurder uit was.
Als je een schoon paard hebt ben je meestal iets goedkoper uit

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:35

Ik combineer hout krullen met vlas. Krullen geeft meer volume maar vlas neemt meer vocht op. Stro vreet ze op en in krullen mag ze ook wel eens happen. Volledig vlas is dan ook geen optie.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 08:23

ik zweer bij koolzaadstro. neemt meer op en is stoever als vlas.
in de warme maanden haal ik 1 keer in de week de natte plekken eruit en pot ik niet op. 1 keer per 9 a 10 dagen pakje bij

ik normale en koude periodes pot ik 8 weken op en dan natte koek eronder uit.
hoe hoger de stal komt hoe droger.

wil nooit weer anders.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 08:25

inowa schreef:
Ik ben juist van stro naar vlas gegaan omdat het goedkoper is op lange termijn en minder werk

Idem!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 08:33

Hier ook een vlasstal, hoewel ik een aantal pony's op stro heb gezet, vlas wordt namelijk momenteel duurder...
Afvoer voor vlas is tevens duurder dan die van stromest, stro willen ze allemaal gratis halen, want kunnen ze zo doorverkopen naar champignonkwekers.
Maar vlas willen die kwekers niet, dus kunnen ze moeilijker kwijt.
Ik ben nog steeds fan van vlas, vooral de vieze paarden , stro neemt niets op, dus op vlas staan ze veel droger.
Ook de gevallen van rotstraal zijn met meer dan de helft afgenomen !!
Koolzaadstro vind ik nog mooier, maar is helaas per baal duurder dan vlas.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 08:54

Ik gebruik momenteel nog stro, maar twijfel ook om over te stappen op vlas. Qua kosten is stro ideaal. Ik gebruik maar 5 pakjes stro per week voor 3 paarden. Deze lopen dan wel van 7-19uur buiten en zijn netjes op hun stal. Maar ik heb klinkers als bodem en dat neemt 0,0 vocht op, waardoor de onderlaag wel vrij snel nat wordt en gaat stinken. Ik wil nu dus 1 keer per maand 3 pakjes vlas als onderlaag gaan gebruiken.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:00

Koolzaadstro is welliswaar een mooi strooisel ,maar koolzaad is een door monsanto genetisch gemanipuleerde plant,met vele haken en ogen in ecologische zin.
Liever niet gebruiken dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:45

Vlas! stuk goedkoper want ons verbruik is veel minder. Hebbem er 80 kosten aan per maand voor 2 paarden.

Bovendien duurt het een hele poos voor de mesthoop vol is en kunnen we dit gratis wegbrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:47

Uppojono schreef:
Ik gebruik momenteel nog stro, maar twijfel ook om over te stappen op vlas. Qua kosten is stro ideaal. Ik gebruik maar 5 pakjes stro per week voor 3 paarden. Deze lopen dan wel van 7-19uur buiten en zijn netjes op hun stal. Maar ik heb klinkers als bodem en dat neemt 0,0 vocht op, waardoor de onderlaag wel vrij snel nat wordt en gaat stinken. Ik wil nu dus 1 keer per maand 3 pakjes vlas als onderlaag gaan gebruiken.

Ik heb de ervaring dat dit niet werkt... 3 pakjes vlas in een maand zijn zo verzadigd. Vlas natte plekken moet je er ook uithalen anders wordt het heel sompig. Ik ben zelf voorstander van oppotten daar hou ik de stallen heel droog mee. Maar ook dan natte plekken eruit.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:53

Wij denken er ook aan om
over te stappen van stro naar vlas dit omdat het uitmesten scheelt. We hebben nu een paard die je vrijwel elke dag geheel moet uit mesten met stro en dat is te.

Vlas is hier 5 euro per baal met hoeveel balen per paard per maand doen jullie?