Speelgoed voor paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Niekje51

Speelgoed voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 10:37

Wie kan mij leuk speelgoed (liefst richting denkwerk) voor paarden aanraden dat de aanval van een drie jarige KWPN ruin 1.65m+ kan overleven en in de paddock gebruikt kan worden? Zelf maken geen probleem, graag zelfs.

De paarden zijn bij ons van het weiland naar de paddock verhuisd en mijn driejarige verveelt zich stierlijk... Wat resulteert in het pesten van zijn paddock maatjes om ze maar aan te zetten tot spelen (helaas zijn ze allemaal geen enthousiaste spelers) en gewoon vervelend gedrag. Wat ik hem overigens niet kwalijk neem, hij wil alleen maar zijn energie kwijt, het is een jong paard.

Er moet vast het een en ander leuks te maken/ te koop zijn hoop ik!

Wat meer achtergrond info:
Hij staat van ongeveer 08.30 - 19.00 uur buiten, krijgt 2-3 keer hooi gevoerd en deelt zijn paddock met een Tinker van 7, Trekpaard van 8 en pony van 30+. Hij heeft van veulen af aan in de hengsten opfok gestaan en vorig jaar een jaar met een andere jonge speelse ruin gestaan waarbij hij perfect zijn energie kwijt kon met dollen en rennen. Dit is dus nieuw voor hem dat ze niet met hem willen spelen. Geen mogelijkheid om een ander paard erbij te zetten dat wel wil spelen.
Laatst bijgewerkt door Niekje51 op 24-10-14 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

bliver

Re: Speelgoed voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:41

een bal (zon grote fysiobal), een pion

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 10:46

Oja, dat had ik er mss even bij moeten zeggen nog :P Een bal hebben we maar daar doet hij niet veel mee. Speelt wel met de houtblokken bijvoorbeeld die (vroeger) netjes naast de paddock tegen de muur stonden. Daar kan hij flink mee lopen slepen, zelfs die zware die wij niet kunnen tillen. Zolang het maar niet wegrolt is het blijkbaar goed. Pion ga ik eens kijken of ik daar wat mee kan, thanks!

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:50

Kijken naar wat je paard leuk vind. Die van mij wordt rustig en kan haar een tijd vermaken met een stukje bont.. dan kriebelt ze er een hele tijd met haar neus aan haha.. ze is 5 jaar trouwens..

Ik_Mik_Aaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:56

mischien vind hij een grote (koeien) borstel leuk? een grote (niet giftige!) boomstam neerleggen? kom even niet verder :)

manou_diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:59

misschien een jerrycan? Zou je de dop eraf kunnen laten en er wat brokjes in doen, als ze er dan meespeelt komt er een beloning uit.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 11:06

Wij hebben in de paddock ook meerdere speelballen, van die flexibele mandjes van de action (daar doe ik dan de avond van de voren een paar wortels in, gaan ze eerst 's morgens alle mandjes af :D ), een skippykoe, boomstammen en we voeren hooi uit fijnmazige hooinetten zodat ze lekker even bezig zijn.

Wilgentakken zijn ook een goede bezighouder als je daar aan kunt komen!

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 11:09

@sadekeshia, daar ben ik nu mee bezig om ideeën op te doen :D Stukje bont is in een paddock denk ik snel niet meer zo fluffy. Maar iig bedankt!
@Ik_Maf_Aaf, wat bedoel je met die koeien borstel? Ik heb er geen beeld bij. Die boomstam neem ik mee!
@Manou_diablo, da's een goeie thanks!
@Nouvel, mandjes gewoon los de wortels erin of moeten ze er ook nog wat voor doen? Wilgentakken ga ik eens voor kijken. Een van de paddock genootjes wil liever geen slowfeeder helaas (ben zelf wel voorstander overigens)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 11:16

Ik doe meestal de wortels onderin en dan de ballen, speelkoe etc er bovenop, moeten ze eerst alles eruit halen voor ze bij de wortels zijn... 8-)

Mijn paard staat sinds vorig jaar winter ipv alleen samen met zijn grote vriend in de paddock en dat scheelt al een heel stuk verveling gelukkig.
We hebben op 2 plekken fijnmazige hooinetten hangen en nog een extra net met stro, zo hebben ze wat te doen en moeten ze er ook voor heen en weer lopen.
Ik vind de hooinetten echt superfijn, ze doen er langer mee en het hooi waait ook niet weg.
Ze krijgen bij ons 's morgens een net en tussen de middag.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 11:22

@Nouvel, dat is dan een groter mandje dan ik in mn hoofd had bij je berichtje :') Heb je mss een foto, want klinkt erg leuk!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 11:24

Afbeelding

zo'n ding :D
ik haal altijd wel voor de veiligheid de handvatten eraf, ben altijd bang dat ze er een hoef tussen weten te wringen ofzo...
ze zoeken 's morgens eerst of er iets in zit, en vervolgens lopen ze er ook mee rond enzo...

Jors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 11:24

Ik lees even mee want mijn paarden vinden de paddock ook maar een saaie zandbak.
Het verstoppen van brokjes/wortels in spullen e.d. hebben we hier ook overwogen, maar zijn jullie dan niet bang dat de paarden teveel zand binnenkrijgen bij het opeten ervan?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 11:25

Ik klop de mandjes eerst leeg of spoel ze om voordat ik er iets in stop, meestal eten ze het er gelijk wel uit voor het in het zand ligt

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 11:26

Ah die! Dat zijn mijn voerbakken hahaha, de magische blauwe emmers noem ik ze wel eens. Ik heb aandacht van alle paarden als ik met die dingen rondloop _O-

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 11:27

Behalve wilgentakken mogen meerdere andere fruittakken ook, vooral wat flinke takken met nog veel kleine takjes kunnen ze zich hier super mee vermaken. :)
Die flexibele emmers trouwens ook, mee gooien, omrollen, vermaken ze zich ook super mee. Maar die laat ik niet bij ze wanneer ze alleen zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 11:28

Niekje51 schreef:
Ah die! Dat zijn mijn voerbakken hahaha, de magische blauwe emmers noem ik ze wel eens. Ik heb aandacht van alle paarden als ik met die dingen rondloop _O-

:D
ja die dus

Ze liggen hier gewoon altijd in de paddock, en als ze stuk zijn gaan er weer nieuwe in

Ik_Mik_Aaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 11:36

je hebt deze (heeft mijn buurman ook :D ) als er iets tegenaan duwt gaat hij draaien en kan ook heen en weer bewegen. er zit dan wel een flink prijsje aan... :P
Afbeelding

of gewoon twee bezems maken en hem ergens vast maken. zoals dit
Afbeelding

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 11:37

@Ik_Mik_Aaf, ah nu vat ik hem :) Thanks!

Ik zit door al deze ideeën ook te denken aan een emmer maken met deksel (heb nog een zooi van die Pavo emmers liggen met deksel en daar dan wat ballen afgewisseld met lekkers in te doen.

Veel goede ideeën al, thanks! Even straks inventariseren en op naar de Action :D

Just_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:31

Zo'n bal met een hengsel?

En het is misschien leuk voor de paardjes om een keer een bal met stroop onder te smeren en die in een hooinet te hangen, voordat ze dat schoon hebben duurt het wel even. Wel een plakkerig klusje haha.

Wilgentakken zijn inderdaad ook fijn, en uhm even denken hoor... :=

Een stevige pion pakken gaten in boren en daar wortels in stoppen?

Nouja ik lees mee +:)+

heidibeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:28

Ik volg mee

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:33

Een autoband, een pion, hier garant voor uren klooien.

Just_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 16:40

Jup autoband heb ik gister ook opgehangen

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 21:33

Just_Roos schreef:
En het is misschien leuk voor de paardjes om een keer een bal met stroop onder te smeren en die in een hooinet te hangen, voordat ze dat schoon hebben duurt het wel even. Wel een plakkerig klusje haha.

Die vind ik goed!!! (niet te vaak tuurlijk maar dit lijkt me wel heel leuk voor ze. Er is vast wel een biologische stroop oid met laag suiker gehalte denk ik)

Ik ben vandaag bij de Action geweest en heb daar een tas vol met spullen gekocht! Ik ga deze week het eea in elkaar knutselen en zal jullie laten weten wat het geworden is. Als er meer ideeën zijn, altijd welkom :D

heidibeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:06

Zo'n autoband, is dat niet gevaarlijk? als ze daar met hun voorbenen induiken oid?
Klinkt misschien wat onlogisch, maar ik heb nogal een hyperactief paard die graag alles uitprobeerd.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 12:47

heidibeauty schreef:
Zo'n autoband, is dat niet gevaarlijk? als ze daar met hun voorbenen induiken oid?
Klinkt misschien wat onlogisch, maar ik heb nogal een hyperactief paard die graag alles uitprobeerd.

Dat is juist net reuze leuk, om de benen, om de hals, een been erin en dan zelf omheen trekken.... alle variaties zijn hier aan de orde geweest, inclusief het wegslingeren. Toen deze echter zo ver weggeslingerd kon worden dat het ding over de sloot ging, is er een iets zwaardere uitvoering gekomen, leek me beter voor de langsrijdende automobilisten enz.