Nieuwe paardenwet in IJsland?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind je van de nieuwe IJslandse paardenwet(ten)?

Ik vind het goed!
33 (46%)
Ik vind het licht overdreven.
17 (23%)
Ik vind het zwaar overdreven!
3 (4%)
Ik vind het niet haalbaar bij mij op stal.
8 (11%)
Ik vind het haalbaar bij mij op stal.
10 (14%)

Totaal aantal stemmen: 71

Heleennn

Nieuwe paardenwet in IJsland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 13:39

Wat vinden jullie nu van de nieuwe paardenwet(ten) in IJsland? Ik dacht dat ik al te veel eieren onder mijn paard legde... Mijn paard heeft een warme, schone stal met lekker veel ruwvoer voor 's nachts, 2 keer per dag brokken en een grote wei met vriendjes waar ze de dag slijt. Of is het nou echt schadelijk als er teveel lawaai op stal is? Ik denk maar aan de hoefsmid, uitmesten 's morgens, bak slepen,... Dat maakt toch ook aardig wat lawaai? Ik rijd zelf niet met een stang, maar dit wordt daar dus ook verboden. Ik richt me dan tot de ruiters met hoger geschoolde paarden, jullie zouden daar niet meer met stang (met tongvrijheid) mogen rijden? Heeft dit dan gevolgen?

Zou dit haalbaar zijn bij jullie op stal?
Ik ben benieuwd naar andere meningen!

Een linkje naar de wetten: http://www.bitmagazine.nl/algemeen/nieu ... and/22347/
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 22-10-14 13:42, in het totaal 3 keer bewerkt

Eske_B

Re: Nieuwe paardenwet in IJsland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:41

Mag ik vragen wat precies de nieuwe regels zijn? :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:42

Ik vind je post een beetje warrig. Misschien kun je eerst vertellen wat de nieuwe regels zijn?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 13:43

Ik heb een linkje toegevoegd, dat was ik vergeten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:45

Ik heb het linkje even gelezen, en dit lijkt me een prima zaak. Over geluid weet ik niet, maar verder is hij goed :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:46

Wat goed! :D
Moet ze hier ook doen, dat ophokken van paarden verbieden! Het is gewoon niet meer van deze tijd om je paard op stal op te sluiten voor de helft van de dag of meer.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:47

Ik vind het ook in de grote lijnen OK. Je kan het betuttelen noemen, maar het zijn allemaal regels die iemand met paardenverstand en oog voor paardenwelzijn zal willen respecteren.

Wat het geluid betreft: perfect! Beschermt tevens de mensenoren. ;)

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:48

Vindt het over het algemeen genomen een zeer goede zaak.

Maar qua stalbedekking wordt er iets te veel in 1 hok gedacht. Mijn paard staat altijd schoon en droog. Maar ik heb dus een potstal die eens in de 6 weken compleet wordt leeggehaald.
In de stal komt elke dag een half pak schoon stro op. Natte trekt naar beneden en dus is het droog.

Daarnaast vindt ik dat het stangen bit gedeelte voor een gedeelte klopt. Denk dat ze dit beter tot een bepaald niveau kunnen verbieden, maar vanaf het niveau mensen vrijlaten met welk bit ze willen rijden. Is dit een stangen bit prima, willen ze een trensje ook goed.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 13:51

sanne1992 schreef:
Daarnaast vindt ik dat het stangen bit gedeelte voor een gedeelte klopt. Denk dat ze dit beter tot een bepaald niveau kunnen verbieden, maar vanaf het niveau mensen vrijlaten met welk bit ze willen rijden. Is dit een stangen bit prima, willen ze een trensje ook goed.

Is dat nu al niet zo geregeld? Ik dacht dat je tot een bepaalde klasse niet met stang mocht rijden, maar vanaf een bepaalde klasse was het toegelaten, en als je dan nog hoger ging dat het pas echt verplicht werd?

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:52

Goed plan, maar denk voor veel stallen niet haalbaar..
Natuurlijk erg jammer en zou paarden meer buiten willen zien.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:54

mogen ze hier ook gelijk invoeren... Veel te veel paarden die te lang in te kleine stallen staan.

FortitudeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:54

Goed dat er actie ondernomen wordt!

Ik weet alleen niet hoe ze dit echt willen gaan controleren, maar wel positief dat er aan het welzijn van het paard gedacht wordt. Dat gebeurd hier in Nederland bijvoorbeeld nog te weinig. 24/7 op stal is geen leven.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 13:54

Ja daar ben ik het mee eens, bij mij op stal zijn er ook paarden die zelden naar buiten gaan. Maar ja ik kan moeilijk én alle paarden buiten halen 's morgens die bij mijn paard in de groep gaan én al de rest, dan ben ik een hele dag bezig. Ik vind dit de verantwoordelijkheid van de eigenaar. De gelegenheid is er bij ons, of je er vroeg voor uit je bed wil hangt er helemaal vanaf wat je voor je paard over hebt en hoe belangrijk je weidegang vindt.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:57

Heleennn schreef:
sanne1992 schreef:

Is dat nu al niet zo geregeld? Ik dacht dat je tot een bepaalde klasse niet met stang mocht rijden, maar vanaf een bepaalde klasse was het toegelaten, en als je dan nog hoger ging dat het pas echt verplicht werd?

Tja in Nederland volgens mij wel, maar weet niet of dit in IJsland ook zo is. Ik vindt overigens het onzin dat je vanaf een bepaalde klasse in Nederland met een stangen bit Moet rijden. Hier zou ik ook de keuze vrijlaten aan de ruiter.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:04

sanne1992 schreef:

Het gaat hier om de IJslandse kandare met tongboog, deze wordt verboden omdat de tongboog in combinatie met de scharen voor wondjes zorgt. De gewone kandare, dus zonder tongboog, mag wel.

edit; eens met het bericht van Ineke hierna, die rubberen matten zijn er mss wel een beetje over. :) Er zijn genoeg goede bodembedekkingen.
Laatst bijgewerkt door jokari op 22-10-14 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:06

Tot op zekere hoogte vind ik het goede regels, maar bijvb er moeten rubberen matten in de stal... Dat is onzin. Als je zorgt voor goede bodembedekking en dat je elke dag mest / recht trekt is toch ook goed.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 14:09

Ineke2 schreef:
Tot op zekere hoogte vind ik het goede regels, maar bijvb er moeten rubberen matten in de stal... Dat is onzin. Als je zorgt voor goede bodembedekking en dat je elke dag mest / recht trekt is toch ook goed.

Ja was ook mijn idee.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:12

Tot op zekere hoogte vind ik de regels zeker goed om in te voeren, maar over dat ruwvoer.. stel nou dat je een paard hebt dat al dik wordt van lucht? Dan sta je daar met je 4 kilo ruwvoer.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 14:15

xPabloBokt schreef:
Tot op zekere hoogte vind ik de regels zeker goed om in te voeren, maar over dat ruwvoer.. stel nou dat je een paard hebt dat al dik wordt van lucht? Dan sta je daar met je 4 kilo ruwvoer.

+ je paard MOET 2 keer per dag gevoerd worden... Paarden die dus in de zomer 24/7 buiten lopen op sappig gras en niet moeten werken worden naar mijn idee dus moddervet. En dat is dan ook weer strafbaar...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:16

Citaat:
In trainingen mag geen materiaal worden gebruikt dat schade veroorzaakt of het paard bang maakt. Het gebruik van een stangbit met tongvrijheid is voortaan op alle wedstrijden verboden.

Hmmmn moet ik dan maar weer op een trens gaan mennen :? (als ik daar gewoond had)
Men met een Liverpool met tongvrijheid, daar loopt hij het fijnste op :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:16

Heleennn schreef:
xPabloBokt schreef:

+ je paard MOET 2 keer per dag gevoerd worden... Paarden die dus in de zomer 24/7 buiten lopen op sappig gras en niet moeten werken worden naar mijn idee dus moddervet. En dat is dan ook weer strafbaar...

Is dat niet te letterlijk? Is in IJsland uberhaupt wel rijk, sappig gras?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:17

Heleennn schreef:
xPabloBokt schreef:

Ja, dat dus ook. Ik vind deze wet goed maar ik vind wel dat er door de eigenaren mee geschommeld mag worden. Als je nou een paard hebt dat op een speciaal dieet moet, om wat voor reden dan ook, vind ik wel dat men met eventueel een verklaring van de dierenarts het dieet van hun paard aan moet mogen passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:20

Ik vind 14 uur zonder ruwvoer best wel lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:22

Vergeet niet dat in ijsland veeeel meer ruimte is om paarden te houden dan in Nederland. Hier zal het niet te realiseren zijn dat álle paarden altijd buiten komen en niet s'nachts bijv op stal staan.

Tamsin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:23

Ik vind de wet lichtelijk overdreven, maar het stukje over de schuilstal spreekt mij wel aan :D Dat zou hier ook ingevoerd moeten worden en dan zo dat je geen vergunning meer aan hoeft te vragen }>

Kan ik tenminste eindelijk mijn paardjes 's nachts buiten laten :D