Wat is goed als ondergrond en goedkoop?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

foscy

Wat is goed als ondergrond en goedkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 00:06

Hoi,

Ik ben al een tijdje opzoek naar iets om in mijn stallen te leggen als ondergrond.
De paarden staan momenteel op de beton ik zou daar graag verandering in brengen.
Ik gebruik stro als grond bedekking.
Hebben jullie tips?
Iets wat goedkoop is of wat ik zelf gratis kan vinden. :D

Groetjes

mala26

Re: Wat is goed als ondergrond en goedkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 00:09

Rubbermatten? als je een goeie put eronder hebt.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 00:11

Mijn paarden staan eigenlijk wel lekker op vlas... Makkelijk te onderhouden. Vind het qua prijs ook te doen. Gooi er per week 1 pak bij, 1 pak is 4 euro.

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 00:16

Als grondbededekker blijf ik gewoon bij stro daar heb ik geen probleem mee, maar de paarden gaan nog al graag liggen s' nachts en dan hebben ze het stro soms al naar de buitenkanten geduwd en liggen ze dus eigenlijk op de beton. Ik heb geen putjes in de stal :(

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 00:21

Voor stalmatten hoef je niet persé een put eronder te hebben, zolang je tussen de matten wat ruimte laat voor afwatering is dit prima, zo doe ik het ook.
Op de stalmatten leg ik het stro.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 00:21

foscy schreef:
Als grondbededekker blijf ik gewoon bij stro daar heb ik geen probleem mee, maar de paarden gaan nog al graag liggen s' nachts en dan hebben ze het stro soms al naar de buitenkanten geduwd en liggen ze dus eigenlijk op de beton. Ik heb geen putjes in de stal :(

Dan vangt het stro de urine wel op, dan kan je alsnog er matten onder leggen. dan liggen ze iig niet op de stenen. (of meer stro in je box??)

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 00:27

mala26 schreef:
foscy schreef:

Dan vangt het stro de urine wel op, dan kan je alsnog er matten onder leggen. dan liggen ze iig niet op de stenen. (of meer stro in je box??)

De stallen zijn redelijk groot, ik leg er altijd een dikke laag stro in maar als ze dan wat rond gedraaid hebben ligt het meeste van het stro toch aan de buitenkant :) Ik denk dat ze 4x4,50 zijn

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 00:36

oeehh das ruim! vinden ze vast fijn! Dan zou ik idd voor rubbermatten gaan als extra ondergrond.

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 14:30

waar kan ik rubberen matten goedkoop vinden? :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:36

heb hier ook (deels) rubber matten aangevuld met strooisel als ze voor de nacht op stal staan of het buiten erg nat is. Wil graag zachte paardenmatrassen. Staan op verlanglijstje, maar droge paddocks stonden dit jaar hoger ;) Stallen worden toch vooral als inloopstal gebruikt en paarden slapen voornamelijk buiten in het zand. Mits dat redelijk droog is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:36

Bos rubber
en nog veel meer websites

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:39

Rubber matten zijn erg vies. Brrrr... ik gebruik ze alleen voor vooraan bij de staldeur, daar waar ongeduldige paarden staan te schrapen.

Wil je perse stro blijven gebruiken (vlas is echt véél fijner! ook voor je paard), dan is het handig om fijn zaagsel ter hoogte van de plasplekken te stroooien. Hierdoor wordt de vloeistof aardig gebonden en zal het stro ook beter op zijn plaats blijven liggen.

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 14:44

Ik weet ook niet als rubberen matten een goed idee is, ik denk dat het nog al rap vies wordt tussen en onder de matten en om zo een mat even er uit te halen is veel te veel werk, ze zijn nogal zwaar ;(
Het probleem met vlas is dat de mensen dat niet willen komen ophalen voor in de moestuin te strooien :)
De mesthoop met stro krijg ik heel makkelijk weg.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:46

foscy schreef:
Ik weet ook niet als rubberen matten een goed idee is, ik denk dat het nog al rap vies wordt tussen en onder de matten en om zo een mat even er uit te halen is veel te veel werk, ze zijn nogal zwaar ;(
Het probleem met vlas is dat de mensen dat niet willen komen ophalen voor in de moestuin te strooien :)
De mesthoop met stro krijg ik heel makkelijk weg.

gehakseld stro dan?

svb16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:51

rubber matten vind ik ideaal. Heb op de bodem van onze inloopstal ook rubbermatten liggen. Er zit geen putje onder, maar ik haal altijd na de winter de matten er uit en spuit de stal dan uit. De matten zorgen er in de winter ook voor dat de stal een stuk minder koud voelt.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:57

svb16 schreef:
rubber matten vind ik ideaal. Heb op de bodem van onze inloopstal ook rubbermatten liggen. Er zit geen putje onder, maar ik haal altijd na de winter de matten er uit en spuit de stal dan uit. De matten zorgen er in de winter ook voor dat de stal een stuk minder koud voelt.

Worden de matten niet glad als de urine er op blijft liggen?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 15:32

Je wilt die poreuze matten hebben, waar het urinevocht doorheen kan zakken.
Om vervolgens onder die matten en op de betonvloer heerlijk te gaan liggen opdrogen... brrrrr, vies!

Bizar dat mensen met een moestuin geen vlas met mest zouden willen ophalen?
Stalmest met vlas is echt veel handiger/nuttiger/schoner in de moestuin dan stalmest met stro :=

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 15:37

Matten inderdaad!
Ideaal!
Zelf heb ik ze niet, ponylief staat namelijk bijna nooit op stal.
Maar ik heb er bij verzorgpaarden wel ervaring mee.
Ze bleven lang goed.
Ik hoefde nooit veel stro in stal te doen, en de matten bleven van boven vrij schoon.
Ik keer per maand haalde ik alle matten eruit en spoot ik met de hogedruk alles schoon.

Waarschijnlijk zou ik als ze meer op stal stond ook matten aangeschaft.

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 18:57

Dees schreef:
Je wilt die poreuze matten hebben, waar het urinevocht doorheen kan zakken.
Om vervolgens onder die matten en op de betonvloer heerlijk te gaan liggen opdrogen... brrrrr, vies!

Bizar dat mensen met een moestuin geen vlas met mest zouden willen ophalen?
Stalmest met vlas is echt veel handiger/nuttiger/schoner in de moestuin dan stalmest met stro :=

Het stro vergaat zo snel op de mesthoop, na 2-3 maanden is er geen spoor meer van het stro, is echt super mest, ik gebruik het zelf ook :D

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:22

Valt heel erg mee hoor hoe vies die matten worden. Je moet idd wel kijken naar die goede die urine doorlaten en dik zijn met veel demping. Zijn duur maar als je MP in de gaten houdt wel goedkoper te krijgen.
Wij doen een keer per jaar de matten eruit en afspuiten, is wel goor karwei, maar wat is 1x per jaar? En bovenkant (enige wat je paard ziet) is niet vies..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:04

Urinedoorlatende matten kun je alleen gebruiken als je een 'open' ondergrond hebt; dus een afvoerputje bij een betonvloer of stoeptegels/bestrating. En officieel is dat verboden :)

Helaas gaan 'goedkoop' en paarden houden vaak niet samen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:01

Ik heb hier nog even een vraagje over.

Ik heb voor mijn paard een stal met een betonvloer, aflopend met een putje naar de sloot. Wat voor matten neem ik dan? Zijn deze ijzers bestendig? Welke raden jullie aan?

Mrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:07

ja jammer dat niemand reageert want ook ik vroeg me dat af. Wij zijn ook stallen aan het maken in een bestaande schuur maar hebben ook geen "open" vloer. Dus dacht aan rubberen matten die niet doorlatend zijn. Maar die zijn super duur. Dus zit nu te denken aan van die tegels. Iemand adviezen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:12

Levensduur van zo'n matras is langer dan de terugverdientijd uit wat je aan strooisel bespaard met die dingen. Investeren als daar het geld voor is, is je beste optie.

Doorlatende tegels heb ik gehad en die wil ik nooit meer. Mocht er een mogelijkheid komen dan is hitmatras eerste keuze.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:22

denice schreef:
Ik heb hier nog even een vraagje over.

Ik heb voor mijn paard een stal met een betonvloer, aflopend met een putje naar de sloot. Wat voor matten neem ik dan? Zijn deze ijzers bestendig? Welke raden jullie aan?

Oei, hier even goed naar kijken. Een afvoerputje aansluitend op de sloot is bij mij weten verboden. Iets met grondwatervervuiling etc. Hier staan fikse boetes op.

Verder geen ervaring met matten. Ik vind vlas of gehakseld koolzaadstro ideaal.