Oplossing voor paard die niet achter stroom of hout blijft

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 12:29

En niet op stal kan.

Ten eerste, het probleem is ondertussen opgelost maar vanwege een discussie met iemand via pb die mijn oplossing dierenmishandeling vindt, ben ik nieuwsgierig hoe jullie het zouden oplossen.

Het paard beschadigt zichzelf op stal. Na 3 nachten op stal had hij bloedende plekken op zijn voorbenen van 10x3 cm.
Het paard springt over stroomdraad heen. Het draad is op 1.65m.
Het paard springt over vaste omheiningen heen. Zowel hout als ijzer. Maar door houten omheiningen wil hij ook wel doorlopen.

Voor verkoop is hij niet erg geschikt doordat hij galop lastig vindt en hij lichte cornage heeft (en toen dit speelde ook niet buiten te rijden was. Dat is tegenwoordig ook opgelost). Dat werd namelijk als optie geopperd.

Zelf heb ik een aantal meter schrikdraad aan zijn halster gehangen waardoor hij als hij er overheen sprong of twijfelde of hij het zou doen (op het laatste moment remmen), hij in contact kwam met het schrikdraad en toch een fikse tik kreeg, al ging hij foutloos over het draad. Als hij dat 2x geprobeerd had, 1x er overheen en 1x bijna er overheen. Dan ging het zolang het draad eraan hing weer goed en als het draad eraf was ging het voor lange tijd weer goed, totdat hij het weer eens uitprobeerde. Het draad brak op een keer altijd van slijtage van het er soms op staan. Als hij het weer eens probeerde kwam er opnieuw een aantal meter schrikdraad aan waarmee het riedeltje opnieuw begon. Het ging om 8mm draad met uit mijn hoofd gezegd 8 ijzerdraadjes erdoor verweven. Er stond goed stroom op.

Uiteindelijk was de boer het zat waar ik toen stond, en die heeft hem (zonder mijn toestemming of medeweten) een keer met een handvat aan het schrikdraad gehangen. Sindsdien heeft hij heilig respect voor schrikdraad. Zodra hij het harde tikken hoort, durfde hij er in eerste instantie helemaal niet langs en nog vindt hij dat spannend. Ik was absoluut niet blij toen ik hoorde hoe het gedaan was, maar het heeft wel effect gehad. Ondertussen sta ik trouwens niet meer bij deze persoon omdat het paard bij mijn ouders staat tegenwoordig.

Voor mij was het draad eraan de enige oplossing. De andere was afmaken, want dan valt hij in mijn ogen niet te huisvesten. Hebben jullie nog ideeën of wat voor methodes gebruiken jullie? En wat zien jullie voor nadelen (of juist voordelen) aan de methodes die ik zojuist beschreven heb?

Tamsin

Re: Oplossing voor paard die niet achter stroom of hout blijft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:37

Wat die boer gedaan heeft vind ik eigenlijk geen slecht idee, hij heeft daardoor tenminste respect gekregen voor schrikdraad, wel een harde methode. Als hij echter de weg op gelopen was, had het misschien wel slechter af kunnen lopen.

Staat hij soms alleen??? Een van mijn paarden gaat ook overal doorheen als zij alleen staat :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:39

hoe oud is het paard en hoe ging het huisvesten hiervoor?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:43

Je kan ook nog kiezen om hem aan een stik/pen te zetten (lange pen in de grond met een ketting er aan) Je moet hem allen wel om de zoveel tijd verplaatsen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 12:44

Het paard was 11 jaar en hij stond vroeger altijd 's nachts op stal en overdag op de weide. Hij heeft toen een periode 24/7 buiten gestaan waar hij achter zijn vriendinnetje aan is gegaan die een dradenspringer was. Toen heeft hij dat geleerd.

Hij heeft daarna een periode ergens anders gestaan (niet in mijn bezit) en sindsdien kon hij niet meer op stal, sloopt hij zichzelf.

Hij gaat puur naar gras toe. Dus gelukkig duikt hij niet de weg op, maar het is toch niet de bedoeling het hooiland in te springen.

Hij stond toen met één shet, tegenwoordig met 2 shetten.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:46

Hij gaat naar gras toe zeg je.....Waar staat hij nu dan op?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:47

Hij heeft en tijdje pijn gehad, tja zielig. Altijd beter dan een paard wat over de omheining springt en daardoor gewond kan raken of paniek kan zaaien oid.

We hebben de shets ook wel eens met de neus tegen het draad gehouden hoor. Ze leven nog!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:50

floppy001 schreef:
Wat die boer gedaan heeft vind ik eigenlijk geen slecht idee, hij heeft daardoor tenminste respect gekregen voor schrikdraad, wel een harde methode. Als hij echter de weg op gelopen was, had het misschien wel slechter af kunnen lopen.

Staat hij soms alleen??? Een van mijn paarden gaat ook overal doorheen als zij alleen staat :D

Mee eens! Paard moet gewoon eens leren respect te hebben voor het schrikdraad, want hij hoeft niet met de ellende te zitten van wat andermans dier voor ellende veroorzaakt..............Ik was het ook zat geworden.

Een zeer lastig situatie zo te lezen.

Ik zou denken doe het in een binnenbak, heeft ie tenminste bewegingsvrijheid........ maar helaas geen gras en of buitenlucht.

Of ga een sterk ijzeren hek zetten van ongeveer 2,50 m hoog en doe er een soort van dak erop zodat ie wel binnen de hek blijft en er niet overheen kan springen, of kluister hem, dat hij wel kan grazen maar niet zomaar kan rennen en springen, maar dat is niet zo veilig, als ie het toch doet kan hij behoorlijk vallen.

Maar eerlijk gezegd vind ik deze soort oplossingen niet paardwaardig...........

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:53

Een optie zou een hoger hek/draad zijn, je had er nu op 1m65 maar de hekken om herten binnen te houden zijn hoger (en het bovenste stuk is naar binnen toe geplooid, herten zijn ook hele goede springers). Wel een kostelijk grapje waarschijnlijk.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:10

Solleke_Noah schreef:
Een optie zou een hoger hek/draad zijn, je had er nu op 1m65 maar de hekken om herten binnen te houden zijn hoger (en het bovenste stuk is naar binnen toe geplooid, herten zijn ook hele goede springers). Wel een kostelijk grapje waarschijnlijk.

Dit hier is de mooiste oplossing............alleen wel goed zichtbaar voor je paard maken, dat ie niet toch gaat proberen en gaat verongelukken door dat ie blijft hangen ofzo....als ik het zo lees is je paard erg hardleers......

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:53

Aan de ketting zetten :D

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:16

Een notoire uitbreker wordt ook wel eens gekluisterd. Kunnen ze alleen nog kleine stapjes mee maken.

Maar een keer met de neus tegen het schrikdraad geeft als ze onder de indruk blijven meer mogelijkheden om toch vrij in de wei te kunnen blijven lopen.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:17

Nee vind het zeker niet "dierenmishandeling". Hij zou er veel erger aan toe zijn geweest als hij een keer had misgesprongen en het schrikdraad snijd in zijn huid/hij raakt erin verstrikt. Klinkt wel hard, maar zo te lezen is je paard ook erg hardleers.

Als hij precies ooit een weg over moet steken om bij het lekkere gras te komen, wordt hij misschien wel aangereden. Hij snapt het misschien niet van te voren, maar geef mij dan maar een schok als waarschuwing.

Edit: Toevallig bij ons op stal een paard die heeft geprobeerd over de ijzeren omheining te springen. Hij zit aardig onder de wonden en diep ook. Laat het hem maar weten! Is voor iedereen prettiger.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:27

Ouderwetse methode maar hij werkt wel. Prettig is anders, ja dat klopt, maar wat als er ongelukken gebeuren. Dit was dan met recht de kortste klap.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:30

Vind het ook een knappe oplossing van de boer! Al kan ik me niet helemaal voorstellen hoe dat gaat met zo'n handvat?
Soms is boerenverstand toch handig!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:35

Dat trucje van de boer vind ik zinvoller dan een paar meter draad achter je paard aan.

De kans dat het metalen deel van de draad echt goed in contact komt met het metaal in het draad van het hek EN ook nog contact raakt met de grond gelijktijdig is niet erg groot en dus geen consequente bestraffing. Dan weegt voor mij het risico dat het om een voorbeen vast komt te zitten niet op tegen het effect.
Ik had er nog een baan koeien draad (volledig ijzer dus hardere tik) bovengespannen denk ik. En dan net naar binnen verzet zodat de horizon van de 'hindernis' verstoord is.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:59

zo'n lieftallig paard heb ik ook :D

Springt overal overheen, en tegenwoordig ook al geleerd er onderdoor te gaan.

Om de zoveel maanden zet ik het handvat tegen haar aan met een beste lel stroom erop, en dan gaat het weer even goed. ( nu gaat het dit jaar al langer goed gelukkig)

Evt. kun je proberen een extra draad ervoor te spannen, iets hoger en naar binnen gezet.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:01

Solleke_Noah schreef:

dat gaat ook niet altijd op, mijn paard sprong net zo goed nog over een bedrading van 1.80 hoog.
Daarna durfde ik het niet hoger te maken i.v.m. ongelukken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 16:13

De hoogste prikpaaltjes die ik kon vinden waren 1.65. Dus vandaar die hoogte. Hoe hoog hij werkelijk kan springen, weet ik niet. Maar inderdaad, hertenhekken (2.10 en naar binnen geplooid) zouden het waarschijnlijk wel doen. Ze zijn alleen niet verplaatsbaar.

Binnenbak moet je dan wel 24/7 ter beschikking hebben. Eventueel een uurtje op stal (indien er andere paarden staan kan dat net), maar daar zijn de meeste eigenaren van binnenbakken niet dol op, zullen we maar zeggen.

Interessant om alle verschillende methodes te horen. Er zijn blijkbaar meer mensen die het handvat gebruiken. Maar ook een extra hogere draad schuin naar binnen. Of kluisteren, daar had ik niet aan gedacht.

Aan de pin kan ook, maar dan zit je weer met andere paarden, en eigenlijk vind ik dat gevaarlijker dan een los draad, dat breekt namelijk ook niet als het paard verstrikt raakt.

Iedereen alvast bedankt. Hopelijk heb ik het nooit (meer) nodig. Maar ik heb nu in ieder geval een fikse toevoeging voor mijn lijst van mogelijkheden. Meer is trouwens altijd beter, dus schroom niet om verder te reageren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:46

Aha, prikpaaltjes.

Ik ken maar weing paarden die daar goed achter blijven :+
Die van mij kan niet springen, maar kan ze wel uit de grond beuken of trekken.

Ik zet geen paarden achter tijdelijke hekken, uitgezonderd als strookbegrazing. De hoofdomheinig moet solide zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 16:48

Ja, de bakrand had een stroomdraad met daaronder 2 houten planken. Maar die was maar 1.50. Dus die van 1.65 was de hoogste omheining waar hij achter heeft gestaan.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:54

Blij om te horen dat er nog meer wanhopige baasjes van hardleerse springers zijn :D En ook ik gebruik de "even voelen hoe het ook al weer voelt"-techniek als het mij de spuigaten uitloopt.

Hoger gespannen stroomlint en schuine draden zijn voor mij geen optie nadat ik er eentje met een doorgesneden pees uit de wei haalde. Hoe vervelend ook dat ze iedere keer uitbreken, ze moeten wel heel blijven ...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:54

Wij hadden wel eens koeien die.door draad gingen. Dan deden we de.koe vast en dan een stuk draad tussen twee prikpaaltje vasthouden en een batterij erop. Dan draad even.op de neus houden en het ging weer een tijd goed.
Hier gelukkig geen echte uitbrekers meer. Ik heb ijzerdraad op borsthoogte. Dat weerhoudt mijn hengst ervan om door de draad te duwen.
Ik heb een shet gehad die overal onderdoor ging. Heb toen ijzerdraad in de maantop gedraaid. Dat gaf een beste klap als hij zijn kop onder de draad deed.

AnoukB25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:20

Kijk uit met je paard in de binnenbak zetten Als er in de deur glas zit!
Weet niet hoe ver jouw paardje gaat met eruit springen en alles wanneer ze eruit springt??

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:20

mijn pony vond het zo ellendig in de binnenbak dat hij over de bakrand bij de schuifdeur er uit sprong, stond maar beetje open...

Tik met stroomdraad doe ik ook wel als ze drammen bij de draad bij het er uit halen. Ze moeten er respect voor hebben anders gebeuren er ongelukken.