Hoi allemaal, ik he morgen wedstrijd en nou is mijn probleem, de manen van mijn pony zijn verschrikkelijk dik, en ook nog kort, ik heb van alles geprobeerd maar weet nu echt niet wat ik met haar manen moet
Heb je een foto? Ik heb het idee dat de manen wel sportcoupe zijn, maar altijd zijn geknipt? In dat geval zou ik de manen trekken, zodat ze dunner worden en dan knotten..
LhinnOlijf
Geplaatst: 27-09-14 11:39
Is het een manege pony? Netjes borstelen en verder zo laten.
Als het je eigen pony is kan je hulp vragen om een fjordenboog te knippen. Veel succes morgen!
billionache
Geplaatst: 27-09-14 11:40
Inderdaad trekken, even de uitdunschaar erdoor? En dan goed natmaken, dan gaat het vlechten beter. Althans dat werkte bij mijn vorige paard met dikke manen.
Mijn paard heeft ook hele dikke en korte (+/- 10cm??) manen. Ik maak altijd eerst vlechtjes, die zijn soms maar 2 of 3 slagen, en dan rol ik ze op en zet ik ze met touw vast. Ik weet niet of je iets aan mijn toelichting hebt, maar bij mij lukt het op deze manier altijd prima.
Hoe kort zijn ze? In principe nog wel vlechtbaar? Want dan zou je ze kunnen vlechten en dan vastzetten met naald en pektouw ( staan op youtube vast wel instructiefilmpjes over). De kunst is dan dunne plukjes te nemen, vlechten en dan gewoon met elastiekje de vlecht vastmaken, en daarna het geheel rijgen en vastzetten in een knotje. Zo doe ik het en op deze manier lukt het zelfs mij ( erkend onhandige zooibak) om nette knotjes te maken.
Bij een merens hoeven geloof ik zelfs de manen niet eens officieel gevlochten te worden. Als ze de typische dikke stugge merensmanen heeft is vlechten toch al een aardige uitdaging. Ik zou voor het minimale extra puntje dat je krijgt voor invlechten de gok nemen om de manen heel goed te wassen en uit te kammen tot een mooie volle bos haar. En niet te gaan vlechten met het risico dat het lelijk wordt.
Punz
Geplaatst: 27-09-14 13:50
Principieel (zeur.. -) puntje is dan wel dat het bij de "hoeft niet gevlochten te worden"- rassen het dan wel de bedoeling is dat de manen dan ook niet geknipt/getrokken zijn (muv de fjordenboog natuurlijk )
Maar ben het verder helemaal met je eens: liever los en mooi verzorgd dan lelijk gevlochten... ( het mag overigens ook gewoon hoor, er is geen plicht tot vlechten...)
je zou een hengsten vlecht links en een rechts kunnen maken dus de manen door de helft en dan vlechten. Dan zijn ze niet zo dik meer en hebben ze meer houvast.