Van volpension naar doe-het-zelf stal als pensionhouder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Van volpension naar doe-het-zelf stal als pensionhouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 16:43

Voorheen hadden we bij ons op stal, 8 stallen, de pensionpaarden in volpension staan. Dit vonden we uitstekend werken, maar nu ik druk ben met afstuderen en straks toch echt fulltime ga werken leek het ons leuk om verder te gaan als doe-het-zelf stal.

Samen met mijn vader heb ik de paardenhobby, waarbij ik in principe al het werk doe en hij alleen helpt als het echt niet anders kan. Maar omdat hij afgelopen jaar al meer het werk eraan kreeg vanwege mijn baan en studie zijn we gaan minderen in pensionklanten, deze meiden verkochten de paarden ook wegens studie, dus het probleem loste zichzelf op. Nu lijkt het me toch weer leuk om de stallen vol te hebben staan, zeker voor mijn eigen paarden die hun voormalige pensionvriendjes missen.

Dus vandaar, we willen verder als een doe-het-zelf stal. Maar wat verwacht pensionklanten daar nou eigenlijk allemaal van en wat is een reële prijs voor zo'n stal? De stal heeft een 20 bij 40 bak met verlichting, paddocks, genoeg weiland, ruime zadelkasten en een binnen en buiten poetsplaats, buiten met water erbij. De paarden staan op vlas en krijgen 4 keer per dag ruwvoer en 2 keer per dag krachtvoer.

De bedoeling is dat de pensionklanten zelf mesten en dat we een gedeelte van het voeren en het binnen halen volgens een rooster doen. Bij de prijs in zit vlas en ruwvoer. De prijs die we in gedachten hebben is €150 in de wintermaanden en €135 in de zomermaanden. Het is trouwens in de kop van Noord-Holland.

Zijn er dingen die we over het hoofd zien of die handig zijn om als taak te verdelen? Is de prijs te hoog? Of zijn doe-het-zelf stallen ook gigantisch uit aan het raken?

Graag hoor ik ervaringen en tips :)

Groetjes Marijke

DaraBariton

Re: Van volpension naar doe-het-zelf stal als pensionhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:56

Opzich vind ik het een nette prijs aangezien ik stallen ken in nh (ook doe hetzelf) waarbij ze al zo'n 190 a 200 vragen. Ik heb even gekeken bij je advertentie, klopt het dat het volpension 185 was? Dus alles erbij in? Want dan ben je nu dus maar 35 euro goedkoper maar uitmesten moet men 7 dagen per week zelf doen?
Ik sta met mijn paard niet echt super ver bij jullie vandaan zie ik :)

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 17:01

@DaraBariton: Die advertentie stamt wel af van meer dan anderhalf jaar geleden, ik heb 'm ook gelijk even verwijderd. Maar idd, dat was het voor volpension.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 17:05

Let wel op dat sommige mensen misschien meer vlas en voer gebruiken als ze het zelf doen. Inkoop van voer en vlas doen jullie?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 23:41

Ik zou zelf niet op een doe-het-zelf stal willen staan. Veel te veel gedoe en er is altijd wel iemand die zijn taken wat minder serieus neemt. To the point; idd hoeveelheden voer en vlas vastleggen en bij meerverbruik bij laten betalen. Zorg voor edn goede plek om voer klaar te laten zetten. Maak duidelijke afspraken over het schoon en netjes houden van terrein en bakken.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 00:04

Ik sta op een doe het zelf stal. Ik betaal een vast gedeelte voor mijn stal (zit bij in de ochtend voeren en buitenzetten), binnenzetten mijn stal mesten en de rest van de voerbeurten doe ik zelf of samen met andere stalgenoten. Hooi, brok en stro betaal ik naar verbruik per maand (bepaal zelf hoeveel ik verbruik). Het is wel wat werk maar je hebt ook veel vrijheid er voor terug. Ik ben er heel tevreden over :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 00:12

Dit is eerder halfpension dan doe het zelf, daarvan verwacht ik dat je ook de bodembedekking en ruwvoer zelf moet gaan regelen enz.

Halfpension waar ik gestaan heb betaalde je een kale box. Het vlas kon je 'bestellen' bij de pensionhouder, die legde de baal dan bij de box en verscheen het wel weer op de rekening. Dat is een duidelijke manier om het voor jullie zelf bij te houden hoe het verbruik van het vlas loopt. Streepjes zetten op een lijst vraagt namelijk nogal wat oplet werk en wordt ook vaak vergeten. En hoe met de paarden die een bende van de box maken en dus in verhouding meer verbruiken dan de nette dieren.

Daarnaast is ruwvoer voeren met een rooster alleen te doen als iedereen weet hoeveel de paarden moeten hebben of er een goed systeem is. Op diezelfde halfpensionstal heb ik wel eens weekends geholpen, maar het stoorde mij erg dat er dan maar op gevoel werd gevoerd en niet op het standaard gebruik. Misschien een puntje van aandacht :)

Als je goede afspraken hebt en een leuke groep mensen die niet de kantjes er vanaf lopen kan het een heel fijn systeem zijn. Als je pech hebt ben je constant achter anderen aan aan het lopen en heb je er bijna meer werk van. Ik zou bepaalde dingen nog wat langer zelf in de hand houden, zoals het voeren van het ruwvoer of de controle op het vlas. Andere dingen zijn makkelijk uit handen te geven.

Ik sta tegenwoordig op een bijna doe het zelf stal. We hebben onderling goede afspraken en helpen elkaar met het uitmesten zodat niemand verplicht is 7 dagen in de week te gaan. Ik vind het heerlijk, maar onze groep is dan ook erg klein en hebben dezelfde ideeën wat betreft stalmanagement.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 00:29

Ja sorry halfpension idd maar was meer gefocust op het betalen naar gebruik wat wij doen. Verder hebben wij kisten voor het hooi daar delen we met een plank het hooi mee wat per voerbeurt gegeven moet worden.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 01:18

Ik vind het een nette prijs. Als ik persoonlijk een pensionstal zou hebben zou ik niet fluctueren met de prijs gewoon 150 elke maand het hele jaar. Ik betaal nu 170 voor doe het zelf stalling met onbeperkt stro de rest zelf aanschaffen en zelf uitmesten binnen stalling gebruik van luxe binnenbak en buitenbak. Ik woon zelf in een goedkope regio.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:17

Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen, maar kan wel begrijpen dat het voor anderen weer ideaal is.

Maar ik zou 1 prijs rekenen voor het hele jaar, vind ik zelf als klant al fijner. Je kan dan ook uitleggen dat de prijs rekening houdt met veel weidegang in de zomer etc.

Overigens doen jullie al heel veel voor een doe het zelf stal.
Spreek wel met de klanten af dat er zoveel bodembedekking per box bij zit, willen ze meer, dat kan, maar kost wel extra, zelfde geld voor ruwvoer. Je hebt nl altijd wel eentje tussenzitten die maximaal gebruik maakt van de situatie en bijv elke dag de box compleet leeghaalt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:24

Ik sta half pension aan de rand van de randstad. Zelf mesten, zelf buiten/binnen zetten. Voeren wordt gedaan. Zelf de keuze of je kiest voor 24/7 buiten in de zomer of in de nacht naar binnen, of een paar uurtjes buiten.
Hiervoor betaal ik 185 Pm voor een pony. Paard is geloof ik 225.
Ik weet niet beter, sta al jaren zo. Vind het ook heerlijk na een dag werken. Verstand op 0 en stal mesten

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 10:50

Bedankt voor de handige tips! Tot nu hebben wij alleen maar hele leuke verantwoordelijke pensionklanten gehad die normaal vlas/ruwvoer/krachtvoer gebruikten, maar het is idd handig om een max in te stellen.

Ook het ruwvoer voeren klinkt voor ons natuurlijk vanzelfsprekend, maar misschien is dat handiger om zelf te blijven doen, dan weet je zeker dat alle paarden een geschikte hoeveelheid krijgen. Natuurlijk hangen dit soort dingen ook af van het soort pensionklant wat je treft.

Naar aanleiding van jullie tips denk ik dat halfpension misschien beter is om op over te gaan. Dat de pensionklanten zelf mesten en 1 a 2 keer in de week de paarden (max. 8) binnen moeten halen of buiten moeten zetten. En dat wij verder voeren en ook krachtvoer bij de prijs in zit.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:35

ED -> VSW

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:31

Wij hadden 50 euro voor de stal en betaalde vlas, voer en hooi apart. Ging jaren erg goed, tot er op een geven moment ineens pakken vlas te weinig betaald werden. Met een groepje is het dan moeilijk om te weten wie het vergeten op te schrijven was. Uiteindelijk was het plan om een aantal pakken apart te leggen per persoon maar dat plan is er nooit gekomen
Voeren deed iedereen eerst ook apart maar dat was voor de paarden niet fijn die op dat moment geen voer kregen.

Achteraf was het zo dat men een kruiwagen, hooizak, gewone plastieke zak, bak,... klaarzette met hooi en een emmer korrel. Dit werd dan aan alle paarden tegelijk gegeven.
Het was zo dat men een regel gemaakt had om elke 2 dagen te mesten, dit omdat er mensen waren die 1 a 2 keer per week kwamen en dan alles klaar zetten voor de rest van de week. Wat ook erg stinkende stallen tot gevolg had.
Vlas werd wel nog steeds opgeschreven wie hoeveel gebruikt had. Dat zorgde dus voor maandelijks wisselende bedragen aangezien het hooi ook nog eens door het aantal paarden werd gedeeld. Maar dan hadden we in de zomer bijvoorbeeld maar iets van een 70 euro. Terwijl dat in de winter vaak opliep tot 150 euro als ze veel binnenstonden.
Wat je eventueel wel kan doen is een limiet opgeven van hoeveel stro/vlas/.. met een vast maandbedrag en als men meer wil dat men die pakken bij betaald oid. Scheelt toch ook weer 10 euro voor 2 pakken.

We probeerden ook altijd samen een regeling te maken. Bij ons voerde de staleigenaar, maar dat kan je bijvoorbeeld ook onderling laten uitmaken wie welke dagen voert, of de paarden buiten zet,...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:37

RianneH schreef:
Dit is eerder halfpension dan doe het zelf, daarvan verwacht ik dat je ook de bodembedekking en ruwvoer zelf moet gaan regelen enz.

Halfpension waar ik gestaan heb betaalde je een kale box. Het vlas kon je 'bestellen' bij de pensionhouder, die legde de baal dan bij de box en verscheen het wel weer op de rekening. Dat is een duidelijke manier om het voor jullie zelf bij te houden hoe het verbruik van het vlas loopt. Streepjes zetten op een lijst vraagt namelijk nogal wat oplet werk en wordt ook vaak vergeten. En hoe met de paarden die een bende van de box maken en dus in verhouding meer verbruiken dan de nette dieren.

Daarnaast is ruwvoer voeren met een rooster alleen te doen als iedereen weet hoeveel de paarden moeten hebben of er een goed systeem is. Op diezelfde halfpensionstal heb ik wel eens weekends geholpen, maar het stoorde mij erg dat er dan maar op gevoel werd gevoerd en niet op het standaard gebruik. Misschien een puntje van aandacht :)

Als je goede afspraken hebt en een leuke groep mensen die niet de kantjes er vanaf lopen kan het een heel fijn systeem zijn. Als je pech hebt ben je constant achter anderen aan aan het lopen en heb je er bijna meer werk van. Ik zou bepaalde dingen nog wat langer zelf in de hand houden, zoals het voeren van het ruwvoer of de controle op het vlas. Andere dingen zijn makkelijk uit handen te geven.

Ik sta tegenwoordig op een bijna doe het zelf stal. We hebben onderling goede afspraken en helpen elkaar met het uitmesten zodat niemand verplicht is 7 dagen in de week te gaan. Ik vind het heerlijk, maar onze groep is dan ook erg klein en hebben dezelfde ideeën wat betreft stalmanagement.

Dit dus. Op de laatste stal waar mijn paard gewoond heeft, zijn ze ook overgegaan van vol pension naar doe het zelf, en die zijn op het laatst gestopt. Altijd gezeur van bepaalde klanten, mensen die hun zooi niet opruimen. Uiteraard zijn er ook mensen die dat altijd wel doen, die staan dan op een gegeven moment de rommel van een ander op te ruimen omdat ze het niet meer aan konden zien. Met het via een schema binnen en buiten zetten kán het werken, maar dan moet je een grotere stal hebben of mensen die geen van allen werken, want anders zit je al klem.

Wij regelden zelf onze bodembedekking ed, en daar was ook ruim plaats voor gereserveerd.

Wij betaalden 150 kaal voor elke dag weidegang, een binnenbak van 20*50 en de huur van de stal. Daar kwam alles nog bij, dus ik vind jou prijs heeeeel netjes, wij waren per saldo meer kwijt.

Wat ik je mee wil geven: houd zelf in de hand hoeveel vlas ed er bij de prijs inbegrepen zit. Mensen willen meer, of hun paard is een smeerkees, dan kan je bij laten kopen zonder scheve gezichten. Voeren is prima te doen, laat iedereen alles klaar zetten wat gegeven moet worden in dichte bakken, kan je zo geven. Hooi kan je in manden of hooinetten laten doen zodat je daar geen tijd aan kwijt hoeft te zijn.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:43

Ik sta gedeeltelijk vol pension.
210 p.m
Hier zit bij: buitenbak, binnenbak, longeercirkel.
Voeren 2x p.d krachtvoer.
Zomers 2x p.d ruwvoer swinters 3 x p.d
Paarden worden gevoerd door pensionhouder.
1 pak vlas p.w. wil je meer dan betaal je gewoon per pak de kostprijs.
Paarden worden van ma t/m vrij buitengezet en binnen gezet door pensionhouder.
In het weekend doen we dit met de pensionklanten in overleg samen.

Edit: max 4 kilo krachtvoer p.d zit bij de prijs in.
Stallen zelf mesten.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:50

Ik heb jaren doe het zelf gestart. Beviel erg goed. Betaalde 100 Euro voor de box, 35 Euro voor onbeperkt kuilgras, zomers 40 Euro voor het het land en dag en nacht op het land 50, vlas/stro of zaagsel nog los erbij. Ik kwam al snel op 200 Euro per maand ook in de kop van Noord Holland

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:06

ik vind je heel goedkoop

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:10

Ik sta op een doe-het-allemaal-zelf-stal. Naar volle tevredenheid want ik ben echt een controlfreak. Bij ons zijn een buitenbak en 2 paddocks aanwezig en we hebben in de zomer dag en nacht weidegang.
We hebben op de wei automatische drinkbakken. We hebben heerlijke uitrijmogelijkheden.
Wij werken niet met voerroosters. Iedereen heeft een slowfeedernet in zijn stal, waar voor 24 uur hooi in past. Zo hebben onze paarden geen voerrooster nodig. Als je je paard meerdere voermomenten wilt geven, dan zul je iemand moeten regelen die je helpt. Iedereen komt elke dag om de stallen te mesten en de netten te vullen. Brokken geven we allemaal 1 keer per dag, of we helpen elkaar met een extra voermoment.
De wei moeten we ook dagelijks uitmesten. Daar hebben we een mest-rooster voor met de mensen met wiens paarden je paard op de wei staat. Je kunt je paard desgewenst ook in een eigen wei alleen zetten.
Wij mogen net zoveel stro en voordroog pakken als we nodig hebben, geen ristrictie. Wel binnen het redelijke natuurlijk, geen schoon stro of hooi op de mesthoop gooien.
De prijs ligt bij ons iets hoger, maar dat komt misschien ook omdat we in regio Rotterdam zitten.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:24

Voor een stal waar je zelf moet mesten vind ik 150 a 160 euro een net bedrag hier in de omgeving zijn stallen die meer vragen hoor.
Voor het mesten duidelijke regels inderdaad en een maximum aan verbruik meer gebruiken meer betalen.
het voer beleid zou ik zelf in de hand houden want anders word het een puinhoop.
Wat betreft het binnen en buiten zetten denk ik dat je dat zelf moet doen of met vaste mensen want niet iedereen heeft daar de ervaring voor en kan niet ieder paard mannen.
Is er toezicht want dan houd ik me in ieder geval aan bevolen lijkt me een prima stal.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:30

jarenlang op een doe het zelf stal gestaan. Ik betaalde 135 p/m. Maar de boer sneed zichzelf hiermee in zijn vingers...waarom? Omdat iedereen zelf in de hand had wat hij deed. Dus hele stallen werden behangen met hooi waardoor het hooi te snel ging. Regelmatig schoon stro werd gewoon weg gegooid. Men werd makkelijk, was toch niemand die het in de gaten hield, ging dan met name om de wat jongere onder ons. Ik zou daar dus wel opletten.
Eens in de zoveel tijd stalvergadering (bv 1x per jaar) om zo de puntjes strak te houden en men weet waar hij aan toe is.
Wij hadden een binnen/buiten zet rooster maar sommige waren makkelijk, kwamen dan gewoon eens om 14u aankakken om de paarden buiten te zetten (terwijl er uit verveling en omdat ze andere wel naar buiten zien gaan, heel wat stallen er minder fraai uitzagen) en om 17u gingen ze weer naar binnen. Ik zou dan wel een beetje tijden in de gaten houden....
Qua eten was het zelf klaar zetten, de eerste die aankwam voerde alles. Als je je stal deed dan deed je voor de avond in de stal, was dat opgelost en je had zelf in de hand wat je je paard gaf. Soms veranderd er wel eens wat in voer, bv de ene is ff te dik dus krijgt periode minder. Als jij dat van alles in de gaten moet houden kan lastig zijn

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:50

Ik zou het buitenzetten en voeren s ochtends zelf doen en afsluitvoerbeurt ook. Hooi/voordroog in kratten en krachtvoer in bakjes klaar laten zetten. Binnenzetten en de namiddagvoerbeurt zou ik dan laten doen. Op die manier heb je minder werk, maar heb je toch een oogje in het zeil.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:58

DaraBariton schreef:
Opzich vind ik het een nette prijs aangezien ik stallen ken in nh (ook doe hetzelf) waarbij ze al zo'n 190 a 200 vragen. Ik heb even gekeken bij je advertentie, klopt het dat het volpension 185 was? Dus alles erbij in? Want dan ben je nu dus maar 35 euro goedkoper maar uitmesten moet men 7 dagen per week zelf doen?
Ik sta met mijn paard niet echt super ver bij jullie vandaan zie ik :)

Draai het maar om... Voor 35 euro extra hebben zij elke dag uitgemest voor hun klanten... Dan is dat goedkoop toch?

Ik vind jullie prijzen heel redelijk. Vergelijkbaar met hier in Friesland.
Volpension kost hier in ZO Friesland ook al snel 150-180 euro, Als je zelf uitmest scheelt dat vaak 30 euro in de kosten (meerprijs van volpension tov zelf uitmesten). Dan zit je tussen de 125 en 150 euro.

Ik heb zelf ook Doe het zelf principe als basis. Werk ook met rooster van verzorgbeurten. Je kunt zelf bepalen, of samen met je klanten, wat je wel of niet doet. Vaak is zelf uitmesten niet zo'n probleem, 's ochtends voeren en buitenzetten is vaak wel lastig, avond voerbeurt en binnenzetten is meestal makkelijker te regelen.

Ik heb een kalender en in overleg met elkaar maken we dan een rooster wat op de kalender geschreven wordt. Ik heb mensen met wisselende diensten (wisselende dagen en tijden) en ploegendiensten (vaste dagen en wisselende tijden). Dus een vast rooster werkt niet helemaal. Alles volplannen met iedereen zou dan erg lastig worden.
Ik draai zelf ook mee in het rooster en omdat ik heel flexibel ben vul ik de gaten. Er zijn 3 beurten per dag.

Als je het jullie en je klanten makkelijk wilt maken zou je kunnen kiezen voor in de ochtend buitenzetten (in de paddock met ruwvoer en evt vooraf krachtvoer voeren als dat nodig/gewenst is) en dan een rooster maken voor het binnen zetten en paddocks uitmesten + namiddag ruwvoer/krachtvoer ronde.
En dat ieder voor zich zijn stal uitmest wanneer hij/zij er is en het hem uitkomt. Eventueel dat jullie ook de laatste voerbeurt doen voor het afsluiten... Is er iemand met juist in de ochtend tijd zou je met die persoon ook kunnen ruilen op bepaalde dagen.

Je kunt ook mensen hun voer klaar laten zetten als je werkt met hooinetten. Dan wordt er precies gevoerd wat die eigenaar wil.

Ik zou er niet voor kiezen dat men zelf ruwvoer en strooisel moet regelen ivm de benodigde verschillende opslagruimten, en zou de prijs ook inclusief ruwvoer doen of die kosten verdelen over het aantal paarden naar verbruik.
Strooisel is wel makkelijk apart te verrekenen. Gewoon opslaan en als men een nieuwe baal nodig heeft kan men die bij jullie kopen (strepen of bijv. 2x per week vast moment dat je kunt bestellen en halen of het bij/in je stal wordt gezet)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:05

Hier in de buurt (kop van Noord Holland) zijn super veel stallen tegenwoordig :=
Daardoor 'moet' je er wel uitspringen wil je vol zitten denk ik. In principe worden de paarden
dus alleen buiten gezet smorgens. Voeren/mesten en binnenhalen moeten ze zelf doen, maar je hebt
wel een goede bak en weiland/paddocks. Hm.. zou dan inderdaad maximaal 150 euro doen. Misschien
eerder 135 omdat je hier in de buurt ook al best goedkope stallingen hebt waar er wel binnen/buiten gezet
wordt en waar ook gevoerd wordt.

Ik huur een eigen weilandje en doe verder alles zelf (ook inkoop hooi) en betaal 100 euro per maand
dus ik denk dat je tussen de 135 en 150 goed zit.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:12

Ik heb niet alles gelezen, maar bij ons op stal regelen de klanten het voer zelf, en zetten ze 2 bakjes voer klaar die ze zelf afmeten. Een voor de ochtend en een voor de avond. Zo kan de stalhouder de paarden makkelijk voeren en mocht een van de klanten eens een dagje niet kunnen komen staat de hoeveelheid op een bord. (En zo houden ze dat verbruik iig zelf bij)