Je ziet steeds meer dat er stallen te huur aangeboden worden met een uitloopje eraan vast. Ik vraag me echt af of dat nut heeft. Wat zijn jullie ervaringen met een stal met uitloop? Zal een paard in zo'n stal gemiddeld net zoveel bewegen als wanneer ze 8 uur per dag in een wat grotere paddock staan en de rest van de tijd op stal? Ben ik wel heel benieuwd naar.. Voordeel is natuurlijk dat ze 24 uur per dag rond kunnen lopen, nadeel is dat ze een korte draaicirkel hebben en een korte afstand per keer af kunnen leggen.. Hebben mensen dit wel eens onderzocht bv met behulp van een gps systeem oid?
Lijkt mij wel interessant omdat het zeker in de randstad wel lastig is om genoeg beweging voor paarden te vinden. Waar doe je dan beter aan, 22/7 in stal met uitloop en even in grotere paddock en rijden, of 8 uur in een wat grotere paddock, maar de rest van de tijd op stal?
Ik denk dan niet aan een uitloop van 2x3, maar meer 10x3 oid..
Ik denk dat een paard met kleine uit loop niet veel meer loopt. Als het paard niet buiten gevoerd word en binnen water hebben ofzo. Ze zullen ergens gaan staan suffen
LukieBradley
Geplaatst: 21-09-14 22:54
Mijne stond een tijdje zo omdat ze verplicht boxrust had. Eigenlijk mocht ze ook niet op de uitloop maar ze werd er onrustig van want ze zag niks. Ze ging alleen staan waar het voer lag en als we er niet waren stond ze buiten op1 plek en ging pas lopen als wij kwamen. Gaat hier in totaal om 8 bij 3 ongeveer. Nu staat ze weer op de wei maar kan me voorstellen dat het een uitkomst is voor stal paarden die even in de Zon willen.
ElineR
Geplaatst: 21-09-14 22:55
Het is best nuttig! 10 x drie is best prettig voor een paard om zn benen te streken. Vooral als er gras staat vinden ze het nog interessant. Je hoeft zelf niet als een gek naar stal als de storm/hagel/onweer uitbreekt. Dan beoordelen ze zelf wel of ze naar binnen willen. En je hoeft niet 's ochtends vroeg en 's avonds laat naar stal om hem buiten/binnen te zetten.
Ik had een uitloop stal van ik gok 150 x 30. Maar daarvoor zat nog een klein stukje van wat jij ongeveer zegt, 10 bij 3 en dat is ook al best fijn. Bij slecht weer stond ze buiten, alleen bij warm weer wilde ze binnen staan.
Een paddock is natuurlijk het best want daar kan hij echt vol uit bewegen. Maar dit gewoon als extraatje bij de stal is het wel heel fijn ('s nachts bijvoorbeeld of als hij om de een of andere rede niet in de paddock kan).
Bij ons thuis zijn de paarden toch wel heel erg blij met hun uitloopjes aan de stallen. Nu is het hier wel alleen voor de momenten dat ze op stal staan met bvb slecht weer. Verder lopen ze namelijk overdag gewoon op de wei. Hier zijn de uitloopjes 3x6 en bestraat dus echt als verlengde van de stal en dus niet om te rennen ofzo
evelien_89
Geplaatst: 21-09-14 23:09
Ik denk dat een uitloopstal ter vervanging van weidegang niet ideaal is maar dat een combinatie van beide het beste is. Vooral op pensionstallen waar de eigenaren vooral 's avonds 1 keer komen om te rijden en/ of longeren vind ik het een uitkomst. 'S morgen de paarden lekker op de wei, dan worden ze tussen de middag binnen gehaald omdat ze dan vaak brok gevoerd moeten krijgen en pas 's avonds komt de eigenaar dan om even te rijden. Dan is een uitloopstal voor die hele middag en nacht best een goede oplossing zodat de paarden die hele tijd niet stil hoeven te staan in een 3 bij 3 stalletje. Denk dat dit een goede oplossing kan zijn voor problemen als stalbenen en ook bij artrose enz.
MalaQ
Geplaatst: 21-09-14 23:11
Mijn paard stond in een stal met uitloop eraan vast. Geloof iets van 4 x 8 meter. Om te rennen is het natuurlijk niks, maar mijn paard vond het wel heel fijn zelf te kunnen kiezen! Had ook echt wel het idee dat ze meer bewoog, al was het maar gewoon stappend. Om de energie kwijt te kunnen is het niet nuttig.
tamary
Geplaatst: 21-09-14 23:12
Als boxverbetering zeg ik ja, als vervanging van paddock/weide tijd absoluut niet.
xMalibu
Geplaatst: 21-09-14 23:15
Hier in de buurt heb je ook verschillende stallen waar ze uitloop bij je box bieden maar dan als aanvulling op paddock en weidegang, niet als vervanging.
Suzzy_3
Geplaatst: 21-09-14 23:17
Ik heb ongeveer hetzelfde als ajesca123 voor mijn paarden. Stal van 3*3 met daar in het verlengde een uitloop van 3*5 aan. Paarden staan in de winter buiten (mini paddock paradise), en in de zomer 24*24 buiten. Dus dit wordt voornamelijk gebruikt in de winter, wanneer we de paarden willen bijvoederen, en dus ook apart staan. ('s nachts dus) Ze kunnen zelf kiezen dan of ze in de schaduw of zon staan, fris windje opsnuiven, eens buiten rondkijken als ze iets horen, ... De schotten tussen de stallen zijn halfhoog, dus daarover kunnen ze met elkaar contact hebben, tussen de uitloopjes zelf hebben we 2 stroomdraden.
Het grote voordeel (en tegelijk misschien ook nadeel) zit in het uitmesten. De helft hier van de paarden moet ik bijna geen stro bijgeven in de winter, omdat ze al hun behoeftes buiten doen! Zet diezelfde paarden binnen, en het is elke dag een vieze puinzooi in de stal. Buiten is het maar gewoon borstelen en opscheppen en klaar. Veel sneller dan tussen stro/vlas/... uitzoeken. Nadeel: als je een onrustig paard hebt, loopt dat de hele tijd door de kaka, en trapt dat snel aan. En dan moet je al wat harder borstelen om het weg te krijgen. Maar hier zijn nieuwe paarden na 2 dagen alweer rustig. Een paard met voldoende bewegingsvrijheid gaat niet zenuwachtig rondjes zitten draaien. En sommige paarden nemen veel van hun bodembedekking mee naar buiten (daaraan merk je dat ze toch vaak op en af gaan). Maar is ook wel op te lossen met een plankje in de deuropening.
Met droog weer krijgen ze in de winter hun hooi ook wel buiten 's nachts. Dat is toch minder stoffig dan binnen.
_suus19_
Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-14 18:13
Bedankt voor jullie reacties Ik vraag het een beetje omdat ik volgend jaar misschien naar de randstad moet verhuizen (sowieso om een baan te vinden, is hier haast onmogelijk, en heb hier in het oosten vrij serieus gekeken om een huis te kopen met stallen erbij, maar mijn vriend blijkt toch wel graag terug te willen naar de randstad). En in de randstad is het zo moeilijk om een goede stal te vinden... Heb 2 paarden met compleet andere behoeftes (eentje die graag de benen strekt en gewoon de wei op kan, voor hem wil ik graag een plekje waar hij minstens in de zomer 24/7 naar buiten kan. En een pony met cushing en HB, die gewoon de wei niet op mag maar ook niet opgesloten kan staan in stal omdat hij dan nog meer problemen krijgt met z'n voetjes) en het lijkt totaal onmogelijk om iets te vinden waar ze allebei goed staan.
Nu heb ik iets gevonden met paddock boxen, wat een beetje een compromis is voor allebei.. Maar in de winter dus wel alleen die boxen en daarnaast misschien een uurtje paddock en rijden oid.. Dus wel 22/7 in die box met uitloop.. In de zomer kan m'n paard dan het land op, maar de pony zal in z'n stal moeten blijven. Waarschijnlijk kan hij dan wel langer in de paddock (neem aan dat de paddocks in de zomer veel vaker vrij zijn als iedereen z'n paard op het land heeft)
Ja ik ben idd een beetje voorbarig met m'n vraag, maar ik weet graag van te voren waar ik aan toe ben. Als ik geen goed plekje voor m'n paarden kan vinden verhuis ik sowieso niet, en anders blijft het maar door m'n hoofd spoken
koenlover
Geplaatst: 22-09-14 18:18
Ik vind inderdaad net als tamary zegt dat het als boxverbertering super is, maar niet in plaats van wei/paddock tijd.
Daarnaast vind ik het wel een enorm plus punt dat ze veel meer daglicht hebben. Mijn paard kreeg na de verhuizing van 22 uur per dag binnen naar wel 22 uur binnen maar met mogelijkheid om in het zonnetje te staan hetzelfde aan voer maar doordat hij nu de hele dag in het zonnetje kon staan is zijn vacht wel enorm veel mooier geworden (en voor m'n gevoel werdt hij er ook vrolijker van).
Edit: inmiddels staat hij gelukkig gewoon 24/7 buiten 's zomers en 12 uur per dag in de winter dat is mijn inziens helemaal ideaal
elenaMM77
Geplaatst: 22-09-14 18:21
volgens mij is de meeste uitloop ook niet bedoelt als vervanging voor paddock of weidegang..
het is puur idd een verlengstuk van de stal.. het dier kan dus kiezen om buiten of binnen te gaan staan..
om de beweging hoef je het echt niet te doen.. als je vanuit diervriendelijk oogpunt kijkt, een paard met een uitloop kan kiezen om even een frisse neus te pakken en naar binnen te gaan als hij dreigt te smelten bij de eerste regendruppels.
vind die uitloop bij jou er keurig uitzien ajesca..
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 22-09-14 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Waar wil je naartoe in de Randstad? Er is natuurlijk een verschil tussen regio Amsterdam en regio Rotterdam qua aanbod.
Toen ik nog in hartje Amsterdam woonde stond mijn paard ook gewoon 24/7 buiten in een gedraineerde paddock met weidegang en grote schuilstal. Kan dus wel gewoon, het argument: 'ja maar ik woon in de randstad' is zo'n dooddoener. Waar een wil is is een weg hoor.
_suus19_
Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-14 18:32
Klopt. Maar vindt maar eens iets als je zegt dat je paard de wei niet op kan. Veel stallen besparen ook op kosten door die weidegang in de zomer. Meeste stallen met veel naar buiten in de winter, bieden zomers 24/7 weidegang aan. Kost ze mooi geen voer en stro. En ik ben ook niet van plan €400 te gaan betalen omdat m'n pony jaarrond gevoerd moet worden.
En de meeste paddock paradise dingen of dingen waar ze dag en nacht buiten staan, hebben een schuilstal in de uitloop en daarom staat vaak het hek naar de wei permanent open (iig in de zomer) zodat alle paarden nog kunnen schuilen. Dat valt dus al allemaal af voor mij.
Maar als jullie nog tips hebben voor een stal waar dit allemaal mogelijk is (dus 24/7 mogelijkheid tot iig stappen, zomers 1 paard 24/7 op de wei (of snachts op paddock en overdag wei) en 1 paard zomers op paddock met z'n kleine shet vriendje, dus totaal eigenlijk 3 paardjes) omg Alphen a/d Rijn (Max straal 30 minuten) dan hoor ik dat graag natuurlijk
Laatst bijgewerkt door _suus19_ op 22-09-14 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Bij ons staat de wei 6u per dag open. Er is 1 paddock zonder weidegang en 2 paddocks met.
Niet denken in problemen maar in mogelijkheden...
_suus19_
Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-14 18:38
_Nelleke_ schreef:
Bij ons staat de wei 6u per dag open. Er is 1 paddock zonder weidegang en 2 paddocks met.
Niet denken in problemen maar in mogelijkheden...
Waarom denk je dat ik dit topic open? Omdat ik er niet over na wil denken en kies voor de makkelijke weg? Of omdat ik informeer naar een oplossing en meningen hierover?
Maar ik hoor graag meer over je stal. Heeft het een website oid?
Bambolina
Geplaatst: 22-09-14 18:40
t' zou niet ter vervanging van weide/paddockgang moeten zijn, maar die uitloopjes zijn zeker wel fijn, ook omdat de paardjes dan lekker contact met elkaar kunnen hebben over het hek heen. Op stal in Amerika waar ik werkte hadden bijna alle paarden het, ik vind het wel een goeie ontwikkeling dat je het hier ook steeds meer ziet
Hoe meer ruimte (altijd) hoe beter, dus ik denk dat een uitloopje zeker een meerwaarde heeft maar zeker niet de weidegang vervangt! Kan je ze niet in een stal met uitloopje zetten en ze dan toch veel in de weide zetten?
Uitloopje zie ik meer als super gelegenheid om zo fris mogelijk en stofvrij mogelijk mijn paard te stallen. Dat overdag mijn andere paard erbij wordt gezet is gewoon gezelliger voor ze, kunnen ze samen ook nog wat emmeren. Het is niet ter vervanging van weide op paddock, maar wel heerlijk voor een frisse neus en het uitzicht is stuk beter, dus meer om naar te kijken.
_Lorette_
Geplaatst: 22-09-14 18:52
tamary schreef:
Als boxverbetering zeg ik ja, als vervanging van paddock/weide tijd absoluut niet.
Helemaal mee eens
_suus19_
Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-14 18:57
Ptje007; als je m'n andere berichten even leest zie je dat die weide juist onderdeel is van het probleem.
Sjolvir; komen jouw paarden daarnaast ook nog op de wei of paddock (in de winter)? Hebben ze daar dan veel energie wat eruit moet of doen ze vooral rustig? Aangezien ze de rest van de dag ook al wel een beetje hebben kunnen lopen..
Zomer 24/7 in de wei (hoop dat het nog even droog blijft klei polder, dus als het te nat wordt is het over) en ja in de winter in paddock, maar dit is gezellige aanvulling ook al is het klein. Ze kunnen wel samen kroelen en beetje in de verte staren.
Het mag geen weide vervangen, maar als extra is het zeker veel waard. Ik sta in afwachting op een stalverbouwing van de groepsstalling nu in zo'n paddock box, echter wel met zand ipv steen en 5 meter lang. Mijn ene merrie draaft regelmatig even een pasje heen en weer en is eigenlijk altijd buiten behalve om te eten. De ander staat vaker in de box, maar bij mooi weer staat ze ook zich buiten met alles te bemoeien. Die rent echter bij een regenspetter gelijk weer naar binnen