Paard en koe in dezelfde wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jaleesa89

Paard en koe in dezelfde wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 23:25

Hoi iedereen,

Ik heb gewoon een vraag, ik ga nog niks doen! (Voordat ik heel bokt over me heen krijg)

Koeien en paarden vind ik beiden heel leuk en stel dat ik over een paar maanden 1 of 2 koeien aanschaf kunnen die dan bij de paarden in de wei?

Thank you!! :)

Froukje
Forever young

Re: Paard en koe in dezelfde wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:28

Zolang je een heeeeel groot weiland hebt, tenminste van allebei de diersoorten minstens 2 hebt en zorgt dat de ontworming van de paarden strikt in orde is, zou dat heel goed kunnen :j

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:30

Hier gaat t goed. Ze staan officieel niet bij elkaar maar er gaat regelmatig n koe door t hek naar de paarden.

charissa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:31

mijn 3 verzorgpony's staan in een grote wei met wel 6 koeien geloof ik. Gaat altijd goed, maar ze zijn het ook gewend.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 23:32

Oke thanks :)
zie ze bij boeren ook vaak bij elkaar staan maar wist niet precies van hoe of wat met wormen enzo

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:33

Ik heb het ook wel vaker gezien. Maar ik heb ook wel eens een paard gehad die panisch was voor koeien :') .

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:34

Nouja, neem maar van mij aan dat 9 van de 10 koeien last heeft van wormen, dus dat is wel iets om in de gaten te houden bij de paarden. Geen half jaar overslaan met ontwormen dus, anders gaat het fout.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:36

Mijn haflinger en een andere hebben nooit last van wormen en lopen al jaren bij koeien :)
Met onze pony's gaat het altijd goed, wennen er vanzelf aan.... Vandaag was ons veulentje met een kalf aan het spelen :')

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:43

Hier gaat 't ook goed, twee koeien, twee kalveren en twee fjorden. Maar dan moet het wel ruim genoeg zijn zodat ze elkaar goed uit de weg kunnen gaan.. In het begin gingen de koeien voor de paarden op de loop, maar inmiddels duwen ze zich er gewoon langs. Onze dames hebben behoorlijke horens, dus een beetje ruimte is wel gewenst!

Overigens vinden de paarden het van de week wel erg leuk om de kalveren op te jagen, echt gewoon als spelletje. je moet denk ik dus wel zorgen dat je altijd plek hebt om ze weer gescheiden te houden.
Laatst bijgewerkt door dovish op 12-09-14 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:44

Kan prima hoor, wij zetten zelfs de mini,s met veulens bij de koeien.
Nooit problemen mee, gaat heel goed samen.
Ook hier nooit wormen door de koeien....

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 23:47

Ruimte geen gebrek. En het komt er dus op neer goed ontwormen, mest controleren en ze kalm laten wennen en dan aankijken.
Thanks voor alle reacties :D

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:50

Bij goed ontwormen is de kans op wormen ook niet zo groot natuurlijk :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:51

Mijn paard staat nu ook bij een kudde jongvee en er liepen ook nog schapen bij. Wel zorgen dat zowel koe als paard een soortgenoot heeft!

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:52

Oh ja hoor, gewoon bij elkaar in de koeienstal was ook geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:52

Zolang je koeien zonder horens hebt en bovenstaande adviezen goed gebruikt kan het prima. :)

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:54

Bij mij hebben ze ook bij elkaar gestaan. Ging heel goed!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:55

Dat wormen aspect is niet echt belangrijk. Er zijn maar heel weinig soorten die zowel paard als koe als gastheer kunnen gebruiken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:57

xJitskee schreef:
Zolang je koeien zonder horens hebt en bovenstaande adviezen goed gebruikt kan het prima. :)

Bij ons hebben ze wel hoorns :j Gaat evengoed prima want het jongvee is bang voor de paarden, die op hun beurt de koeien minachten :D

Voor je wormpreventie van je paarden is het wel handig ze bij elkaar te zetten. Volgens mij overleven die de magen van de koe niet :)

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 00:00

Ik heb geen koeienstal, maar stallen van 4x4 waar ik t tussenschot uit kan halen. Das dan toch prima voor 2 koeien snachts?

Wou lakenvelders aanschaffen. Die schijnen makkelijk in omgang te zijn en zonder hoorns.
Edit: hebben ze wel maar kleintjes

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 01:19

Bij mijn 2 paardjes lopen momenteel 3 koeien in het weiland.
Kan prima ;) Ze staan regelmatig bij elkaar te snuffelen. Ze kunnen ook helemaal om het land
rondom de paardenbak. Gezellig als je aan het rijden bent. De jongste pink gaat vaak gewoon mee rennen :Y)

En een 4x4 stal voor 2 koeien savonds is ook goed hoor.
Ik woon zelf op een boerderij. Wel eens gezien hoe groot de ligboxen in een gewone stal zijn?
Dan moet 4x4 wel voldoende zijn zodat ze beide kunnen liggen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 01:34

Kan prima. :j
Mijn oude merrie en jaarling hebben samen met nog twee jonge paarden de hele zomer op 5 a 6 hectare gestaan met een hele kudde koeien. (stuk of 20 schat ik)

Over t algemeen negeren ze elkaar, hoewel de paarden de koeien soms ook wel eens even aan het pesten waren :+ (beetje achteraan rennen)
Soms waren ze ook goede vrienden :P

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 07:36

fransje23 schreef:
xJitskee schreef:

Bij ons hebben ze wel hoorns :j Gaat evengoed prima want het jongvee is bang voor de paarden, die op hun beurt de koeien minachten :D

Voor je wormpreventie van je paarden is het wel handig ze bij elkaar te zetten. Volgens mij overleven die de magen van de koe niet :)

Ik heb er geen fijne ervaring mee. Mijn buurvrouw had een schotse hooglander kalf bij haar drie paarden,ging altijd goed en bleven bij elkaar uit de buurt. Tot de koe op een dag zijn horens in de buik van het paard heeft gezet. Paard had flinke gaten in zijn buik en is na operatie helaas door een buikvliesontsteking overleden.

Is waarschijnlijk gewoon een vervelend ongeluk geweest,of de koe voelde zich misschien klemgezet, niemand heeft het gezien. Maar vond het toch wel een punt om voor te waarschuwen dat dit ook kan gebeuren :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 08:29

Hier ook de paarden bij koeien, met grote horens.
Er is nog nooit iets gebeurd, ze laten elkaar met rust. Gaan nooit naar elkaar toe. Lopen vaak wel naast elkaar maar het lijkt wel of er echt respect is van beide kanten. Ze bemoeien zich totaal niet met elkaar.

Inmiddels is er nog 1 koe met grote horens en lopen er 2 Dexter's bij, van die mini koetjes.

Ontwormen doe ik altijd regelmatig. Met leverbot moet je wel oppassen maar is in 12 jaar nog nooit voorgekomen hier.

Edt: Het is wel een enorm groot weiland, bijna 2 hectare.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 09:18

Top dat het bijna overal goed gaat. De ruimte hebben we hier wel. Heb meer als 10 hectare, en dat is opgedeeld in 6 grote weides. Lijkt mij voldoende ;)

@jitske: ik wou lakenvelders aanschaffen, hebben weliswaar horens maar die zijn klein. Daarnaast schijnen ze een top karakter te hebben, ze worden iig veel gebruikt op kinder/zorgboerderijen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:27

Hier hebben we tot een aantal jaren geleden ook altijd koeien gehad. Paarden liepen er gewoon tussen. En hadden ook niet meer last van wormen dan dat ze nu hebben. Het jonge spul deden we ook altijd gewoon bij elkaar, dus de jonge paarden en de pinken.