Oren knippen; Drama!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mignonne2403

Oren knippen; Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 20:45

Hoi,
Ik heb een hele lieve haflinger, die bijna niet schrikt en alles wel prima vind, totdat ik met een schaar aan kom zetten.... ik heb hem nu 4,5 maand, en zn oren beginnen nu echt enorme plukken uit te komen, en zn baardje ziet er ook niet uit.

Met mijn hand kan ik bij zijn oor kriebelen, vind hij geweldig, maar met een schaar in mijn hand mag ik hem niet kriebelen. Hij weet op een of andere manier dat ik een schaar heb, en begint dan al te schudden met zn hoofd, wat knippen onmogelijk maakt. Ik doe nu elke dat de schaar geluid bij zn oor, maar zijn fobie wordt nou niet echt minder -O-

Ik vroeg me af of bokkers hetzelfde probleem hebben gehad, en hoe ze dit hebben opgelost

(niet knippen is géén optie, hij komt eruit te zien als einstein :') )

FleurSandro

Re: Oren knippen; Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:47

hier nog zo'n haflinger!! probeer eens iemand te hebben die met snoep afleid alle hafjes houden van eten :P

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:47

Hoe ziet het eruit dan? Paarden horen veel haar in hun oren te hebben, dat beschermt ze tegen vliegen, wind en dempt vaak het geluid ook een beetje. Die haren hoor je niet te knippen, want je paard zou er wel eens last van kunnen krijgen.

Edit: ik weet niet of er veel veranderd is sinds je die foto's die in je profiel staan zijn gemaakt, maar zoveel haar is gewoon natuurlijk en hoort niet geknipt te worden. Ook al vind jij het niet mooi, gewoon lekker laten zitten.
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 09-09-14 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 20:47

ja haha, hij houdt van eten ja :') maar zelf met zn liksteen, zijn meest geliefde object kom je er niet bij :)

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 20:49

Finliox schreef:
Hoe ziet het eruit dan? Paarden horen veel haar in hun oren te hebben, dat beschermt ze tegen vliegen, wind en dempt vaak het geluid ook een beetje. Die haren hoor je niet te knippen, want je paard zou er wel eens last van kunnen krijgen.

Het groeit met plukken uit het oor, het ziet er niet uit en werdt ook geknipt waar ik hem gekocht had
vind het ook zo raar, hij is naar hengstenkeuring geweest enzo, is hij ook echt wel geknipt

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:50

Is hij toen niet geschoren?

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:51

Dat jij het niet mooi vind betekent niet dat je het dan beter af kan knippen. Heb je een recente foto? In je profiel ziet het er gewoon mooi uit.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 20:52

Sokje_6 schreef:
Is hij toen niet geschoren?

mm dat zou ook nog kunnen ja... Weet alleen niet of hij dan niet helemaal flipt, als hij voor de schaar al panisch is...

Ik heb niet echt mooie recente foto's, van profiel zijn van het begin, 4 maanden geleden dus.
Ik wil het beste voor hem, maar iedereen geeft advies om af te knippen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:55

Hier vind mijn jonkie het ook spannend. Ik kriebel haar gewoon en knip elke keer wat weg.

Scheren moet ik echt (nog) niet doen in de oren, heb dat 1x gedaan maar hebben er toen de praam op moeten zetten...

Voorlopig haal ik alleen de plukken die uit het oor komen weg, wat erin zit maakt me niet zoveel uit.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:56

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:57

Eat dacht je van niet knippen? Die zijn er niet voor niks. ;)

Iejoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:57

Als je echt het beste voor je paard wil, dan lijkt me de keuze eenvoudig. Dat haar groeit er niet voor niets en de tastharen al helemaal niet. Dus lekker laten zitten.

Knippen en scheren van deze haren dient maar 1 doel en dat is omdat mensen vinden, dat het zo nodig moet, omdat het 'niet mooi' staat. En dat heeft dus niets met hoe het voor het paard is te maken.

agesus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:58

Heb vroeger een merrie gehad, waar ik absoluut niet de uitstekende plukjes uit de oren kon knippen.
Van alles geprobeerd, uren mee bezig geweest. Uiteindelijk maar zo gelaten. Ook wel eens een opmerking over gehad van een jury bij een dressuurproef. Maar om nou een paard te moeten sederen om een plukje uit het oor te knippen,omdat een jury dat netter vond, dat vond ik te ver gaan.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 21:02

Ik knip enkel de haren die met zwart vuil geklit zijn :)

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 21:04

Probeer hem te laten wennen aan de schaar(-geluiden), bijvoorbeeld met je ene hand zn oor kriebelen en je andere hand de schaar mee geluid maken. (die zin klopt grammaticaal niet helemaal :+) in het begin die schaar niet te dicht bij houden.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 21:09

Valentino is een wereld paard, vind alles geweldig en prima, accepteert alles en gaat voor je door het vuur,
het derde oor kan ik knippen zonder problemen, alles eigenlijk; behalve die vieze vet dingetjes in zijn oor.

Het ziet er niet uit, verschrikkelijk! Maar hij doet altijd alles voor me, dus ik accepteer het maar,
dan heeft hij maar lelijke pieken in zijn oren, photoshop ik op de mooie foto's wel weg en minder word hij er niet om <3

daphiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 21:11

Brittneyx schreef:
Ik knip enkel de haren die met zwart vuil geklit zijn :)

Dat heb ik ook onderin zitten wat haren die echt uit het oor steken vastgeklit met modder ik mag het er wel uitpeuteren maar dat gaat ook niet geweldig maar knippen no way.
Volg dus even misschien kan ik hier een oplossing vinden :D

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 21:36

Misschien zo een speciaal kammetje gebruiken die ook de haren afsnijd...?
Ik weet niet precies hoe dat heet, een trimkam ofzo?
Is eigenlijk voor honden....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 22:40

Als vroeger ook de haren uit de oren geknipt zijn lijkt me het het eenvoudigst om de vorige eigenaar eens te vragen hoe ze dat dan deden.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 22:49

Misschien proberen iemand anders te laten doen, waarschijnlijk verandert jouw lichaamstaal al bij alleen de gedachte aan de schaar en dit voelt hij.
Kan ook zijn dat hij voorheen misschien een keer perongeluk in zijn oren is geknipt. Vraag het eens na bij de vorige eigenaar.

en denk dat dat TS niet alle haren weg wilt knippen maar alleen het uitstekende puntje.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 22:50

Oefenen oefenen oefenen..
4,5 maand is niks als hij daar serieuze problemen mee heeft.

Niet meteen de schaar erbij. Eerst echt uitgebreid aan die oren kunnen frunniken. Dan schaar in je ene hand en met andere hand aan oor. Pas als dat goed is schaar richting oor en weer frunniken. Echt stapje voor stapje opbouwen. Geef het tijd :)

Mijn merrie werd ook panisch als je boven op haar hoofd/aan haar oren wilde komen. Heeft een jaar geduurd maar kan nu wel gewoon knippen scheren etc, maakt allemaal niks meer uit :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 22:52

Wat een gezeur zeg. Als oorhaar knippen al zielig is.. Jeetje :')
Ze hoeft toch niet al het haar wat in t oor zit er uit te knippen, als je gewoon t ergste er uit knipt.. Niks mis mee hoor.

Maar als de vorige eigenaren het ook knipten, is t dus wel mogelijk. Waarom vraag je niet bijbde vorige eigenaren hoe ze dat deden?
En al met hooi geprobeerd? Paardje gewoon hooi laten eten en t ol die manier proberen?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 08:44

Zolang je niet het hele oor uitscheert ( kaal) maakt het niks uit hoor.
De uitstekende delen kunnen er gewoon afgeknipt worden.
Tegenwoordig kun je niks meer doen, want alles is zielig.....

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 08:51

Praam erop?

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:00

Ik knip ook altijd alles eruit wat uit de oren steekt, vind het ook echt geen gezicht als ik paarden zie met van die plukken haar eruit. Mijn ene paard vind het ook niks, meestal knip ik eerst het stukje achter de oren weg en dan ga ik voorzichtig naar haar oor. Meestal pak ik hem vast en knijp ik hem bij elkaar, zodat je langs de rand van het oor kan knippen. Ik sta dan wel op een kruk, zodat ik vanaf de bovenkant kom met de schaar.

Oren uitscheren heb ik nooit gedaan, dat vind ik wel zielig. Vooral als het hard waait enzo.