Ik heb 3 robuuste pony's.... Buitenbeestjes.
Met de eerste heb ik heel wat te stellen gehad qua gezondheidsperikelen: kliniek in en uit, duizenden euro's zijn er doorheen gegaan.
Ze gaat nu goed, mits: ze onbeperkt zeer arm ruwvoer eet van een schone ondergrond, en zelfs dit met graasmasker. Ze is namelijk buitengewoon gevoelig voor zandkoliek. Dit gaat goed, eindelijk, en wil ik graag zo laten. Het onbeperkte ruwvoer is nodig omdat ze een maagzweer had en eigenlijk altijd moet kunnen eten.
Tevens voorkomt dat enigszins het snaaigedrag. Het graasmasker voorkomt dat ze toch naar wat groene sprietjes zoekt of eikels gaat zoeken.
De ruin mag weinig gras, hij is gevoelig voor gras,... het verergert zijn eczeem, hij wordt enorm snel dik, en zal wanneer je niet oppast gevoelige voeten kunnen krijgen.
Hij staat dus op het zand, en heeft ook onbeperkt stro en graszaadhooi tot zijn beschikking.... net als de merrie.
De mini laveert overal tussendoor en gaat goed op alles.
Wat is nou het dilemma: ik huur een have hectare land. Ze hebben daarop een schuilstal en lopen op de track. Ze kunnen dus zelf kiezen of ze binnen of buiten staan. Het is hard werken, maar een droomplek.
Ik heb eindeloos geïnvesteerd, gebouwd en getimmerd om het zo te maken dat zij er zo optimaal mogelijk 'paard' kunnen zijn.
Maar goed: na jaren van sleutelen is het onbeperkt ruwvoer geven de oplossing gebleken (dat kan ook voor een groot deel stro zijn). Maar ik heb geen opslag mogelijkheid. Mijn toegangspad is zeker 7 maanden per jaar niet geschikt om partijen hooi te laten bezorgen.
Onverpakt hooi is dus niet te doen, ik moet ineens inkopen voor 10 maanden.... voor als het weer tegenzit.
Ik heb eindeloos gezocht en eindelijk iemand gevonden die verpakt graszaadhooi levert, bij aankomst blijkt het hartstikke nat.... (4 ton!!!) en nu het 5 dagen open is begint het enorm te schimmelen.
Dit moet dus terug.
Maar dan? Ik heb geen opslagcapaciteit voor onverpakt graszaadhooi. Maar het gaat nu eindelijk, na 5 jaar worstelen, goed met mijn merrie op dit dieet.
De tijd dringt, ik moet dus beslissen wat ik ga doen.
Het lijkt zo futiel dat je alleen om zo'n reden je biezen zou moeten pakken, ik heb het daar goed, evenals de paarden.
Pijnpunt blijft natuurlijk ook het zand. Continue voeren EN het jaarrond een graasmasker hebben als voornaamste reden dat de merrie zichzelf niet weer bijna om zeep helpt door vol te zitten met zand (zoeken naar groene sprietjes). Daarbij ben ik grootafnemer van psyllium en kuur me helemaal gek!
Verhuizen naar iets met een verharde uitloop en een stuk droge opslag voor ruwvoer zou wellicht beter zijn, maar biedt altijd minder vrijheid voor de paarden.
Maar waar trek je grens tussen het wenselijke en het haalbare?
Elke week 4 pakken met de kruiwagen 500 meter het land in rijden is ook een aanslag voor je lijf (ik zit niet stevig in elkaar

Daarbij: ik ben elke keer de boel weer aan het regelen, verbouwen, aanpassen.... en heb het idee niet eens voldoende toe te komen om waar het nu eigenlijk om gaat: met je paarden bezig zijn!
Meer mensen die gedwongen waren keuzes te maken? Ik heb momenteel even het gevoel te dweilen met de kraan open, het ene dilemma wordt verruild voor het volgende...