Wat moet ik nou?! Stallingsdilemma....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Wat moet ik nou?! Stallingsdilemma....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 17:01

Ik heb nu zelf iedere cirkelredenering wel gevolgd en het is tijd voor verse input.... Lang verhaal!

Ik heb 3 robuuste pony's.... Buitenbeestjes.

Met de eerste heb ik heel wat te stellen gehad qua gezondheidsperikelen: kliniek in en uit, duizenden euro's zijn er doorheen gegaan.
Ze gaat nu goed, mits: ze onbeperkt zeer arm ruwvoer eet van een schone ondergrond, en zelfs dit met graasmasker. Ze is namelijk buitengewoon gevoelig voor zandkoliek. Dit gaat goed, eindelijk, en wil ik graag zo laten. Het onbeperkte ruwvoer is nodig omdat ze een maagzweer had en eigenlijk altijd moet kunnen eten.
Tevens voorkomt dat enigszins het snaaigedrag. Het graasmasker voorkomt dat ze toch naar wat groene sprietjes zoekt of eikels gaat zoeken.

De ruin mag weinig gras, hij is gevoelig voor gras,... het verergert zijn eczeem, hij wordt enorm snel dik, en zal wanneer je niet oppast gevoelige voeten kunnen krijgen.
Hij staat dus op het zand, en heeft ook onbeperkt stro en graszaadhooi tot zijn beschikking.... net als de merrie.

De mini laveert overal tussendoor en gaat goed op alles.

Wat is nou het dilemma: ik huur een have hectare land. Ze hebben daarop een schuilstal en lopen op de track. Ze kunnen dus zelf kiezen of ze binnen of buiten staan. Het is hard werken, maar een droomplek.
Ik heb eindeloos geïnvesteerd, gebouwd en getimmerd om het zo te maken dat zij er zo optimaal mogelijk 'paard' kunnen zijn.
Maar goed: na jaren van sleutelen is het onbeperkt ruwvoer geven de oplossing gebleken (dat kan ook voor een groot deel stro zijn). Maar ik heb geen opslag mogelijkheid. Mijn toegangspad is zeker 7 maanden per jaar niet geschikt om partijen hooi te laten bezorgen.
Onverpakt hooi is dus niet te doen, ik moet ineens inkopen voor 10 maanden.... voor als het weer tegenzit.
Ik heb eindeloos gezocht en eindelijk iemand gevonden die verpakt graszaadhooi levert, bij aankomst blijkt het hartstikke nat.... (4 ton!!!) en nu het 5 dagen open is begint het enorm te schimmelen.
Dit moet dus terug.

Maar dan? Ik heb geen opslagcapaciteit voor onverpakt graszaadhooi. Maar het gaat nu eindelijk, na 5 jaar worstelen, goed met mijn merrie op dit dieet.
De tijd dringt, ik moet dus beslissen wat ik ga doen.
Het lijkt zo futiel dat je alleen om zo'n reden je biezen zou moeten pakken, ik heb het daar goed, evenals de paarden.

Pijnpunt blijft natuurlijk ook het zand. Continue voeren EN het jaarrond een graasmasker hebben als voornaamste reden dat de merrie zichzelf niet weer bijna om zeep helpt door vol te zitten met zand (zoeken naar groene sprietjes). Daarbij ben ik grootafnemer van psyllium en kuur me helemaal gek!
Verhuizen naar iets met een verharde uitloop en een stuk droge opslag voor ruwvoer zou wellicht beter zijn, maar biedt altijd minder vrijheid voor de paarden.

Maar waar trek je grens tussen het wenselijke en het haalbare?
Elke week 4 pakken met de kruiwagen 500 meter het land in rijden is ook een aanslag voor je lijf (ik zit niet stevig in elkaar ;-) )
Daarbij: ik ben elke keer de boel weer aan het regelen, verbouwen, aanpassen.... en heb het idee niet eens voldoende toe te komen om waar het nu eigenlijk om gaat: met je paarden bezig zijn!

Meer mensen die gedwongen waren keuzes te maken? Ik heb momenteel even het gevoel te dweilen met de kraan open, het ene dilemma wordt verruild voor het volgende...

Welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:22

Erg lastige situatie...

Heb je weleens gehoord van kliniek Den Hoek? http://www.holistischdierenarts.nl/
Misschien ligt het zand probleem toch medisch. ik hoor ook van vele dat jeuk niet enkel door gras is maar van binnen uitkomt (dus dat intern iets niet goed is, mtb afvalstoffen afvoeren).

Maar ja mocht het allemaal niet helpen, is er misschien een mogelijkheid om in de buurt een schuur bij te huren, zeker niet ideaal maar wellicht een oplossing?
Je kan misschien wel wat graszaadhooi opslaan op 2 opgestapelde pallets en een zeil?
Misschien nog een weidemaatje zoeken die wat van je werk kan afnemen? Als je de juiste tegenkomt, kan het je erg veel schelen. Tuurlijk moet jij op sommige dagen een extra paard doen, maar je hebt dan ook ineens dagen 'vrij' . Ik heb het altijd samen met andere gedaan, anders vond ik het niet haalbaar en had ik nooit tijd om wat met mijn paarden te doen, ik was altijd alles maar aan het onderhouden/verzorgen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 17:29

Hi Welzijn,

Ik ben al bij Den Hoek geweest. Uiteraard ondersteun ik ze al waar nodig. Feitelijk is het probleem op dit moment bijna te verwaarlozen als ik de voedingssituatie stabiel houd (ik heb de klachten bijna voor 70% kunnen oplossen sinds ik hem heb gekocht).
Gras is best een mogelijkheid, voor beide. Maar ik wilde er mee aangeven dat veel land geen noodzakelijkheid is.

Een schuur is best te realiseren, hooi in delen laten komen ook.... maar gaat er meer om dat je dan door de blubber tig keer heen en weer moet met je kruiwagen om het naar achter te krijgen.
En dan iedere week of 2 weken hetzelfde riedeltje weer.

Weidemaatje heb ik wel overwogen, en ook wel eens gedaan. Maar deze paarden komen best goed overeen qua voedingsbehoefte
Het is altijd lastig om een paard te vinden dat daar goed inpast.
Ik heb wel een leuke meid die ik betaal om 1x pw de paarden te doen, dat kan ook vaker.
Mijn grootste dilemma is de opslag van geschikt ruwvoer om ze zo gezond te houden als ze nu zijn.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:30

Is er een mogelijkheid dat je ergens een opslag plaats huurt? Bijvoorbeeld een loodsje (op een industrieterrein) of schuur bij een boer of iets anders is jouw buurt waar je je hooi droog op kunt slaan en daar vandaan mee kunt nemen naar je paarden?

Is mss financieel niet de meest voordelige optie, maar misschien wel het overwegen waard?

Welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:34

Ik vindt het lastig om goed met je mee denken aangezien ik je situatie ter plaatsen niet ken.
Maar het idee van:

Citaat:
Je kan misschien wel wat graszaadhooi opslaan op 2 opgestapelde pallets en een zeil?

Dan zou je kunnen kijken of in de maanden dat het nog goed bereikbaar is om het zo dicht mogelijk te laten leveren, maar ik weet natuurlijk niet wat er mag mbt vergunningen enzo...

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:37

Heb je wel grond ruimte maar alleen geen afdak?

Ik heb vroeger -voor verpakt hooi bestond- ieder jaar 300 hooi en 150 stro baaltjes buiten opgeslagen gehad. Pallets onderop. Goed stapelen, laag los hooi bovenop of pallets en daar dekzeil over. Goed vastgezet. Af en toe wat buitenste baaltjes aan de windkant wat vochtig maar verlies was niet groot.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 17:38

Op zich is er vast wel zoiets te verzinnen.... Maar ik moet dan wekelijks zo'n 90 kilo in de auto vervoeren, en dan met de kruiwagen naar achteren rijden.
Ik heb het er absoluut voor over.... Qua geld zou het ook nog wel uit kunnen.
Ik heb echter dus reuma (god, klinkt dramatisch), en ik loop een beetje tegen mijn beperkingen op.

Ik heb alle jaren alles zelf gedaan: omheiningen bouwen, stal bouwen, al het ruwvoer zelf vervoeren en in-uitladen... alles.
Maar ik moet dus naar 'handzamer' constructies.
Ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben die tegen dit soort dilemma's aanloopt.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:40

Is het stuk wat je dan moet met de kruiwagen wel jaarrond voldoende begaanbaar? Is het misschien een mogelijkheid om een van je paarden te gebruiken om een karretje te trekken en je op die manier je hooi bij de track krijgt? Dan kan je mogelijk ook wat meer per keer meenemen als met de kruiwagen, en het is een heel stuk lichter voor jezelf.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 17:42

Sybelle schreef:
Heb je wel grond ruimte maar alleen geen afdak?

Ik heb vroeger -voor verpakt hooi bestond- ieder jaar 300 hooi en 150 stro baaltjes buiten opgeslagen gehad. Pallets onderop. Goed stapelen, laag los hooi bovenop of pallets en daar dekzeil over. Goed vastgezet. Af en toe wat buitenste baaltjes aan de windkant wat vochtig maar verlies was niet groot.

Ik heb ongeveer 3 ton nodig. Ik had nu 4 ton laten bezorgen... maar dat moet dus terug vrees ik.

Dat zijn ongeveer 8 balen van 400 kilo, ruim genomen.
Het zijn van die hele grote... de graszaadbalen. Qua grondoppervlak zou dat wel moeten lukken.
Het moet dan wel ongeveer 7 tot 10 maanden overleven buiten. En er staat wel behoorlijk wat wind op.
Ik heb dat in eerste instantie overwogen te doen, maar durfde het toch niet aan omdat ik zoveel verhalen tegenkwam van mensen wiens hooi toch was gaan schimmelen/ rotten.....

Na alle investeringen ben ik iets huiveriger om dingen te proberen, het budget slinkt op een gegeven moment ook een beetje... ;-) Ahum....

Anoniem

Re: Wat moet ik nou?! Stallingsdilemma....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:46

Ik weet niet hoe erg je reuma is, maar zou een simpele oplossing als bijvoorbeeld een twee-wielige-kruiwagen genoeg hulp kunnen bieden? Of het pad waar je met de kruiwagen overheen moet verharden?
Gezien je investeringen in het terrein en hoe erg je het er verder naar je zin hebt is verhuizen een lastige, kan ik me voorstellen :j

Welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:48

Ja ik snap het, het is het allemaal eigenlijk net niet. En om het gewoon even te proberen is het risico (ook financieel) gewoon te groot.
Misschien is het dan toch tijd om een keer in de buurt te kijken of er een redelijk geschikte pensionstalling is? En dan je dan helaas toch wat vereiste laat vallen?

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:50

Een stukje bestraten waar je het hooi overheen kunt rijden of foliebalen buiten op kunt slaan? Wij gebruiken kleine baaltjes voordroog en slaan deze buiten op. Als we ze in gebruik nemen dan rollen we ze onder het afdak en daar maken we ze open, zodat ze niet in de regen liggen. Deze zijn met 1 a 2 personen zonder machines goed te verplaatsen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:00

Kun je iets aan de begaanbaarheid van het pad doen kwa bestrating, halfverharding oid? Of heb je de mogelijkheid tot de aanschaf van een quad?anders zou ik zeggen hooi elders opslaan in kleine pakjes en die in meerdere keren vervoeren, of een loonwerker vragen of hij eens in de zoveel tijd een groot pak in je wei kan leggen waar ze dan bv een paar weken mee kunnen doen.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:58

Blijheid schreef:
Ik weet niet hoe erg je reuma is, maar zou een simpele oplossing als bijvoorbeeld een twee-wielige-kruiwagen genoeg hulp kunnen bieden? Of het pad waar je met de kruiwagen overheen moet verharden?
Gezien je investeringen in het terrein en hoe erg je het er verder naar je zin hebt is verhuizen een lastige, kan ik me voorstellen :j

Dit zijn goede oplossingen.. En anders inderdaad je paard ervoor zetten zodat het voor jezelf minder sjouwen wordt of desnoods dat meisje dat 1x per week komt het laten doen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:04

Dit weer is te warm voor natte balen. Hier werd er 1 warm en als je dan niet genoeg kunt luchten gaat het schimmelen.

Dan liever droog graszaadhooi. Misschien kun je een deel ter plekke opslaan. Een afdakje met fijnmazig windbreekgaas aan de zijkanten lucht beter dan alles dicht met plastic. Pallets tussen zeil en het hooi zorgt voor ventilatie en kan schimmel helpen voorkomen.

Kleine quad of zitmaaier met kar erachter, of een slee die een pony kan trekken... Een aangepaste strokar voor achter het paard, 2 stroken met grasroosters/keien zodat je pad begaanbaar wordt met auto en kar?

Toch zou ik ondertussen om me heen kijken voor een plekje waarbij het makkelijker is voor mijzelf...
Dit houd je niet nog tien jaar vol waarschijnlijk. Er komen regelmatig nieuwe plekken bij, of mensen passen hun stalling/weide of paddocks aan. Blijven rondkijken en rondragen kan op termijn dus wel een goede plek opleveren. Sterkte.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 22:26

Ik heb inderdaad de hele zomer droog graszaadhooi gehad, dit werkte als een droom :-)
Maar goed, met de winter in het vooruitzicht heb ik stad en land afgezocht naar verpakt graszaadhooi.
Dit had ik vorig jaar ook van een andere leverancier, en dit was kurkdroog.... na een half jaar nog geen schimmel te bekennen.
Dit pak was al vochtig toen ik het openmaakte. Ik zag vandaag wat schimmel, en heb toen de hele baal maar opengesneden.
Helemaal achterin, daar waar nog geen zuurstof bij kon, zat al een smerig van 40x40 cm.
En verder heb ik nu dus zeker 100 kilo weg moeten gooien...... en de rest? Tja, schimmel is zo akelig... zodra het opdroogt zie je het niet goed meer maar is het wel gevaarlijk.

Ik ben dus bang dat ik echt de sjaak ben met die 4 ton :-( Ik heb nog niet betaald, en dat houd ik maar even zo.

De pony's zijn allemaal niet aangespannen beleerd helaas.

Het toegangspad is een gezamenlijk toegangspad dat leidt naar alle afzonderlijke weiden.
Er is meermalen een verzoek ingediend bij de boer om iets van verharding aan te brengen, dit blijkt een heilloze weg. Bovendien is het hele pad wel een km lang, ik zit dan ongeveer op de helft.
We hebben een afspraak het pad zo min mogelijk te belasten met voertuigen zodat iedereen er in de winter te voet nog goed langs kan met kruiwagen.

Een weidegenoot heeft nu een baal geopend uit dezelfde lichting, die kijken we nog aan. En anders moet die meneer het toch oplossen....

Ik zit nu te kijken of ik anders toch maar allemaal kleine baaltjes moet kopen. Ik kan er 36 opslaan.
Daar kan ik 2 maanden mee vooruit. Dat kan ik deze week nog wel naar achteren rijden met een bus.
Maar dan moet de volgende lichting komen in nov/ dec.... en dat moet dan dus lopend als het nat is (en die kans is groot).
Kosten van het hooi zijn dan wel 2 keer zo hoog. Maar op zich is dat nog te doen. Er kunnen 2 baaltjes op de kruiwagen, dus dat is 18 keer 500 meter heen en weer 1x in de 2 maanden ;-) Whehehe....

@ joyce B: ik kom oorspronkelijk uit Beetsterzwaag. Wanneer ik daar nog had gewoond, was ik graag eens bij jou op theevisite gegaan met de paarden.

Er is op dit moment 1 stal die me redelijk aanspreekt, maar die kost € 240,- halfpension.
Zelf mesten en binnen/ buiten zetten.
Voor sobere pony's die weinig verbruiken is dat nogal wat. Dan ben je maandelijks al € 480,- kwijt, en dan
heb je nog geen beslag/ lesjes/ etc....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 00:51

ai, dat is ongeveer 2x zo duur als hier...
Graszaadhooi zal op veel plekken ook lastig worden denk ik. Heb er hier een keer naar gevraagd maar was ook in plastic en dan is het vaak te nat.

Tip ipv kruiwagen.... Grote bolderkar op luchtbanden met elkaar aanschaffen? Dan kunnen jullie de kosten delen en mogelijk passen er meer balen tegelijk op! trekken, desnoods samen met iemand. Is stabieler dan kruiwagen en je hoeft niet te duwen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 09:57

Ja, het is hier echt vreselijk duur... Alles overigens :-(
Ik droom ervan soms maar terug te gaan naar Friesland.

Ik heb met die pensionstal nog overlegd wat ze aan korting kunnen geven wanneer ik mijn eigen hooi regel.

Eerst maar eens bedenken wat ik ga doen met de partij ruwvoer die ik nu heb.
Zijn dikke plakkaten schimmel tot 15 cm diep mogelijk na 5 dagen? Ik wel vaker vochtiger voordroog gehad, maar nooit dit meegemaakt.

Ik krijg de indruk dat hun buiken veel boller zijn en dat de mest een fractie minder stevig is.
Ik heb een klein beetje twijfels of dit spul wel goed voor ze is.

Ingewikkeld....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:10

Ik heb nooit echt natte balen. Hoe was hij bij openmaken? Hier zie je bij openmaken al of een baal goed of slecht is. als er iets verkeerd is gegaan in het proces of er is een beschadiging geweest dan heb je meestal gelijk al schimmel. Hoe langer de schimmel er in zit hoe dikker de aangetaste laag.

Als de baal goed was maar te nat voor deze temperaturen wordt hoj meestal eerst warm voor hij gaat schimmelen.
ik haal echter altijd al het plastic er af zodat de baal zo goed mogelijk kan luchten en ademen om broeien en schimmelen te voorkomen. Ik trek hem boj warm worden ook helemaal uit elkaar zodat hoj af kan koelen en verder op kan drogen om zo schimmelvorming te voorkomen. meestal begint hier het broeien pas na drie tot 5 dagen. Dus zo veel schimmel zie ik dan nog niet. Misschien zijn de balen in of na regen geperst? Dan krijg je eerder hele plakaten schimmel vanaf het begin... graszaadhooi is het restproduct van de graszaadindustrie. Dat het in plastic geleverd wordt zou mij al wantrouwig maken over de kwaliteit want droog hooi gaat meestal in pakken (lagere kostprijs en hogere opbrengst boj verkoop) wikkelen is imo meer een noodgreep om te redden wat er te redden valt bij te korte droogtijd of slecht weer...

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:18

Wellicht kunnen jullie met zijn allen het pad probleem aanpakken. grastegels houden het steviger en goed begaanbaar, dat is een haalbare en snelle oplossing.

*edit*
je hoeft niet het hele pad te doen, maak een border van gewone tegels op hun zijde in de grond en 2 grastegels tussen de borders, dat is breed genoeg voor een kruiwagen. je kunt wellicht de tegels bij de gemeente krijgen ivm je reuma als je dat duidelijk uitlegt, maar dat ligt aan de gemeente en hun voorraad.
Laatst bijgewerkt door peach2001 op 09-09-14 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:22

Ik weet niet hoe je met de beschikbare ruimte zit, maar is het een optie om een kleine maat zeecontainer aan te schaffen en daar alles in op te slaan. Je zet die dan zo dicht mogelijk bij de paarden en laat het alles in eens bezorgen als het pad goed is.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:29

Als het hooi in het plastic al aan het schimmelen is, is dit de fout van de boer/loonwerker en zou ik lekker alles op laten halen.
Misschien kan je het laten omruilen voor een andere partij?

Vind het ook een beetje raar dat de boer niets aan het pad wil laten doen, je zou het bijna met opzet kapot rijden zodat er wel iets moet gebeuren.

Wat je eventueel ook zou kunnen doen is een grote aanhanger met hooi neerzetten.
Maar ook die moet je inpakken zodat het hooi droog blijft.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:30

Is het niet het makkelijkst om het toegangpad begaanbaar te maken?

Wat Shamalarabs dus zegt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:13

Waarom kun je geen voederplateau of slowfeeder maken dicht bij de opslagplaats van je hooi?
Als het droog is kan het naar achter gebracht worden, natte periodes geef je het gewoon vanvoor ...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:15

Ik zou voor dit jaar roeien met de riemen die je hebt of nog kunt vinden. De tussentijd zou ik besteden aan het zoeken naar een eigenaar van een stuk land die het in overleg met jou wil maaien en wiersen. Dan laat jij iemand komen die minibaaltjes kan maken. Zo heb je handzame baaltjes in plastic die voldoen aan je eigen wensen.