Wat vinden jullie van deze stalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urion

Wat vinden jullie van deze stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 11:32

Ik ben benieuwd..

Het gaat om een stalling waar de paarden op zaagsel staan. Of er in de winter ook stro mag worden gegeven weet ik niet.

Op de dag gaan alle paarden (Vier grote en vier kleine) naar buiten de bak in. Daar staan zij de gehele dag tot zij 's avonds worden binnen gelaten. Tussentijds krijgen ze een baal met kuil in de bak waar ze met z'n allen van kunnen eten.

De paarden staan dus het hele jaar door op de dag in kudde verband in een bak. Zomers is er een wei waar ze op kunnen. Niet heel groot maar groot genoeg voor het strekken van de benen.

Handig om te weten dat mijn paarden niet gewend zijn aan zaagsel en 's winters altijd heel dik in het stro staan. Ook staan ze nu maar een paar uur per dag buiten en willen dan ook snel weer naar binnen. Dit kan ook zijn omdat ze samen in een bak staan en niet in kudde verband/ wat te doen hebben.

Zouden jullie kiezen voor deze stalling, prijs even niet bij vermeld maar gewoon puur met oog op de buitengang die ze hebben het hele jaar door?

Vroeger zou ik er zo voor kiezen. Doordat ik met mensen om ga die sneller hun paard binnen houden dan buiten laten ben ik nu een beetje een zeur geworden. Mijn paarden krijgen overigens geen deken.

Caesar

Re: Wat vinden jullie van deze stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:38

Tja, je zegt het zelf al. Ik weet niet waar je woont, maar in sommige gebieden is dit al geen haalbare kaart. Ik heb hier in de winter ook mijn paard in de bak en in de zomer 24/7 buiten. Voor mij werkt dit prima. Of ze nu in de wei of in een bak staan (mijne is 20x40) maakt me in de winter niet uit, als het maar niet 24/7 op stal is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:39

Zeker doen. Als er voldoende gevoerd wordt is zaagsel wel een fijne stalbodem. Als er geen gezeur rondom de baal is of meerder voerpunten, dan is de hele dag buiten en alleen 's nachts binnen ideaal.
Je noemt het land klein, wordt er dan ook bijgevoerd?

Al met al klinkt het fijn en zou ik het zeker doen, als ik wel zeker wist of er dus voldoende gevoerd wort en de paarden er allemaal bij kunnen.
Mijn merrie staat soortgelijk, en heb een heel fit en gelukkig paard het hele jaar door.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 11:58

Het kuil zit bij de prijs inbegrepen dus ook in de zomer betaal ik daarvoor en mag ik dat pakken. De bak heeft trouwens een perfecte drainage waar al het water bij weg loopt en ze staan dus ook heel droog in de winter.

Ik twijfelde een klein beetje omdat mijn paarden al jaaaren op dezelfde stal staan en gewend zijn om zo te staan. Echter mogen ze hier samen in stal blijven staan en ze worden ook door mevrouw zelf buiten en binnen gezet. Ik heb er tijdens mijn zwangerschap een stuk minder omkomen naar. Heb dus zeker wel interesse hierin.

Ze zouden in het begin een eigen stukje krijgen om op te staan zodat er geen problemen komen met het voeren en dan mogen ze langzaam aan de kudde wennen. De eigenaresse klonk heel schappelijk en vriendelijk hierover. Ik ben enthousiast :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:06

Klinkt fijn toch? Zeker als je minder tijd gaat krijgen is het prettig als je paarden er voldoende uit komen en lekker in de kudde staan.
Over het naar binnen willen, als wij komen willen de onze ook naar binnen (want dat is lekkers/krachtvoer) maar gaan met net zo veel plezier weer naar buiten.

Enige waar je waarschijnlijk rekening mee zal moeten gaan houden is dat als er maar 1 bak is, deze dus bezet is wanneer de paarden buiten zijn. Als jij overdag je paard wil trainen kan dit lastig zijn.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 12:07

Dat is ook iets waar ik aan dacht. Ze zei dat de bak heel het jaar te rijden is dus misschien zijn er wel twee. Dat merk ik vandaag als ik ga kijken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:43

En je paard verdraagt wel kuil? Er zijn namelijk ook genoeg paarden die er jeuk of dikke benen van krijgen.. maar verder klinkt het als een prima stal als er niet veel stallen met weidegang te vinden zijn in de omgeving :) Die van mij staan in de winter ook de hele dag in de bak op natte dagen, vinden ze heerlijk hoor.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:53

Ik zou mijn paard er geen plezier mee doen hem van het stro af te halen, die vindt het heerlijk om erin te kunnen scharrelen. Wanneer hij schoon stro heeft en zijn kuil ligt er (beide van goede kwaliteit) begint hij vaak eerst aan zijn stro te knagen.
Maar wellicht wordt jouw paard wel blij van zaagsel en als ze onbeperkt ruwvoer kunnen eten (ze worden trouwens wel baggervet van onbeperkt kuil, hier zitten veel voedingsstoffen in), ook s nachts, is het een goede oplossing.
Als ze de hele nacht zonder staan wordt het al een stuk minder want langer dan vier uur zonder ruwvoer werkt maagzweren in de hand.....

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:02

Vraag me af of de kuil niet gewoon voordroog is, wat veel mensen nog gewoon kuil noemen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:07

Ik heb mijn paarden altijd in de paddock met onbeperkt hooi. Mijn paddock is wel heel groot trouwens, minimaal 2x een Z-dressuur bak, dus veel ruimte om met elkaar te rennen en te spelen. In de paddock heb ik ook mijn stallen, deze zijn gevuld met een dagelijkse verse laag stro. In de zomer zet ik ze dagelijks ongeveer 4 uur per dag op het weiland zodat ze kunnen grazen. Elke avond gaat elk paard in zijn eigen stal met zijn eigen voer tot de volgende ochtend. Ik heb ze thuis staan, dus dit is geheel naar mijn eigen zin.

Terugkomend op jou vraag. :) Hoe groot is die bak? Is er voldoende ruimte voor 8 paarden? Hoe is de bodem? Ook goed na veel regen? Zijn er meerdere voerplekken waar het voer wordt aangeboden of moeten alle paarden om dezelfde baal kuilgras heen staan? Dat kan nog wel eens niet zo handig zijn voor laag in rang staande paarden en je loopt het gevaar dat er wel eens raken klappen vallen als ze staan te dringen om het kuilgras/hooi.

Mijn voorkeur voor stro op stal is wel groot. Ik zou in elk geval een plak of twee per dag in de stal willen hebben, ook al staan je paarden dan op zaagsel. Het is wel fijn als ze wat te friemelen hebben 's nachts en er nog wat van kunnen eten, naast het hooi.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:58

RianneH schreef:
Vraag me af of de kuil niet gewoon voordroog is, wat veel mensen nog gewoon kuil noemen.

Ik bedoelde ook voordroog(kuil) hoor.
Maar ook daar zit veel meer in dan in hooi, waardoor je het bijna niet onbeperkt kan voeren....

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:00

Ja hoor, wij voeren het onbeperkt en de paarden zijn nog nooit in zo'n goede conditie geweest.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:04

Ik wil mijn paard niet op zaagsel hebben. Zaagsel is niet goed voor de voeten van je paard waardoor ze sneller hoefzweren krijgen.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 20:16

is het zaagsel of houtsnippers, daar zit nogal verschil tussen.
Maar ze moeten dan op stal wel genoeg hooi of kuil hebben

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 20:21

Nee, ik zou het niet doen. Ik ga er hierbij vanuit dat een bak 20x40 is of 20x60. Dan vind ik 4 paarden en 4 pony's echt te veel op zo'n stukje. Zou bang zijn dat er ongelukken gaan gebeuren op het moment dat er gevoerd wordt. Zeker omdat ik begrijp dat er vanaf 1 plek gevoerd wordt (of heb ik dat verkeerd begrepen?).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 23:03

1 baal kuil geeft gedonder..... Het is te hopen dat die van jou niet de laagste in rang is :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 23:20

ruitje schreef:
1 baal kuil geeft gedonder..... Het is te hopen dat die van jou niet de laagste in rang is :)

Vriendin heeft een pensionstal met 20 paarden en 2 balen kuil, als er voldoende ruimte omheen is, no problem

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 23:25

Begrijp ik nu goed dat je twijfelt omdat je vind dat ze teveel buiten komen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 23:30

Caira schreef:
ruitje schreef:

Vriendin heeft een pensionstal met 20 paarden en 2 balen kuil, als er voldoende ruimte omheen is, no problem

Als alle paarden goed sociaal zijn passen er zo'n 7/8 paarden rond 1 baal.
Maar tussen 8 paarden zit al snel 1 die wat nukkiger is en niet van buren houd tijdens het eten en dan passen er ineens nog maar 4 omheen.
Ik doe altijd 1 voerplek per 5 paarden +1.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 23:42

Wij houden hetzelfde aan ja :) . Het gaat niet om de ruimte er om heen, maar om de mogelijkheid voor de lager in rang staande paarden om ook langere tijd ruwvoer te kunnen eten.... zeker in een paddock waar ze langer dan een dagdeel staan.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:24

Voor het langer naar buiten kunnen: zeker doen!

Zelf zou ik er echter niet voor kiezen omdat ik voor mij het ideale plekje al heb gevonden. Mijn paard staat met twee andere paarden in een wei, en gaan 's nachts op het paddock gedeelte + inloopstal om het gras te sparen. Ze hebben overdag ook altijd toegang tot dit gedeelte. Wij hebben veel verschillende voerplekken en zo zijn er bijna nooit problemen.

Ik zou dus niet 'degraderen' naar alleen overdag buiten en dan ook nog eens in een bak ipv op een wei (weinig ruimte voor veel paarden?), maar ik vind dat jij er wel zeker op vooruitgaat!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:34

Nens77 schreef:
RianneH schreef:

Maar ook daar zit veel meer in dan in hooi, waardoor je het bijna niet onbeperkt kan voeren....

Mijn Fjord kan onbeperkt voordroog eten en geen onbeperkt hooi (alleen via een slowfeeder).

In voordroog zit zelfs minder suiker dan in hooi. Mijn voordroog is eigenlijk net zo droog als hooi.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:37

Een paar uur per dag buiten zou al reden genoeg zijn om af te haken. Dat is gewoon veel te weinig.
Mijn paard staat 24/7 op de weide in een kudde met daarbij hooi / voordroog en een schuilstal. Ik zou niet anders willen.
Kuil is ook geen paardenvoer.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:40

Nens77 schreef:
RianneH schreef:

Mijn Fjord kan onbeperkt voordroog eten en geen onbeperkt hooi (alleen via een slowfeeder).

In voordroog zit zelfs minder suiker dan in hooi. Mijn voordroog is eigenlijk net zo droog als hooi.[/quote]

Mijn Haf wordt dan baggervet, net als dat hij dat werd van 24/7 weidegang in de zomer.....
Paarden die snel hoefbevangen worden of te vet zijn worden niet voor niets op (arm) hooi gezet denk ik zo

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:42

Nens77 schreef:
Mijn Haf wordt dan baggervet, net als dat hij dat werd van 24/7 weidegang in de zomer.....
Paarden die snel hoefbevangen worden of te vet zijn worden niet voor niets op (arm) hooi gezet denk ik zo

Klopt, maar arm hooi is nog beter (armer) voordroog.
Mijn Fjord is HB gevoelig en doet het prima op voordroog.
En dat terwijl ze al dik wordt als ze naar het gras in de wei kijkt :D