24/7 buiten, paard gelukkig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibzzzzix

24/7 buiten, paard gelukkig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 17:22

Mijn paard stond altijd op een stal met alles er op en er aan. Ik deed een tijdje niet zo veel meer wat betreft rijden e.d. En zijn we opzoek gegaan naar een goedkoper plekje.

Ze staat nu op een mooie plek met nog drie anderen. 24/7. Op het moment nog geen schuilstal. Mijn paard lijkt gelukkig maar ik voel me er niet blij mee.nals het dagen regent, of als het onweert is het enige wat ik denk 'mijn paard staat nu buiten.'

Ik ben er nu overna aan het denken weer naar een gewone pensionstalling te gaan, met stal, met voeren e.d. Maar ik denk ook aan alle extra kosten die er weer bij op komen. Ik zie dat mijn paard gelukkig is maar waarom ben ik dat dan niet? Er is ook geen rij gelegenheid daar, misschien is dat het ook wel.

Wat te doen... ? :o

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:25

Mijn paard staat 24/7 buiten met een grote inloopstal. Als het 25 graden of warmer is gaan alle paarden rond de middag naar binnen, bij regen staan de meeste buiten.

freyatjee

Re: 24/7 buiten, paard gelukkig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:28

mijn verzorgpaard hebben we vandaag van de wei gehaald na 2.5 maand 24/7 op de wei te hebben gestaan.
hij ging wel naar binnen als het heel erg regende of ging onweren. maar hij was het na 2.5 maand wel zat. hij wilde graag weer naar stal.
hij had er geen schuilstal

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:28

Het is een paard, geen mens...

Jouw paard is gelukkig en staat nu in een zo natuurlijk mogelijke situatie (24/7 buiten en met soortgenoten). Een paard in goede gezondheid/conditie kan hier prima tegen, ongeacht het weer. Een schuilstal is overigens wel fijn gezien een paard bij noodweer (combinatie regen en harde wind bijvoorbeeld) dan beschutting kan zoeken (een open weiland biedt immers weinig beschutting). Laat je paard lekker staan. Het idee dat het zielig is zit tussen jouw oren ;)

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:32

Je zegt "op het moment nog geen schuilstal" maar die komt er dus wel? Ik kan me voorstellen dat jr. Het geen prettig idee vindt als hij/zij zonder schuilmogelijkheid in de regen staat, maar als er binnenkort een schuilstal is en je paard lijkt helemaal gelukkig lekker op het land, waarom zou je 'm daar dan weg halen? Als die mogelijkheid er is, dan scheelt dat misschien ook voor jou omdat je weet dat ie droog kan staan als ie dat zou willen :)

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:35

Ik snap je wel een beetje TS.
Maar paarden zijn "buiten" dieren en staan in de natuur ook de gehele dag buiten zonder een schuilstal oid.
Ik denk dat jij je gelukkiger zal voelen als je iets vind wat er tussen in zit.
Dus een stal met uitloop. of land met een schuilplekje. en iets van een bak dat je nog wel iets met je diertje kan doen.

Mijn paard staat de hele zomer 24/7 buiten ( ook in de regen en onweer) ik denk dat hetzelfde. ( mijn paard staat buiten)
maar tegelijkertijd bedenk ik me ook dat paarden zich het prettigst voelen bij tempraturen tussen de 10 en 15 graden en ze "gemaakt" zijn om buiten te leven.
in de winter gaat mijn beestje 's nachts wel naar binnen en staat dan een paar uur per dag buiten.
paardje dan 24/7 buiten? nee, daar zou ik mij ook niet prettiger bij voelen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:36

het ligt aan je paard
mijn paard houd niet van wind en regen, dan wil hij graag naar binnen, loopt dan helemaal schuin naast je...
paard van stalhoudster geeft er weer niet om die staat als enige met hoofd in de wind en regen en alle anderen staan met staart klemvast met kont in de wind
voor mijn paard zou er dan echt een schuilstal moeten zijn waar dan ook hooi in ligt zodat hij droog en uit de wind kant staan.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:39

Ik heb mijn merrie ook verhuisd van 'luxe' stal naar boerderij waar ze nu 24/7 buiten loopt in een groep.
Ze wil bijna nieteens meer het land uit :+ ik zie haar opleven en ze is weer helemaal 'paard'.
Ze staat ook buiten als het regent waait en onweert etc..
Als het straks echt herfst/winter is dan gaan ze snachts op stal en overdag in de paddock
blijkbaar is mijn merrie er happy mee en ik ook.. hier is dan wel goede rijmogelijkheid.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:44

Ik heb er hier 4 buiten staan, momenteel nog zonder schuilstal, maar met genoeg bomen waar ze kunnen schuilen voor regen en wind. Met onweer blijven ze ook gewoon buiten.
In nood heb ik wel een grote box, maar hier passen er maar 2 in en geen 4, dus daar moet ik nog een keer wat mee doen.

Maar de paarden staan er gelukkig, blij en gezond bij.
2 waren tot een half jaar geleden nog "stalpaarden" maar na een tijdje wilden ze de wei niet meer uit.

Ze krijgen wel een keer een schuilstal, maar heb er niet zo veel haast mee want de paarden vinden het zo ook niet erg.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:50

Vandaag nog staan kijken naar de paardjes toen er een plensbui viel.

De dieren die in containerstal-met-uitloop staan gingen schuilen toen het hevig begon te regenen.
De dieren die op de weides stonden zonder schuilstal vonden het duidelijk even niet leuk en draaiden hun kont in de regen. Als ze hadden gekund hadden ze geschuild. Echter waren ze de regen ook zo weer vergeten toen het droog werd. Dat ze nat waren boeide hen niet zo veel geloof ik.

En dan heb je nog de dieren die op stal stonden. Er zijn daar paarden die gewoon niet graag hele dagen buiten staan. Zodra het begint te regenen doen ze gek en staan ze bij het hek te roepen en drammen.

Zo heb je in mijn ogen dus een ideale situatie: wei met schuilstal.
En als tweede: overdag wei, 's nachts stal of voor sommige paarden: stal en x uur naar buiten.

Mijn pony's staan overdag op de wei, weer of geen weer. Als onze oude pony het koud krijgt ga ik wel dekens gebruiken. 's Nachts staan ze in een groepsstal, dus ze kunnen altijd weer even opdrogen.
Weide met schuilstal is hier helaas geen mogelijkheid.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:53

Paarden draaien altijd hun kont tegen de regen in..

_Marell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:54

Ik heb mijn twee pony's gewoon 24/7 buiten lopen. Ze hebben genoeg beschutting en mochten ze toch eens in een andere weide geplaatst worden zonder beschutting vinden ze het naar mijn idee nog geen enkel probleem. Ze zijn gelukkig en vinden het maar niks op stal.

Maar dat ligt naar mijn mening ook aan het karakter, mijn vorige pony vond het juist niks om 24/7 buiten te lopen. Wat ook vrij logisch was na haar hele leven over het luxe stalleven beschikt te hebben, met de kleinste weeromstandigheid een warme deken en een schone stal.

Ik zou even afwachten hoe het met ze gaat als ze 24/7 buiten lopen. Mocht je denken dat ze er oprecht ongelukkig zijn gewoon lekker weer binnen halen. :)

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:55

Waar woon je? Misschien is er wel een tussenoplossing?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:55

Citaat:
De dieren die op de weides stonden zonder schuilstal vonden het duidelijk even niet leuk en draaiden hun kont in de regen. Als ze hadden gekund hadden ze geschuild.

En die van mij heb ik werkelijk nog nooit in de schuilstal gezien, ook niet als het keihard regent. Stond en staat ook altijd met een laag sneeuw op haar rug als het sneeuwt. Vindt ze gewoon niet interessant.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:09

Mijn pony's hebben 10jr in de winter binnen gestaan en het eerste jaar buiten had ik regelmatig buikpijn als het slecht weer was.
Toen het echt koud werd (lees: -21 toen ik naar het land reed om te voeren) was dat de dag dat ze het vrolijkst waren. Het was net of ze er niks van merkten.
Sindsdien vind ik het ook prima :)

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:16

Mijn vorige verzorgpaard (en haar mama en zusje) vind het gruwelijk om binnen te staan. Met de paarden waar ze bij staat kun je die er ook niet blij mee maken. Die zijn niet om te genieten als ze even binnen hebben gestaan en in de koudste, smerigste omstandigheden krijg je ze niet eens binnen.

Mijn huidige verzorgpaard is precies zo. Hem doe je ook geen plezier als hij naar binnen zou moeten en staat continu buiten. Paarden zijn gewoon buiten dieren hè. Ligt natuurlijk wel aan wat het paard gewend is en een koudbloed is over het algemeen net even wat bestendiger, maar het zit vaker meer in je eigen hoofd. Wat me ook het geval bij jou lijkt. Je zegt dat je paard gelukkig is, wat is dan het probleem? Zet jezelf erover heen. Je paard is niet van suiker.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:17

Blue_Eyes schreef:
Citaat:
De dieren die op de weides stonden zonder schuilstal vonden het duidelijk even niet leuk en draaiden hun kont in de regen. Als ze hadden gekund hadden ze geschuild.

En die van mij heb ik werkelijk nog nooit in de schuilstal gezien, ook niet als het keihard regent. Stond en staat ook altijd met een laag sneeuw op haar rug als het sneeuwt. Vindt ze gewoon niet interessant.

Kun je zien hoe paarden kunnen verschillen. Als het hard regent of als er een gure wind staat dan staan die van mij binnen. Ze slapen vaak ook in hun stal. Terwijl het 2 shetlanders en een welsh zijn die prima tegen guur weer moeten kunnen. Gewoon vriesweer vinden ze overigens wel heerlijk.

Ts: Ik snap je heel goed, ik voelde me ook niet fijn toen die van mij geen stal hadden. Heb je niet een plekje in de buurt waar ze wel buiten kunnen staan met een schuilplek?

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:12

Toevallig hadden we het er net nog over toen wij de paarden bij ons binnen gingen zetten.

Die 2 van ons willen zooooo graag naar binnen aan het einde van de dag en wij voelen ons er ook prettig bij. Ze gaan sóchtends om 6 uur naar buiten en komen er zo rond 18/19 uur weer in.Wat ik heel vervelend zou vinden is dus dat ze geen schuilstal hebben, maar daar wordt aan gewerkt begrijp ik , maar een buitenbak vind ik een absolute must!

Kun je niet een stal zoeken waar ze 12 uur per dag buiten staan?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:44

Ja en dan zul je zien dat het in die 12 uur dat hij buiten staat plenst, en dat het als hij binnen staat droog is :P

Komt er wel een schuilstal? Dan zou ik daar op wachten. Als dat pas in of na de winter komt zou ik wel (tijdelijk) wat anders zoeken. Alleen overdag buiten is ook niets mis mee.

Paard zonder schuilmogelijkheid buten gooien en hele jaar rond vond ik echt paard onvriendelijk. Ookal zij het ee paar grote bomen een paard moet gewoon kunnen schuilen in elk jaargetijde. Tegen de wind, hete zon, kou en neerslag. Je gaat toch niet voor je paard bepalen wat hij fijn vindt kom op zeg :') geef hem zelf de mogelijkheid om te kiezen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:49

Je kunt beter af en toe denken 'goh zou mijn paard last hebben van dit slechte weer' dan continue al die uren denken 'goh mijn paard staat opgesloten zonder kuddegenoten en vrije beweging'. ;)

Lunafans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:56

Ik snap je idee maar paarden kunnen prima tegen regen je kunt het ook in de groep gooien om een schuilstsl te maken

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:00

Hangt heel erg van je paard af. Mijn rijpaard gaat niet binnen staan voor de regen (gewone box met open deur) maar wel voor insecten of heel warm weer. Ook bij koude als hij geschoren is blijft die buiten staan. Zijn paddock ligt wel uit de wind.

Mijn veulen staat dan weer bij de eerste spat regen in zijn schuilhok en bij elke vlieg die die voelt.
In de winter komen de veulens in de koudste en natste maanden naar binnen toe, per koppel in ruime stallen, maakt hij ook geen probleem van.
Mijn rijpaard is na een paar dagen de stal weer spuugzat en wil dan liefst weer zo snel mogelijk in zijn paddock gaan staan, regen en modder maken hem niks uit. Voor hem voorzien we hooi in de box, zodat hij droog en uit de wind kan eten, maar dat sleept hij geregeld zelf naar buiten om het daar op te eten.

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:03

Sommige paarden kunnen goed tegen 24/7 buiten staan, andere niet. Als je paard gelukkig lijkt en niet afvalt in de winter zou ik me niet te druk maken. Al het veel regent is een schuilstal wel een goed idee want van langdurende periodes in de regen/wind worden ze vaak erg koud.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:12

Poiuytrewq schreef:
Ja en dan zul je zien dat het in die 12 uur dat hij buiten staat plenst, en dat het als hij binnen staat droog is :P

Komt er wel een schuilstal? Dan zou ik daar op wachten. Als dat pas in of na de winter komt zou ik wel (tijdelijk) wat anders zoeken. Alleen overdag buiten is ook niets mis mee.

Paard zonder schuilmogelijkheid buten gooien en hele jaar rond vond ik echt paard onvriendelijk. Ookal zij het ee paar grote bomen een paard moet gewoon kunnen schuilen in elk jaargetijde. Tegen de wind, hete zon, kou en neerslag. Je gaat toch niet voor je paard bepalen wat hij fijn vindt kom op zeg :') geef hem zelf de mogelijkheid om te kiezen.

Jij kan dat wel vinden, mijn paarden hebben er echt geen moeite mee.
Er staat hier trouwens wel wat meer dan een paar bomen :)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:15

Hier staan de verzorgpaarden in de zomer/lente/herfst 24/7 buiten, schuilstal ligt eraan hoe erg ze het daar binnen vertrappen en hoe de grond is.
In de winter gaan ze snachts op stal (in de schuur, dus geen luxe stal met verwarmingen en isolatie. Paardjes zijn hartstikke blij :D

Als jou paard blij(er) is, zou ik hem daar laten :) scheelt je ook nog eens onwijs in kosten.