paard en pony in 1stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kattenvrouw

paard en pony in 1stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 22:53

We verplaatsten vandaag onze fjord en pony, alsook de haflinger van een vriendin. De bedoeling was de haflinger en pony in stal te zetten (5op5). Dit ging goed tot etenstijd en toen moesten we ze scheiden! Morgen gaan ze in de wei staan tot ergens in oktober. Wanneer ze voor de winter binnenkomen, zouden die 2 samen moeten staan wegens plaatsgebrek. Help ik maak me zorgen hierover! _-:(

Daks

Re: paard en pony in 1stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 22:57

als het niet gaat niet doen.
Kunnen vreselijke dingen gebeuren

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 22:57

Niet doen, of je moet nog een grotere stal hebben. Paard kan nergens heen gaan zo, als je plaatsgebrek hebt moet je een andere oplossing zoeken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 22:59

Kun je die stal niet met een draadje doormidden delen?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 23:03

Als het paard vervelend is tegen de pony en de pony is een stuk kleiner kun je een draadje spannen, dan kan het dier altijd weg als het weg word gejaagd :)

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 23:03

als je de stal in 2 zou delen hebben ze maar 2.5m plaats, dan zou ik ze nog liever dag en nacht op de wei of paddock houden

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 23:06

Killed schreef:
als je de stal in 2 zou delen hebben ze maar 2.5m plaats, dan zou ik ze nog liever dag en nacht op de wei of paddock houden

5 bij 2,5 meter haal ik uit de tekst.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 23:07

inderdaad, is niet breed

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 23:08

Doet ze een diagonaal draadje.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 23:13

diagonaal hebben ze helemaal geen plaats, zet eens een paard in een driehoekje...
lijkt me niet handig en niet fijn voor het paard.

staan ze al in een stal...word die ruimte nog eens kleiner gemaakt :s

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 23:14

hier staat onze tinker van 160 soms met 4 sheten varierend van 80 tot 90 samen in de stal nu hebbben deze wel een vrije uit loop
maar is het alleen tijdens het eten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 23:15

Killed, ik ben het met je eens dat een paard niet in een hok hoort.

Laten we er wel even van uit gaan dat TS ofwel die mening niet deelt ofwel geen andere optie heeft.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 23:22

Ik zou het nooit ''zomaar'' doen. Onze d-pony en shet stonden al 10jr in 1 stal zonder ooit ruzie of problemen.
Per ongeluk is een keer de merrie bij onze shet in gezet en de ruin in haar stal. Dat ging goed, want ze stonden altijd al samen buiten.
Nu hebben we een kleine en grotere stal naast elkaar die open staan naar een paddock. Ze staan alle 3 samen en we vinden ze in alle samenstellingen in de stalletjes.
Ze bepalen weleens de rangorde, maar dat gaat echt zonder echte agressie.
Uit nood in een kleine stal echt opsluiten zal ik toch niet snel doen als ik erbij weg ga voor langere tijd en dan zijn ze dus echt heel goed en braaf samen.
Grotere stal en evt uitloop kan als ze het goed kunnen vinden.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 23:26

Normaal staan grote paarden toch in een stal van 3x3.. Waarom zouden deze pony's dan niet in een stal kunnen van 2,5x5? Ik zou de stal doormidden doen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 23:33

Mijn twee paarden staan ook in de nacht samen in een 5x5 stal (enkel bij slecht weer, anders blijven ze buiten). Gaat echt perfect. In de wei staan ze eigk ook grotendeels op max 2 meter afstand van elkaar, het zijn echt grote maatjes, ik heb ze nog nooit zelfs maar een boos oor zien draaien naar elkaar. Ik geef ze alleen geen voer op stal, dat is wel een beetje de goden verzoeken.. Ze hebben wel onbeperkt ruwvoer op stal (op 2 plekken, en ook 2 automatische drinkbakken). Maar voor de vitamientjes/muesli/bietenpulp haal ik ze dus van stal af. Heb het nog niet geprobeerd maar iets zegt me dat dat spanning zou opleveren :P

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 23:35

Wij hebben twee grote ponys en n shet, en 1 stal van 3 x 4,5 en 1 van 3x3. Door de stalcam kan ik ze goed id gaten houden en wat blijkt; de twee groten gaan altijd samen in de grote stal en t shetje pakt dan de kleine of blijft lekker buiten. De deuren gaan bijna nooit dicht, alleen met voeren of zeer enstig weer. Of als ze moeten rijden en gepoetst zijn. Dus als die twee van jou t goed kunnen vinden, lijkt 5 bij 5 me groot zat. Hier rollen ze er ook nog in, dan gaat de ander ff aan de kant. 1 vd grote ponys is de echt dominante merrie, dus soms vindt ze t ff niet goed dat die andere ook binnen komt,en daarom is t mooi dat ze er zelf in en uit kunnen. Kun jij dat ook niet doen, evt met wat paaltjes en lint er een uitloopje voor maken?

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 00:29

Ik heb mijn welsh A van 1.15 en mini shet van 80cm in 1 box van 3x3 ze hebben wel eens kleiner gestaan, en ook wel eens groter. Gaat prima. Overdag gewoon buiten. De mini kan onder de balk door die we in de stal hebben om de stal te scheiden zodat die bij zijn maatje kan drinken maar wel zijn eigen eten kan houden. Mijn welsh kan alleen in zijn eigen deel blijven. Maar spring regelmatig naar ze maatje toe. :')

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 00:33

hier ook jaren 1 flinke KWPNer (1.74) en een D pony samen in een stal van 5x5. Ging prima. Maar dan ook altijd de staldeur open. Bij onweer en vuurwerk naar binnen.. ging altijd prima.

Nu heb ik die pony niet meer en heb ik een jaarling paard. Maar wel een flinke in maat. En ook die groeit.

Nu is de stal vergroot naar 5x6 en ook dit gaat prima. Ook met deze combinatie de deur altijd open. En voldoende te eten. Dus gewoon non stop voer.

Als de combinatie niet klikt zou ik het niet aandurven. Met tussenlijntjes werken zou ik niet durven. Te bang dat ze erin meppen of etcetera.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 00:37

Ymor schreef:
Normaal staan grote paarden toch in een stal van 3x3.. Waarom zouden deze pony's dan niet in een stal kunnen van 2,5x5? Ik zou de stal doormidden doen.

Vind ik al een beperking door te stellen dat een groot paard normaal wel in 3x3 kan.
De regel 2x schofthoogte vind ik toch echt wel een minimaal hoor. Dus mijn paard van 1.74 komt dan in 3,5 x 3,5m (om in handelsmaten te denken). (gelukkig heb ik ze thuis staan in een megastal 5x6)

Die 3x3 is natuurlijk gewoon een veelvoorkomende maat, maar voor een echt groot paard (vanaf 1.65) vind ik het al te klein, vooral als zo'n dier er ook nog lang in moet staan.

Maar goed, voor velen is hier niet veel keus in.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 31-08-14 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 00:37

Zo staan mijn shet en welshje. Beide zijn ruinen.

Afbeelding

Afbeelding

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 00:41

Mijn shet en paard staan ook tesamen. Ze eten gewoon elk in een andere hoek. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 00:52

Bij mij kunnen ze ook de stal in, de deuren staan open op de dag. Als de deuren dicht gaan 's avonds dan is het wel iedereen in zijn eigen stal. Met elkaar in een stal kan heel lang goed gaan, maar als het mis gaat kunnen ze geen kant op. Een hele krappe stal is dan eigenlijk nog beter, want dan hebben ze geen ruimte om elkaar te trappen. Als ze wel kunnen trappen, maar niet weg kunnen rennen dan kan dat heel vervelend aflopen...

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 06:45

Ik zou de box ook doormidden scheiden, kan toch prima in zo'n grote box

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 08:28

Met een uitloop en open deur zou het kunnen met bevriende paarden. maar opsluiten voor een hele nacht zou ik niet doen. Als je er geen ruime uitloop aan kunt maken zou ik er voor kiezen de stal op te splitsen. met een halfhoge tussenwand is 2,5 meter nog wel te doen, zeker voor D pony's of kleiner. kunnen er goed languit in liggen, in keren en ze hebben wel ook een behoorlijke lengte als je 5 meter hebt...

Overigens pas samen in kleine uitloop zetten wanneer je ze op groter oppervlak hebt laten wennen en voor langere periode gezien hebt dat dat goed gaat en ze elkaar in hun nabijheid accepteren.

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 08:48

Ik zal het gewoon proberen.
Kan je ze niet even vast zetten met brok voeren? En verders ieders hun eigen berg hooi.
5x5 is echt groot, dus als ze goed aan elkaar gewend zijn als ze straks binnen komen voor de winter zou het goed moeten gaan.
Mocht dat niet lukken dan een tussenschot maken in de stal. Alleen een balk vind ik eng, als ze gaan rollen kunnen ze er dan onderdoor rollen.