is het echt zo`n drama, paddock zonder drainage?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

is het echt zo`n drama, paddock zonder drainage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 14:33

Hallo,

Mijn momenteel hoefbevangen haflinger staat op een pensionstal in een 24 uurs weide.
Sinds dat ze hb is staat ze apart in een afgezet stukje weide met een schuilstal.
Dit stukje grond staat in verbinding met de weide waarin ze eerst liep, zodat ze nog contact heeft met de kudde.
Afgelopen periode was het goed tedoen wbt de bodem van het stukje grond.....maar momenteel is het 1 groot zwembad.
Ze staat dus 24 uur pd in de blubber met uitzondering van het stalletje.

Ik mag van de pensionhouder de bodem aanpakken middels zand......
Na wat leeswerk lijkt het erop dat ik niet onder enige vorm van drainage uitkom.
Zand gaat zich vermengen met de huidige ondergrond is het grote gevaar, met een nog grotere blubberbende als gevolg...zo lees ik op diverse sites.

Omdat het geen `eigen` grond is en ik geen kapitalen uit wil geven vraag ik mij af of ik niet gewoon de zandgrond kan egaliseren en het iets af kan laten lopen richting de sloot om vervolgens 30 cm zand erop te laten kiepen?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:37

Ik heb zelf een paddock aangelegd in mijn weide door de zwarte grond te wisselen met de witte grond.
De paddock houd het tot nu toe erg goed! Met de regenval zoals nu staan er wel wat plassen maar deze zijn na 2 uur weer netjes weggezakt. Wel hark ik de paddock elke twee dagen een keer goed om hem optimaal te houden.

Edit: is het geen optie om je paard met graaskorf bij zijn vriendjes te zetten? Op die manier hoeft hij niet in de blub te staan, hoef jij niet te gaan sjouwen met zand en kan je paard toch wat smikkelen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: is het echt zo`n drama, paddock zonder drainage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:45

Onze paddocks zijn niet gedraineerd, wel liggen ze op zandgrond en liggen ze zo'n 15 cm hoger dan het omliggende land. Er ligt heel fijn zand in en het water zakt heel goed weg over het algemeen. Met dit baggerweer (regen dag en nacht) liggen ze wel nat. Maar blubber wordt het niet echt.

Ik sleep de paddocks iedere week :).

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 14:47

Graasmasker is nog geen optie, wel voor in de toekomst.
Maar momenteel is de hb nog te actief, eerst nog medicatie afbouwen.

In de toekomst wil ik het idd proberen met graasmasker op de weide, afgewisseld met de paddock.
En dit verder opbouwen....maar zover zijn we helaas nog niet.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:48

Wij hebben de paddocks (bosgrond) afgegraven tot aan wit zand en vervolgens wit zand erbij gestort. Dat zwarte zand/aarde is een drama!! Ik moet zeggen, de paddocks doen het al 10 jaar prima met enkel 1x per jaar om laten ploegen!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 14:49

_San87_ schreef:
Onze paddocks zijn niet gedraineerd, wel liggen ze op zandgrond en liggen ze zo'n 15 cm hoger dan het omliggende land. Er ligt heel fijn zand in en het water zakt heel goed weg over het algemeen. Met dit baggerweer (regen dag en nacht) liggen ze wel nat. Maar blubber wordt het niet echt.

Ik sleep de paddocks iedere week :).

Oke, het is wel mogelijk begrijp ik

`loopt` het zand niet weg naar de weide na verloop van tijd?
Of heb je er een soort van opsluitband omheen?

switt schreef:
Wij hebben de paddocks (bosgrond) afgegraven tot aan wit zand en vervolgens wit zand erbij gestort. Dat zwarte zand/aarde is een drama!! Ik moet zeggen, de paddocks doen het al 10 jaar prima met enkel 1x per jaar om laten ploegen!

Het gaat in ons geval ook om bosgrond, denk ik tenminste aangezien de weide midden in het bos ligt.
Stuk afgraven komen wij denk ik ook niet onderuit aangezien het momenteel erg hobbelig is, niet echt recht.

Heb net telefonisch contact gehad met een grondverzet bedrijf uit de buurt en die adviseert om een stuk uit te graven en er drainage zand in te doen.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 28-08-14 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 3 berichten samengevoegd, dit kan dmv de edit-knop

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:00

Lekker makkelijk van die pensioneigenaar.
Dat gaat je makkelijk meerdere honderden euro's kosten om dat goed te doen. Daarna heeft hij mooi een paddock in de aanbieding, of zie ik dat verkeerd?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 15:03

Sizzle schreef:
Lekker makkelijk van die pensioneigenaar.
Dat gaat je makkelijk meerdere honderden euro's kosten om dat goed te doen. Daarna heeft hij mooi een paddock in de aanbieding, of zie ik dat verkeerd?

Nee dat zie je niet verkeerd.
Hij heeft gelijk gezegt dat hij er niks aan meebetaald.
Het is mijn probleem de hb pony......van hem hoeft het allemaal niet.

Ik doe het alleen omdat ik mn pony niet wil verhuizen, de consequentie is dan dat ik het zelf in orde moet maken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:06

Ik had vorig jaar een slechte paddock, veel te vochtig. Met als gevolg meerdere voeten met serieuze mok eraan. Helemaal niet leuk.
We hebben de boel direct laten opknappen, inclusief drainage. Probleem van mok is sindsdien opgelost.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 15:07

Dees schreef:
Ik had vorig jaar een slechte paddock, veel te vochtig. Met als gevolg meerdere voeten met serieuze mok eraan. Helemaal niet leuk.
We hebben de boel direct laten opknappen, inclusief drainage. Probleem van mok is sindsdien opgelost.

Drainagebuizen bedoel je dan?
En wat voor zand heb je gebruikt?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:08

Ik vind het eigenlijk wel super van de pensionhouder dat je dit mag doen :o. Wij hebben ook een paddock aangelegd op zwarte bosgrond, inderdaad afgegraven en geel zand op gestort. Het nadeel bij ons is wel dat de paddock redelijk zwaar blijft en er af en toe stenen van de ondergrond naar boven komen. Ik denk dat we misschien nog iets dieper hadden moeten uitgraven.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 15:13

Sees schreef:
Ik vind het eigenlijk wel super van de pensionhouder dat je dit mag doen :o. Wij hebben ook een paddock aangelegd op zwarte bosgrond, inderdaad afgegraven en geel zand op gestort. Het nadeel bij ons is wel dat de paddock redelijk zwaar blijft en er af en toe stenen van de ondergrond naar boven komen. Ik denk dat we misschien nog iets dieper hadden moeten uitgraven.

Haha, ja ik voel de sarcastische ondertoon in je eerste zin.
Het is ook belachelijk maar de andere optie is verhuizen.
Daar heb ik uiteraard goed en lang over nagedacht.
Ergens klopt het ook niet maar ja, ik wil ook niet dat mn pony de rest van de winter in de blubber staat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:15

Maak je daarna goede afspraken over 'jouw' paddock?
Waarom niet tijdelijk verhuizen?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:21

Cissie, nee ik bedoel het serieus niet sarcastisch :o. Hier in de omgeving ken ik geloof ik geen stallen die daar mee akkoord zouden gaan al zou je het wel zelf betalen :o.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:22

Wij hebben ook een paddock/bak zonder drainage. We hadden er in het begin al veel plassen in staan, toen hebben we er een nieuwe laag zand overheen gegooid, zodat het ook wat hoger zou liggen en de gaten weg zouden zijn (we hadden hele erge kuilen in de bak).

In het begin heeft het zeker gewerkt, maar nadat de paarden er nu een jaar dagelijks staan beginnen we toch weer problemen te krijgen. Doordat ze veel op de voorste helft lopen is dat zand al 'vastgestampt' waardoor het amper water doorlaat, daardoor staan daar veel plassen.

Voor tijdelijk kan het zeker, als ik jou was had ik ook niet geïnvesteerd in goede drainage als je paard er nu tijdelijk staat.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 15:23

Sizzle schreef:
Maak je daarna goede afspraken over 'jouw' paddock?
Waarom niet tijdelijk verhuizen?

Ben bij meerdere stallen geweest om te kijken, maar bij allemaal moeten de paarden savonds op stal.
Of de paarden staan in de wintermaanden in een paddock (2 uurtjes pd)! En de rest van de tijd op stal.

Ik zoek een stal waarbij de paarden niet op stal hoeven, maar 24 uur pd buiten.
Waarbij ik de keuze heb of ik mn pony in de weide laat bij de kudde of apart zet in de paddock.

Dergelijke stallen zijn er niet in mijn omgeving.
Er is 1 stal die aardig aansluit, maar die kost 325,- pm.
Dat vind ik teduur, ik kan niks met mn pony en rijden is ooit nog maar de vraag.
Dat vind ik niet zo'n probleem maar een luxe stalling met alle faciliteiten heb ik niks aan.( zoals binnenbak ect)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:24

In welke omgeving zoek je? Misschien een bokker die nog iets weet wat aansluit aan jouw wensen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:29

Wat wordt er nu allemaal voor je gedaan?
Kun je dan niet evt zelf een stukje grond huren of kopen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:31

1. Gebruik wegendoek/antiworteldoek, want mengende grondlagen levert enkel modder.
2. Simpelste qua eventueel verwijderen/meenemen is 8 spoorbielzen in vierkant leggen, doek erin en zand daar op. Sla er dan wel paaltjes achter ivm druk van zoveel zand en schroef ze met metalen verbindingsplaten aan elkaar.
Paddockje volgens dit recept is maar 5x5 maar vrijwel altijd droog en paarden staan graag iets hoger ivm uitzicht.

Dat is de goedkoopste oplossing die vrijwel overal werkt, alleen al omdat water naar het laagste punt wil en dat is deze paddock nooit. Leg het niet op het laagste punt aan, anders wil het water er als nog blijven.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 15:33

Sees schreef:
Cissie, nee ik bedoel het serieus niet sarcastisch :o. Hier in de omgeving ken ik geloof ik geen stallen die daar mee akkoord zouden gaan al zou je het wel zelf betalen :o.

Oww, dan heb ik je verkeerd geïnterpreteerd. sorry!

In eerste instantie wilde de pensionhouder het ook niet.
Maar ik heb mezelf een beetje onmisbaar gemaakt bij hem omdat ik hem veel werk uit handen neem. Zoals voeren en de omheining in orde maken als deze kapot is, de paarden verweiden ect.
Ik sta daar ook bijna voor niks en heb het reuze naar mijn zin.
Ik ben een prutser eigenlijk, ik vind paardrijden niet zo leuk maar wel de klussen eromheen en een beetje wandelen met mn pony.

Ik ben om die reden ook niet zo op mn plek bij een andere pensionstal.
Ondanks de hoge kosten van de aanleg, jeuken mijn handen ik vind het erg leuk om dit te gaan doen.

Ben een beetje een vreemde eend denk ik!

xJitskee schreef:
In welke omgeving zoek je? Misschien een bokker die nog iets weet wat aansluit aan jouw wensen?

Omgeving van bennekom, Renkum of Heelsum.
Heb een tijd geleden een advertentie geplaatst op bokt, maar geen nieuwe plek gevonden.

Sizzle schreef:
Wat wordt er nu allemaal voor je gedaan?
Kun je dan niet evt zelf een stukje grond huren of kopen?

Niks, het is een doe het zelf concept.
Ik heb op een all inclusief stal gestaan, maar daar werd ik gek.
Ik hoefde niks tedoen en alles wordt voor je geregeld.
Daar kan ik niet tegen, ik wil zelf voeren, zelf mest scheppen ect.

Ik wil mn pony niet alleen ergens op een stukje grond zetten.

Er staat momenteel een stuk grond in de verhuur bij ons in het dorp.
Daar ben ik wezen kijken, maar dit is niet te betalen voor 1 persoon.
Dat wordt alleen interessant als er meerdere huurders zijn.

tamary schreef:
1. Gebruik wegendoek/antiworteldoek, want mengende grondlagen levert enkel modder.
2. Simpelste qua eventueel verwijderen/meenemen is 8 spoorbielzen in vierkant leggen, doek erin en zand daar op. Sla er dan wel paaltjes achter ivm druk van zoveel zand en schroef ze met metalen verbindingsplaten aan elkaar.
Paddockje volgens dit recept is maar 5x5 maar vrijwel altijd droog en paarden staan graag iets hoger ivm uitzicht.

Dat is de goedkoopste oplossing die vrijwel overal werkt, alleen al omdat water naar het laagste punt wil en dat is deze paddock nooit. Leg het niet op het laagste punt aan, anders wil het water er als nog blijven.

Bedankt voor je uitleg en praktische tips!!!
Lijkt me ook voor mij een goede optie.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 28-08-14 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan dmv de edit-knop

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:40

Kan je niet ergens een lading tegels (of betonplaten) van marktplaats afhalen oid? Is goed voor zijn hoeven, droog en supermakkelijk schoon te houden. In de schuilstal dan bijv. bodembedekking of rubbermatten. En dan een klein beetje zand houden om in te rollen. Dit lijkt mij de meest betrouwbare oplossing. Nat blijft het waarschijnlijk ook als je er ander zand in doet namelijk :)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 15:47

VogeltjeM schreef:
Kan je niet ergens een lading tegels (of betonplaten) van marktplaats afhalen oid? Is goed voor zijn hoeven, droog en supermakkelijk schoon te houden. In de schuilstal dan bijv. bodembedekking of rubbermatten. En dan een klein beetje zand houden om in te rollen. Dit lijkt mij de meest betrouwbare oplossing. Nat blijft het waarschijnlijk ook als je er ander zand in doet namelijk :)

Heb ik ook aan zitten denken, ook om het kostenplaatje van het zand een beetje te beperken.
Bijvoorbeeld een deel voor de schuilstal te betegelen en de rest met zand.
Beetje 50/50 zeg maar.....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:47

cissie schreef:
[naam verwijderd] schreef:

Drainagebuizen bedoel je dan?
En wat voor zand heb je gebruikt?

Wij zitten op veengrond.
Zandbodem ligt op de blote aarde.
De paddock ligt nu bol, midden ligt zeker 50cm boven het waterpeil. Daaronder ingegraven drainagebuizen, welke iets boven het waterpeil liggen. We hadden te fijn zand gebruikt in eerste aanleg. Tijdens het opknappen hebben we 100m3 grover zand laten komen, drainagezand zo je wilt. Dat zand ligt nu aansluitend aan de drainagebuizen en de rest hebben we gemengd met het fijnere zand, waardoor de hele bodem een grovere structuur heeft gekregen.
Ik geloof niet in worteldoek. Heb bij oudere baksituaties wel eens worteldoek naar boven zien komen en dan ben je er écht niet meer blij mee. Dan breng ik liever eens per 6-8 jaar weer 100 kuub aan.

Deze regenachtige dagen is de paddock niet kurkdroog, dat is in onze regio simpelweg niet haalbaar voor normaal geld. Maar de paarden zakken er niet tot aan de kogels in weg en binnen 24 uur is het weer redelijk droog. Om dat te bereiken was bij ons dus absoluut wel drainage nodig.
Onze paddock is trouwens iets van 650m2. De kwaliteit van de bodem is nu zodanig dat ik er prima in zou kunnen rijden als ik dat zou willen.

Drainagebuizen zijn trouwens verrassend goedkoop. Zou daar niet op besparen. Zand aanbrengen is echt veel duurder.
Laatst bijgewerkt door Dees op 26-08-14 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:48

Ik moet helaas melden dat met de enorme regen van de afgelopen tijd onze nieuwe zeer goede drainage ook niet veel meer heeft kunnen doen. Wel is het eerder droog dan zonder, maar ook dat duurt nog een dag of wat.

Half bestraten lijkt mij de beste oplossing.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:53

tamary schreef:

Dit heb ik ook gedaan. Alleen heb ik nog tegels onder mijn doek liggen, omdat ik dit eerst had. Dus ik heb, tegels, doek, zand.
En idd met hout een rand gemaakt en paaltjes ertegen om de druk tegen te gaan. Paddock bij mij is 5 bij 7 denk ik. En houd het inmiddels al 3 jaar vol :)