Paarden aan huis: Enkele vragen over voorraad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Paarden aan huis: Enkele vragen over voorraad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 12:13

Wij krijgen binnenkort de paarden aan huis (1 paard, 1 pony) en willen graag (onbeperkt) kuilgras voeren. Nu weet ik uit ervaring dat we een grote baal niet op tijd kunnen consumeren (ivm schimmel) en dat we dus waarschijnlijk zijn gebonden aan kleine balen kuilgras.
Mitsdien we de hooizolder tijdig gereed krijgen (momenteel lekkage en gaten in de dekvloer) heeft hooi overigens onze voorkeur.

Onze toekomstig leverancier levert kleine balen per 25kg, 15 balen per pallet (ong. 20 dagen)
We kunnen ook kiezen voor midi balen (120kg)
Bedoeling is dat de paarden op vlas komen te staan; geleverd als 48 balen per pallet (ong. 12 weken voorraad).

Hoewel we meer dan voldoende opslagcapaciteit hebben om het volledige jaar vol te maken, geniet het mijn voorkeur om het in 2 á 3 delen te doen zodat de opslagcapaciteit naast de stal alleen maar gebruikt hoeft te worden en het sjouw- en rolwerk wordt beperkt.
We zijn echter bang dat we dan halverwege het jaar ineens niet aan een goede levering kunnen komen en om het hand zitten.

Ik vraag me dus af of mijn idee wel haalbaar is, en hoeveel voorraad ik het beste per keer kan laten leveren en in welke maanden?

Ideëen zijn welkom! :)

Anoniem

Re: Paarden aan huis: Enkele vragen over voorraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:18

Hoeveel ben je van plan te voeren? Onbeperkt kuil voeren lijkt me niet helemaal gezond dan zou ik voor hooi of voordroog gaan. Mijn ervaring is dat onbeperkt kuil lijdt tot darmproblemen.

Ik ben er zelf wel fan van alles in 1x te halen maar de ervaring is wel dat er altijd wel hooi te krijgen is :) . Ik heb in juni 200 pakken hooi gekocht van 25 kg per stuk. Koop het altijd in mei/juni afhankelijk wanneer het stuk land waar we van kopen gehooid wordt. Daar komen we een heel eind mee en als het op is, is er altijd wel iets van goede kwaliteit te verkrijgen.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:20

Ik denk dat als je een vaste leverancier hebt voor gras en vlas je wel een regeling kunt treffen dat hij ervoor zorgt dat het altijd voorradig is. Zo doen wij dat tenminste.

Wij hebben ook 2 paarden en bestellen 1 pallet vlas per keer en zelfs maar 1 pak kuilgras per keer, maar dat kun jij natuurlijk zelf bepalen hoeveel je wilt afnemen in 1x.

Ik zou gewoon kijken wat voor jou het handigst is. Ik denk dat er dit jaar zowiezo voldoende gras is en je niet snel zonder komt te zitten.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:22

Er is inderdaad altijd wel wat te krijgen hoor. Ik heb zelf aan de weide maar plaats voor 10 baaltjes hooi dus komt de boer nogal vaak brengen omdat ik ook onbeperkt ruwvoer geef in de winter.

In de winter werk ik wel met grote ingewikkelde balen omdat ik dan met de kleine pakjes niet toekom en ze door de koude wel iets meer aan voedingswaarde mogen hebben. We halen de baal telkens in 3 keer binnen en binden hem zelf terug af. Zolang je goede kwaliteit hebt, gaat het niet zomaar schimmelen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 12:25

Kijk dat is fijn om te horen.

Alleen kuil onbeperkt is inderdaad wat voorbarig, zie dat ik het verkeerd geschreven heb. Onbeperkt ruwvoer is de uiteindelijke wens, afhankelijk van de paarden t.z.t.

Als we voor een grotere vracht zouden gaan (5.000kg) zou deze half oktober geleverd worden, en dan per juli/augustus ongeveer de volgende. Tegen die tijd hebben we waarschijnlijk ook een sjovel beschikbaar, en zou de vracht evt. wel in 1x kunnen komen.

Naar mijn weten moet kuil/voordroog altijd binnen 4 tot 5 dagen na opening geconsumeerd worden. Wat zou betekenen dat ik met een midi baal (ong. 7 dagen) dus net niet weg kom. Komt dit echt zo nauw of doe ik er verstandig aan gewoon te rekenen met kleine balen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:26

Als het goede kwaliteit is kan het ook prima wat langer hoor :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:27

Komt heus zo nauw niet hoor zolang je goede kwaliteit hebt. Van die grote pakken zeggen ze ook dat die binnen 10 dagen na opening op moeten maar bij ons duurt dat er bijna 25 a 30 en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Er kan natuurlijk altijd wel eens een slechtere baal bijzitten..

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:30

Met mijn leverancier heb ik een mooie regeling kunnen treffen. Ik kan niet alles opslaan, maar hij weet hoeveel ik in een winter nodig heb. Hij brengt per keer 50 balen hooi en bewaart voldoende in zijn eigen opslagruimte. Prijs blijft dan ook gelijk. Bij sommige betaal je bij een tweede keer bestellen meer, omdat er dan minder voorraad is.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:32

Hoe snel je kuil beschimmeld hangt af van de kwaliteit. Ik heb altijd kuil die zo droog is dat het bijna hooi is (heeft 1 dag korter gedroogd dan hooi) en dan heb je daar helemaal geen last van.

Niet aan ruwvoer kunnen komen heb ik nog nooit gehad. Ik kan 4 grote pakken hooi kwijt (400 KG) en 20-30 pakken kuil (120 kg), daarnaast staan ze op vlas (opslag 50 pakken), dus geen voorraad voor een heel jaar bij 5 paarden.

Bij schaarste van ruwvoer zul je het wel in de prijs merken. Dus als je de mpogelijkheid hebt om voor een jaar op te slaan, dan zou ik dat altijd doen (en direct vanaf het land) ;)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 12:33

Financieel gezien zijn de grote pakken toch zo'n 0,07 cent goedkoper per kilo bij onze leverancier. Scheelt maandelijks toch weer een aantal tientjes. Maar als ik dan de helft kan weggooien omdat ik het niet tijdig geconsumeerd krijg is het ook doodzonde.

Hoeveel verlies calculeren jullie in? Stel er zitten een paar rot balen tussen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:36

wij hebben kuil.baaltjes van 48 kilo.zeg maar een ingewikkeld pak hooi.de pakken zijn ook ongeveer even groot als een pak hooi.we hebben er 82 gehaald.zodat we de hele winter genoeg hebben.en 55 pakken vlas,daar hebben we de hele winter genoeg aan.ik zorg altijd dat we voor de winter genoeg spul hebben.
zodat we eventueel met langere tijd sneeuw en gladere wegen niet daar om weg hoeven.de kuil baaltjes liggen buiten onder een kleed.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:36

Ik deed met 3 paarden 2 weken met een grote baal voordroog (425 kilo). Deze trok ik dan wel uit elkaar. Nog nooit wat weg moeten gooien ivm schimmel. Inmiddels staan onze paarden weer in pension, en heb ik heel wat zorgen minder ;-)

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:37

BTW: als een baal rot is, levert een goede leverancier je gewoon nieuwe en haalt de rotte op.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:41

Tot nu toe heb ik nooit veel voorraad voor de paarden in huis. Dit omdat dan het verlies van die eventuele voorraad ook voor mij is. En oke..prijs kan dan meer wisselen als je in koopt. Maar zeker als je niet veel paarden hebt;) HEb je al snel te grote voorraad zelf liggen en is het verlies wat er ontstaat ook voor jou. Wat ik juist weer zonde geld vind. Dus als je niet snel genoeg op voert zowel met hooi als brokken:) Goede afsluitbare voerbak (oude vrieskist) voor je brokken is handig want muizen/ratten vinden hooi erg lekker om tussen te zitten en je brokken handig eten;)

Ik zeg altijd voorraad houd mijn loonwerker en ik haal daar. Hij regelt tot nu toe altijd dat ik wel iets heb aan hooi. Alleen je meot wat vaker rijden om te halen:) Maar bij mij is het soms ook zo dat hij het afzet. Prijs omdat ik trouwe afnemer ben is bijna altijd gelijk hier. Maar voorraad ligt bij hem. Als hij slecht hooi heeft wil ik niet afnemen:) En is het zijn probleem dat het weg komt;) Anders ligt het bij mij en moet ik het weg gooien.

Bij mij kan je met grote balen wel ruilen of krijg gratis baal omdat ik oude rot had. Maar....bij kleine balen doen ze dat niet zo snel zeker niet als het al een tijdje bij jou thuis ligt;) Want het ligt ook aan jou manier van opslaan of de balen goed blijven. Maar met 1 paard 1 pony;) Lekker kleine balen hooi pakken. Zie je wat je koopt en oke kost wat opslag maar niet teveel ineens doen. Laat je neit verleiden.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:43

Hooi heb ik voor het jaar rond nu gekocht. Alleen nu is het eigenlijk teveel voor het aantal paarden wat ik heb. Maar dat ga ik wel oplossen.
Vlas koop ik echt nooooooit meer veel voorraad van. Wat een muizenhotel heb ik gecreeerd zeg!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:21

Ik reken ook niet echt mijn verlies uit hoor. Als ik echt een hele slechte baal heb, ruilt de boer hem om en als er af en toe wat slechte stukken tussenzitten, gaan die de mesthoop op. Mijn verlies tel ik niet eens uit. De boer kan ook niet altijd voorspellen wat zich in de pakken afspeelt.

Ik tel gewoon helemaal niet meer wat de paarden kosten. Ik wil het niet meer weten :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:27

In de winter koop ik grote (vierkante) balen voordroog en deze maak ik (per stuk) open en leg het uit op 2 pallets.
Daar voer ik bijna een maand mee (2 paardjes).

Daarnaast heb ik 2 adressen waar ik hooi per baal kan kopen en waar elke 3 weken een trailer vol haal.
Ik betaal 3E per baal van 25 kilo. Nu voer ik geen kuil (ivm de temp, dan blijft het toch wat minder lang goed en ze kunnen ook nog gras eten).
Laatst bijgewerkt door Brainless op 26-08-14 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:29

Ik voer in de winter voordroog uit pakken van 100 kg en ik heb een paard en een shet.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 14:16

De loonwerker opperde zojuist ook onze eigen land (9.000m2) nog mee te nemen in de berekeningen. Volgens hem zou ik daar in het minst gunstige geval ook nog zo'n 60 baaltjes vanaf kunnen halen en kniehoog rond de 80 of meer. Heb hem vertelt de mogelijkheden maar eens in kaart te brengen, want ik ben zelf echt nog een enorme leek op dit gebied.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:21

Klinkt aantrekkelijk, maar betekent ook dat je paarden tot ergens in mei de wei niet op kunnen

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 14:37

Mijn buurman hooit nooit, makkelijke man in omgang. Misschien loont het wel eens om te vragen of mijn paarden vanaf april/mei tijdelijk bij hem in de wei mogen. Zijn weide heeft ook een ingang vanaf ons erf (recht van overpad), zodat we ons eigen land kunnen laten hooien.

Leverancier van ruwvoer heeft ook de mogelijkheid om mestcontainers aan te leveren. In verband met geuroverlast voor de naastgelegen bedrijfswoning, zou het gaan om een afsluitbare rolcontainer. Een 1600 liter, volgens mijn berekeningen zou dit genoeg moeten zijn voor ongeveer 5 weken mestopslag. Echter lijkt me zo'n ding nog onmogelijk te verrijden en érg onpraktisch (indien leeg rol je het natuurlijk gemakkelijk naast je stal en deponeer je de mest rechtsstreeks, maar gevuld moet ik er onderhand een paard voor knuppen lijkt me.
Hoe zouden jullie dat doen?

Andere optie is 10 240ltr bakken eens per 2 weken legen. Deze moeten echter bovenaan de weg (Lange, steile oprijlaan) worden aangeboden. Dus geniet direct de voorkeur.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:44

Ik heb elke dag aan mest 1 kleine kruiwagen van 80 liter vol (zonder bodembedekking).
Dan doe je echt geen 5 weken met een 1600 liter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:51

Best laat je gewoon een echte mestput aanleggen door een loonwerker en betonbedrijf (silowanden).
Die van mij is 3x4 en zit iets in de grond. Kosten 1200 euro en wordt 2x per jaar geleegd a 75 euro.
Eigen hooi is leuk, maar je moet wel loonwerkers in de buurt hebben die dit komen doen en meestal ben je net zoveel kwijt als wanneer je het koopt. En met de kwaliteit moet je ook net geluk hebben.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 15:02

Een mestput is voor nu geen optie helaas, hoe ideaal het ook zou zijn. Ik zal dus enige vindingrijkheid moeten hanteren m.b.t. mestafvoer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:08