Wat vinden jullie fijn aan een pensionstalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Wat vinden jullie fijn aan een pensionstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 10:59

Hallo Bokkers!

Zoals het er nu voor staat ga ik binnenkort een pensionstal opzetten.
Mijn ouders hebben (ovv verschillende dingen) een huis gekocht met:
- 6 stallen
- goede buitenbak bak
- paddock
- flink stukje weiland heb.
*\o/* *\o/*

Nu ben ik langzaam bezig met het opzetten van het idee en dit doe ik voornamelijk vanuit mijn eigen wensen.
Nu ben ik toch benieuwd wat jullie graag zouden willen zien op een pensionstal.

Om even op weg te helpen wat standaard vragen:
Hoe vaak en hoeveel moet er gevoerd worden? (hooi/voordroog/ onbeperkt/porties)
Hoe zou je het krachtvoer graag zien?
hoe zou je het buitenlopen graag zien? (hoeveel uur, alles bij elkaar of kleinere groepjes?)
Zou de bodembedekking je uitmaken? (vlas stro iets anders?)
Tot slot een voor vele waarschijnlijk lastigere vraag: aan welke prijs zou je denken. We zitten in de randstad vlak tegen leiden aan. Ook goed bereikbaar uit Leiderdorp en Zoetermeer.

Wat zijn dingen die jullie graag zien op een pensionstal? En wat mag ik absoluut niet vergeten?
Ik hoop dat jullie mij op extra ideeën kunnen brengen!

Brainless

Re: Wat vinden jullie fijn aan een pensionstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:05

Qua voeren en binnen/buiten zetten moet je eerst weten hoeveel tijd jij hebt om dat te doen.
Hoe ga je het doen bij een dagje weg/vakantie?

Dan weet je of je aan kan bieden, onbeperkt bv via slowfeeders (als je overdag weg bent) of meerdere keren per dag. En hoe vaak je de tijd hebt een paard binnen en buiten te zetten.
Bekijk zelf wat jij fijner vindt qua mesten en hoe je (voer/bodembedekking)opslag is en hoe je het mest wil opslaan/afvoeren.

En kijk rond naar een goede verzekering, die heb je nl wel nodig als je een pension gaat beginnen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 11:14

Mijn moeder gaat meehelpen met de stallen. Kwa tijd zijn we dus vrij ruim en dagjes weg/vakantie heb ik nu ook geregeld ondanks ik 3 a 4 keer per dag mijn paard ga voeren.
Maar het ging nu vooral op wat andere bokkers charmeert aan aan pensionstalling; ik heb zelf wel een heel aardig idee van hoe ik het ga doen maar wil dit niet te veel laten beïnvloeden op de antwoorden hier.

Ik kan een korte situatie schets geven zoals hij waarschijnlijk gaat worden;
Paarden krijgen onbeperkt hooi in slowfeeders buiten in de paddock. Over alles gezamelijk of bijvoorbeeld 2 groepen ben ik nog niet uit.
In stal krijgen ze allen hun eigen portie voer, eventueel ook uit een slowfeeder of van de grond af naar wens van de eigenaar, hierbij waarschijnlijk de keuze uit hooi of voordroog.
Voeren gaat 4 tot 6 keer per dag worden. Buiten word gewoon bijgevuld als het nodig is en binnen in stal nog 2 voerbeurten (bij binnenkomst en bij afstallen rond 12e.)

Kwa buitenstaan s'ochtends tussen 8-9 naar buiten en rond de schemer of met mooi weer langer lekker naar buiten. In de zomer de hele dag op het land en de nachten ofwel op de paddock met hooi ofwel op stal met ruwvoer. Voor dag en nacht weidegang heb ik waarschijnlijk niet genoeg gras, maar misschien wel voor bv een maandje dag en nacht.

Krachtvoer 2 keer per dag, ik denk eraan om (havens) een basis muesli, basis brok en een sportbrok aan te bieden die standaard bij de stal zitten. Allen incl luzerne om de opnamen te verbeteren en het kauwen te bevorderen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:16

onbeperkt hooi (kuil alleen voor paarden met luchtweg problemen)

2 keer per dag, zelf bepalen wat. Met medicijn ronde.

hoe zou je het buitenlopen graag zien? (hoeveel uur, alles bij elkaar of kleinere groepjes?)
kleine groepjes, altijd buiten met schuilmogelijkheid

Zou de bodembedekking je uitmaken? (vlas stro iets anders?) rubber matten en zand

Tot slot een voor vele waarschijnlijk lastigere vraag: aan welke prijs zou je denken. We zitten in de randstad vlak tegen leiden aan. Ook goed bereikbaar uit Leiderdorp en Zoetermeer.
betaal nu voor zoiets 170 euro

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:17

[MD] Merrrie plast op stenen op poetsplaats (binnen en buiten).
Een aangename sfeer. :D

De dialoog aan kunnen gaan met de staleigenaar. Zeker bij een kleinschalige stalling kan dit heel fijn zijn voor zowel de eigenaar als de klanten.

Hangt van de hoeveelheid weidegang af. Bij voorkeur keuze tussen hooi en voordroog zodat veel ruwvoer voeren mogelijk is bij alle paarden en niet teveel beperkt hoeft worden vanwege dieetredenen.
Krachtvoer liefst twee keer per dag mogelijk.
Hangt van de vraag af. Je kan ook gewoon een standaardbrok leveren, de rest kan men zelf aanschaffen en dat wordt voor de klanten gevoerd (moet niet al teveel werk zijn bij maar 6 stallen.)
Als je een stabiele groep klanten hebt en het is mogelijk qua paarden het liefst een kudde. Alleen wat handig is hangt ook af van de verdeling van de stukken land die je tot je beschikking hebt. Bij 6 paarden zou je bijvoorbeeld een reguliere en een dieetgroep kunnen hebben.
Denk ook goed na over hoe je de weides er bij wilt hebben liggen en over hoe je ze gaat beheren. Hoe groot is de paddock? Als die groot en droog is kun je in de winter misschien (een deel van) de paarden daar lekker laten lopen en bijvoeren zodat niet al je weiland naar de knoppen gaat.
Ik vind zelf stro erg fijn en mijn paarden doen het er goed op, maar hier heb je aardig wat opslagruimte voor nodig.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:31

Hoe vaak en hoeveel moet er gevoerd worden?
3 x hooi/voordroog en 3x krachtvoer

Goede smakelijke basismuesli en een goede hoogwaardige sportmix

hoe zou je het buitenlopen graag zien?
Hele jaar door zo veel mogelijk / de hele dag naar buiten in kleinere groepjes (ik vind 7 ook een klein groepje trouwens). In de nacht op stal als er geen schuilgelegenheid is.

Absoluut op stro

Aan welke prijs zou je denken.
Voor volpension dus incl. mesten, voeren, buiten en binnenzetten, met een goede, heel het jaar rond te rijden buitenbak van 20x60 zou ik rond de 350 over hebben.

Wat zijn dingen die jullie graag zien op een pensionstal?
- Echt goede rijbak die vrijwel dagelijks gesleept wordt en goed beschikbaar is (dus niet de hele dag bezet omdat deze bak ook als paddock gebruikt wordt)
- Goede longeergelegenheid
- Wasplaats met warm water
- Grote zadelkast per paard
- Toilet

Als je dit kunt bieden voor deze prijs neem dan zeker contact met me op! :D
Dan heb je alvast 3 stallen gevuld! :j

Hanjaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:40

Om te antwoorden op je vragen:

1. Ik zou graag willen dat er onbeperkt ruwvoer is of iig 3 keer per dag een ruime portie.
2. Ik geef mijn paard geen standaard krachtvoer. Je kan aanbieden om 2 keer per dag krachtvoer je geven wat mensen zelf kopen ( vaak voert iedereen wat anders )
3. In de zomer zou ik graag willen dat mijn paard 24/7 buiten kan lopen. Wanneer er niet voldoende land is dan zo veel mogelijk op de wei en bijv. snachts op de paddock met hooi.
In de winter zie ik mijn paard het liefst van 8-18 buiten staan op de paddock. Wanneer alle paarden goed samen kunnen en er voldoende ruimte is dan het liefst alle 6 bij elkaar.
4. Ik zou het liefst mijn paard op stro zetten, zo is er altijd wat te knabbelen wanneer je op stal niet onbeperkt hooi kan bieden.
5. Bij mij op de veluwe is de prijs rond de 230-250 euro all in. (ook krachtvoer). Ik vind locatie ook erg belangrijk. Zit je bijv. dicht bij t bos?

Wat ik heel belangrijk vind is dat de paarden op het zelfde moment ontwormd worden of eventueel eerst merstonderzoek en dat ook de paddock gemest wordt en eventueel de wei ook of regelmatig gesleept. Ik vind een binnen of buitenluik bij de stal een must! en het liefst tralies zodat de paarden contact kunnen hebben.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:45

Krachtvoer is bij ons 2x op een dag en ruwvoer 4-6x meestal.
Ligt eraan op welke weide ze staan en hoeveel gras daarop staat.

Krachtvoer is gewoon biks.
Wil je zelf extra iets voeren koop je dit zelf en bij ons voeren we dat ook zelf de extra dingetjes.
Als we met vakantie zijn of we kunnen niet zetten we dit in de groeps app die we hebben en wordt het gedaan voor je.

Ligt aan de weides en of paddock wat je hebt maar bij ons gaan ze alleen overdag naar buiten.
En savonds wie er is haalt ze binnen of de pension houdster doet dat of je helpt elkaar.
Bij ons kleine groepjes verdeeld over de landen omdat niet alle paarden samen kunnen.
Wij hebben rapsodie als bedekking bevalt goed en 1 paard heeft stro korrels omdat dit paard een stof allergie heeft.
Het hooi wordt ook nat gemaakt voor dit paard.

Hoe doe je het met de dekens? Eigenaren zelf wisselen of ga jij dit steeds doen?
Wij moetne het zelf doenmaar stel een paard heeft een regendeken op en het wordt toch mooi weer dan halen ze de deken er wel voor je af.

Hoe gaat het met uit mesten en het mest weghalen uit de landen?
Ga jij dit ook allemaal doen of moeten ze daarmee helpen 1 a 2x in de week bijvoorbeeld.
Hoe ga jij het mest afvoeren?
Is er plek voor alle mensen voor hun spullen.

Heb je land genoeg voor 6 paarden?

Is er licht in de bak omdat de donkere dagen eraan komen.
Die dagen ben je meer kwijt aan elektriciteit.

Kan je hooi ergens opslaan voor bv een heel jaar?

Kan je een bak slepen? Bij ons wordt dat dagelijks gedaan.
Waar kunnen de paarden in gelongeerd worden? Of ook in de bak?
Sommige paarden gaan soms zo uit hun dak lijkt het wel een mijnenveld niet leuk voor degene die wil rijden daarna.

Zijn er uit rij mogelijkheden bij jou voor een buitenrit?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 13:23

even ingaan op de vragen:

Uitrijmogelijkheden zijn beperkt, het huis staat in de polder waar te rijden is over fietspaden.

Longeren (evenals losgooien) is toegestaan in de bak, daarom wil ik deze zeer regelmatig slepen. Met een goede hark zijn de gaten al makkelijk eruit te krijgen en wanneer met longeren de hele bak gebruikt word is dit ook goed in de hand te houden is mijn ervaring. Baksleep komt er inderdaad direct en ga ik ook zeer regelmatig doen. Dagelijks zal met 6 paarden wellicht niet nodig zijn maar ik wil hem zo recht mogelijk houden.
De bak is overigens 20 x 40 met all weather turf erin en goede drainage eronder dus vrijwel het hele jaar rond te rijden.
Paddock is apart en paarden los in de bak zonder toezicht wil ik niet.

Grote kasten gaan goed komen :+ door mijn eigen luxeproblemen hiermee heb ik graag ook wat extra ruimte. Ik heb 1 ruimte die ik op kan delen in kasten. In de andere schuur wil ik rekken om de dekens op uit te hangen (verlengt de levensduur van je dekens is mijn ervaring).

Warm water zijn we inderdaad mee bezig! ik weet niet hoe dat nu zit maar zou vrij gemakkelijk aan te leggen moeten zijn. Ook warmtelampen ben ik mee bezig.

In de stallen wil ik onbeperkt ruwvoer aanbieden tenzij de eigenaar dit graag anders ziet. Ik ben zelf een groot voorstander van slowfeeder netten of zakken maar dit moet de eigenaar maar willen natuurlijk.
De kleinste stallen zijn 3 bij 3.5 dus naar mijn idee genoeg ruimte om een mooi net op te hangen zodat ze lekker de hele nacht kunnen knabbelen. Omdat ik onbeperkt wil voeren gaat mijn voorkeur voor bodembedekking op dit moment uit naar vlas of iets in die strekking ivm verbruik. Stro vind ik erg snel veel verbruik en daarnaast ook niet echt een zachte ondergrond vormen.
Mag ik vragen wat de reden is dat jullie graag stro zien? Misschien is dat namelijk wel een betere optie?

Hooi/voordroog heb ik voldoende opslag voor. Ik wil dit groot inslaan voor het hele jaar. Ik ben met verschillende aan het mailen om tot een mooie prijs en goede kwaliteit te komen.

Nicksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:32

Wat ik het aller-aller belangrijkste vind is dat de 'basis' dingen voor mn paard in orde zijn/er goede afspraken gemaakt kunnen worden. Is waar ik nu sta niet zo, en gaan daarom dus verhuizen deze week!

Dus:
- stallen goed schoon/droog
- op vaste tijden voeren
- Minstens een uur of 4/5 buiten

En proberen n beetje aan te passen per klant,

Dus:
- Paard dat niet op stro kan op vlas/krullen
- Mogelijkheid tot ander soort brok
- Paard dat niet op de wei mag niet op de wei etc.

Gewoon, open communicatie.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:37

wat de reden is dat jullie graag stro zien?
Ik geef nu juist veel stro als ruwvoer en heel beperkt hooi/voordroog aan twee van mijn drie paarden. Die zouden anders binnen de kortste keren echt ontploffen en om te rollen zijn. :Y) Men zegt wel dat ze ook ooit een keer ophouden met eten als ze eenmaal gewend zijn aan onbeperkt, maar dat punt heb ik - uit gezondheidsoverwegingen - met voordroog nooit durven bereiken. Maar goed, misschien met erg droog hooi uit een net dat het dan wel werkt. Want ik vind het wel belangrijk dat mijn paarden de hele dag door wat te knabbelen hebben. :) Vlas ben ik bang dat ze dat gaan eten en geeft ook een grotere kans op hoefzweren.

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:41

smurffie schreef:
Hooi, liefst onbeperkt in een slowfeeder oid, anders 3 a 4 keer per dag. Mogelijk om zelf te bepalen hoeveel ze krijgen, dus klaarzetten.
Zelf bepalen wat en hoeveel, klaarzetten.
Zoveel mogelijk, mits er gevoerd wordt buiten. 6 paarden zou makkelijk bij elkaar moeten kunnen.
Maakt mij niet zoveel uit. Bij vlas vind ik het wel fijn om de mogelijkheid te hebben om eventueel een plakje stro erbij te geven om te knabbelen.
Ligt eraan wat je allemaal aan diensten aanbied (voeren jullie zelf of komt er een voerrooster waarbij klanten zelf meevoeren), mesten jullie uit of moeten de klanten dat zelf doen, zelfde met buiten en binnen zetten. Hoe zijn de uitrijmogelijkheden? Wat is de kwaliteit van de bak? Ik denk dat je aan een prijsrange tussen de 200 en 300 kunt denken.

Wat zijn dingen die jullie graag zien op een pensionstal? En wat mag ik absoluut niet vergeten?
Open communicatie is zo belangrijk. Sta open voor je klanten, ook als ze kritiek hebben.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:46

Mijn tip: kijk vooral naar hoe jij het wilt doen qua beleid met jouw paarden en pas hierop je stalmanagement aan. Anders loop je de kans dat je aan 1001 eisen van anderen tegemoet wilt/moet komen, terwijl het niet haalbaar is of je jezelf er uiteindelijk niet in kunt vinden.

Qua kosten: bekijk wat jouw daadwerkelijk te maken kosten zijn. Dat is iets waar je niet op moet inleveren, anders heeft het geen zin om stalling aan te bieden, dan loop je er op leeg. Door de kosten die jij zelf moet maken zie je vanzelf of dat reëel is, of dat je er nog wat winst op kunt maken. Vergelijk ook met stallen in je omgeving. Wat wordt er geboden tegen welke prijs.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:48

onbeperkt hooi

3x daags kleinere porties (maar dat is lastig als ze overdag op de weide staan) en dan gewoon een standaard basisbrok aanbieden en dat iedereen die wat anders wilt dit zelf moet aanschaffen en klaar moet zetten in bakjes.

Ik zou mijn paard niet met andere paarden samen willen, dus misschien 1 stuk voor een groep en nog 2 á 3 kleinere stukjes voor paarden met een blessure/mensen die niet met andere paarden willen.

zelf stro, maar een mogelijkheid tot vlas zou er wel moeten zijn. Niet alle paarden kunnen op stro.

Verder zou ik ook willen dat er uitgemest wordt en dat gewoon de rijbaan er altijd goed bij ligt. Dus aantal keer per week slepen en zeer regelmatig de randjes harken zodat er geen hoefslag in komt.

Als je dit kunt bieden incl. een goede bodem in de rijbaan, overdekte wasplaats en plek om op te zadelen, kastjes voor je spullen, weide en een paddock kan je in de randstad ook wel een hogere prijs vragen. Als alles gedaan wordt en het verder gewoon tip top eruit ziet kan je best wel €350 per paard per maand vragen.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:04

Ik ben fan van verschillende malen (3/4x) per dag hooi aanbieden in een slowfeeder, omdat nou eenmaal niet elk paard onbeperkt kan en mag eten.
Eigen krachtvoer maar door de pensionhouder gevoerd.
Hoe zou je het buitenlopen graag zien? (hoeveel uur, alles bij elkaar of kleinere groepjes?)
Voor mijn paard zou ik zeggen alleen of een klein groepje, omdat zij dan het best op haar gemak is. En zolang mogelijk per dag buiten, ook in de winter het liefst min. 6uur buiten.
Mijn paard staat op vlas, bewust voor gekozen omdat zij een strostal helemaal leegvreet met koliek als gevolg. Helaas heb ik veel stallen hard voorbij moeten lopen, omdat daar enkel stro als stalbedekking mogelijk was.
Heel moeilijk! Omdat ik helemaal niet bekend ben in dat gebied. Daarbij is er ook meer informatie nodig om daar echt iets over te kunnen zeggen, oa een definitieve uitkomst van bovenstaande vragen. Hier in de flevopolder betaal je voor een stal met mijn voorkeuren al gauw €250-€300.

Ik vind een binnenwasplaats, zeker met warm water, wel een hele grote Plus! Natuurlijk is ook een baan met goede bodem, verlichting en springmateriaal wel erg gewenst.
En uiteindelijk is ook de sfeer en gezelligheid deels bepalend voor het succes van een stal.

En nog een puntje.
Op een hoop stallen was ik verplicht de eigen instructie en/of vaste dierenarts, hoefsmid, tandarts ed te nemen. Dat was voor mij een reden om verder te kijken naar een andere stal

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:15

Je geeft aan dat longeren c.q. losgooien in de rijbak mag en dat er in die rijbak all weather tuft ligt en dat je deze regelmatig gaat slepen.
Uit ervaring (wij hebben zelf een rijbak met all weather tuft) weet ik dat je deze niet kunt slepen, het tuft gaat namelijk aan de sleep hangen waardoor je alles op een hoop sleept. De (rem)gaten/sporen zijn erg lastig dicht te krijgen. Bij ons is het dan ook ten strengste verboden in de rijbak te longeren of los te gooien. Gaten moeten namelijk met een hark en schep worden dichtgemaakt.

Verder adviseer ik je om vooral huisregels op te stellen waar je zelf achter staat. Wanneer je telkens aan de wensen van je pensionklanten tegemoet wilt gaan komen, vrees ik dat je horendol gaat worden. Duidelijke en simpele regels, duidelijk op papier, werken het beste.

En tot slot: bedenk dat er veel meer tijd in gaat zitten dan dat je tevoren kunt inschatten.

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:19

Wat ik het allerbelangrijkst vindt, is veel tijd buiten in de kudde, ook in de winter, en dus een geschikte wei daarvoor die niet de hele winter nat is. Wanneer mijn paard in de winter op paddocks moet met een maatje gedurende 1 of 2 uur, zou ik niet bij die stal gaan staan.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:20

Hoe vaak en hoeveel moet er gevoerd worden?
min of meer onbeperkt hooi in de paddock en op stal (bv met slowfeeder) ochtend en avond krachtvoer

simpele basisbrok vind ik voldoende (wel goede kwaliteit uiteraard)

hoe zou je het buitenlopen graag zien?
Overdag zo lang mogelijk maar snachts wel op stal, groep van 6 is prima als het klikt.

Ja graag op stro

Aan welke prijs zou je denken.
Volpension en altijd goed te rijden bak 300 euro

Edit: vrij in keuze van instructie, hoefsmid en da

Wat zijn dingen die jullie graag zien op een pensionstal?
zie bovenstaande

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:29

Helaas nog geen enkele stal gevonden, maar ik zie graag onbeperkt hooi/voordroog :j
Simpele basisbrok zonder haver. Mag zelfs merkloos zijn van mij :')
Liefst van 's morgens tot 's avonds buiten in groepjes van 2-3. Ook in de winter, desnoods wat minder lang buiten, maar er moet toch altijd de mogelijkheid zijn dat de paarden een 4-tal uur naar buiten kunnen :j
Ik heb liever niet dat mijn paarden op vlas staan, ik ben dan altijd bang dat ze er teveel van gaat binnenkrijgen als ze de restjes hooi er zouden uitvissen...
Prijs ben ik niet goed in aangezien ik in Belgie woon.

Verder vind ik het idd een must dat je je eigen hoefsmid, DA en lesgever mag meenemen :j

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 15:08

De turf en vilt is vermengd met zand en kan net als op mijn huidige stal gewoon gesleept worden.

Ik zet inderdaad vanuit mijn eigen wensen op maar probeer via deze weg te kijken of mijn wensen aansluiten bij de "doorsnee" paarden eigenaar.
Over meer tijd dan verwacht hoef je niet in te zitten, ik weet dat het veel werk is maar goede plannen maakt het wel een stuk makkelijker.

Eigen da, smid, instructeur; graag! Ik heb mijn voorkeuren daarop kan mee gedaan worden , ontwormen en inenten vind ik wel handig om ( deels) gezameld geregeld te hebben.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:39

2-3 x per dag hooi , 2x per dag brok

standaardbrok maar ook mogenlijkheid van eigen voer dat gegeven wordt

Hoe zou je het buitenlopen graag zien? (hoeveel uur, alles bij elkaar of kleinere groepjes?)
mogenlijkheid voor alleen, maar ook groepen.
zomers 24/7 buiten met goed weer. swinters snachts op stal

vlas ivm snel dik worden pony, en ze is schoner op vlas.

pff 150-200

wasplaats met warm en koud water, goede bak. springmateriaal. eigen instructrice

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:52

150-200? Denk dat je er dan geld op toe moet leggen in deze regio! Grond is hier erg duur en als ze een goede stalling aan bied vraagt ze met 300 echt niet te veel. Voor 150 heb je in die regio een Kale stal zonder rijbaan, voer, stro enz.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 00:07

Hoe vaak en hoeveel moet er gevoerd worden? (hooi/voordroog/ onbeperkt/porties) Onbeperkt uit slowfeeders
Hoe zou je het krachtvoer graag zien? 2x daags, graag eigen keuze in merk en hoeveelheid
hoe zou je het buitenlopen graag zien? (hoeveel uur, alles bij elkaar of kleinere groepjes?) Zomer 24/7 overdag weide, nacht paddock. Winter overdag zo lang mogelijk, met de nacht op stal. Ook niet moeilijk doen als ze met de zomer bv met exreem veel regen gewoon met de nacht op stal mogen.
Graag in passende groepjes.

Zou de bodembedekking je uitmaken? (vlas stro iets anders?) Vlas
Tot slot een voor vele waarschijnlijk lastigere vraag: aan welke prijs zou je denken. We zitten in de randstad vlak tegen leiden aan. Ook goed bereikbaar uit Leiderdorp en Zoetermeer. Ik sta op een vergelijkbare pensionstalling met boven genoemde, betaal nu € 160.-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 00:20

Ik denk dat voor mij het belangrijkste zou zijn dat alles mogelijk is in overleg met de staleigenaar. Je komt hiermee al een heel eind omdat je natuurlijk kleinschalig zou gaan zijn en aan huis zit.

Qua stro of vlas zou ik persoonlijk de keuze graag willen hebben. Bijvoorbeeld standaard op stro en vlas voor een meerprijs aanbieden.

Wat voeren betreft zou ik ook het liefst de optie hebben. Een bordje aan de stallen hangen waarbij eigenaren per paard kunnen opschrijven hoe veel krachtvoer/brok ze willen hebben en hoe vaak per dag. Sommige eigenaren hebben liever 3x per dag een kleinere portie, anderen hebben liever 2x per dag een wat grotere portie. Indien dit mogelijk is zou ik die keuze absoluut aanbieden, hier ga je een hoop mensen blij mee maken.

Weidegang blijft een lastig punt. Het liefst zie je natuurlijk het hele jaar rond de mogelijkheid om de hele dag in een kudde buiten te staan, maar afhankelijk van de ondergrond is dit niet altijd mogelijk. Wat voor mij de fijnste optie zou zijn is in de zomer de hele dag buiten in een grote kudde op het gehele land. In de winter, als er minder gras is, zou je kunnen gaan rouleren. Het land afzetten in twee delen en de paarden in groepjes dagdelen op het land zetten. Als je 6 paarden hebt bijvoorbeeld de helft in de ochtend, en de andere helft in de middag.

Longeren in de rijbak ben ik persoonlijk een beetje allergisch voor. Niet alleen krijg je een vervelende kring die je na elke keer dat er iemand longeert weg zou moeten slepen, ook is het vervelend als er iemand wilt rijden en er is iemand anders aan het longeren. Als je een hele grote rijbak hebt kan je een gedeelte afzetten en die specifiek voor longeren en lessen gebruiken, maar aangezien de bak 'maar' 20x40 is vind ik dat persoonlijk niet echt een optie. Ik zou eerder opten voor het zo min mogelijk gebruiken van de paddock voor losgooien, en die als longeerbak inrichten mits hij groot genoeg is. Ik weet dat ik het erg vervelend vond toen ik op een kleinschalige stal reed dat er af en toe mensen aan het longeren waren. Je hebt natuurlijk behoorlijke 'spitsuren' (vlak na het eten of vlak ervoor bijvoorbeeld) waarin een hoop mensen tegelijk gebruik willen maken van de faciliteiten, en je moet iedereen hier wel een beetje in kunnen ondersteunen. Als er een iemand aan het longeren is is de bak zo goed als onbruikbaar voor de rest.

Qua ruwvoer ben ik persoonlijk pro onbeperkt. Als ze op stal staan vind ik dat er al helemaal onbeperkt iets moet zijn om aan te knabbelen, al helemaal als ze overdag niet (dagdelen) in de wei of paddock kunnen staan. Ook als het gras in de wei erg karig wordt vind ik dat er tot op een zekere hoogte onbeperkt ruwvoer aangeboden moet worden.

Het handige aan zo'n kleinschalige pensionstal is dat je een groepje eigenaren hebt wat waarschijnlijk wel redelijk veel onderling contact gaat hebben. Zo kunnen dingen als ruwvoer bijvoeren vrij makkelijk onderling geregeld worden, er zal altijd wel iemand beschikbaar zijn om even naar stal te komen om wat ruwvoer in de wei te gooien en indien noodzakelijk de paarden naar binnen te verhuizen.

Ik ga dit topic volgen, ben zeer benieuwd naar andere meningen en natuurlijk hoe het zich uiteindelijk gaat ontvouwen!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 08:11

Liever hooi, maar ik kan me voorstellen dan voordroog makkelijker is qua opslag. 3-4 porties per dag.
Slowfeeder vind ik opzich een aardig idee, maar die van mij staat er de hele dag aan te "rukken" wat ik een onnatuurlijke beweging vind. Verder is het vullen van slowfeeders veel extra werk voor de stalhouder. Ik zou er niet aan beginnen.

Zelf aangeschaft en klaargezet door de paardeneigenaar. Gevoerd door de stalhouder. Iedereen voert namelijk wat anders. 2-3 porties per dag

In kleinere groepjes/koppels 3-4 uur per dag buiten het weideseizoen, en zolang het kan in het weideseizoen. Paarden 's nachts altijd binnen.

Voeren in de paddock zou ik niet doen, veel paarden zijn ongeschikt om voer te delen met andere paarden. Verder holt de kwaliteit van de bodem achteruit als er hooi doorheen gelopen wordt. Idem met veel gebruik.

Als je het jezelf makkelijk wil maken zou ik gaan voor vlas. Composteert snel, makkelijk in gebruik en relatief minder verbruik. Evt. een plakje stro om te knabbelen erover, als het paard er niet van knabbelt, gewoon weglaten.

Afhankelijk van wat je biedt, maar om wat te roepen €250.

Belangrijk bij een stal vind ik duidelijke afspraken en regelmaat. Een stalhouder die meedenkt, maar zich niet bemoeit met manier van rijden enz.