Stallenjacht in de randstad.. Waar letten jullie op?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blondie20

Stallenjacht in de randstad.. Waar letten jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 22:35

Beste bokkers,

Ja, alweer zo'n topic over stallen.. Maar ik kan het simpelweg niet laten. Ik verbaas mij zo over de manier waarop de paarden gestald worden en bovenal over het of alleen maar buiten staan of alleen maar op stal..

Even een situatieschets:
Ik ben toch wel vrij kritische noot, als het gaat om stallen, zo heb ik geregeld commentaar op paarden die weinig buiten komen 'maar' 4 uur, of 'maar' met zijn tweetjes in een paddock staan ben inmiddels van mijn roze wolk afgevallen en in de realiteit wakker geworden.
Vanwege mijn verhuizing naar Vogelenzang ben ik aan het rondkijken naar een fijne stal, mijn 4 jarige zeer sociale fries is een echte kriebel, staat het liefst met zo veel mogelijk paarden en is op zijn vrolijkst als hij lekker kan wandelen met de grote baas. Omdat ik oorspronkelijk uit Bloemendaal kom, dacht ik "Yeahh terug in mijn oude vertrouwde omgeving" desalniettemin is dat niet helemaal waar, want er zit toch een dikke 20 minuten afstand tussen.. Verder kijken naar een andere stal dus.
Online zoeken naar iets nieuws viel mij al vies tegen; Overal lijk je vast te zitten aan een manege of zorgboerderij, anders is het wel een stal van 60+ paarden. Inmiddels een stuk of 10 stallen gebeld, over de prijzen hoeven we het niet te hebben, want die liggen sowieso vrij hoog, maar het verbaast mij vooral hoe de paarden gehouden worden. Of je hebt een stal met alleen paddocks( lees postzegels waar ze alleen in staan), de paarden komen maximaal halve dagen buiten.. Of je hebt een stal met alleen weidegang, wel 24/7 dan.. Je hebt ook stallen waar je zelf geacht word je paard buiten te zetten.. Want ja, tegenwoordig werkt niemand meer fulltime dus heeft men geen service nodig? :') Dat zou voor mij inhouden dat er de hele dag wordt gewacht door mijn grote vriend tot ik na werk hem nog even in een paddock kan gooien, daarna snel kan rijden om hem vervolgens weer 20 uur op stal te zetten...

Nu speelt ook wel mee dat hunk een head-shaker is, ik wil hem niet dag- en nacht in de wind/regen/ zon etc. zetten omdat hij dan snel overprikkeld raakt.. Een binnenbak zou ook top zijn, als hij een aanval heeft kunnen we in ieder geval ons rondje stappen met minder weersinvloeden.. Dan kom je toch weer snel uit op die postzegel stallen zonder buiten..

Nu wonen er toch zeker behoorlijk wat bokkers in de randstad.. Lieve bokkers, willen jullie mij even helpen met een wake-up call? Hoe doen jullie het met fulltime werk en een stal? Waar letten jullie nu met name op? En waar sluit je compromis? En bovenal een tip voor stalling omgeving Vogelenzang, ik hou mij aanbevolen..

Cassidy

Re: Stallenjacht in de randstad.. Waar letten jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 22:40

Ik las de titel en moest idd heel diep zuchten, ik dacht: daar gaan we weer, weer een fanaticus die roept dat het mogelijk is om in Nederland zijn paard het hele jaar door buiten te hebben staan. Helaas, het slechte weer van de afgelopen week heeft er helaas voor gezorgd dat voor dit jaar het weideseizoen voor mijn paarden helaas over is. Misschien dat September beter wordt. Maar anders: tot volgend jaar.

Nu woon ik in de noordelijke randstad, maar ik rijd ook western en ben met deze discipline absoluut niet overal welkom. Ik heb het geluk om op een westernstal te staan met hele goede begeleiding, alle mogelijkheden om je paard ook in de winter een aantaal uur buiten te hebben staan, en voldoende weiland voor weidegang in de zomer. Iig als er geen zondvloedachtige scenario's ontstaan waar zelfs de gemalen niet tegenop kunnen.

Omgeving Vogelenzang heb ik geen tips voor je. Sterkte en succes met zoeken.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 22:46

Hoezo is 20 min te ver dan? Ik vind dat niet ver..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 22:49

Wat onaardig Cassidy, ik noem jou toch ook geen fanaticus omdat jij je paarden zo nodig op stal moet? Tsssss....

ik ken helaas geen stalling ts, maar hou vol en en niet zonder tegensputteren je eisen laten varen. Soms moet je gewoon wat onderhandelen/zelf doen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 22:57

Het hele jaar geen weidegang hebben kan ik nog begrijpen, maar waarom een stal dan niet wat fatsoenlijke paddocks bouwt..? Of in ieder geval genoeg. Twee paddocks zijn niet genoeg voor de 60 paarden die op stal staan jongens... En toch zie je dat heel veel.

Ik ben op stallenjacht in Groningen en drama soms.. Veel stallen waar ik kom, staan ze in de winter misschien 2 uurtjes in de paddock en voor de rest op stal.. Op één plek was het maximaal een halfuurtje per dag, omdat meerdere mensen bij de paddock staan te wachten tot zij hun paard erin kunnen zetten. En ook nog zelf binnen en buiten zetten natuurlijk.

In de zomer is het dan ineens 24 uur weidegang.. Of als je ze wel op stal wilt, wederom zelf binnen en buiten zetten, waardoor grotendeels van die beesten alsnog meer dan 20 uur per dag op stal staan in het weideseizoen.

Gekte...

En het ook nog raar vinden dat ik er niet wil staan omdat ik minimaal mijn paard 5 uur per dag buiten wil hebben in de winter en dat vind ik toch al weinig.. Maar nee, dit is toch hoe een paard normaal word gehouden... Eh.. Nog een oproep geplaatst op facebook, kreeg ik zelfs een bericht met dat paarden in de winter toch echt niet buiten konden staan en wel om deze en deze redenen en iedereen van de opleiding Paardenhouderij wist dat, dus mijn eis van minimaal 5 uur was toch echt niet nodig. slim of haalbaar.

"Ga je hier niet vinden. Dus kun je beter genoegen nemen met dit."

Nou, echt niet, dan laat ik mijn paard wel staan waar die staat al betekend dit dat ik alleen in kan rijden als ik bij mijn ouderlijk huis ben. Daar staat ze nu van 7 tot 8 in de avond buiten. In de winter 8 tot 5 en zomer 24u.

Maar goed, TS, eisen niet teveel aanpassen en blijven zoeken! Er zijn wel ergens stalhouders die wel weten hoe het moet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 22:59

Hoezo onaardig, ik geef toch toe dat ik aannames deed die helemaal verkeerd waren? Ik stel me kwetsbaar op, geef mijn ongelijk toe. Of mag dat ook niet meer?

Voor de rest wil ik verwijzen naar de -tig: ik-heb-mijn-paard-het-hele-jaar-door-buiten-ook-al-betekent-dat-dat-ik-hem-ver-weg-moet-zetten-er-niet-dagelijks-naartoe-kan-maar-evengoed-krom-moet-liggen-om-de-stalling-te-betalen-en-daardoor-minder-plezier-heb-aan-mijn-paard topics. Met een enkeling uitgezonderd gestart door mensen die in het oosten van het land wonen met het voordeel van land aan huis en mogelijkheid om daar de paarden te stallen, en zo niet dan toch aardig dichtbij.

ditatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:13

Hoi,

Mijn paarden staan gestalt in de randstand in warmond. Hier staan ze zomers wel 24/7 buiten.

Swinters gaan ze rond een uur of 8 naar buiten. In paddocks met 3 a 4 paarden. Soms 5 hangt er vanaf hoe vol het staat. Gehele dag beschikking op kuil. En savonds worden ze weer binnen gezet hangt een beetje van het weer af als het slecht is gaan ze een uur of 6 a 7 naar binnen. En als het droog is tot een uur of 10. 2x per dag biks en 1 keer in de week een baal zaagsel. Alles inclu. Enigste nadeel geen binnebak maar wel gedraineerde bodem.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:14

Het weiland ligt hier op 10 minuten lopen (wel over een afgesloten zandpad) en ze staan maar 5-6 uur per dag in de paddock 's winters, toch minder dan ik graag zou willen. Maar daar staat tegenover dat mijn paard lekker met een grote groep vriendjes buiten staat, buiten en binnen wordt gezet en prima verzorgt wordt. Dat ik hem 's zomers zelf buiten moet zetten heb ik geen problemen mee, hij staat toch 24/7 op t land. We zitten wel vast aan een (kleinschalige) manege, maar daar heb ik niet zo'n last van. En we hebben een binnenbak.

Sorry, omgeving Vogelenzang ken ik niets.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:16

Mijn fulltime verzorgpaard staat in omg Leiden. S zomers 24/7 buiten en s winters 8 uur per dag afhankelijk van het weer. Het is hier kleingrond dus gauw modder en plassen. Mijn paard krijgt daar ernstig mok van, ik kan haar dan minder lang laten staan. Voor ons is met stip op nr 1 zoveel mogelijk naar buiten kunnen. Ze staan in groepen ruinen en merries apart. Onze merrie is hier heel gelukkig!

1810naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:21

Toen ik Vogelenzang las moest ik gelijk denken aan een stal langs de Vogelenzangse weg. Als je vanuit Vogelenzang komt aan de linkerhand. Hele lange oprijlaan met daarom heen veel weiland. Ik zie daar regelmatig grote groepen paarden buiten op het land staan. Heb geen idee hoe die stal heet en of ze genoeg weidegang bieden maar het is misschien een tip. Geen idee of je daar al langs geweest bent en of je begrijpt welke ik bedoel.

Succes met zoeken in ieder geval!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 06:39

Cassidy schreef:
Ik las de titel en moest idd heel diep zuchten, ik dacht: daar gaan we weer, weer een fanaticus die roept dat het mogelijk is om in Nederland zijn paard het hele jaar door buiten te hebben staan.

>;)

ik woon in nl. Dus iedere keer dat ik iemand vertel hoe ik mijn paarden houd ben ik een fanaticus?

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 07:32

Kan ik mij voorstellen Cassidy, dat het met western ook nog flink lastig kan zijn! Ik ben dan tenminste nog zo'n 'dressuurmuts' dan kan je vaak nog wel gaan kijken bij een groter aantal stallen.. Ik hoop ook gewoon die "perfecte" stal tegen te komen, maar tot op heden helaas nog niet gevonden..

Tja Slina, die 20 minuten daar zou ik nog op kunnen inleveren, maar nu is het zo dat ik elke werkdag van 8 tot 5 werk, vervolgens 40 minuten in de auto zit naar huis, dan zou het echt elke dag een slag in de rondte racen worden, vandaar mijn voorkeur voor een stal dichterbij. Het vriendje thuis wilt ook nog aandacht :)

Om zelf iets te doen ben ik absoluut niet te beroerd, maar soms laten ze je daar ook gewoon de kans niet toe.. "Nee, ik wil geen hooi in de paddock" of "Samen staan? Stel je voor dat ze nou gaan trappen?!" .. tja, dan klopt het beeld samen gewoon niet ben ik bang..

ElineS, Zoooooooooo herkenbaar van de paddocks :j Ongelooflijk, "Jaaa, de paddocks kunnen we nog met een touwtje door de midden doen, dan staan er alweer 4 groepjes :') Heel apart hoe dat gaat, het klinkt zo bekend ook met de 24/7 weidegang.. Ja joh, zet er maar gewoon opeens op...

Didatje, dat klinkt wel als een fijne stal, een binnenbak is ook eigenlijk alleen extra luxe, alleen met die van mij eigenlijk wel een soort van nodig.. Vandaar, waar sluit je de compromis.. Maar ik denk dat die van mij blijer wordt als hij met een groepje lekker buiten kan scharrelen dan als hij alleen maar in een binnenbak kan lopen, dus misschien moet ik daar mijn compromis sluiten..

Sanned, dat klinkt ook heel goed,en jij staat dan in Amsterdam?

Ohja Muppet, kleigrond, dan snap ik wel dat je ze af en toe eerder binnen zet, dat is zo'n rot ondergrond.. Ook wel top dat ze zo veel naar buiten kunnen zeg!

Goede tip 1810naomi, dat was ook precies de stal waar ik wilde gaan staan.. Heel leuk gesprek gehad met de eigenaar, kom ik erachter dat ze voor een box een wachtlijst van 2 jaar hebben :( Dat is dus helaas geen optie.. niet voor nu..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 07:43

1810naomi schreef:
Toen ik Vogelenzang las moest ik gelijk denken aan een stal langs de Vogelenzangse weg. Als je vanuit Vogelenzang komt aan de linkerhand. Hele lange oprijlaan met daarom heen veel weiland. Ik zie daar regelmatig grote groepen paarden buiten op het land staan. Heb geen idee hoe die stal heet en of ze genoeg weidegang bieden maar het is misschien een tip. Geen idee of je daar al langs geweest bent en of je begrijpt welke ik bedoel.

Succes met zoeken in ieder geval!

Dat is stal s' gravenweg ( ik weet niet of je dit zo schrijft)
Mooie stal, veel land , tegenwoordig ook een binnen baan.
Wel aan de prijs geloof ik.
Kijk eens op mijn site, waarschijnlijk te ver weg, maar we voldoen wel aan veel van jou eisen.
En natuurlijk de gezelligste stal van kennemerland!! :D :D :D

Ben het eens met Cassidy... ik zou geen rustig moment hebben als mijn paarden momenteel dag en nacht buiten zouden staan met het nood weer van afgelopen weken!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 26-08-14 07:46, in het totaal 1 keer bewerkt

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 07:43

Ik snap je dilemma.
Het compromis dat ik heb gemaakt is mijn paard een stukje verder weg te zetten. (In een dorp stukje van mijn stad)
Ik doe er ruim een half uur over met de auto enkele reis. Is zeker niet altijd ideaal. Maar het was hier kiezen tussen of 24/7 binnen of 24/7 buiten zonder enige schuilstal of bak.
Òf dus mijn ideale stal daar. Paard is daar zo enorm relaxed en goed verzorgt en happy dat ik ook niet elke dag heen hoef. Dus het is het wel waard :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 07:46

Op de stal waar ik stond hadden we ook geen service maar daar deed iedereen elkaar helpen. Op de dagen wanneer je wat meer tijd hebt zet je die van een ander ook even een uurtje buiten. Of nog even in de paddock of nog even in de molen. Of je wisselt nog even een deken. Op die manier komen ze nog best veel buiten met anderen hoor. Het idee dat het of 24/7 buiten is of 23/7 op stal zie ik niet echt zo. Bij ons wordt er echt wel heel veel moeite gedaan om er het beste van te maken. Het is alleen netwerken op stal. Goeie afspraken maken met elkaar.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 07:52

Die stal in vogelenzang is vd peet/s gravenweg wel héél groot trouwens.

Verder in de buurt.. Ehm.. Van de velde?
Verder is er binnen 20 minuutjes weinig wat aan je eisen voldoet zover ik weet teminste.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 07:55

De beste stallen vind je door rond te vragen aan ander paardenvolk en je oogjes de kost te geven. Die stallen die het voor elkaar hebben, hebben helemaal geen internet nodig om klanten te krijgen en die ga je dus ook nooit vinden als je niet op het spoor gezet wordt door een "local". En juist die stallen zijn de stallen waar je wil staan, omdat je daar vaak datgene vind wat je zoekt.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 08:06

Muppett schreef:
Mijn fulltime verzorgpaard staat in omg Leiden. S zomers 24/7 buiten en s winters 8 uur per dag afhankelijk van het weer. Het is hier kleingrond dus gauw modder en plassen. Mijn paard krijgt daar ernstig mok van, ik kan haar dan minder lang laten staan. Voor ons is met stip op nr 1 zoveel mogelijk naar buiten kunnen. Ze staan in groepen ruinen en merries apart. Onze merrie is hier heel gelukkig!

Mijn jaarling staat sinds een weel op dezelfde stal, en ik vind het erg fijn (en hij ook). Ik rijd ook al jaren een paar paarden die daar staan. Hij staat nu nog in de ruinengroep op het grote 24/7 land en ws gaat hij als het weideseizoen voorbij is in de gemengde kudde die ook 27/7 buiten staat. Op het winterland is het idd wel zelf buiten zetten, maar in de pralktijk gaat dat altijd goed. Wij maken gewoon een rooster met 6 man en zetten elkaars paarden binnen en buiten. De staleigenaar is onwijs flexibel (in overleg kan allles), alle disciplines en alle,soorten paarden zijn welkom en je hebt nooit gezeik over voer. Stal is heel groot (70 paarden), maar daar merk je weinig van in de praktijk. Alleen woensdagmiddag is soms wat heftig, met heel veel rondrennende kids :D

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 08:09

Ik dacht ook dat het nooit zou lukken onder de paraplu van Rotterdam. Wij wonen zelf in Albrandswaard en hebben twee grote maat Shetlanders die klasse 2 in de Mendurance lopen. Dit betekent dat zij na elke zware training en wedstrijd sowieso buiten moeten kunnen zijn om hun spieren te laten herstellen. Nu na drie jaar hebben we het via via eindelijk gevonden. Ze staan wel dertig minuten van huis af maar ik kan het goed met mijn werk combineren. Op deze stal worden ze binnen en buiten gezet, gevoerd en elke dag opgestrooid. Drie dagen per week krijgen we een stropakket en mesten we helemaal uit. De andere dagen halen we de mest er even snel uit. Ze hebben een eigen paddock voor de winter en daar worden ze ook voor ons ingezet en uitgehaald. Daarnaast helpen de pensionhouders met medicijnen of andere zaken als dit nodig is en het zijn hele lieve mensen. Eindelijk hebben wij de combinatie van winter en zomer buiten kunnen zijn en hulp bij het binnen en buiten zetten omdat het anders niet zou gaan omdat ze ver van huis staan. Daarnaast ook nog eens een fijne omgeving om buiten te mennen.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 08:12

Overigens is die stal waar Muppett en ik staan in Katwijk. Is ook niet heel veel meer dan 20min met de auto vanaf Vogelenzang...

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 08:49

Stal vd Peet heb ik dan weer niet zulke goede verhalen over gehoord, daar schijnen alle merries en ruinen bij elkaar gezet te worden, heb je weer hierarchie etc. Maar die verhalen ga ik hier niet neerzetten, heb er alleen maar van gehoord en niet persoonlijk meegemaakt. Ik kom oorspronkelijk uit Hillegom, dus dicht bij jou uit de buurt. Ik heb zelf goede ervaring gehad met Stal Wassenaar in Noordwijkerhout, dat ligt aan de Leeweg 22 dacht ik, die adverteerd op marktplaats met 4 soorten stalling, ga daar gewoon eens kijken als de afstand niet te ver is. Daar heb je heel veel weidegang en paddocks, kun je ook afspreken dat je paard buitengezet wordt. En anders pensionstal Enthoven in Lisserbroek, die is iets dichter bij. Zijn wel beide grote stallen maar hebben zat accomodatie als land, paddocks en binnen- en buitenbakken. Verder weet ik weinig wat aan je wensen voldoet, misschien zijn er nog privestalletjes in je buurt te vinden via marktplaats. En richting Hoofddorp zit nog een stal maar weet meer niet hoe die heet, is een omgebouwde boerderij tot pensionstal, dacht dat deze aan de IJweg lag. Hebben ze alleen een buitenbak, maar wel weidegang en paddocks.
Maar moet zeggen dat het nooit perfect is, waar je ook staat er zijn altijd + en - punten.
Succes!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:11

Hier een westernruiter in de Randstad. Als ik even kijk naar jouw wensen en dit vergelijk met mijn stal:

- Ik werk zelf fulltime
- Mijn paard staat op een manege/pensionstal met in totaal ongeveer 30 paarden
- We hebben een grote binnenbak, een kleine binnenbak en een grote buitenbak
- Onze paarden kunnen 's zomers en 's winters naar buiten, net zolang als de eigenaar wil. Voor mijzelf persoonlijk: mijn paard staat 's zomers 24/7 buiten en de winter alleen overdag.
- We hebben grote gedraineerde paddocks, groot genoeg voor een sprintje, waar de paarden in groepjes in staan (max 6 paarden). Er zijn ook twee graspaddocks waarin de paarden rouleren.
- De paarden worden buitengezet, binnen zetten moeten de eigenaren zelf doen. In de praktijk doen we dit regelmatig voor elkaar :)

Het voordeel aan deze niet te grote stal is ook; we kennen elkaar. Is er iets of heb je iets nodig? Ff een belletje en het is geregeld. Heb ik onverwachts iets op mijn werk? Dan is er altijd iemand die voor mijn paard zorgt.

We hebben dus geen weidegang, maar ik mis dit eerlijk gezegd ook niet. Sterker nog: ik vind het een voordeel in de Randstad: mijn paard kan namelijk ALTIJD naar buiten :) De paddocks komen prima tegemoet aan de behoeften van mijn paard. Er wordt ook ruim voldoende kuil gegeven. De paarden rouleren in de twee graspaddocks die we hebben.

Van de manege lessen heb ik geen last. Er is 's avonds genoeg tijd om tussen de lessen door te rijden. En we hebben genoeg ruimte om uit te wijken naar een andere bak als dat moet.

Het is ff zoeken, maar het KAN dus wel in de Randstad.... Ik sta op http://www.lonestar-westernstable.nl

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:25

Tja ik heb het "geluk" dat wij met zijn tweeën op stal staan en alles zelf bepalen. Helaas geen binnenbak maar ik mag zo in de binnenbak van mijn instructrice, op twee minuten stappen.

Paarden staan in de zomer 24/7 op het land of op de paddock met uitloop naar het land als het extreem nat is. In de winter staan ze zo'n acht uur binnen. Uitmesten doen wij zelf, voeren wordt in de avond en ochtend gedaan, overdag doen we dit zelf.

Ik vind het een heerlijk plekje en ken er maar weinig in de buurt. Heerlijk prive ook, maar wel minder luxe voor de ons want we hebben bv geen verwarmde kantine. Doordat we met zijn tweeën zijn is alles ook mogelijk en val je makkelijk voor elkaar in. We merken het ook meteen als er iets is met elkaars paard.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:32

Hier ook erg lastig en zo zijn wij bij een particulier terecht gekomen. Achter het huis in een flink weitje, maar 2 paarden, 24/7 buiten het hele jaar door, schuilstalletje, zelf weten wat je voert, perfect. Wel zelf mesten en geen binnenbak maar een buitenbak op 5 min stappen.

Dus in plaats van naar echte stallen te kijken kun je ook eens aanbellen bij mensen met een weitje.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:36

Ik heb jarenlang noodgedwongen mijn paarden opgeboxt. Men had - in tegenstelling tot nu - helemaal geen oren naar diervriendelijke paardenhouderij, en alle particulieren stonden simpelweg vol.

De laatste jaren heb ik dus veelal de concessie gedaan op faciliteiten; Liever mijn paard hele dagen buiten dan een binnenbak, stapmolen, solarium. En toch veel zelf doen, hetgeen alleen haalbaar is als je een doe-het-zelf stal vind in of nabij je woonplaats; Ik werk ook fulltime en ben moeder van 2 jonge kinderen, om half 8 laad ik de hele bups al in de auto en neem ze mee naar stal voor de voederdienst/buiten zetten, om vervolgens te zorgen dat de kids om half 9 weer op de creche/school zijn en ik om 9 uur geinstalleerd zit achter mijn bureau.
Zodra de kids dan rond half 8 slapen, race ik opnieuw naar stal voor het binnenhalen, verzorgen, rijden en afvoeren.

Nu zijn we bezig met een eigen te bouwen stal, dat geeft natuurlijk een enorme vrijheid in die zin dat mijn dieren straks 24/7 uitloop en weidegang hebben, en onbeperkt ruwvoer. En scheelt werk omdat ik niet langer te maken heb met andermans paarden (hetgeen op doe-het-zelf stallen vaak wel het geval is vanwege staldiensten).

Het is een drama op een fijn plekje te vinden helaas.