Ja, alweer zo'n topic over stallen.. Maar ik kan het simpelweg niet laten. Ik verbaas mij zo over de manier waarop de paarden gestald worden en bovenal over het of alleen maar buiten staan of alleen maar op stal..
Even een situatieschets:
Ik ben toch wel vrij kritische noot, als het gaat om stallen, zo heb ik geregeld commentaar op paarden die weinig buiten komen 'maar' 4 uur, of 'maar' met zijn tweetjes in een paddock staan ben inmiddels van mijn roze wolk afgevallen en in de realiteit wakker geworden.
Vanwege mijn verhuizing naar Vogelenzang ben ik aan het rondkijken naar een fijne stal, mijn 4 jarige zeer sociale fries is een echte kriebel, staat het liefst met zo veel mogelijk paarden en is op zijn vrolijkst als hij lekker kan wandelen met de grote baas. Omdat ik oorspronkelijk uit Bloemendaal kom, dacht ik "Yeahh terug in mijn oude vertrouwde omgeving" desalniettemin is dat niet helemaal waar, want er zit toch een dikke 20 minuten afstand tussen.. Verder kijken naar een andere stal dus.
Online zoeken naar iets nieuws viel mij al vies tegen; Overal lijk je vast te zitten aan een manege of zorgboerderij, anders is het wel een stal van 60+ paarden. Inmiddels een stuk of 10 stallen gebeld, over de prijzen hoeven we het niet te hebben, want die liggen sowieso vrij hoog, maar het verbaast mij vooral hoe de paarden gehouden worden. Of je hebt een stal met alleen paddocks( lees postzegels waar ze alleen in staan), de paarden komen maximaal halve dagen buiten.. Of je hebt een stal met alleen weidegang, wel 24/7 dan.. Je hebt ook stallen waar je zelf geacht word je paard buiten te zetten.. Want ja, tegenwoordig werkt niemand meer fulltime dus heeft men geen service nodig?

Nu speelt ook wel mee dat hunk een head-shaker is, ik wil hem niet dag- en nacht in de wind/regen/ zon etc. zetten omdat hij dan snel overprikkeld raakt.. Een binnenbak zou ook top zijn, als hij een aanval heeft kunnen we in ieder geval ons rondje stappen met minder weersinvloeden.. Dan kom je toch weer snel uit op die postzegel stallen zonder buiten..
Nu wonen er toch zeker behoorlijk wat bokkers in de randstad.. Lieve bokkers, willen jullie mij even helpen met een wake-up call? Hoe doen jullie het met fulltime werk en een stal? Waar letten jullie nu met name op? En waar sluit je compromis? En bovenal een tip voor stalling omgeving Vogelenzang, ik hou mij aanbevolen..