rubberen tegels op verharde uitloop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horsesandme

rubberen tegels op verharde uitloop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 10:07

Hallo,
Ik ga mijn paard oktober verhuizen naar een stal met een uitloopje.
Dit uitloopje is alleen wel op beton. Nu wilde ik gaan kijken of ik hem deels kan bedekken met rubber matten of tegels. Zodat hij buiten niet alleen maar op het harde staat en evt kan liggen.
Nu heb ik bij gamma deze tegels gezien: http://www.promofolder.nl/nl/winkels/ga ... el-1111717

Heeft iemand deze tegels liggen in de stal of uitloop en hoe bevalt t?
Mijn vader zei alleen dat ze wel goed klem moeten liggen anders schuift het. Dus moet nog even kijken hoe ik dat dan zou kunnen oplossen.
Misschien hebben jullie ideeën of weten jullie wat beters?
Misschien iemand een voorbeeld van een paddock met rubber tegels/matten...

Marjo89

Re: rubberen tegels op verharde uitloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 10:10

Is er geen zand ? Ik zou beton juist laten. Goed voor de hoeven.

En wat je vader zegt. Rubber schuift.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 10:12

Wij hebben hier en daar ook rubber matten liggen op het beton.
Door de grootte en het gewicht schuiven die niet, maar met tegels zou ik het niet aandurven, tenzij je ze op dezelfde manier legt als stoeptegels, dus helemaal opgesloten :j

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 10:17

Wij hebben 2e hands rubber tegels gekocht voor ongeveer 12 eure per m2. Die komen uit speeltuinen. Kun je aan elkaar koppelen met busjes die je in de zijkanten steekt (pen-gat verbinding). Als je zorgt dat je de buitenkanten goed "opsluit" zoals Shirley zegt dan werkt het perfect. Het ligt bij ons in de schuilstal en houdt zich al bijna een jaar heel goed.

Die van de Gamma ogen vrij dun. Die van ons zijn zo tegen de 4 cm dik.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 12:05

Marjo89 schreef:
Is er geen zand ? Ik zou beton juist laten. Goed voor de hoeven.

En wat je vader zegt. Rubber schuift.

Nee er is geen zand. Alleen beton. Ja dat dacht ik eerst ook tot iemand zei ben je dan niet bang dat je paard op ijzers moet.
Mijn paard staat al zijn hele leven op blote voetjes en dat wil ik graag zo houden. Met lange buitenritten op asfalt rij ik met hoefschoenen.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 12:09

Dat is ook een idee flyaway dan moet ik eens marktplaats in de gaten houden..

Dus die matten blijvend goed liggen Shirley? Dan zou ik ook voor 1 mat kunnen kijken.
ja de gene die er eerst in stond had er ook een rubbermat inliggen. Misschien dat ik die van haar kan overnemen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 12:17

Ik vind rubber matten erg glad worden als er over geregend of geplast is. Hier ook groot deel betegeld maar heb ze hiervoor niet op ijzers gezet

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 12:20

ik heb zulke tegels in een stal liggen (0ver stoeptegels heen) , die stal dient als schuilstal voor een ezel.
Ezels zijn creatieve beesten en hij maakt er altijd een heel kunstwerk van: hij verplaatst de tegels, legt andere patroontjes, sleept ze mee naar buiten enz.
Ongeschikt dus :+ (maar ik laat ze wel liggen, zolang de ezel met de telgels bezig is, haalt ie geen andere rottigheid uit)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 12:25

Wanneer je de juiste matten (dus met groefjes of ribbels) gebruikt, worden die niet glad hoor, Lynn_Nikita, die voldoen prima, ook bij nattigheid !

De ezels hier proberen ze inderdaad ook weleens te verplaatsen, maar zo lang ze er hun tanden niet onder kunnen wurmen, blijven ze mooi liggen :D

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 12:27

Haha. Ja daar zie ik mijn pony ook nog wel voor aan. Maar als het goed vast ligt zou je zeggen dat hij ze niet los moet krijgen.

Nou heeft mijn paard wel harde hoeven. Dus misschien gaat het op beton goed. Maar vond het ook wel een fijn idee dat ie op een stukje toch zachter staat of evt kan liggen.
Nu krijgt hij 2/3 stallen tot zijn beschikking met stro erin. Dus liggen kan binnen sowieso

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 16:41

Waar heb je die matten gekocht Shirley? En wat kost dat ongeveer?
Heb al op de boktmarkt gezocht maar weet niet echt waar ik op moet zoeken.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 16:45

FlyAway schreef:
Wij hebben 2e hands rubber tegels gekocht voor ongeveer 12 eure per m2. Die komen uit speeltuinen. Kun je aan elkaar koppelen met busjes die je in de zijkanten steekt (pen-gat verbinding). Als je zorgt dat je de buitenkanten goed "opsluit" zoals Shirley zegt dan werkt het perfect. Het ligt bij ons in de schuilstal en houdt zich al bijna een jaar heel goed.

Daar heb ik meer goede verhalen over gehoord. Blijken goed geschikt te zijn.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 16:46

Wij hebben ze overgenomen van een stoppende veehouder.
Op de Marktplaats vind je ze wel onder stalmatten, staan er nu ook op voor 10/12,50 per stuk.

Wij hadden ze destijds wel voor iets minder, maar dat was ook een grote partij :o

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 17:08

AnnemiekvM schreef:
FlyAway schreef:

Daar heb ik meer goede verhalen over gehoord. Blijken goed geschikt te zijn.

hebben jullie een foto ervan? Geen idee wat ik mij daarbij moet voorstellen. Gewoon via marktplaats gekocht?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 17:14

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 19:06

Dat ziet er ook handig uit. Zitten ze in ieder geval vast!
Heb een bedrijf hier in de buurt gevonden die ze verkoopt voor speeltuinen..

Maar ga eerst ook nog even kijken of ze ergens 2ehands te krijgen zijn. Het is nog geen oktober. Eerst maar eens rustig verhuizen :o :+

Iedereen bedankt voor het meedenken.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:10

Mijn paarden hebben ook een betonnen uitloop van de loopstal naar de weide. Heel blij mee. Juist goed voor de voeten! Staan allemaal zonder ijzers. Het hoefmechanisme wordt gestimuleerd en ze slijten regelmatig af. Hierdoor worden de hoeven juist ijzersterk! Is beter dan dat ze de hele dag op zachte grond staan. Ik hou het beton vrij van modder en mest door om de dag even te vegen. Dan wordt het niet glad en ze liggen er ook wel eens op. Ze kunnen ook binnen in de loopstal liggen of in de wei. Soms kiezen ze het beton om op te liggen.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:11

Let er wel op dat het water goed weg kan. Als zo'n tegel bevroren raakt kan het erg glad worden...

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:20

it_is_me schreef:
Let er wel op dat het water goed weg kan. Als zo'n tegel bevroren raakt kan het erg glad worden...

De tegels die wij hebben zijn erg poreus en laten vocht mooi door. Geen last gehad van gladheid tot nu toe.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:02

Daar hebben wij ook nog nooit last van gehad.
Bij de grote matten overigens ook niet.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 20:40

TinePine schreef:
Mijn paarden hebben ook een betonnen uitloop van de loopstal naar de weide. Heel blij mee. Juist goed voor de voeten! Staan allemaal zonder ijzers. Het hoefmechanisme wordt gestimuleerd en ze slijten regelmatig af. Hierdoor worden de hoeven juist ijzersterk! Is beter dan dat ze de hele dag op zachte grond staan. Ik hou het beton vrij van modder en mest door om de dag even te vegen. Dan wordt het niet glad en ze liggen er ook wel eens op. Ze kunnen ook binnen in de loopstal liggen of in de wei. Soms kiezen ze het beton om op te liggen.

wij hebben geen weide of zandpaddock eraan vast. Het is echt alleen een betonnenpaddock zeg maar.

We mogen ze wel eventjes in de zandpaddock zetten maar alleen als er iemand bij is.

maar liever op beton dan tot zijn knieeen in de blubber. En hij kan nu zelf 24u per dag kiezen of hij binnen of buiten staat. Dat vind ik vooral een heel fijn idee. Van de zomer mag hij dan weer lekker 24u/dag de wei op

grappig dat ze ook op het beton gaan liggen :p

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:58

Je hebt ook van die matrassen voor paarden. Maar dat is meer voor in de stal dacht ik. Anders worden ze wel heel nat. Binnen kunnen ze wel droog liggen toch?

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 21:05

Ja ze krijgen 3 stalletjes waar een heerlijke dikke laag stro inkomt. Zodat ze lekker warm kunnen liggen en schuilen!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 21:10

Dat is prettig :j

De mijne liggen ook zomer en winter regelmatig op de betontegels te zonnen, lekker steengrillen {:}

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 21:42

Ik lees even mee.

Mijn paard staat s'nachts op een verhard stuk met afdak waar ze droog kan staan en der hooi bak staat er.
Aangrenzend is de paddock waar ze ook gewoon op kan.
Maar sinds ze zo staat heb ik de hoefsmid niet meer hoeven laten komen. Ze slijt der hoeven behoorlijk af.
En ben een beetje bang dat ze straks te kort worden.

Ik ben dan ook opzoek naar een makkelijke oplossing wat ook makkelijk schoon te houden is en niet glad word.