Hengstige merrie wassen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Hengstige merrie wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 21:31

Ik, het ruinenmens, heb sinds kort een merrie. Ze werd meteen knetterhengstig toen ze mijn knappe ruin zag en daar heeft ze last van. Ze zeikt behoorlijk van zich af en de troep komt behalve op d'r benen ook tot bij/voor d'r uier terecht. Ze voelt erg warm en klam aan bij haar achterbenen en uier, heeft last van de vliegen en de troep drupt gewoon op de grond en nee het lijkt me geen zweet.

Dus ik heb 'r vanavond gewassen met het enige wat ik in mijn kast vond wat me geschikt leek als wasmiddel (mijn ruin was ik nooit): lauw water met een half kopje appelazijn. Ze vond het allemaal prima, het wassen leek ook wat verlichting te bieden. De azijn leek me ook handig om de boel meteen wat te ontsmetten, ze heeft wat wondjes waar de klamme boel schuurt wanneer ze loopt.

Ik ken d'r nog niet zo goed en ik heb nu voor het eerst een merrie. Waar kan ik haar het beste mee wassen? Ik realiseer mij dat ik dat regelmatig moet herhalen wanneer ze hengstig is. Graag een zo natuurlijk mogelijk product.
Laatst bijgewerkt door Koper op 01-08-14 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Hengstige merrie wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 21:33

Gewone isobetadineshampoo lijkt me nog het beste val al. Ontsmet direct :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 21:34

Okee. Prikt dat niet? En hoeveel moet ik daarvan oplossen in hoeveel water? Ik heb nu azijn gekozen omdat dat ook ontsmet, en daarna heb ik op de plekjes wat calendulazalf gesmeerd.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 21:39

Poeh ben ik blij met een merrie met een lichte elegante staart die ze ook optilt :P shetlandmerrie van een vriendin doet hetzelfde als wat jij nu vertelt!
Ik weet niet wat het beste werkt, misschien ook soda in water, of biotex?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 21:55

Die shampoo moet je eigenlijk niet echt verdunnen. Wij doen dat toch niet. Gewoon nat spuiten en dan flink inzepen. Isobetadine prikt normaal niet. Denk dat de azijn dan meer prikt :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 22:00

Ik was het gewoon met paardenshampoo. Mijn merrie zeikt letterlijk alles onder, is even een paar dagen een vies gezicht, maar lichamelijk heeft ze er geen last van.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 22:02

Biotex kreeg ik als tip. Mijn (Fries) merrie is ook knetterhengstig, en hierdoor heeft ze ook vaak mok.
Het is idd rustiger als ik haar met Biotex was

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 22:03

Azijn neutraliseert de urinelucht en dat maakt haar voor de vliegen onaantrekkelijk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 22:06

Gewoon betadine shampoo of een paarden shampoo die mild is voor de huid. Biotex zou ik niet doen omdat het de huid week kan maken. Is wel goed als er echt exzeem of wondjes zitten, maar om gewoon regelmatig schoon te maken volstaat een milde paardenshampoo. Tea tree bijvoorbeeld.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 22:13

set_elkol schreef:
Poeh ben ik blij met een merrie met een lichte elegante staart die ze ook optilt :P shetlandmerrie van een vriendin doet hetzelfde als wat jij nu vertelt!
Ik weet niet wat het beste werkt, misschien ook soda in water, of biotex?

Ik wou voor haar staart wel biotex gebruiken inderdaad. 't Is een zweetvos :roll: En inderdaad een shetlander.

Tea tree lijkt me wel wat! Zal eens kijken waar ik dat handig kan vinden :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 22:23

Was hier gewoon in de ruitersportzaak te koop. Fijne shampoo, gebruik dat regelmatig.

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 22:30

Mijn merrie was ik met koud water en Zwitsal of groene zeep. Ze is bijna altijd hengstig, dus ze krijgt regelmatig een wasbeurt aan de achterbenen/staart.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 22:49

Ohh groene zeep, brrrrr :r Al snap ik wel dat mensen 't gebruiken.

Ruitershop is behoorlijk uit de richting en ik heb toevallig natuurlijk net vanochtend bij Agradi geen shampoo besteld :') Er is wel een klein ruitershopje waar ze haast niks hebben :+ in de buurt, ga daar morgen wel even kijken.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 23:00

Geen betadine troep, of het nou prikt of niet. Het ontsmet en er wonen ook een heleboel organismen op de huid die daar horen en nuttig zijn. Paard is paard, moet niet steriel. (Ik weet niet waar jullie jezelf bij voorkeur mee wassen) Groene zeep is een goede oplossing, ook kun je kijken naar babyshampo zonder parfum (en vooral geen zwitsal dat vinden veel paarden heel smerig) of een product van neutral...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 23:47

Ik zeg ook tea tree shampoo. Dat ontsmet, maakt het voor vliegen minder aantrekkelijk en is wel zacht voor de huid. Is gewoon bij de drogist te koop, of je maakt het zelf door aan een milde wasgel een paar druppels toe te voegen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 23:55

Iets met tea tree ga ik morgen even voor d'r regelen :j Is vast ook wel bij de drogist te vinden inderdaad.

Betadine ben ik ook niet zo voor hoor... zeker niet bij regelmatig gebruik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 09:57

Gewoon water, zacht doekje en alles schoon maken/houden. Shampoo is in principe nergens goed voor; dient geen enkel doel behalve tussen jouw oren.

Hengstigheid is een "verdedigingsmechanisme" voor de merrie tegenover onbekende paarden. Wat jij ziet is zeer waarschijnlijk ook geen echte hengstigheid maar enkel het gedrag. Gaat in 99% van de gevallen over (je zult maar net die ene nymfomane merrie treffen) om weer terug te gaan in haar normale cyclus, die zeer waarschijnlijk ook veel minder heftig is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 13:07

Dat snap ik allemaal. Ze is een week geleden bij mijn ruin komen wonen. Ze is lang fokmerrie geweest, laten we zeggen dat ze genoeg ervaring heeft met de mannen.

Dat shampoo alleen voor het visuele aspect is snap ik ook. Als je leest zul je ontdekken dat mijn merrie een zweetvos is. Ik vind het esthetisch verantwoord dat haar staart in elk geval bij benadering dezelfde kleur is als haar manen ;)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:44

Mijn merrie had het ook vorig jr bij kuddeverandering. Achterbenen naar het uier toe helemaal schraal van de bijtende urine. Ik heb het gewassen met groene badedas en ingesmeerd met sudocreme. Denk dat je, als ze eenmaal in de kudde opgenomen is en alles stabiel is er geen last meer van hebt hoor..vaak is het de verandering die een heftige hengstigheid brengt is mijn ervaring met mijn merries

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 16:08

Ja dat denk ik ook karev :) Mijn kuddetje bestaat uit twee dieren.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 16:15

Mijn witte merrie heeft het zelfde probleem en was ik met groene badedas

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 17:40

Hier 2 jr geleden maatje van mn merrie in laten slapen, en voor tijdelijk gezelschap merrie van vriendin er 2 wk bij gehad..2 wk later kwam nieuw paard er bij...mijn merrie is toen 4 wk non stop hengstig geweest...was zomers en na die 4 wk was het om de 2 wk tot de winter. Daarna was het over en was de 2 paards kudde weer rustig :)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 17:51

Ik haal er gewoon een zachte spons met water overheen. Merrie moet niks van maar iets harders hebben dan de spons, doet gewoon pijn als de urine te lang blijft zitten denk ik. Ze wil dan ook gericht trappen als je met iets hards wil aankomen. Wassen van de achterbenen ben ik gestopt,want die kan ze toch niet schoon houden terwijl ze niet hengstig is.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 17:52

Hier ook een zweetvos merrie (haflinger) en ik was staart, manen en benen altijd met vloeibare ossegalzeep.
Worden ze heerlijk zacht van en is een natuurlijk zeep.
Uier was ik gewoon met warm water en een snoetendoekje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 22:31

O ik heb ook een spons gebruikt hoor :j

Ze ligt helemaal open := Alle calendulacreme die ik nog had zit nu op m'n pony.