Schimmel in gras?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mariettek

Schimmel in gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 11:06

Sinds een half jaar hebben wij de luxe van paarden aan huis. Heerlijk, dag in dag uit, maar ook veel verantwoordelijkheid. Zo moeten we zelf bij alles kijken wat wij het beste vinden en hoe we zaken moeten oplossen. Hopelijk kan bokt ons een beetje helpen!

Onze paarden krijgen lang gras (laag in fructaan) dmv strookbegrazing.

Gisteren zijn twee van onze paarden begonnen met kwijlen. Een paar keer zijn ze flinke slierten verloren en ze likken alledrie ook duidelijk meer over hun lippen. Een beetje rondneuzen op internet gaf ons gisteravond de mogelijke verklaring: slaframine. Een schimmel op gras/klaver die kwijlen kan veroorzaken. -O-

Paarden direct geen nieuw gras meer bijgegeven, en overgestapt op hooi. Vandaag de dierenarts gebeld. Die sluit aan bij onze vermoedens. Zijn advies: paarden op stal en hooi voeren, daarnaast kijken of het kwijlen minder wordt.

Ik heb het idee dat het kwijlen nu al minder is, dus dat bevestigt mijn vermoeden dat het kwam door het gras.

Maar nu? De paarden krijgen nu hooi, maar hoe kom ik van deze schimmel af? En hoe kunnen we voorkomen dat we hier nogmaals last van krijgen?
Is het veilig om de paarden in de andere wei (20 meter verder, totaal andere grassoorten) te zetten?

De paarden binnen houden is voor ons geen optie. Ze kunnen op de paddock (20x20m) met hooi, maar dat lijkt mij een tijdelijke oplossing.

Wie heeft er ervaring met deze schimmel en het verloop ervan? Ik lees dat vorst een einde maakt aan deze schimmel, maar ik vermoed dat die nog wel even uitblijft :Y)

joyce B

Re: Schimmel in gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:54

misschien kun je je gras laten maaien?
Weet wel dat je schimmel in het najaar kunt voorkomen door een beetje kunstmest te strooien zodat het gras met net wat meer kracht het najaar in gaat. En niet te lang laten worden, want te lang gras valt om en dan gaat het ook schimmelen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:16

wat erg, het gras kort maaien en het gras laten bespuiten.
en onderzoek wat de oorzaak is dat het gras die schimmel heeft opgedaan....om herhaling van besmetten te voorkomen.
IN de andere wei kan het gras wel besmet zijn , maar hoeft ook niet. ik zou het voorzichtig uitproberen.
haal er een (vee) boer bij die weten vaak wat te doen en hebben een bredekennis.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:28

Onze tinker is erg gevoelig voor deze schimmel en wordt er letterlijk doodziek van dus ik ben er wel allert op. Ben wel verbaasd dat het juist nu opduikt met deze hoge temperaturen.

Wat je voor nu kunt doen is het gras afmaaien of het laten opeten door koeien of schapen. Helaas kun je het verder niet voorkomen omdat het veroorzaakt wordt door vocht en bepaalde temperaturen. De schimmel zit over het algemeen juist op klaver en niet zozeer op het gras. Het is herkenbaar aan vlekkerige verkleuringen. Even het stuk waar je ze op wilt zetten controleren op aanwezigheid ervan. Zit het daar ook, ook dat afmaaien en ze even alleen op hooi houden als je geen schimmelvrij perceel hebt.
Laatst bijgewerkt door karuna op 01-08-14 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:28

Edit verkeerde knopje. :+

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 18:28

Bedankt voor jullie reacties.

De paarden hebben nu nergens last meer van. Voor de zekerheid staan ze nu nog op hooi. In de andere wei blijkt nu een giftig onkruid omhoog te komen, dus dat wordt het ook even niet.
Vanavond komt er iemand om dit te bestrijden. Het zit ons met het gras even niet mee!

Maaien gaan we op het stuk met schimmel doen. De boeren in de buurt herkennen het totaal niet. Wel is het een weide met bomen ernaast, dus misschien is het door de schaduw extra vroeg naar voren gekomen.

We kunnen echter totaal geen vlekken op het gras en of de klaver vinden. Dat maakt het wel lastig om te kijken waar het precies zit en straks om te controleren of het weg is.
Hopelijk komt het niet meer terug!

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:32

Onze paarden hebben ook een keer gras met schimmel gegeten. Er vielen constant liters water uit hun mond, heel apart.
Onze dierenarts vertelde ons dat ze goed moeten blijven drinken door veel vochtverlies en het gras kan je het beste af laten eten door schapen.
Voor de rest goed in de gaten houden hoe vochtig het is in je weiland. Want constant vocht veroorzaakt de schimmel.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 18:38

Hmmm, de grond is juist erg droog. Het is zandgrond waar ook na hevige regen nooit plassen staan. Het gras is wel wat langer en er is regelmatig schaduw. Daardoor kan het natuurlijk wel vochtig worden. Maar ik weet alleen niet hoe we dat blijvend moeten oplossen. Misschien toch regelmatig maaien.

Drinken kunnen ze gelukkig onbeperkt. We geven dagelijks vers water.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 09:01

Lang gras houdt veel ochtend dauw vast en als er schaduw van bomen is dan zal het gras nóg langer vochtig blijven. Daar doet zandgrond dus niets aan af.
Het gras kort houden is dus de beste optie om herhaling te voorkomen.

Als het puur van de klaver komt dan kun je daar tegen spuiten.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 12:17

Ik kan online niet ontdekken of het alleen van de klaver komt, of dat het gras ook besmet kan zijn. Wij kunnen nog niks vinden.
We gaan het zeker kort houden. We kijken al naar wat "leenkoeien" om ons daarbij te helpen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:20

Ik denk dat maaien sneller is :D
Dan kun je altijd nog leenkoeien 'inhuren' om te helpen korthouden als je paarden het niet aangegeten krijgen :)

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 12:29

Dat klopt wel ;)
We kunnen dat land wel in met een zitmaaier, maar niet met een tractor. Dat wordt dus anders even zitten ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:00

Oei, dat is niet handig ?? Breder toegangshek maken geen optie...of zit het probleem ergens anders ??

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 15:47

DubbelDun schreef:
Oei, dat is niet handig ?? Breder toegangshek maken geen optie...of zit het probleem ergens anders ??

Dat komt volgend jaar :) We wonen er nu pas een half jaar en één weide (die met de schimmel) was een hertenweide. Daar staat dus een heel degelijk hek van twee meter hoog omheen. De bedoeling is om dit hek weg te halen, maar aangezien er genoeg te doen is, wachten we daar nog even mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:49

Als het hek nog goed ik zou ik dat mooi (voorlopig) laten staan :) Alleen een bredere poort maken :)
Omheining is duur hoor (als je het goed wilt doen).

Heb je gezocht of de herten er iets mee te maken kunnen hebben ??

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 15:55

Hmmm, ik heb niets daarover kunnen vinden. De eerste (zonnige) helft van de wei was er ook niets aan de hand. Maar het zou natuurlijk kunnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 16:10

Nee, ik heb ook niets kunnen vinden. Dan zal het toch gewoon door het te lange gras en de schaduw komen.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 18:58

In ieder geval bedankt voor al je hulp en tips!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:16

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 21:55

@Bassenqua : wat goed gevonden van je...waarop heb je gezocht ??

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 22:10

Slaframine, heb dit zelf 1.5 jaar geleden bij de hand gehad. DA kon er verder weinig mee en ben gaan vragen en surfen en toen kwam dit eruit. Toevallig dat ik dus wist dat slaframine de oorzaak is. Daarna geen last meer gehad gelukkig.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 22:19

Bassenqua schreef:
Slaframine, heb dit zelf 1.5 jaar geleden bij de hand gehad. DA kon er verder weinig mee en ben gaan vragen en surfen en toen kwam dit eruit. Toevallig dat ik dus wist dat slaframine de oorzaak is. Daarna geen last meer gehad gelukkig.

Het is een duidelijk geschreven stuk! Fijn ook dat er een foto bij zit van de aangetaste klaver. Vandaag heb ik met mijn verzorgster in de wei nog gezocht naar de schimmel, maar niets kunnen vinden. Het zijn dus hele kleine stipjes, dus morgen nog maar even extra goed zoeken. Ik ben toch stiekem wel benieuwd of ik het kan vinden voor we gaan maaien.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 00:15

Ik heb ook niks kunnen vinden in het weiland, sterker nog....gedeeltes van het weiland gingen ze van kwijlen en andere delen niks geen last. Was iedere keer weer spannend als ze er een strook bij kregen. Wel of geen kwijlende paardjes.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 10:31

Was je dan niet bang voor meer symptomen?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:07

Nee want je ziet het snel genoeg als het gras verkeerd is zeg maar, het begint niet direct met zwaar kwijlen. Zodra ik iets vernam wist ik dat het stuk land fout was en gingen ze er direct vanaf, paardjes stonden bij huis en ik werkte aan huis dus had snel genoeg de eventuele verandering in de smiezen? Toen het ging vriezen was het direct over maar ik had de ellende in November en in December sloeg de vorst erin.