Onze paarden krijgen lang gras (laag in fructaan) dmv strookbegrazing.
Gisteren zijn twee van onze paarden begonnen met kwijlen. Een paar keer zijn ze flinke slierten verloren en ze likken alledrie ook duidelijk meer over hun lippen. Een beetje rondneuzen op internet gaf ons gisteravond de mogelijke verklaring: slaframine. Een schimmel op gras/klaver die kwijlen kan veroorzaken.

Paarden direct geen nieuw gras meer bijgegeven, en overgestapt op hooi. Vandaag de dierenarts gebeld. Die sluit aan bij onze vermoedens. Zijn advies: paarden op stal en hooi voeren, daarnaast kijken of het kwijlen minder wordt.
Ik heb het idee dat het kwijlen nu al minder is, dus dat bevestigt mijn vermoeden dat het kwam door het gras.
Maar nu? De paarden krijgen nu hooi, maar hoe kom ik van deze schimmel af? En hoe kunnen we voorkomen dat we hier nogmaals last van krijgen?
Is het veilig om de paarden in de andere wei (20 meter verder, totaal andere grassoorten) te zetten?
De paarden binnen houden is voor ons geen optie. Ze kunnen op de paddock (20x20m) met hooi, maar dat lijkt mij een tijdelijke oplossing.
Wie heeft er ervaring met deze schimmel en het verloop ervan? Ik lees dat vorst een einde maakt aan deze schimmel, maar ik vermoed dat die nog wel even uitblijft