hoe lang doet een d pony met een klrine baal hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

hoe lang doet een d pony met een klrine baal hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 21:33

Hoi ik vraag me af hoe lang een d pony normaliter met een klein baaltje hooi doet. Zelf denk ik 2 dagen. Het is een tamelijk sobere pony die snel te dik is.

caboclo

Re: hoe lang doet een d pony met een klrine baal hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:34

iedere voeder beurt 1 plak

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:37

Idd 1 a 2 dagen, mijn shetlander doet 1,5 dag met een baal

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 22:23

Er zullen dacht ik toch wel 6 plakken hooi uit een pakje kunnen. Daarnaast staat ze op een schrale weide dus wat te knabbelen is er altijd wel wat

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:26

Wat is de kwaliteit van het hooi?

Als je paardje niet noemenswaardig ander ruwvoer krijgt zou ik een half baaltje per etmaal aanhouden. Onder andere natuurlijk afhankelijk van bouw/conditie van de pony, weer en kwaliteit van het hooi. En na een paar dagen kijken of en hoe de pony verandert. Op het oog voeren dus.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:26

Bij ons 3 a 4 dagen in de winter :) in de zomer op schraal land rustig 5 dagen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 30-07-14 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

MariJanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:27

wat bedoel je met een kleine baal hooi? een kleine baal hooi is bij mij 18 kilo... als ik lees dat een shetlander daar 1,5 dag mee doet dan vind ik dat 'ie wel erg veel krijgt... ik heb twee grote paarden en die eten samen bijna een baal per dag (6 balen in de week)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:31

MariJanneke schreef:
wat bedoel je met een kleine baal hooi? een kleine baal hooi is bij mij 18 kilo... als ik lees dat een shetlander daar 1,5 dag mee doet dan vind ik dat 'ie wel erg veel krijgt... ik heb twee grote paarden en die eten samen bijna een baal per dag (6 balen in de week)

Ik zit er tussenin. Mijn shet en IJslander doen nu met het zomerse weer samen 2 dagen met een klein baaltje. Ze hebben ook wat gras. Ik heb eifelhooi.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 22:35

:P t :9 Ja shetlanders blijven gewoon dooreten als je ze de kans geeft, hier ook zon vreetmonstertje staan. Ik denk inderdaad zon 18 kg baaltje dat ik bedoel. Ik ga misschien van pensionstal naar helemaal zelf verzorgen, dus vandaar de vraag. Ben namelijk benieuwd hoeveel kosten ik ong. Moet rekenen voor de winter.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 22:36

Wat is eiffelhooi?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:37

Ik voer (als er geen gras is) 1 baal (22/23 kilo) hooi per dag (Fjord en NRPS-er).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:39

piezze schreef:
Wat is eiffelhooi?

Hooi uit de Eifel.

Ik doe 2 dagen met een baaltje. Hooi van eigen land.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:43

Ik voer onze 3 ijslanders zomers 1 baal en 's winters 1 a 2 balen per dag (ca 20kg).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:44

piezze schreef:
Wat is eiffelhooi?

Hooi uit de Eifel, dat is een gebied in Duitsland.

Als ik jou was zou ik gewoon op het oog voeren. En belangrijker: niet alleen rekenen met je huidige pony. Ik neem tenminste aan dat je d'r niet ergens in d'r eentje gaat neerzetten? Daarnaast zijn er behalve dingen als de kwaliteit van het hooi en welk paardje je bij je pony gaat zetten nog andere dingen die meespelen. Zoals het weer. Als het wekenlang regent, of als het erg koud is, moet je meer voeren.

Hoe veel hooi kun je opslaan? En kun je het zelf ophalen of kijk je nog tegen bezorgkosten aan? Als je niet voor een heel jaar hooi kunt opslaan, heeft je leverancier dan wel een vaste prijs voor het hele jaar?

Mijn shet valt trouwens wel mee als vreetmonster. 't Is een dametje.

Mijn ruin daarentegen :roll:

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 22:50

Er staat een miniappaloosa bij, van 80 cm maar die voer ik zo karig mogelijk om dr een beetje in model te houden. Ik denk dat die pony het met de wei wel red en misschien voor de vorm een heel klein beetje hooi. Misschien blijf op de nieuwe stek nog een klein shetlandponietje achter dus gezelschapgenoeg. Er is een schuilstalletje alleen de wei is aan de kleine kant.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:54

Goed dat je gezelschap hebt voor je pony :)

Als je wei klein is denk ik dat je je mini ook hooi zult moeten voeren. Voor 1 D'tje en 1 mini zou ik uitgaan van een halve baal per dag als ze geen gras hebben, en in de winter tot 1 baal per dag. En als ze wel gras hebben natuurlijk afhankelijk van de verhoudingen tussen gras en hooi, kwaliteit van het ruwvoer enz enz enz.

Er zijn zo veel factoren die meespelen. We weten nu eigenlijk te weinig :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 22:59

Ja klopt de plek waar we nu staan heeft heel voedzaam hooi en gras waardoor ik alleen maar bezig ben om ze slanker te krijgen. Dit kan strax natuurlijk heel anders zijn. Wat is beter? Hooi van eerste of van 2e snee? Mijn gevoel zegt 2e snee omdat ikndenk dat het wat minder voedzaam zal zijn.

hooi voer ik trouwens uit fijnmazige hooinetten zodat ze er zo lang mogelijk mee doen. Verder is er geen bak dus zullen we voornamelijk korte buitenritjes doen en 1x per week met de trailer naar de clubbak ofzo.
Laatst bijgewerkt door piezze op 30-07-14 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:00

Ik vind dat zo'n onzin he, 1e en 2e snee.

Waar ik op let bij hooi:
- waarmee is het bemest en hoe vaak
- welke soorten gras zitten erin
- in welk stadium van de groei van het gras is het gemaaid.

En dan bedoel ik hooi. Niet die walgelijke troep uit plastic.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 23:06

Ja moet ik dat beter vragen bij de aankoop? Ik geloof niet dat de boerderij waar ik nu sta veel aandacht besteed bij de aankoop van hooi voor dat soort zaken dus tot nu toe was het waarschijnlijk raaigras dat bemest werd met gier gehooid werd zodra het kon om zoveel mogelijk opbrengst te krijgen maar geloof niet dat het tot nu toe slecht is uitgepakt voor de ponies. Ze zijn nooit ziek en krijgen nauwelijks brok en zien er prima uit.

bed8el je voordroog met die troep uit plastic? Ik heb er geen ervaring mee maat mij leek het slechter dan hooi doordat het eiwitrijker zou zijn en ik bang ben dat dat niet zo goed is voor een sobere pony
Laatst bijgewerkt door piezze op 30-07-14 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:08

2de snede isvoor pony's die makkelijk dik worden beter, is inderdaad wat schraler ( minder suikers,minder eiwittten) dan eerste snede. Reken verder op minimaal anderhalve kilo hooi per 100 kg lichaamsgewicht per dag.

Hou er daarbij rekening mee dat bij koude temperaturen/ of veel regen de hooibehoefte heel erg omhoog gaat ( om warm te blijven) en je dan echt niet voldoende hebt aan anderhalve kilo per 100 kg lichaamsgewicht.

Kortom: je doet max 2 dagen met een baal...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:10

Vragen kan. Zelf leren zien en beoordelen is beter. Betrouwbare, eerlijke leverancier vinden is best.

Paarden hebben veel volume met weinig inhoud nodig. Dus véél hooi waar weinig in zit. Zeker als je ponies snel dik worden denk ik niet dat ze nu het juiste hooi krijgen. Gelukkig kun je op je eigen plekje precies die kwaliteit regelen die je wil :)

Punz, ligt maar net aan wanneer het precies gemaaid is. En bij voorbeeld tweede snee maar wel met raaizooi erin is minder geschikt dan eerste snee met bij voorbeeld veel roodzwenk.

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:15

MariJanneke schreef:

Oh 18 kilo, daar doet hij 6/7 dagen mee,
Kleine baal is hier 6 kilo..
Laatst bijgewerkt door LicentioFide op 30-07-14 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:15

:) Helemaal gelijk koper...

Maar gezien de post van TS ga ik uit van gewoon boeren productiegras.. Veel engels raai ( lees ook dat de pony's moeilijk op gewicht te houden zijn ( makkelijk dik), dus huidige hooi zal wel rijk zijn.

En ja..uitgaande van hetzelfde type gras ( zowel eerste als tweede snede Engels Raai)... maar beter de tweede snede.

( en ik weet dat het moment van maaien uitmaakt, maar eerste/tweede snede is nog wel te achterhalen... moment van maaien wordt toch lastiger..)

Edit, TS: je zou aan graszaadhooi kunnen denken, is iha schraler!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:17

Punz schreef:
:) Helemaal gelijk koper...

Maar gezien de post van TS ga ik uit van gewoon boeren productiegras.. Veel engels raai ( lees ook dat de pony's moeilijk op gewicht te houden zijn ( makkelijk dik), dus huidige hooi zal wel rijk zijn.

En ja..uitgaande van hetzelfde type gras ( zowel eerste als tweede snede Engels Raai)... maar beter de tweede snede.

( en ik weet dat het moment van maaien uitmaakt, maar eerste/tweede snede is nog wel te achterhalen... moment van maaien wordt toch lastiger..)

Edit, TS: je zou aan graszaadhooi kunnen denken, is iha schraler!

Ah zo, ik snap je. Als er tussendoor niet bemest wordt zou er in de tweede snee minder moeten zitten inderdaad.

Bij maaien in hetzelfde stadium dus. Stel dat bij de eerste keer maaien het gras al uitgebloeid was en bij de tweede niet... dan niet.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:20

:) Ik heb je profiel nog even bekeken Koper....

En ja hoor: Ook een sober ras!

( dan moet je wel hè.... je verdiepen in de voedingswaarde van gras en hooi...:) )