Mestopslag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Estera

Mestopslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 15:53

Genoeg topics over te vinden, maar allemaal alweer ouder.

Ik probeer uit te vinden wat wel mag en wat niet mag ten aanzien van de mestopslag. Nu woon ik blijkbaar in een gemeente waaraan je alles voor moet kauwen om een antwoord te krijgen of iets wel of niet mag |o .

Bestemming is wonen zonder agrarische nevenactiviteiten, dus de aanleg van een mestplaat is geen optie. Bestemmingsplan gewijzigd krijgen is ook geen optie.

Tot nu toe zou een rolcontainer (dus verplaatsbaar) een optie kunnen zijn, mits deze binnen het bouwblok wordt geplaatst en afgesloten kan worden en nee, niet met een zeiltje :Y) en de bekende aanhanger met zeiltje erboven.

Een mooie mestplaats in het weiland maken hebben we geprobeerd, maar daar is nu dus controle op geweest O:) .

Wie kan mij verder helpen met alle regelgeving? Is er nog een verschil tussen hobbymatig (3 paarden) of niet ten aanzien van de mestopslag?
Ik kwam deze link tegen, maar daar kom ik niet verder mee: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/fcgi/pnforum.fcgi?request=showsubject&page=0&msg=0&cat=9&subject=16452
Wanneer treedt wet milieubeheer in werking? Dus zou de mest een periode kunnen liggen voordat er sprake is van uitspoeling?

Ik kom er werkelijk geen wijs meer uit en aankloppen bij de gemeente helpt dus ook niets. Verder kan ik me niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem.

Brimi_Disa

Re: Mestopslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 16:05

Om goed antwoord te kunnen geven op je vraag heb ik ook meer informatie nodig :D
Hoeveel paarden heb je? Wat doe je met je paarden:puur privé of geef je ook bijv. lessen thuis, bied je stalruimten aan (activiteiten met derden)? Hoe groot wordt je mestopslag? Hoe vaak voer je de mest af?

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 17:06

:D
Ik heb dus 2 pony's en 1 paard, puur voor mezelf. 1 inloopstal. Geen activiteiten met derden. Gaat om pure mest met een piepbeetje hooi. Heb namelijk geen bodembedekking in de stal (ja, rubber :+ ).

Hoe groot ik mijn mestopslag wil? Pfff, ideale zou zijn als die 1 keer per half jaar geleegd kan worden en over het land kan worden verspreid, maar als dat ietsjes vaker moet.... heb 1 kruiwagen mest per dag. Heb genoeg land om het eventueel over te verspreiden, maar aangezien dat tussendoor gehooid wordt, kan ik niet wekelijks een bergje maken en vervolgens slepen. Het land wat begraasd wordt is daarvoor dan weer te klein.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:36

In dat geval val je bij de meeste gemeenten onder een hobbymatige paardenhouder en als je de mestopslag onder de 10 m3 houdt, val je in ieder geval niet onder milieuwetgeving. Komt je opslag daarboven is de mestopslag een zogenaamde "zelfstandige inrichting" in de zin van de Wet milieubeheer. Wordt de mest dan korter dan 6 maanden opgeslagen op een onverhard oppervlak, dan is een absorberende onderlaag nodig, met een dikte van ten minste 15 cm en een organisch stofgehalte van ten minste 25%. Sla je de mest langer op, dan moet dit op een vloeistofkerende vloer, bijv. een betonplaat.
Je kunt dit zelf vinden als je googled op artikel 3.65 van de Activiteitenregeling. Succes!

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 22:23

Aangezien ik moe ben en geen onnodige vragen wil stellen... bedankt +:)+ ! Dit klinkt heel goed. Ik ga het morgen even goed lezen.

Mag ik vragen hoe jij aan deze wijsheid komt? Interesse hoor, misschien heb je het zelf uitgeplozen of weet je er veel van door werk oid.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:41

Een boer zoeken in de omgeving waar je het mag brengen......

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:45

TS mag ik weten (via PB) om welke gemeente het gaat? Ik woon in dezelfde regio en heb een vergelijkbare situatie, alleen dan met 2 paarden.

AppleDumplin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:55

Koper schreef:
TS mag ik weten (via PB) om welke gemeente het gaat? Ik woon in dezelfde regio en heb een vergelijkbare situatie, alleen dan met 2 paarden.

Zou ik ook een pb mogen?(gemeente)Woon ook in dezelfde omgeving,5 pony's,en blijkt hier ook niet makkelijk te zijn...

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 15:50

@BD: Dank! Erg nuttige informatie. Heb nog even verder gespeurd en ik ga dat wat ik gevonden heb nu bij de rechtsbijstand neerleggen om te laten verifiëren.
Deze gemeente neemt namelijk gewoon een stelling in en doet het daarmee af als zijnde 'zo is het, punt'.

Ben benieuwd hoe zich dat gaat ontwikkelen.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:59

Succes Estera!

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 16:55

Toch nog een vraag (heb echt gezocht): Op welke locatie mag een mesthoop van hobbydierhouders gelegen zijn? Moet dat binnen het bouwblok (en dus dichter bij buren) of mag dat ook in een hoek van het weiland?

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:59

Zolang je ervoor zorgt dat je de hoeveelheid mest onder de 10 m3 houdt, zijn er geen afstandseisen en kun je de opslag daar maken waar jij wilt ;)

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 23:03

Denk er wel om dat bepaalde artikelen van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente op jou van toepassing kunnen zijn. Dit gaat vaak om algemene dingen, zoals dat je geen overlast mag veroorzaken. Vaak kun je de APV lezen op de gemeentelijke website.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 15:32

Omdat het wel nuttige informatie is voor een ieder die er mee te maken kan krijgen, deel ik dit nog maar.
Mocht iemand nog andere suggesties hebben, hoor ik het graag!

Nou de conclusie van de RB is dat de milieuwetgeving idd niet van toepassing is, maar wel art. 13 van de Wet Bodembescherming: Ieder die op of in de bodem handelingen verricht als bedoeld in de artikelen 6 tot en met 11 en die weet of redelijkerwijs had kunnen vermoeden dat door die handelingen de bodem kan worden verontreinigd of aangetast, is verplicht alle maatregelen te nemen die redelijkerwijs van hem kunnen worden gevergd, teneinde die verontreiniging of aantasting te voorkomen, dan wel indien die verontreiniging of aantasting zich voordoet, de verontreiniging of de aantasting en de directe gevolgen daarvan te beperken en zoveel mogelijk ongedaan te maken. Indien de verontreiniging of aantasting het gevolg is van een ongewoon voorval, worden de maatregelen onverwijld genomen. en art. 7:
1. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen in het belang van de bescherming van de bodem regels worden gesteld met betrekking tot het verrichten van handelingen waarbij stoffen die de bodem kunnen verontreinigen of aantasten, aan de bodem worden toegevoegd, ten einde de structuur of de kwaliteit van de bodem te beïnvloeden.
2. Hiertoe kunnen behoren regels met betrekking tot:
a. het op of in de bodem brengen van stoffen die de draagkracht van de bodem beïnvloeden;
b. het op of in de bodem brengen van meststoffen.

Vraag ik me toch af wanneer is dan sprake is van verontreiniging.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:06

Dit artikel is alleen van toepassing als je de mest rechtstreeks op de bodem opslaat, niet als je het op een betonnen plaat met opstaande randen opslaat. Waarom mag je geen mestplaat aanleggen van jouw gemeente?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:11

Weet er iemand of deze wetgeving verschilt met die van België?

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:15

Sorry, dat weet ik niet. Elk land heeft zijn eigen wetgeving.
Maar je kunt veel informatie vinden op internet.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 16:25

Brimi_Disa schreef:
Dit artikel is alleen van toepassing als je de mest rechtstreeks op de bodem opslaat, niet als je het op een betonnen plaat met opstaande randen opslaat. Waarom mag je geen mestplaat aanleggen van jouw gemeente?

Het perceel heeft bestemming wonen zonder agrarische nevenactiviteiten, dus gaat er geen vergunning verleend worden om een mestplaat buiten het bouwblok te plaatsen. Volgens mij zou het wel binnen het bouwblok kunnen, maar even kijken of dat vergunningsvrij kan ofdat we daar wel een vergunning voor kunnen krijgen. Ideaal is dat niet, want dichter bij bewoning.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:33

Voor wat betreft de plek van de mestvolt: deze mag nooit naast/aan een sloot liggen, dit in verband met uitspoeling van gier. Als je huis buiten de bebouwde kom ligt en je hobbymatig paarden houdt, zou ik niet weten waarom je geen mestvolt zou mogen laten aanleggen. Voor de afstand van de mestvolt tot de buren, hier heeft iedere gemeente regels voor. Bij ons is het meen ik minimaal 50 meter.
Laat je goed voorlichten over dit soort zaken op het gemeentehuis. De gemeenten controleren de laatste tijd erg streng op de mestopslag en hoeveelheid paarden (hobbymatig of professioneel). Er staan dikke boetes op overtredingen.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:49

De term agrarische nevenactiviteiten slaat doorgaans niet op een hobbymatige activiteit, maar juist op een bedrijfsmatige activiteit. Je gemeente praat zichzelf een beetje tegen...

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:26

Brimi_Disa schreef:
De term agrarische nevenactiviteiten slaat doorgaans niet op een hobbymatige activiteit, maar juist op een bedrijfsmatige activiteit. Je gemeente praat zichzelf een beetje tegen...

De gemeente gebruikt wat haar het best uitkomt.

Een betonnen mestplaats aanleggen zal de gemeente als agrarische nevenactiviteit bestempelen, bovendien kom je dan gauw boven de 10 m3 = vergunningsplichtig en dus strijdig met bestemmingsplan..

De enige weg te gaan is dat je weg blijft van alles waarvoor je een vergunning nodig hebt.
als je een kruiwagen per dag hebt ( zeg een 80 l.) dan kom je grofweg in 4 maanden in de buurt van 10 m3. ) mest klinkt in dus zal minder zijn maar het gaat om het voorbeeld.

Als je de mest elke 3 a 4 maanden verwijderd val je dus binnen het vrije gebied.
Om te zorgen dat je geen problemen krijgt zou ik de mest buiten het bouwblok, zo ver mogelijk verwijderd van buren en sloten houden. na 3 maanden verwijderen en bij voorkeur niet op dezelfde plaats een nieuwe maken.
Het is dus altijd slechts een tijdelijke situatie, na 3 maanden bemest je een deel van het land overtollige mest afvoeren.

Ik weet niet hoe groot het land moet zijn om alle mest te kunnen verwerken, maar gok dat dat tussen een halve en hele hectare ligt.
Ik denk dat een gemeente weinig kan inbrengen tegen de manier zoals beschreven.

Alle aanvragen die gepaard gaan met een vergunning (stal/mestplaats) zal de gemeente systematisch afwijzen. let ook op waterwin gebieden, dan zijn er strengere eisen waar ik niet bekend mee ben.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:36

Ik ken meerdere mensen die een speciale mest container hebben. Afhankelijk van de grootte wordt deze wel of niet gedeeltelijk ingegraven.
Kost wel wat geld natuurlijk. Ook het leeghalen er van.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 17:43

K*t, heel verhaal getypt....opnieuw dan maar.

Volgens deze gemeente moet de mest opgeslagen worden op een vloeistofdichte bodem verwijzend naar art. 13 Wet Bodembescherming.
Deze bodem mag alleen geplaatst worden bij bestemming wonen met agragische nevenactiviteiten (aldus de gemeente). Ik heb alleen bestemming wonen, dus mag ik deze bodem niet plaatsen, niet binnen het bouwblok, ook niet daarbuiten.
Conclusie: ik mag mijn mest niet opslaan op een kale bodem en voor een vloeistofdichte bodem krijg ik geen vergunning.

Opties: Een verplaatsbare container binnen het bouwblok of een aanhangwagen. Container ingraven is dus ook geen optie.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 17:46

BMHP schreef:
De enige weg te gaan is dat je weg blijft van alles waarvoor je een vergunning nodig hebt.als je een kruiwagen per dag hebt ( zeg een 80 l.) dan kom je grofweg in 4 maanden in de buurt van 10 m3. ) mest klinkt in dus zal minder zijn maar het gaat om het voorbeeld.

Als je de mest elke 3 a 4 maanden verwijderd val je dus binnen het vrije gebied.
Om te zorgen dat je geen problemen krijgt zou ik de mest buiten het bouwblok, zo ver mogelijk verwijderd van buren en sloten houden. na 3 maanden verwijderen en bij voorkeur niet op dezelfde plaats een nieuwe maken.
Het is dus altijd slechts een tijdelijke situatie, na 3 maanden bemest je een deel van het land overtollige mest afvoeren.

Ongeacht hobbymatig of grootte van de mestplaats: volgens deze gemeente mag dit niet volgens art. 13 Wet Bodembescherming.

Als dat anders is hoor ik het heel graag! En verder hoop ik dat niemand vervelende buren heeft, want anders heb je dus dit soort gedoe :+

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 18:09

Citaat:
Een betonnen mestplaats aanleggen zal de gemeente als agrarische nevenactiviteit bestempelen, bovendien kom je dan gauw boven de 10 m3 = vergunningsplichtig en dus strijdig met bestemmingsplan..

Je hebt het hier neem ik aan over een omgevingsvergunning onderdeel bouw? Want er is, zoals ik al zei, geen omgevingsvergunning onderdeel milieu nodig voor het opslaan paardenmest.

Artikel 13 Wet bodembescherming is een zogenaamd zorgplicht artikel en zegt niks over de verplichting tot een vloeistofdichte vloer. Dit heb ik gevonden op Infomil:
Op ieder die op of in de bodem handelingen als bedoeld in de artikelen 6 t/m 11 Wbb verricht, rust de verplichting om te zorgen dat door die handelingen de bodem niet wordt verontreinigd. Als er toch een verontreiniging optreedt dienen maatregelen te worden genomen om de verontreiniging zoveel mogelijk ongedaan te maken. Deze zorgplichtbepaling verplicht bij (dreigende) bodemverontreiniging, dus ook van het grondwater, tot het nemen van alle maatregelen die redelijkerwijs kunnen worden gevergd.

Dit artikel stelt dus grofweg dat je alle maatregelen die je kunt nemen om bodemvervuiling te voorkomen, moet nemen. Normaal gesproken wordt in de situatie dat er geen sprake is van een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer, zoals in jouw situatie, toch naar die voorschriften gekeken als richtlijn voor voor te schrijven maatregelen. Een vloeistofdichte vloer wordt hierin niet voorgeschreven, dus wat is de wettelijke basis voor de reactie van de gemeente?