24/7 buiten op kleine oppervlakte

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BCR

24/7 buiten op kleine oppervlakte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 17:29

Naar aanleiding van het 24/7 buiten topic, ben ik vooral benieuwd naar mensen die hun paard-pony op een kleine oppervlakte houden.
Natuurlijk is het ideaal om een paar duizend vierkante meter wei te hebben, maar dat is nou eenmaal niet overal mogelijk.
Bij mij in de omgeving randstad zie ik vooral paarden alleen op stal staan. Bij een enkeling kunnen ze in de zomer naar buiten, maar in de winter vrijwel nergens.
Nu is mijn paard in de zomer al gezegd met een 24/7 weiland en heeft hij echt de ruimte, maar de overige maanden staat ze opgehokt tot mijn ergernis.

Situatie in de winter is dus rijden in de bak of buiten. Losgooien mag niet in de bak vanwege de bodem.
Wel zijn er 3 paddocks van 15x15 voor losgooien en longeren. Langer dan 1 uur mag je niet in de paddock, ook heb je soms dagen dat er zo´n wachtlijst staat dat je er geen gebruik van kan maken,
Dus pak hem beet 22 uur op 2,5m x 2,5m :')

Wel kan ik via mijn oom een stukje toegewezen krijgen van 1100m2 voor de wintermaanden. Het probleem is alleen dat het in eerste instantie om tijdelijke verhuur gaat, dus bakken met geld wil ik er niet in proppen.
Ook vraag ik me af of het te doen is en niet in 1 grote blubberzooi veranderd?
Dit zou dan gaan om de periode oktober tot en met mei

Polly
Moderator Algemeen

Re: 24/7 buiten op kleine oppervlakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 17:48

Ik heb een eigen stukje land waar mijn shetlanders 24/7 buiten lopen, in de winter als het te nat is lopen ze op een bestraat stuk van 10x10

Mijn rijpaard had ik in volpension staan waar ze alle dagen een dagdeel buiten konden. Toen ik dat niet meer kon betalen en de enige alternatieven stallen waren zoals jij ze omschrijft heb ik hem verkocht, daar waren wel meer redenen voor maar dat was er wel 1 van.
Uiteindelijk heb ik hem eerst verleased en heeft hij een half jaar op zo'n stal gestaan. Mn hart brak toen ik hem de laatste weken alleen nog maar in de paddock kon zetten voor een uurtje.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:00

Wat is de grondsoort waar het stukje grond is? Als het klei is kan je het wel direct vergeten, dat wordt rond oktober al een bende. Zandgrond zou nog een optie kunnen zijn, maar ik kan 1100 moeilijk inschatten.

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:06

1100 m2 is wel een heel klein stukje, een 20x40 rijbak is al 800m2, dus zou je uitkomen op nog minder dan 1.5 rijbak, dit vind ik persoonlijk erg weinig. Sowieso zul je moeten zorgen voor een schuilmogelijkheid. Het is afhankelijk van de ondergrond in welke tijd je stekje zal veranderen in een modderpoel.

Aan de andere kant, 22 van de 24 uur op een stukje van 2.5 bij 2.5m is ook niet veel, dus in dat geval zul je je paard blij maken met de extra ruimte die hij heeft.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:09

Ik heb een paddock van ongeveer 500 m2. Zand was zonder btw 200 euro voor 20 kuub. Werd gebracht. Ik had iets van 50 kuub nodig in totaal. Je moet gewoon eens uitrekenen wat je per maand aan pension betaald. Zeg 200 euro. Keer 6 maanden. Dan heb je sowieso 1200 euro. Moet je zorgen voor hooi, schuilstal, en zand en mestafvoer en omheining. Is er water aanwezig?

Je zou de kosten kunnen drukken door een medehuurder te zoeken. Ook beter voor je paard. En jezelf eens goed afvragen wat het jou waard is om je paard niet op te hoeven hokken.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:12

Blijft je paard in de nacht wel op stal, of is het de bedoeling dat het paard 24/7 op dat stukje komt te staan.
Het is wel erg klein, gaat denk ik alleen als je er een goede zandpaddock van maakt met goede drainage.
Je paard staat er dan wel alleen 24/7 en ik denk dat daar dan ook nog een oplossing voor moet komen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:16

Gypsy schreef:
Ik heb een paddock van ongeveer 500 m2. Zand was zonder btw 200 euro voor 20 kuub. Werd gebracht. Ik had iets van 50 kuub nodig in totaal. Je moet gewoon eens uitrekenen wat je per maand aan pension betaald. Zeg 200 euro. Keer 6 maanden. Dan heb je sowieso 1200 euro. Moet je zorgen voor hooi, schuilstal, en zand en mestafvoer en omheining. Is er water aanwezig?

Je zou de kosten kunnen drukken door een medehuurder te zoeken. Ook beter voor je paard. En jezelf eens goed afvragen wat het jou waard is om je paard niet op te hoeven hokken.

Ik betaal 100 E per 20 kuub woudzand (geleverd).

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:17

Bij mij staan ze op 800m2 dat zijn een d-pony en een e-pony, het word in de winter wel blubber maar ze kunnen bij hun schuilstal droog en op tegels gaan staan.
Ik vind het prima kunnen als je ook een stuk betegeld zodat je paard zijn voeten en benen ook kunnen drogen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:18

Bij ons staan ze in de winter 24/7 in de goed gedraineerde bak, met toegang tot stal en uitloop. In totaal ook geen 1000m2. Ze staan hier wel droog. Af en toe wel plassen, maar altijd grote droge stukken én een droge stal. Dat is wel een must.
En in de zomer komt daar nog de wei bij van ruim 2000m2.

Ze staan hier met zijn 2en (haflinger en trekpaard).

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:24

Een wei is niet haalbaar op dat stukje. Wat wel kan is een verhard deel en een zand paddock. Op het verharde deel een uitloopstal en evt wat voor je spullen. Mijn totale oppervlakte is 2500 m2 en helaas klei bodem. Nu heb ik ongeveer 1000 m2 aan stal, verhard deel en paddock. Hier kan ik dan ook een beetje in longeren. Verhard deel is ook ruim. Hierdoor wel altijd droge voeten. De overige 1500 m2 is wei. Hier kan ik 2 paarden en beetje laten knabbelen, meer kan je het niet noemen. Maarze hebben vrije beweging en dat is waar en het om gaat. De wei is snel niet te gebruiken door net weer dus erg blij met mijn andere ruimtd.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:36

Het stuk is groot genoeg, maar het zal in een grote blubberzooi veranderen inderdaad. Een stuk steen en een stuk zandpaddock lijkt mij een goede oplossing.

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:42

Ik heb ze in de winter ook op een kleine oppervlakte staan, ca 500 meter wordt blubber, dan 50 meter beklinkerd voor de stallen, twee boxen van 3x3 die dag en nacht open staan met ervoor nog twee meter voordat ze op het beklinkerde gedeelte komen. Nu staan ze met 2 andere ponys op 6000 m2 grond, hebben nog een weitje van 2000 m en een van 5000 m. Zelf heb ik twee e-ponys.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:42

Alles kan natuurlijk,maar persoonlijk vind ik het verre van ideaal.Ik heb zelf een pony van1.30 gehad op 1200m2 en met een maand was het gras op en veranderde de wei in een modderpoel.Gelukkig had ik er wel een stal opdus kon ze droog staan.Ik heb het 3 maanden aangezien en ze verhuist naar een stalling waar ze 4 ha tot beschikking had.Dat koste natuurlijk wel veel meer.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:56

Oh, ik had oosterscheldezand, geen idee of dar scheelt. Kwamen ze het voor dat geld ook nog brengen? :wow:

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:00

Op klei of veengrond is het niet te doen om ze het hele jaar rond op het land te houden. In de winter zakken ze tot over de kogels in de blub en trappen ze de hele boel zwart waardoor je in de zomer geen gras meer hebt.

Je zou het inderdaad kunnen ombouwen tot paddock met zand of bestrating. Wij hebben een groot gedeelte van de paddock bestraat voor weinig, veel tegels kun je gratis ophalen namelijk.

Overigens wil het ook wel helpen om goed te zoeken naar stalling. Ik zit ook in de Randstad en hier staan de paarden 's winters 9 uur op paddocks met hooi (wordt voor je buiten gezet en binnen gehaald) en van maart t/m december weidegang, waarvan mei t/m oktober dag en nacht mogelijk is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:24

Wij hebben ook zoiets. Het is gewoon zwarte grond en er staan bomen omheen. We hebben een soort 8 qua wandel route en op 2 plekken slowfeeders. Het sluit aan op de schuilstal waar ze water moeten drinken. Ze zijn met pre pensioen en ik zie ze liever 24/7 rondscharrelen dan 20 uur op stal en 4 uurtjes in een kleine paddock/wei of bijv volop in de zon, rotweer etc wat op veel kale weides zo is.
Ze komen wel elke dag eruit en staan dus met een d een e en shet, niet alleen.
Zorg dat je zand hebt en een stuk bestraat. Goede schuilmogelijkheid en op verschillende plekken eten en drinken. Stimuleer het bewegen. De rest doe je zelf met wandelen, rijden etc.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 09:42

Ik vind het, in de basis, een hele mooie oplossing voor je paard: fijn dat je je inzet voor zijn welzijn!

Qua oppervlakte is het ruim zat. Qua bodem vind ik dat je wel aanpassingen moet maken: minstens een deel bestraten en liefst nog een deel zandpaddock maken. Daarnaast minimaal 1 pony/paard erbij.

Staat je paard trouwens echt in een stal van 2,5x2,5?

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 09:58

Ik heb mijn pony's ook op een vrij klein stuk het hele jaar rond op de paddock staan, gecombineerd met beperkt weidegang.
Ik heb alleen geen grote paarden, maar sobere rassen. Belangrijk is dat er wat te beleven valt op de paddock. Dus een vriendje, slowfeeder, een track (pad om te volgen), wilgentakken, etc.

Absolute must is een deel bestraten, zo blijft het ergens steeds droog. De rest zand. En steeds alle poep verwijderen. Een beetje modder is geen probleem, maar er moeten altijd droge delen zijn. Een afdak of schutting voor de wind wordt ook gewaardeerd. Ik zit op zand, dus dat is makkelijker, maar het is vast te doen als je het goed overdenkt en uitwerkt. Een soort mini paddock-paradise! het is m.i. altijd beter dan op stal!

Succes!

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:34

RuthenRoos, hele goede opmerking van de poep verwijderen. Ik zie plekken waar dat vaak vergeten wordt. Als ze aan huis staan (op het kleine stuk dus) dan verwijderen wij twee maal per dag buiten de mestballen; stallen worden 's avonds schoongemaakt (er liggen rubbermatten dus weinig stro) en dan voor de nacht plakje vers stro en uiteraard hun hooi

BCR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 11:02

Wow wat een hoop reacties!!
@ Polly: dat is hetzelfde principe toch als met je shetten? In de zomermaanden staat ze op een wei van 7000m2 met nog 2 merries, dus gaat alleen om de winterperiode

@Riannne: het stukje is op zandgrond, ook is het de bedoeling dat ze er pas in oktober op gaat tot en met mei. Dan kan het de hele zomer juni, juli, augustus en september bijtrekken en dan kom ik weer in oktober daar heen

Natuurlijk is er een schuilgelegenheid aanwezig. Deze zal altijd toegangkelijk zijn en bestraat worden, ongeveer zo'n 25m2. Het is niet de bedoeling om ze s'nachts op te sluiten en natuurlijk zorg ik voor een shetlander als gezelschap

BCR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 11:07

@Gypsy; dus jou paard staat jaarrond op een paddock van 500m2?
Heb je ook nog een gedeelte verhard? Is dit niet meerendeel van de tijd blubber of ligt er drainage onder?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:23

Is de stal van je paard echt 2,5 bij 2,5 meter?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:34

NiFallor schreef:
Is de stal van je paard echt 2,5 bij 2,5 meter?

:o? -O-

Op zandgrond zou het best moeten lukken, kan inderdaad wel zo zijn dat je het wat moet ophogen. Het feit dat het de hele zomer kan 'bijkomen' maakt voor zo'n stukje niet uit, als het veel gaat regenen hebben ze dat in twee dagen tot bagger gelopen als het water niet snel genoeg weg kan. Maar ik zou het zeker een kans geven als het alternatief ophokken is.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:45

Klinkt mij als een prima oplossing. Ze hebben dus een stuk waar ze droog kunnen staan en liggen, als je ook op dit stuk voert valt het echte wegzakken wel mee. Veel beter dan ophokken ;)

zonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:56

Wij hebben Echt Super Veel Land!

Daar hebben wij vakken van gemaakt.

1 gemiddeld weiland en daar 5 van? staat hij nu helemaal alleen op..
er komt nog een B pony bij in..
dus niet op een klein stukje