Draver in de wei, maar wat en hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alyse

Draver in de wei, maar wat en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 09:50

Hallo,
Wij krijgen deze zomer een draver in onze tuin. Wij hebben een "weiland" achter, maar er is geen wei stuk. Zijn er speciale benodigdheden nodig voor een draver, en hoe groot zou het stuk moeten zijn?
Laatst bijgewerkt door Alyse op 22-07-14 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Amalarab

Re: Draver in de wei, maar wat en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:55

Ten eerste hoort een paard niet alleen dus zoek er een maatje bij.(geen geit/schaap)
Een halve hectare zou mooi zijn. Alle giftige planten moeten uit de tuin, degelijk hek van bijv stroomdraad erom.
En als er nog geen gras is, zul je hooi moeten kopen en voeren. Kan bij boeren uit de buurt of via MP. Succes!

Alyse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 09:56

Amalarab schreef:
Ten eerste hoort een paard niet alleen dus zoek er een maatje bij.(geen geit/schaap)
Een halve hectare zou mooi zijn. Alle giftige planten moeten uit de tuin, degelijk hek van bijv stroomdraad erom.
En als er nog geen gras is, zul je hooi moeten kopen en voeren. Kan bij boeren uit de buurt of via MP. Succes!

Een maatje komt er in ieder geval bij, waarschijnlijk een ezeltje of een shet.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:59

De eerste vragen die me te binnen schieten:

Wat is het verschil tussen "wieland" (weiland?) en wei volgens jou?
hoe groot is het stuk "weiland" dat je nu voor ogen hebt
Krijgt het paard nog gezelschap van een ander paard / een andere pony. Er zijn maar weinig paarden die alleen kunnen / moeten staan. De meesten horen gewoon samen te staan.

Naar mijn mening zou ik zeker ca een halve hectare willen hebben voor die twee dieren. Goed stroomdraad eromheen. Controleer of de wei schoon is, dus geen giftige planten, ook geen afval waar ze zich aan kunnen verwonden. Zorg voor schoon drinkwater en ververs dat regelmatig, zeker met die hoge temperaturen die we nu hebben.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:59

Zorg maar dat het de shet wordt, en niet waarschijnlijk ;)

En verder inderdaad goed kijken naar omheining; zeker met Shetje erbij.
Moet er nog brok bijgevoerd worden? Kan paard schuilen in schuilstal of bij bomen?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:00

Kies dan voor een shetlander. Ezels zijn net andere diersoorten en het kan best met een paard, maar een ezel is gelukkiger met een ezel. Bovendien zijn shetjes kleiner en als je toch beperkte ruimte hebt, is een shetlander verstandiger.

Alyse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 10:01

Rocamor schreef:

Krijgt het paard nog gezelschap van een ander paard / een andere pony. Er zijn maar weinig paarden die alleen kunnen / moeten staan. De meesten horen gewoon samen te staan.

Naar mijn mening zou ik zeker ca een halve hectare willen hebben voor die twee dieren. Goed stroomdraad eromheen. Controleer of de wei schoon is, dus geen giftige planten, ook geen afval waar ze zich aan kunnen verwonden. Zorg voor schoon drinkwater en ververs dat regelmatig, zeker met die hoge temperaturen die we nu hebben.

- Het was een typ foutje die ik niet had gezien
- zo'n 2 hectare
- ja, een ezeltje

Dankjewel

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:01

Stel dat je een Ezel neemt moet je ook anders gaan ontwormen.
Weet niet meer welke worm het is maar ezels kunnen er goed tegen, maar paarden juist weer niet.
Dacht dat het longworm was even uit het hoofd....

Alyse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 10:02

EskeGirl schreef:
Zorg maar dat het de shet wordt, en niet waarschijnlijk ;)

En verder inderdaad goed kijken naar omheining; zeker met Shetje erbij.
Moet er nog brok bijgevoerd worden? Kan paard schuilen in schuilstal of bij bomen?

Wij hebben ongeveer drie appelbomen staan, moeten die weg?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:03

Een draver is gewoon een paard, net als een Fries, tinker, belg etc.
Een degelijke omheining volstaat hoef je echt niet speciaals voor te doen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:04

Ezels spreken geen paardentaal. Hierzo ook wel meegemaakt: 2 pony's en een ezel
samen ergens. Ezel kreeg nauwelijks aandacht van de pony's, er kwam een andere ezel bij, en ze knapte helemaal op!

Kies nou voor het welzijn van de dieren en niet voor jezelf, en ga voor een Shetje.

Het is belangrijk dat paard ergens kan schuilen, dan kan vaak ook bij bomen :)

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:05

Alyse schreef:
Amalarab schreef:

Een maatje komt er in ieder geval bij, waarschijnlijk een ezeltje of een shet.

Ik zou dan een shet erbij nemen. Ezels kunnen longwormen hebben zonder dat zij verschijnselen tonen van ziek zijn. Maar als ze op 1 wei staan kunnen ze wel de draver besmetten en deen draver kan wel ziek ervan worden. Daarnaast zag ik laatst ergens een bericht dat een ezel zich eenzaam voelde in een kudde paarden. Kan maar zo dat het niet op bok was???

Heb je ook nog ergens een schuil gelegenheid? Zodat ze in de schaduw en droog kunnen staan? En goed afrasteren met stroomlint of koord.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:06

Dat is eigenlijk al achterhaald van dat ontwormen. Ezels en paarden kan best samen, mits je een goed ontwormbeleid hebt. Maar nogmaals, een ezel is een ander diersoort. Als je gelukkige dieren wilt, kies ze voor dieren die 100% elkaars taal verstaan. Ezels kunnen wel bij paarden gehouden worden, maar ze denken en doen anders. Ik denk ook dat als je voor een ezel kiest, dat een bewuste keuze moet zijn, gezien vanuit het welzijn van beide dieren.

Een ezel heeft bijvoorbeeld een schuilstal nodig, omdat ze niet waterdicht zijn. Ook gaan ze op een andere manier vriendschappen aan met soortgenoten dan paarden. Ezels zijn ook meer de 'flight and fight' dieren, terwijl paarden ingesteld zijn op 'flight'.

Alyse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 10:07

Een maatje komt er in ieder geval bij, waarschijnlijk een ezeltje of een shet.[/quote]

Ik zou dan een shet erbij nemen. Ezels kunnen longwormen hebben zonder dat zij verschijnselen tonen van ziek zijn. Maar als ze op 1 wei staan kunnen ze wel de draver besmetten en deen draver kan wel ziek ervan worden. Daarnaast zag ik laatst ergens een bericht dat een ezel zich eenzaam voelde in een kudde paarden. Kan maar zo dat het niet op bok was???

Heb je ook nog ergens een schuil gelegenheid? Zodat ze in de schaduw en droog kunnen staan? En goed afrasteren met stroomlint of koord.[/quote]

Ja, er komt natuurlijk ook nog een stal bij en er staan 3 appelbomen.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:08

Laat die appelbomen maar staan. Daar hebben ze geen last van.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:08

Een combinatie ezel-paard is levensgevaarlijk. Ezels kunnen sommige ziekten wel hebben, maar worden er niet ziek van. Paarden kunnen deze ziekten ook krijgen en er dood en doodziek van worden. Zorg er alsjeblieft voor dat je er een Shet bij zet.

Waar je dan op moet letten is dat je de omheining laag en stevig genoeg maakt, want anders gaat een Shet er zo onderdoor.

Verder:
- Gras: Aanwezig? Voldoende aanwezig? Of zou je het land inzaaien met PAARDENgras. Zorg dat je het goede grasmengsel hebt, bij bijv. koeiengras zitten er heel veel eiwitten in en dit is dan weer gevaarlijk voor de gezondheid van paarden. (Hoefbevangenheid o.a)
- Niet voldoende gras aanwezig: Hooi bijvoeren. Wat eerder hier genoeg werd, dit kan je vast wel bij boeren in de buurt kopen.
- Krachtvoer: Moet dit bijgevoerd worden? Zo ja, welke soort krachtvoer wil je? Voldoe je met een beetje muesli of moet er echt brok komen? En wat voor brok dan?
- Schuilstal: Aanwezig? Zo nee, dan moet deze er wel komen. Verder is het fijn om ook wat bomen om het land heen te hebben zodat de paarden ook in de schaduw kunnen grazen.

Alyse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 10:09

dblijham schreef:
Laat die appelbomen maar staan. Daar hebben ze geen last van.

En de appels dan? Als ze daar te veel van eten?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:12

Geen ezel er bij, maar een paard of pony. Een ezel is toch weer een andere diersoort, met andere verzorging en behoeften. als je de keuze hebt altijd voor 2 dieren van hetzelfde soort bij elkaar zetten :)
En vergeet geen droog/verhard stuk te maken zodat ze altijd droog kunnen staan. Denk ook aan een (schuil)stal met een plek om je hooi en spullen op te bergen :)

2 hectare is een mooi stuk voor 2 paarden. Zorg dat het geschikt is voor de paarden, geen giftige planten, en als er geen/slecht gras op staat, goed inzaaien met een paardengrasmengsel komend seizoen. Zet er een goed hek omheen, palen ruim de grond in, goed veilig schrikdraad er op. Deel de grond in meerdere stukken zodat je af kan wisselen :D de appelbomen kan je wel laten staan, maar de paarden zullen aan de bomen gaan knagen. Je moet er in de zomer voor zorgen dat je de gevallen appels opruimt voordat ze gaan gisten, en te veel appels eten is niet goed voor je paarden.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:12

Gewoon opletten hoeveel appels erin hangen. Als er in een keer heel veel verdwijnen weet je dat ze ervan eten. Wat je evt. zou kunnen doen is een gaas om de boom hangen zodat ze niet bij de appels kunnen, maar jij de appels wel kunt plukken. Niet van dat ijzeren kippengaas ofzo, maar gewoon dat stoffen. Moet je wel controleren of het heel blijft en ze niet alsnog proberen.

Als je denkt dat ze er te veel van eten op het moment dat ze er staan, dan kun je altijd de bomen nog weghalen of verplaatsen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:15

Alyse schreef:
Rocamor schreef:

- Het was een typ foutje die ik niet had gezien
- zo'n 2 hectare
- ja, een ezeltje

Dankjewel

Hoooo, wacht effe, zie net in je profiel dat je 11 bent, dat maakt de zaak even wat anders.

2 hectare is meeeeer dan genoeg voor je draver en een shetje. Ik zou die twee hectare in meerdere stukken verdelen, zodat ze toch kunnen rennen, maar je ook kunt wisselen van weides gedurende het jaar. Zorg dat je een zomer en een winterdeel krijgt. Zit je op zandgrond of op klei?

Ik raad je aan om een shetje te nemen. Houd dan rekening met het feit dat sommige shetjes snel dik worden / bevangen kunnen raken en sommigen zijn echte houdini's (ontsnapmonsters). Als je nu nog de keuze kunt maken, kies dan voor een shet en niet voor een ezeltje. Of neem 2 ezeltjes en een shetje.

Ezeltjes kun je ook niet 24/7 buiten laten staan. Hebben geen vet in de vacht en kunnen dus niet (goed) tegen regen. Een paard kan dit (meestal) wel.

De appelbomen kunnen volgens mij gewoon blijven staan. Misschien moet je een stukje eromheen met lint en prikpaaltjes afzetten, zodat ze de bast er niet afknabbelen.

Alyse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 10:21

[/quote]Hoooo, wacht effe, zie net in je profiel dat je 11 bent, dat maakt de zaak even wat anders.

2 hectare is meeeeer dan genoeg voor je draver en een shetje. Ik zou die twee hectare in meerdere stukken verdelen, zodat ze toch kunnen rennen, maar je ook kunt wisselen van weides gedurende het jaar. Zorg dat je een zomer en een winterdeel krijgt. Zit je op zandgrond of op klei?

Ik raad je aan om een shetje te nemen. Houd dan rekening met het feit dat sommige shetjes snel dik worden / bevangen kunnen raken en sommigen zijn echte houdini's (ontsnapmonsters). Als je nu nog de keuze kunt maken, kies dan voor een shet en niet voor een ezeltje. Of neem 2 ezeltjes en een shetje.

Ezeltjes kun je ook niet 24/7 buiten laten staan. Hebben geen vet in de vacht en kunnen dus niet (goed) tegen regen. Een paard kan dit (meestal) wel.

De appelbomen kunnen volgens mij gewoon blijven staan. Misschien moet je een stukje eromheen met lint en prikpaaltjes afzetten, zodat ze de bast er niet afknabbelen.[/quote]

Ik ben geen 11 haha, dat heb ik dan blijkbaar verkeerd ingesteld? Ik ben 15, in september 16.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:24

Alyse schreef:
Citaat:
Hoooo, wacht effe, zie net in je profiel dat je 11 bent, dat maakt de zaak even wat anders.

De appelbomen kunnen volgens mij gewoon blijven staan. Misschien moet je een stukje eromheen met lint en prikpaaltjes afzetten, zodat ze de bast er niet afknabbelen.

Ik ben geen 11 haha, dat heb ik dan blijkbaar verkeerd ingesteld? Ik ben 15, in september 16.

Aha, vond ook al dat je wijzer schreef dan ik verwachte van iemand van 11. Maar goed, mijn advies blijft wel zo'n beetje hetzelfde. heb je wel hulp bij en met dit project?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:28

xIirtJj schreef:
Een combinatie ezel-paard is levensgevaarlijk. Ezels kunnen sommige ziekten wel hebben, maar worden er niet ziek van. Paarden kunnen deze ziekten ook krijgen en er dood en doodziek van worden. Zorg er alsjeblieft voor dat je er een Shet bij zet..

Nou nou, dat klinkt alsof ezels dodelijk zijn.. zo erg is het niet :(:) . Het is een kwestie van goed ontwormen. Op de website van een dierenarts staat:

Citaat:
Longwormen zijn een heel ander verhaal. Hier vormen ezels het reservoir voor infectie van paarden. De ezels worden er niet ziek van maar zij scheiden wel veel larven uit via de mest. Op de wei vindt ontwikkeling tot besmettelijke larven plaats. Paarden die deze larven opnemen, kunnen er ernstig ziek van worden. Door de zeer effectieve middelen die worden gebruikt, is deze besmetting bij ezels vrijwel verdwenen waardoor ook paarden minder risico lopen. Voorheen was het echter zeer raadzaam ezels en paarden nooit samen te weiden.

http://www.dierenkliniekdeventer.nl/lan ... wormen.php

Dit even terzijde. Ik hoop dat het inmiddels voor TS wel duidelijk is dat ze beter een shetje kan kiezen. Of gewoon geen draver en twee ezels :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:29

Neem ipv een shet een minipaardje, 2 hectare is best veel. Als je ze dan een hele dag op het gras laat lopen staat straks die shet hoefbevangen.
Minipaardjes zijn ook klein, hoeven niet altijd meer te kosten dan een shet, en ze kunnen qua gras net wat meer hebben. Je houd ze iets makkelijker slank is mijn ervaring.

Verder weet ik niet op wat voor grondsoort je zit, maar het zou wel eens verstandig kunnen zijn om een paddock te maken. Anders staan je beestjes op den duur in de drab.
Als je 2 vrachtwagens met oosterscheldezand laat komen, kun je al best een leuk paddockje maken.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:30

Alyse schreef:
Hallo,
Wij krijgen deze zomer een draver in onze tuin. Wij hebben een "weiland" achter, maar er is geen wei stuk. Zijn er speciale benodigdheden nodig voor een draver, en hoe groot zou het stuk moeten zijn?

Krijg je die draver alleen voor deze zomer, of langer/voor vast? Want dat maakt wat mij betreft heel erg veel uit voor de stappen die je nog moet ondernemen naast het regelen van een geschikt maatje.