Schuilstal maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horseee6589

Schuilstal maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 21:40

Mijn verzorgpaard staat nu 24/7 op de wei, dus in de volle zon, en in stort buien...
Nu zat ik te denken, hoeveel kost het om een schuilstal/plek te maken/neer zetten? En hoe kan ik dit het best doen? (Ik doe dat in overleg met de eigenaar enzo haha, dit is alleen nog maar om te kijken hoe en wat)

aikon

Re: Schuilstal maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:58

Ligt aan de gemeente, mag er een schuilstal gebouwd worden ja of nee. Meestal nee. Al mag je veel vaker wel kunstobjecten plaatsen, denk aan een grote stoel en/of tafel of een mestsilo, heel vreemd.
Maar een goede deken kan ook een hoop schelen ;)

Charliie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:34

De schuilstal van mijn verzorgpony moest ook worden weggehaald van de gemeente. Nu staat ze in een 'lege' wei, wat eigenlijk ook wel prima gaat.

Shellebel93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:37

Die van mij staan ook 24/7 buiten dit omdat mijn grootste paard niet op een stal kan staan.. Ze breekt de hele boel af.. Begint te weven en wordt super zenuwachtig.. Wanneer ze buiten staat is er niks aan de hand.. en volgens mij zolang je het kan "wegrijden" mag het meestal wel van de gemeente.. Ik heb bij mij in het land een oud tuinhuisje staan. deze is weg te dragen en ik heb nog niks van de gemeente gehoord. Dus zolang ik niks hoor blijft deze lekker staan..;) Zee zitten altijd te zeuren dat je zo goed moet zijn voor je paarden en dat ze altijd onderdak en alles moeten hebben.. maar een huisje plaatsen op gemeentegrond? No way! Soms snap ik het allemaal niet meer..

Charliie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:57

Ja precies, lastig gedoe altijd.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:31

Wat het kost ( buiten of het mag) is helemaal afhankelijk van de afmetingen en het materiaal.

wat ik zelf makkelijk en snel gemaakt vind is een houten skelet maken van schuttingpalen en dit aan 3 zijden dichtmaken met damwandplaten
Paar honderd euro ben je al snel kwijt voor een simpel stalletje

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:32

toevallig wil ik die van mij kwijt ;) dan kan je hem redelijk goedkoop plaatsen... pb maar. ( als het van gemeete mag.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 08:39

Stap 1 moet zijn dat je met de eigenaar van het paard, en de eigenaar van het grondstuk moet gaan praten. Vinden zij het goed, en wie gaat het financieren?

Daarna moet je contact opnemen met de gemeente. De wetten zijn het afgelopen jaar veranderd en in veel gemeentes mag nu vergunningsvrij gebouwd worden. Het is wel handig als je evengoed een stempel gaat halen bij de gemeente, dat kost namelijk niks.
Verplaatsbaar wil niet automatisch zeggen dat het van de gemeente mag, ook dat zul je moeten navragen.

Als je weet wat er gebouwd mag worden (materiaal, oppervlakte en hoogte) dan kun je gaan nadenken over hoe het eruit moet komen te zien en offertes opvragen.
De vraag is dan of jij iets blijvends wil bouwen op iemand anders zijn grondstuk? Er zijn dan ook nog opties zoals containers en tenten (verplaatsbaar).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:03

Scum schreef:
De wetten zijn het afgelopen jaar veranderd en in veel gemeentes mag nu vergunningsvrij gebouwd worden. Het is wel handig als je evengoed een stempel gaat halen bij de gemeente, dat kost namelijk niks.
Verplaatsbaar wil niet automatisch zeggen dat het van de gemeente mag, ook dat zul je moeten navragen..

Er mag NIKS 'vergunningsvrij' gebouwd worden, in geen enkele gemeente. OVERAL is een meldingsplicht voor dingen groter dan 1 m3 !!
Alleen mag er op een BOUWBLOK gebouwd worden tot max 30 m2 (na melding), maar nooit op een land met wei of landbouwgrond als bestemming. Hier heb je dus wel degelijk altijd een vergunning voor nodig.

Ook dingen die verplaatsbaar zijn of op wielen staan zijn niet vergunningsvrij. Een feesttentje in een achtertuin zal niemand moeilijk over doen, maar een feesttent op bijv. een schoolterrein moet wel degelijk een tijdelijke vergunning voor worden aangevraagd.

Dat er veel verschil zit in hoe gemeentes omgaan met illegale bouwwerken is een feit; als er niet op gecontroleerd wordt heb je kans dat het lang kan blijven staan :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:14

Bij ons in de gemeente wel, en inmiddels zijn er meerdere gemeentes die deze regel ook hebben.
Bij ons zijn de regels 2 jaar geleden gewijzigd. Zo mag je bijv tot 5 meter hoog bouwen, en de oppervlakte is afhankelijk van hetgeen er al gebouwd is op het perceel.
Meldingsplicht is er dus ook niet meer zolang je je aan de regels houdt. En onsnappen aan de regels kun je niet, want ik heb de luchtfoto's gezien en die zijn heel nauwkeurig.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:19

Vergunningsvrije (ver)bouw hoeft volgens mij niet gemeld te worden zolang het aan bepaalde regels voldoet. Maar daar is hier geen sprake van aangezien je op een kaal land iets neerzet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:20

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:28

Als je voor jezelf de check doet kom je ergens deze vraag tegen:
Citaat:
Is de voorgenomen activiteit in strijd met het bestemmingsplan, de beheersverordening, het exploitatieplan, regels op grond van de provinciale verordening, regels op grond van een AMvB of regels van het voorbereidingsbesluit?

Knappe aspirant-schuilhut-bouwer die hier een antwoord op heeft zonder het aan de gemeente te vragen ;)

En verder zal uit de check blijken dat je het wel degelijk moet melden...

@scum: wat jij zegt valt dus gewoon binnen de regels van de meldingsplicht ;)

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:33

Mijn tante heeft er gewoon een geplaats.
Nooit problemen mee gehad en zij heeft er 1 gekocht voor denk ik €250,-.
Was een hele fijne schuilstal. Stukje dat overdekt was en een echt hokje.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:39

http://www.schuilstal.com/nl/huren-schuilstal

Soms is huren makkelijker. Dan kan je kijken of je er echt wat aan hebt. En vaak na een tijdje ervaring opdoen merk je dat je dingen toch anders zou hebben gedaan in jou specifieke situatie.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:25

Hier mag je nog niet eens een trailer met open klep op het land zetten, word gezien als "dierenverblijf" of ze er in kunnen staan of niet, en moet je een bouwvergunning hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:28

[ITP] De merens Polie en Hercule voor het eerst op BOKT in dit topic staat een foto van twee (goedkope eenvoudige) schuilstalletjes aan elkaar vast. Afmeting is 2 x 2,75 bij 2,75 meter ongeveer. Mijn man heeft het gemaakt en voldoet prima. Die twee hebben aan materiaal € 1000,-- gekocht. We hebben alles moeten kopen want toen was het bosje nog niet van ons.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 22-07-14 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:28

hoe groot is het paard/pony en wat is je budget.. dat maakt het aanbieden van opties een stuk makkelijker

iglo's zijn namelijk ook niet al te duur (in verhouding) en die kunnen gewoon in zijn geheel geplaatst worden. en je hebt ze in behoorlijk wat soorten en maten.

als plaatsen wel mag, zou je ook nog kunnen denken aan tweede hands tuinhuisje/blokhut of zelfs chalet
(die kunnen soms ook vrij goedkoop van de hand gaan)

voorbeeld http://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-terras/tuinhuisjes-en-blokhutten/m830289841-gratis-tuinhuisje.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr gratis

http://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-terras/tuinhuisjes-en-blokhutten/m830229299-leuke-blokhut-tuinhuisje-wel-zelf-uit-elkaar-halen.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr 60 euro

http://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-ter ... ousPage=lr
is een compleet tuinhuisje waar je ook een zadelkast in zou kunnen plaatsen huidige bod 125 euro

http://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-terras/tuinhuisjes-en-blokhutten/m830124252-blokhut.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr huidige bod 250 blokhut met luifel

en als je goed zoekt kun je voor minder dan 1500 euro ook een complete stacaravan tweedehands kopen.. sloop daarvan het woongedeelte, keuken, douche en 1 slaapkamer eruit tot 1 grote ruimte, voorwand openbreken om een goede toegang voor het paard te creeren en achterste slaapkamer (of alle) laat je in takt als zadelkamer/opslag.. goed slot op die deur.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 22-07-14 14:39, in het totaal 3 keer bewerkt

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:35

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 16:48

kijk met tuinhuisjes ed uit met de dikte van het hout, dat er niet snel doorheen geschopt kan worden

Xrachelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 16:59

ik zoek ook een schuilstal of wil er een zelf maken het is voor een shetlander en e pony en het gaat dan vooral om schaduw regen enzo. Wat kan ik dan het beste maken of kopen ik wil er niet veel aan uitgeven niet boven de 400,-

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:06

Lynn_Nikita schreef:
kijk met tuinhuisjes ed uit met de dikte van het hout, dat er niet snel doorheen geschopt kan worden

dat is inderdaad iets dat je in de gaten moet houden, of je moet ze wat versterken..

met 400 euro vallen de iglos en chalets helaas af (iglo waar ook een e in moet passen is over de 1000 euro, een nette grootte voor een shet al gauw 750).

denk wel dat je naar een tweehands opknapper moet gaan zoeken, omdat vooral door de aanwezige e-pony je het toch over een aardig formaat hebt (met bijhorende wat forsere prijzen).. ik denk dat je al snel aan een oppervlakte van 16m2 (vier bij vier) moet denken, daarmee vallen eigenlijk ook de tuinschuurtjes af (of je moet er twee aan elkaar fixen)

beste optie is wellicht, zelf palen slaan, muren maken van stevige schuttingen en golfplaten dak (let op golfplaten niet kaal laten als het metaal is anders bouw je weer een oven). Dus echt zelf bouwen.

Xrachelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:13

Mijn e pony staat s'nacht op een stal achter mij huis en mijn shet blijft dan wel buiten dus is meer bedoeld voor shet. Overdag staan ze allebij buiten en is het daar dan ook beetje voor bedoeld als het bijvoorbeeld heel slecht of warm word.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 18:53

Met 4 palen, een stuk schaduwdoek als wand en een zeil als dak komt je een heel eind.

Xrachelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:27

maar is dat ook stevig als het hagelt ofzo?