extra maatregelen met dit weer?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

max66

extra maatregelen met dit weer?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 15:04

Ik vraag me af of jullie extra maatregelen treffen voor de paarden met dit weer, want het is toch wel erg warm, pff!

Ik heb paardlief even afgespoeld met de tuinslang en lekker binnen gezet, op stal. Ze lopen normaal de hele dag buiten maar er is totaal geen schaduw op de wei. Nu dus maar op stal en vanavond en vannacht buiten (normaal staan ze s' nachts binnen). Ik draai het dus gewoon om.

Rijden met dit weer, echt niet, mij veels te warm! Rijden jullie wel?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:05

Er zijn al een aantal topics hierover...
Laatst bijgewerkt door Agossie op 18-07-14 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:06

We hebben net alle paarden afgespoten, ze staan nu binnen. Vanavond worden ze voordat ze naar buiten gaan weer afgespoten.

Normaal staan ze 24/7 buiten :j

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:07

Hen ze om 1 binnen gehaald, wij hebben ook geen schaduw. Om 7 weer naar buiten en om 10 naar binnen.
Onze weides zitten dicht aan het fietspad en liggen 3 minuten lopen van het terrein af. Er is dus geen zicht op.

Stal was vanmorgen extra vroeg open en heeft mijn bijrijdster om om 7 uur gelongeerd :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:09

Ja wij hebben voor de nacht extra emmers water in de inloop stallen gezet naast het bad vol met water wat ook in de paddock staat. Dus ze zien overal water waardoor ze meer gaan drinken. Elke dag wordt water volledig ververst zodat ze dat het lekkerste vinden en nodigt meer uit tot drinken. Paarden worden amper of niet gereden (34+) en mogen extra lang op de wei waar ze ook schaduw hebben. Ik check ze om de drie uur of ze wel genoeg drinken en tot nu toe ziet dat er goed uit. Ze zijn helemaal onder gesmeerd met emouchine forte en stinken als een tierelier maar kunnen dus zonder dekens en vliegen maskers de wei op en worden goed met rust gelaten.
MOchten ze te warm van de wei komen dan ga ik vochtige vliegendeken even op doen en met ze in de schaduw stappen zodat ze niet mijn dekens kapot rollen maar wel verkoeling krijgen. Als paarden goed koel aanvoelen doe ik dat juist niet.
Hoeven worden extra ingesmeerd met laurier olie van boven om uitdrogen en brokkelen te voorkomen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 15:10

Agossie schreef:
Er zijn al een aantal topic hierover...

sorry, ik zag ze niet...

nb werkt dat goed, die emouchine forte trouwens?
Laatst bijgewerkt door max66 op 18-07-14 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:11

Ik ben vandaag om 4:30 opgestaan om te rijden. Vond het om half 7 al behoorlijk warm worden. De paarden hier hebben gewoon schaduw, maar staan met die hitte ook op stal meestal en ze krijgen een koude douche.

max66

Re: extra maatregelen met dit weer?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 15:13

wow, 4.30 opgestaan?!
Ik rijd maar gewoon niet, ook s'avonds vind ik het nog tot laat te warm...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:13

Weiland open zetten met extra schaduw, extra waterbak en ze kunnen altijd de stal in.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:13

Koude douche werkt juist averechts. Je kunt beter een lauwe douche geven of alleen de benen koelen met koud water.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:14

Hier niks speciaals. Paard kan kiezen waar hij staat, tot 2 uur schaduw van bomen en vanaf een uur of 12 in en bij de schuilstal. Water wordt automatisch aangevuld. Ben vanmorgen wel vroeg gegaan ook voor mezelf en de honden.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 15:15

wij hebben alleen koud water, ze stond te genieten met douchen, wel met zweetmes afgedroogd en daarna nog even droogstappen...

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:16

hier gaan ze van denk ik 15:00/16:00 naar buiten en om 22:00 weer naar binnen
die van mij staat ook snachts lekker buiten dat is wel een uitkomst met dit warme weer
die staat dus van 110:00 t/m 15:00 binnen

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:17

Vriendje is nog even geweest rond 11en. Hij had een sproeier aangezet om het bij de waterbak een beetje nat te maken. Gaan ze er onder staan :'). Dus sproeier maar aangelaten, zijn de vliegendekens ook gelijk nat!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:17

Agossie schreef:
Koude douche werkt juist averechts. Je kunt beter een lauwe douche geven of alleen de benen koelen met koud water.

Kun je dit door een wetenschappelijk onderzoek onderbouwen?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:18

Agossie schreef:

Lauw water inderdaad. Met deze temperaturen noem ik dat een koude douche.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:19

Hier hebben ze verschillende schaduwplekken waar ze kunnen staan en een schuilstal maar toch kiezen ze er zelf voor om in de zon te blijven. Ze staan van hoofd tot staart in vliegendekens tegen de dazen, hebben een groot vat vol vers en koel water. Ik ga straks de benen even afspuiten. Op stal zetten heeft geen nut, ik heb buitenstallen waar de zon op staat dus het is daar nog warmer dan buiten.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:24

moyra schreef:
Agossie schreef:

Of wellicht logica gebruiken? Als jij je afspoelt met koud water, bijv. Enkel je voeten even als voorbeeld, krijg je warme voeten. 'S Winters is dit echt ideaal. Je lichaam moet namelijk extra moeite doen om weer warm te worden, maar met dit weer werkt dat dus averechts en zal je paard het weer (extra?) warm krijgen. Zo werkt het omgekeerd ook :) geen wetenschappelijk onderzoek voor nodig.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:27

De bloedvaten worden nauwer door de kou waardoor warmte afvoeren minder goed gaat.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:28

moyra schreef:
Agossie schreef:

Bij een te groot temperatuurverschil vernauwen de oppervlakkige bloedvaten. De huid koelt wel af van het koude water, maar door de vernauwde bloedvaten stroomt er te weinig bloed naar de kern van het lichaam, je sluit de huid als het ware af. Met lauw water hou je de bloedvaten juist wel open, is de circulatie door het lichaam veel beter en kan de warmte goed af worden gevoerd door het paard. Daarnaast, lauw water is nog steeds koeler dan een paardenlichaam, dus voor je paard blijft het lekker verfrissend.
Eigenlijk hetzelfde met mensen, als je je brand aan, bijvoorbeeld, een hete pan, kan je ook veel beter je hand onder lauw water dan onder koud water houden om de warmte af te voeren. (geleerd bij BHV cursus)

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:31

paardjes staan deze week 24/7 op de wei.. kunnen aan 1 kant gelukkig onder bomen in de schaduw staan en hebben wat wind op de wei staan.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:33

Mijn grote zwarte paard die geen deken om kan vanwege overgevoeligheid van de huid staat sinds 11 uur binnen, en die gaat rond 19 uur weer naar buiten.
De rest staat buiten, en doet het goed.
Net zelfs 1 paard een half uurtje gereden, en ging prima.
Was wel rustig, en zonder galopperen.
Daarna wel lekker onder de lauw kraan afgespoeld.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:35

hier staan ze in het bos met een witte eczeemdeken en voldoende schaduw!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:40

Ik begin s'morgens vroeg met rijden.Vanmorgen tussen 6.30 en 9.30 3 paarden gereden.
Ging prima,later op de dag kun je ze niet echt werken.
Nu staan ze op de wei.Ze staan aan de kust en er staat een stevige wind.
Heb er iig geen druppeltje zweet op gezien.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:56

Pff moet er niet aan denken om nu te rijden :o :) Morgenvroeg om half 8... :Z Lekker het bos in. Voor de rest veel te warm :) Verder staat ze lekker hele dag op de wei en hebben ze genoeg bomen om onder te schuilen.