Paarden aan huis of eigen weide verderop? Voor- en nadelen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blondie_

Paarden aan huis of eigen weide verderop? Voor- en nadelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 14:39

Dilemma;

1: Een bouwperceel kopen met genoeg grond voor de paarden
2: Of een kleiner bouwperceel en een aparte weide kopen

Natuurlijk is het een droom om ze aan huis te hebben maar wat ik de grootste nadelen vind:

Nadelen 1:
- verzorgster(s) die steeds op je prive komen
- mag max. 80m2 bouwen en dit is incl. tuinhuisjes etc.. dus ook stallen. Dus stal plaatsen = kleiner huis
- weide zal waarschijnlijk kleiner zijn en in verhouding meer kosten

Nadelen van 2:
- elke keer (elke dag) erheen moeten, kost meer tijd
- afhankelijk van auto steeds, en dus benzine kost

Wat zouden jullie doen?
Weten jullie nog voor- of nadelen?

Dakario

Re: Paarden aan huis of eigen weide verderop? Voor- en nadelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:43

mijn paarden staan ook niet aan huis maar op weide op 5 min van huis. ik pak dan gewoon de fiets om naar de paarden te gaan. sportiever en je spaart op naft. alleen in winter afhankelijk van het weer dat ik auto nodig heb of wat spullen dat meemoet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:46

Paarden aan huis is echt heel gezellig. Geeft een speciale band. Je hoeft toch geen verzorgsters te nemen. Hebben wij ook niet. Als we op vakantie gaan dan gaan paarden naar vriendin.
Ik denk als je echte stallen gaat bouwen dit valt onder de 80 vierkante meter. Maar als jij een paddock maakt en je zet daar ietwat verscholen nette open stalletjes op, geloof ik niet dat ze moeilijk doen. Wij hebben hier 2 x 2 vierkante meter voor nette stalletjes en de paardjes (1.47 en 1.43) staan altijd met zijn tweeën in één stalletje. Dan links en dan weer eens rechts.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:49

Ik weet niet wat je mag bouwen op de aparte wei? Maar anders kan daar een nadeel van zijn dat je met spullen moet sjouwen, geen stal, etc.
Enb heb je daar elektriciteit en stromend water?

Nadelen van thuis.... Vind het heerlijk als ie lekker op 1minuut lopen bij me vandaan staat, haha! Ben je overal direct bij, heerlijk!
Alleen als, zoals in jouw geval, je maar minimaal mag bouwen, is het dan rendabel? Worden jullie en de paarden daar happy van? Of kan je bijvoorbeeld ook containers als stal neerzetten? Die zijn verplaatsbaar en dan mag het vaak wel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:52

Wij hebben vroeger beiden gehad zowel wei op afstand (fietsbaar) en ze aan huis. Dit wisselde af maar aan huis heeft toch zijn voordelen. Ook met water geven, toezicht, minder tijd kwijt door geen reistijd en het even tussendoor kunnen doen.

Nadeel is dat je je mest op het terrein kwijt moet of afvoeren, en hoeveel kleiner moet je huis zijn? De stallen hoeven niet zo groot te zijn. Eventueel hooi en benodigheden kun je ook in een stuk garage kwijt, of een stal met zolder maken of een klein stukje extra voor hooi en spullen opslag. Hooi lag bij ons onder afdak en de spullen in een soort grote vaste gangkast. Heerlijk de deur opengooien en je pony een knuf kunnen geven.

O ja op de wei moet je wel een stal mogen bouwen.

Edit
Een stalkenblok van 18 m2 is al meer dan voldoende dan houdt je nog best een groot huis over. Een huis van 6 bij 10 meter.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:42

Als je de keus heb en het haalbaar is zou ik echt voor aan huis gaan, smorgens badjas aan en de paardenvoeren! Heerlijk toch. Niet steeds je huis moeten 'afsluiten' als je naar de paarden gaat en het is veel makkelijker om dingen tussendoor te doen.

Stel ze staan op een weide dicht bij je huis dan ga je toch minder snel even een knuffel geven, en doe je liever alles in 1 x , dus je gaat erheen om te voeren en gaat dan bijvoorbeeld gelijk poetsen en rijden.

Het genot van de deur open doen en gelijk bij je paard staan lijkt me heerlijk!

Weet niet of je kinderen hebt, of een kinderwens, dan is aan huis ook veel handiger!

Ik sta ook bij iemand 'thuis' er zijn 4 paardjes, 1 van de staleigenaar 1 met pensioen van een ander meisje en dan nog de 2 paarden van mij en me vriendin. En dat stukje prive valt best mee, hun tuin is afgesloten met groen. Buiten dat voelt het als familie en kan ik altijd binnenwandelen. Lijkt me heerlijk!
Met verzorgers goede afspraken maken dat huis en tuin prive is en ze netjes moeten aanbellen. Je hebt veel meer toezicht, controle, even snel dekens wisselen of de waterbak bijvullen terwijl je aan het koken, wassen, strijken, programma aan het kijken bent

Och, zoveel voordelen!!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:48

Over welke groottes van kavel heb je het als ze aan huis staan?? In de meeste buitengebieden mag je tegenwoordig 75 tot 100 m2 aan bijgebouwen hebben. En daar valt een tuinhuisje niet onder aangezien dat alleen een meldingsplicht heeft dus er is wel degelijk veel mogelijk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:49

Paarden aan huis, natuurlijk.
Maar.. ik zou wel kijken of je een perceel bouwgrond, met daar aangesloten een perceel landbouwgrond kunt vinden ( bouwgrond is veel duurder dan landbouwgrond.
Wij hebben een oude boerderij met een tuin van 4500 m*, daar is de rijbaan en de stallen op gelegen; de weides ( mag niks op gebouwd worden) sluiten er op aan ( 2ha) - ideaal.

Verzorgsters op je privé terrein: goede afspraken maken! Ik heb ooit een stal verhuurd en die dame trok zo ongeveer bij ons in en meende zich overal mee te kunnen bemoeien. Daarmee ben je bij mij aan het verkeerde adres, was er gauw klaar mee :)

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:52

Wij hebben ze ook lekker bij huis staan!

Heerlijk sóchtends vroeg in m'n pyamaatje de paardjes buiten zetten, dat geeft wel een heeeeeeeel rijk gevoel hoor

Je moet inderdaad wel genoeg ruimte hebben, voor buitenbak stallen en vooral grasland.
Wij hebben ruim een hectare land voor 2 paarden, meer dan genoeg!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:57

Dakario schreef:
mijn paarden staan ook niet aan huis maar op weide op 5 min van huis. ik pak dan gewoon de fiets om naar de paarden te gaan. sportiever en je spaart op naft. alleen in winter afhankelijk van het weer dat ik auto nodig heb of wat spullen dat meemoet.

Hier hetzelfde :j

Voordeel vind ik dat als je naar huis gaat, je het werk daar niet meer ziet liggen :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:57

Wij hebben een appartement en een eigen stuk land 15 km verderop dus altijd met de auto. Dat vind ik niet erg want 5 dagen op 7 kan ik dit combineren met mijn werk. Ik ken bijna alle mensen/boeren in de omgeving van de weide dus die houden overdag ook een oogje mee in het zeil.

Toen ik nog thuis woonde, heb ik mijn paard een tijd aan huis gehad en dan kon ik het niet loslaten. Zat ik meer bij de paarden dan binnen (nu nog wel overigens, maar thuis is thuis). Al is het met verlate hoefsmeden en dierenartsen etc wel een stuk handiger. :)

Op mijn weide heb ik overigens geen stromend water en geen elektriciteit maar overal valt een mouw aan te passen.

Het enige dat ik echt mis is een piste met een goede bodem. We hebben een nat stuk en zitten tegen een natuurgebied aan waardoor we bijna niets mogen dus ook geen zand keren of storten etc.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:59

Voordeel aan huis is snel in de pyjama voeren en lekker weer naar bed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:14

Aan huis. Waarom? Continu toezicht. Stroom. Water (warm en koud). Je spullen liggen op één lokatie. Niet voor elk wissewasje heen en weer rijden. Gezelligheid. Makkelijk meerdere malen per dag voeren. Spullen veilig en droog in huis opbergen. Gewoon in huis op de bank wachten op de smid. Altijd iemand nabij om even te helpen als dat nodig is.

Ik vind vooral het toezicht fijn. Geen mensen die stiekem de paarden voeren of op de wei komen. Of spullen die gejat worden, zoals stroomapparaten en zadels/tuig. Kan hier natuurlijk ook, maar dat gebeurt niet zo snel. Als er een pony ziek of gewond zou zijn, zie ik dat snel en kan ik het veel beter in het oog blijven houden.

En ze gaan hier nu twee keer daags de wei op. Dat betekent dat ze 's morgens vroeg een paar uur de wei op gaan en dan 's avonds nog een keer een paar uur. En dan krijgen ze ook nog hooi voor de nacht. Dat zou al vijf keer heen en weer rijden zijn. Ik moet er niet aan denken.

Met verzorgsters kun je afspraken maken over waar ze mogen komen op je perceel en waar niet. En ook over wanneer ze mogen komen.

En het mooiste: als ik uit mijn raam kijk zie ik ze lopen en geniet ik. <3

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 16:32

Bedankt voor jullie reacties!
om te antwoorden op jullie vragen:

- verzorgster heb ik eigenlijk alleen nodig voor als ik in het buitenland ben, maar kan hem/haar natuurlijk niet verbieden om niet te mogen komen als ik thuis ben. Iemand in de buurt waar ik ze heen kan brengen is helaas geen optie, ook ben ik vaak maar voor enkele dagen weg.

- uiteraard moet er gebouwd mogen worden op de weide, maar een vergunning voor een stalletje met 1 (half) open zijde of zeecontainer doen ze volgens mij niet moeilijk om. Ligt aan de bestemming van de grond. In natuurgebied zal dit denk ik niet mogen, agrarische grond wel. (in België)
Stroom en water is niet belangrijk, met een waterput en zaklamp red ik me wel. zo deed ik het eerder ook.

- kavelgrootte zou voor mij MINIMAAL 2000 m2 moeten hebben, maar 3- of 4000m2 is ook mogelijk maar natuurlijk al moeilijker te vinden. Het gaat om een kavel voor verblijfsrecreatie.

Misschien dat een zeecontainer of een andere constructie niet mee telt bij de maximale bebouwbare oppervlakte.
Ik lees nu net dat constructies die niet geheel gesloten zijn (bv carport) worden niet worden meegerekend.
Dus een schuilstal wellicht ook niet? Tuinhuis wel, dat weet ik zeker.
Dit zou ik eens goed moeten navragen bij de gemeente. Ook over de mesthoop, wat kan wel en wat niet.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:36

Wij hebben de 2de situatie, paarden op een gehuurde wei een paar straten verder op. De wei was een stuk braakgrond dat we volledig omheind hebben, stal erop. We hebben dus geen stromend water of elektriciteit. Zeker als de pomp van de buren (naast de weide) niet werkt heel erg lastig, aangezien we dan tonnen water enkele straten ver moeten slepen op een karretje. In de winter valt het nog mee: ton op de slee binden en gewoon te voet door de sneeuw.

Ik kan nog 101 nadelen opnoemen van ze niet vlak bij huis te hebben maar wél zelf de volledige zorg in handen hebben, maar ik hou het maar op paard aan huis is véél praktischer :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:36

Zéker aan huis. Veel ruimte hebben ze echt niet nodig, als je maar genoeg hooi bij voert.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:50

Aan huis! Veel makkelijker met eigenlijk alles. Ik zou er niet eens over twijfelen :)
Wat betreft de verzorgers: afspraken maken idd en er bij je huis voor zorgen dat een deel privé niet heel toegankelijk is. Kan je best iets creatiefs op verzinnen.
Wat ik ook wel eens heb gezien: een tuinhuisje bij de paarden in de buurt. Kan je zelf 's avonds nog even gezellig zitten genieten van de paarden maar kan ook een plek zijn voor je verzorgers. Koelkastje erin, stoelen.. Kan je ook samen met de verzorgers gezellig nog even kletsen en een drankje doen:)
En voor het tuinhuisje zet je dan nog een picknicktafel om met mooi weer even te kunnen zitten.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:52

2.000m2 grond voor paarden aan huis vind ik persoonlijk weinig, het kan maar dan moet je veel bijvoeren en je houdt weinig ruimte over voor een tuin wanneer je een normale weiland + bak wilt hebben.

Zelf zou ik ook voor paarden aan huis gaan in plaats van een weiland verderop huren/kopen, het is veel fijner om de paarden meteen bij je aan huis te hebben en praktische met water, stroom, toezicht.

Wij zijn ook op zoek naar een woning waarbij we paarden aan huis kunnen houden, wel in een totaal andere omgeving. Heb je alleen de mogelijkheid om of een bouwkavel te nemen of een weiland verder op? Of hebben jullie gewoon interesse in de bouwkavel waardoor een bestaande woning af valt?
We hebben al best veel woningen bezichtigd waarbij je paarden aan huis kunt houden alleen elke keer geen klik gehad waardoor we nog niks hebben gekocht.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:56

Wij hadden vroeger 1500 m2 met een langboerderij erop. Toch ruimte over voor tuin en privacy alleen voor volledig gras heb je meer nodig, om ze te houden met hoofdvoer hooi is het te doen. Vandaar dat we een stuk wei huurden voor de zomermaanden,

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:00

Ga mee met Carola. Wij hebben hier 4500 vierkante meter voor twee paardjes waarvan we een paddock hebben gemaakt met inloopstalletje en achter de paddock een bosje voor verkoeling als het zo heet is en dat is niet veel. Een geluk bij een ongeluk is dat onze Hercule die vorig jaar heuse koliek heeft gehad in augustus en bijna dood was, sinds die tijd van onze buurman en boer, toestemming heeft gekregen om samen met zijn merrie zijn weides te mogen gebruiken. We rouleren dus hier regelmatig en ik mag ook op zijn weides rijden. Sindsdien is het houden van de paarden aan huis veel gemakkelijker want ze bewegen meer en dat is gewoon veel gezonder en ze hebben naast dat beetje gras hier uit de tuin, dus echt weidegang nu in de ochtend 4 uur en in de avond. We hopen in de toekomst een wei te kunnen kopen zodat ik een bak kan aanleggen. Dus ik kan je adviseren om te proberen inderdaad zoals Karuna zegt iets te huren ook voor de winter, als alles zo nat wordt, of gewoon net als ons weilanden te gebruiken en dat roulerend.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 17-07-14 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:00

Wij hebben hier stallen en een grote paddock waar we ook in rijden. Naast en in de stallen ruimte voor spullen op opslag hooi en stro.

Echt groot genoeg hoor. En als ik kan kiezen tussen dat, of een groot weiland iets verder van huis, dan ga ik toch echt voor het kleine stuk.

En dat is dan net aan 1000m2 denk ik, dus bij 2000m2 kan er nog een stuk wei bij ook. :)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:04

Verschrikkelijk, paarden aan huis.

Elke keer als je de achterdeur uit loopt, wordt er naar je gehinnikt.
Elke keer als je even kucht of hard lacht, wordt er naar je gemurmeld.
Elke ochtend wakker gehinnikt worden...
Elke keer loopt je hond in de weg als je wilt gaan voeren.
Elke keer maar weer een aaitje geven als je er langs loopt, vieze handen, jak!
Elke keer een nieuwsgierige neus in je bak met netgeplukte groenten.

Nee.. zou ik nooit doen -O-

:D

Mijn paarden staan hier op 3000m2, incl rijbak, paddock en stallen. Aan huis dus ;) .
Krijgen elke dag hooi, zomer en winter en tussen april-juni en van aug-oktober staan ze op de weilanden overdag een paar uurtjes. Gaat prima :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:07

Ik word ook steeds geroepen door mijn pony. Verschrikkelijk!! :+ :D

__jive

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:08

Ik heb 3 min fietsen vanaf mijn huis een weilandje gehuurd met twee stalletjes en een paddock. Ideaal, zeker in de zomer. Stromend water was er, elektriciteit niet. Nadeel was dus dat je in de winter als het donker is daar met een zaklamp alles moest doen. Misschien beschik jij wel over elektriciteit, dat zou zeker fijn zijn! In de winter bevroren de waterleidingen, dit zal thuis ook gebeuren maar dan kan je tussendoor sneller even wat water geven.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 17:21

C_arola schreef:
2.000m2 grond voor paarden aan huis vind ik persoonlijk weinig, het kan maar dan moet je veel bijvoeren en je houdt weinig ruimte over voor een tuin wanneer je een normale weiland + bak wilt hebben.

Zelf zou ik ook voor paarden aan huis gaan in plaats van een weiland verderop huren/kopen, het is veel fijner om de paarden meteen bij je aan huis te hebben en praktische met water, stroom, toezicht.

Wij zijn ook op zoek naar een woning waarbij we paarden aan huis kunnen houden, wel in een totaal andere omgeving. Heb je alleen de mogelijkheid om of een bouwkavel te nemen of een weiland verder op? Of hebben jullie gewoon interesse in de bouwkavel waardoor een bestaande woning af valt?
We hebben al best veel woningen bezichtigd waarbij je paarden aan huis kunt houden alleen elke keer geen klik gehad waardoor we nog niks hebben gekocht.

Bestaande woning valt sowieso af, ik ben sowieso op zoek naar een bouwkavel, of een bestaande recreatiewoning mag ook.
Maar inderdaad het is al heel erg moeilijk om iets iets te vinden waar ik uberhaupt zou willen wonen.
En dan OOK nog eens iets vinden waar mn paarden ook op kunnen, is natuurlijk nog veeel moeilijker.
Maar moeilijk hoeft niet onmogelijk te zijn!

Daarom is het ook zo´n dilemma. Ik zou zó graag mn paarden thuis hebben, maar als ik nog een jaar moet zoeken en dan misschien nog niks vinden, dan is het geen optie. Hou het hier echt zolang niet meer uit waar ik nu woon.

Heb al het 1 en ander bezichtigd maar niet groot genoeg voor de paarden, zondag ga ik kijken naar het eerste wat mogelijk geschikt is, 2800m2.
Hopelijk direct een schot in de roos! (en dan nog eens nagaan of het daadwerkelijk vergund is etc etc...hier staan zóveel illegaal)