bibberend paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kijenta

bibberend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 21:20

Zo trof ik mijn paard vanmiddag aan, hij staat 24/24 op de wei met de mogelijkheid om droog te staan. Zijn vachtje is héél kort (mensen vragen altijd of hij geschoren is, niet dus) en hij heeft best veel bespiering. Zijn kudde-genootjes zijn sobere merries, die storen zich niet aan wat regen en staan vrolijk op de wei. Mijn paard wil daar natuurlijk ook bijstaan... Ik ben geen voorstander van deken op-af-spelletje maar heb toch maar een regendeken opgelegd. Wat zouden jullie doen in zo'n geval? Gewoon laten bibberen? Toch dekentje? (hier voorspellen ze nu 2 dagen constante regen met max 15°)

https://www.facebook.com/photo.php?v=10 ... =2&theater

Maureen95

Re: bibberend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:21

Ik zou dan toch echt even een dekentje opdoen :=

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:21

Hooi geven...
Gaat t kacheltje weer branden :)

Rillen is het opwarmen van het lijf..heel normaal dus.. :)
Maar er moet wel ied zijn wat die kachel laat branden.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:24

ik zeg dekentje, mijn oude paard had het ook zo koud vandaag, die komt wel binnen maar heb hem toch even een zweetdeken opgedaan.
ik zou die van jou lekker een ongevoerde regendeken op doen, waarom kou laten lijden.

ik weet dat er nu heel veel mensen gaan zeggen, bibberen is een reactie van het lichaam om het weer warm te krijgen etc. zal best zo zijn, maar als ik de keus heb hoeft hij het niet koud te krijgen, ik doe ook een jas aan

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:25

Die van mij had het vanmiddag ook, zijn exeemdeken was volledig doorweekt, afgedroogd en regendekentje onder de exeemdeken om afkoeling te voorkomen, 24/7 hooi erbij en dan kan hij er wel weer tegen :)

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:26

Als een paard rilt, is het te koud. Dan moet het te hard werken om zich warm te houden. Dit kost teveel energie. Ik heb er 3 buiten lopen, en eentje gaat ook altijd rillen, dan gaat ie of naar binnen, of een deken op!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:27

Zo stond die van mij net ook te trillen (wel de hele dag op het land gestaan met nat weer.
De vacht is hier ook heel kort.
Mocht het morgen weer regenen dan gaat ze met regendeken het land op.

Ze staat nu binnen met een grote portie hooi en zweetdeken op
Laatst bijgewerkt door hotchocolat op 08-07-14 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:27

Vandaag onze knul ook maar ff een dekentje op gedaan. Het is nu snachts best fris

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:28

Ik heb mijn paard ook rillend uit het land gehaald. Emmertje warme slobber erin, deken op en terug naar buiten.

Ze is ook netjes op gewicht en goed bespierd, maar tegen dit weer kan ze gewoon niet helaas!
Deken op deken af is ook niet mijn voorkeur, maar k heb weinig keuze.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:29

Binnen zetten, zweetdeken d'r op en een grooooote bult hooi voor z'n neus. En als hij weer droog is regendeken d'r op en paard weer naar buiten.

Vorig jaar trof ik de welsh van mijn stalgenoot ook bibberend aan. Die vond de regen wat minder leuk dan mijn IJslander. Oeps.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:31

Dekentje op doen en met de mooie dagen aflaten.
En anders altijd hooi neerleggen onder je afdak.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:31

Paard van een stalgenoot had het ook vanmorgen, die stond toch echt hooi te eten.

Beest laten opdrogen en een dek op gedaan, beestje was een stuk blijer. :)

avi5987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:36

Als ik mijn paard met zijn ongevoerde regendeken buiten zet, rilt ze ook licht omdat ze haar haren niet rechtop kan zetten... Een zweetdeken in haar stal en een lekkere portie hooi en ze kan er weer tegenaan!

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:43

Lekker dekentje op doen, met eventueel even een fleecdeken eronder, beetje hooi en alles komt goed!
Ik ben ook absoluut geen voorstander van deken op deken af.
Toch doe ik het nu ook, en voor de nacht hebben mijne nu lekker de deken op.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:45

Inderdaad zorgen voor constant eet gelegenheid! Dus gras of hooi....dat houdt t kacheltje warm! Deken is niet nodig, als ze goed van gezondheid zijn +:)+

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:47

Ik heb mijn bibberende Painthorse merrie en haar Arabische weidemaatje een uurtje binnen gezet met een bultje hooi om op te warmen en ze daarna met regendekentje weer op de wei gezet :Y)

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 21:47

Ja, ik heb getwijfeld, maar toch deken op gedaan. Paarden kunnen hele dag grazen, het is een privé-plaatsje bij mensen thuis en op stal is niet de bedoeling (wil ik ook niet), en zelf hooi geven kan niet, de andere merries zijn héél sober en zij zouden Vegaz wegjagen en zich volvreten. Hooi hoeft ook niet als ze op 1Ha wei kunnen... Het gaat om een quarter, en hem laten bibberen slaat toch op de spieren denk ik, zouden ze dan geen spierpijn krijgen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:49

Die van mij wel. Hij heeft een chronische spierblessure in z'n schouder en om die reden heeft hij regendekens. Hij wordt erg stram in z'n schouder als hij zonder deken in dit soort weer staat.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:54

Bij mij stonden ze alle 3 te bibberen vanmorgen, arabier,welsh en zelfs de fjord, heb ze voor overdag maar even hun regendeken opgedaan want ik vind zelf al dat bibberen niet goed voor de spieren van de paarden.
Ik heb zelf het idee dat de spieren gaan verkrampen door dat bibberen.

Vanavond weer de dekens af gedaan en tevreden droge en warme paarden

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:55

hier een kwpn'er en ook die heeft over haar eczeemdeken een regendeken met een fleece voering op anders ook zeker bibberen wat niet de bedoeling is van het spelletje

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:08

Heb snel even naar stal geappt, of ze mijn pupje haar regendeken op willen doen! :o
Die trof ik vanmiddag rond 18u dus ook zo shakend aan! Ze loopt 24h buiten. Alleen in de ochtenduren in de wei, en de rest van de 24h heeft ze een paddock, en kan ze door flappen haar stal in ("echte" stal (geen schuilstal) in de rijhal zeg maar). Toen ik kwam stond ze ook in haar stalletje en de staleigenaar had de paarden wat stro gegeven om te knabbelen (ze krijgt verder nog gewoon brok en hooi gevoerd in de niet-wei-uren hoor).
Ik heb haar rustig gelongeerd, en met slobber, muesli en een bult hooi weer achter gelaten. Ik had even niet in de gaten dat het morgen nog zo'n dag wordt en vannacht nog een frisse en natte nacht! Dacht: zo koud is het nu ook weer niet......Maar toen zag ik dit topic! ai, oops sorry pupje!
Dus nu doet de staleigenaar het deken op pffff...

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:49

Alleen hooi voeren is echt niet voldoende. Dat zorgt voor een tijdelijke energieboost, maar die gaat vooral naar de darmen om het hooi te verwerken. De huid en spieren eronder zullen daar niet warmer van worden en je paard zal zich niet prettig blijven voelen. Gewoon dekentje erop of binnen halen.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:58

Onze paarden hebben vannacht binnen gestaan, konden ze mooi opdrogen en weer op temperatuur komen.
Vanochtend zonder deken weer naar buiten gedaan, nu hopen dat het een beetje droog blijft :)

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:08

Die van mij trof ik gisteren ook echt koud aan. Nog niet aan het rillen maar het scheelde niet veel. Door een hoefzweer staat hij even niet op het land maar op een klein verhard stukje, dus zich warm lopen kon hij ook niet. Binnen gezet met een zweetdeken en toen hij droog was met regendeken op weer buiten gezet.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:07

Dekentje idd...paard rult wel.om warmte op te wekken maar als dit te lang aanhoudt krijgt ie last vd spieren en dat wil je ook niet