Mijn strijd tegen Jacobskruid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Itamarka

Mijn strijd tegen Jacobskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 22:49

Hoi allemaal!
Ik woon in België en ook hier hebben wij veel last van Jacobskruid.
Ik heb op dit forum al veel gelezen van mensen die er ook mee worstelen en ik hoop dat mijn post misschien toch ook iets kan bijdragen...

Mijn strijd begon ongeveer twee maand geleden toen de dierenarts kwam om mijn pony te vaccineren. Ze zag op de weide een plantje...jacobskruid! Ik kende jacobskruid wel met de gele bloementjes maar had het nog nooit in de rozetvorm gezien. Die avond nog met een kruiwagen de hele wei rond op zoek naar al de plantjes. Ik had er reeds hier en daar wat uitgetrokken toen ik plots in de achterste hoek van mijn grote weide kwam...het stond VOL! In paniek mijn prikpaaltjes en overschot aan draad uitgehaald en heel de hoek afgezet. Mijn experimenten konden beginnen!

Een volledig weekend op handen en knieën gezeten om al het kruid uit te trekken en elke avond van de week die erop volgde. 15 zakken kruid op ongeveer 200m2 meter, mijn rug, oren en armen helemaal verbrand maar het was allemaal weg! Helaas zag ik op de plaatsen op de kleine weide waar ik er uitgetrokken had weer nieuwe plantjes komen. Een hele krans die mooi het gat opvulde waar het eerste plantje ooit gestaan had (waarschijnlijk uit de wortelresten die je, geloof mij vrij, echt niet allemaal kan verwijderen). En inderdaad op mijn hoek schoten ze ook alweer terug. Ik naar de tuinwinkel om sproeistof (bofix). Goed gesproeid. Na een dikke week lag al het andere onkruid morsdood en het jacobskruid lag halfstok. Maar nog een beetje later rezen ze gewoon weer op! Ten einde raad weer naar het tuincentrum. Daar bekeken ze mij met veel medelijden en lieten ze mij weten dat de baas de proef op de som genomen had en een jacobsplant in een vaas onrkuidverdelger gezet had en dat deze inderdaad eerste verwelkte maar erna weer in volle bloei stond!! In een vaas pure onkruidverdelger!!! De moed zonk mij in de schoenen. Ik besloot 'de hoek' gewoon eens goed te bemesten met Perlka kalkcyanamide omdat gezegd wordt dat jacobskruid liefst op slecht bemeste grond groeit en deze Perlka kalkcyanamide ook zou helpen in de bestrijding tegen het kruid. En wat blijkt, het Jacobskruid is ineens fel verminderd! Ik moest heel had zoeken om nog een plantje te vinden en degene die ik vond zagen er stervende uit! Ik heb wel redelijk veel gestrooid, heb zelfs een plek of drie verbrand gras, maar als het loont... :) Toch nog niet te vroeg victorie kraaien en het nog even aankijken (dat heb ik inmiddels wel geleerd met dit weerbarstige kruidje :)).

Intussen had en heb ik nog wat truukjes toegepast die ik onder andere hier las:
- handje kunstmest op het plantje, maar daar bleken de wortels niet mee stuk te gaan (DENK ik want rond het dode plantje kwamen er weer nieuwe)
- zout op een plantje (wacht het resultaat nog af)
- zout opgelost in heet water en zo over de plant gegoten (plantje zakte onmiddellijk in elkaar maar ben nog aan het wachten of het wortelstelsel ook stuk gaat)
- plantje uitgetrokken en handje kunstmest in het gat om zogezegd de wortels te verbranden (wacht ook nog op resultaat)

Intussen ben ik ook op een product gebotst uit Engeland: 'Barrier H'. Daar staan ze al veel verder met hun strijd tegen jacobskruid. Helaas is het heel moeilijk om het buiten de Uk te krijgen tenzij aan hele dure transportkosten. Maar het blijft alleszins een optie als de rest niet werkt.

Ziezo, ik hoop dat ik jullie toch iets gehad hebben aan mijn lange tekst of dat ik jullie tenminste een hart onder de riem heb kunnen steken. Ik hou jullie alleszins op de hoogte van mijn 'experimentjes'! :)

colunder

Re: Mijn strijd tegen Jacobskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 18:52

Klinkt allemaal heel bekend.
De jacobs kruiskruid is er mede de reden van dat wij na 25 jaar op dezelfde plek te hebben gestaan, verhuisd zijn van stal.
Heel veel succes met je strijd(of moet ik zeggen sterkte!)

nanett35

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:12

Het zijn verschrikkelijke planten! Ik trek ze ieder jaar gewoon met de hand uit de grond. Ik zou wel oppassen met vergif hoor, want te veel vergif is niet gezond voor de paarden!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:47

Hier steek ik ze gewoon steeds uit als ik ze tegen kom. Zijn er ook maar enkele op een heel groot stuk. Probeer de grasmat zo min mogelijk te verstoren er om heen. Na het bemesten met rundveedrijfmest leken ze ook flink verminderd. Met een goede bemesting hopen wij ze hier preventief te kunnen werken.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:55

Heb je bitterzout geprobeerd?

Ik heb de stal eigenaresse laatst geholpen met JKK uit de weides te trekken. Eerst loswiebelen en daarna met zoveel mogelijk wortels eruit zien te trekken. Daarna de grond weer stévig aanstampen, want ze schijnen graag op losse grond te staan. Ze staan daarom vaak in mierenhopen...

Met handschoenen eruit trekken hè! Ook voor ons is het niet al te best...

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:01

Niet té paniekerig om doen, de paarden eten het niet, mits het niet vertrapt is en er geen honger is.
Mijn man en ik lopen bij het uitmesten ook altijd even een rondje met de kruiwagen om JKK eruit te trekken. Dit gooien we dan in de vuurplaats... Branden zullen ze }:)

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 11:09

oke hou t ook ff in de gaten en kattenstaarten?ervaringen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 11:15

Consequent verwijderen is de enige optie. Niet met gif aan de slag. Uitputten is de enige optie(met in het achterhoofd Haagwinde) }>

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 11:17

Ik trek ze eigenlijk gewoon uit van zodra ik ze tegenkom (de grote).
De kleintjes steekt mijn man uit met de spade.

Op mijn eigen weiland heb ik er nog geen zien staan nu.
Het heeft me wel 7 jaar gekost om mijn weiland zo mooi te krijgen als het nu staat.
Ik spray geen vergif, vind het niet veilig voor de paarden (ik vertrouw die producenten niet :') ).

Goede tip over dat heet water met zout!

Zuring vind ik ook zo'n gruwelijke plant! Heb 2 weides die er elk jaar opnieuw last van hebben,
de andere weilanden niet :\

Alleen, mijn buren zijn niet zo sterf-onkruid-STERF!!-minded als ik, daar groeit en bloeit het JKK weeldig -_-

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 11:25

Zuring, meer kalk in je bodem strooien aan het eind van de winter en meer bemesten.
Zuring leeft op arme en zure grond.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:18

Het ene stuk is bemest en heeft wél last van zuring.
Het andere stuk is niet bemest en heeft hier amper last van?

Misschien de kalk eens proberen.

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:23

Itamarka schreef:
Hoi allemaal!
Ik woon in België en ook hier hebben wij veel last van Jacobskruid.
Ik heb op dit forum al veel gelezen van mensen die er ook mee worstelen en ik hoop dat mijn post misschien toch ook iets kan bijdragen...

Mijn strijd begon ongeveer twee maand geleden toen de dierenarts kwam om mijn pony te vaccineren. Ze zag op de weide een plantje...jacobskruid! Ik kende jacobskruid wel met de gele bloementjes maar had het nog nooit in de rozetvorm gezien. Die avond nog met een kruiwagen de hele wei rond op zoek naar al de plantjes. Ik had er reeds hier en daar wat uitgetrokken toen ik plots in de achterste hoek van mijn grote weide kwam...het stond VOL! In paniek mijn prikpaaltjes en overschot aan draad uitgehaald en heel de hoek afgezet. Mijn experimenten konden beginnen!

Een volledig weekend op handen en knieën gezeten om al het kruid uit te trekken en elke avond van de week die erop volgde. 15 zakken kruid op ongeveer 200m2 meter, mijn rug, oren en armen helemaal verbrand maar het was allemaal weg! Helaas zag ik op de plaatsen op de kleine weide waar ik er uitgetrokken had weer nieuwe plantjes komen. Een hele krans die mooi het gat opvulde waar het eerste plantje ooit gestaan had (waarschijnlijk uit de wortelresten die je, geloof mij vrij, echt niet allemaal kan verwijderen). En inderdaad op mijn hoek schoten ze ook alweer terug. Ik naar de tuinwinkel om sproeistof (bofix). Goed gesproeid. Na een dikke week lag al het andere onkruid morsdood en het jacobskruid lag halfstok. Maar nog een beetje later rezen ze gewoon weer op! Ten einde raad weer naar het tuincentrum. Daar bekeken ze mij met veel medelijden en lieten ze mij weten dat de baas de proef op de som genomen had en een jacobsplant in een vaas onrkuidverdelger gezet had en dat deze inderdaad eerste verwelkte maar erna weer in volle bloei stond!! In een vaas pure onkruidverdelger!!! De moed zonk mij in de schoenen. Ik besloot 'de hoek' gewoon eens goed te bemesten met Perlka kalkcyanamide omdat gezegd wordt dat jacobskruid liefst op slecht bemeste grond groeit en deze Perlka kalkcyanamide ook zou helpen in de bestrijding tegen het kruid. En wat blijkt, het Jacobskruid is ineens fel verminderd! Ik moest heel had zoeken om nog een plantje te vinden en degene die ik vond zagen er stervende uit! Ik heb wel redelijk veel gestrooid, heb zelfs een plek of drie verbrand gras, maar als het loont... :) Toch nog niet te vroeg victorie kraaien en het nog even aankijken (dat heb ik inmiddels wel geleerd met dit weerbarstige kruidje :)).

Intussen had en heb ik nog wat truukjes toegepast die ik onder andere hier las:
- handje kunstmest op het plantje, maar daar bleken de wortels niet mee stuk te gaan (DENK ik want rond het dode plantje kwamen er weer nieuwe)
- zout op een plantje (wacht het resultaat nog af)
- zout opgelost in heet water en zo over de plant gegoten (plantje zakte onmiddellijk in elkaar maar ben nog aan het wachten of het wortelstelsel ook stuk gaat)
- plantje uitgetrokken en handje kunstmest in het gat om zogezegd de wortels te verbranden (wacht ook nog op resultaat)

Intussen ben ik ook op een product gebotst uit Engeland: 'Barrier H'. Daar staan ze al veel verder met hun strijd tegen jacobskruid. Helaas is het heel moeilijk om het buiten de Uk te krijgen tenzij aan hele dure transportkosten. Maar het blijft alleszins een optie als de rest niet werkt.

Ziezo, ik hoop dat ik jullie toch iets gehad hebben aan mijn lange tekst of dat ik jullie tenminste een hart onder de riem heb kunnen steken. Ik hou jullie alleszins op de hoogte van mijn 'experimentjes'! :)

Dit werkt bij ons het beste! Kruiskruid groeit ook niet goed op "rijke" grond dus we strooien ook elk jaar kunstmest op het weiland. Toen we hier 6 jaar geleden kwamen wonen stond het helemaal vol met kruiskruid, nu af en toe een plantje!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:29

Gelukkig staan er bij ons heel weinig. Dit jaar zelfs maar eentje. Ik trek ze er allemaal uit.
Ik denk dat dat ook de beste bestrijding is. Misschien dit jaar nog niet, maar las je het op tijd doet denk ik dat je volgend jaar wel resultaat zult zien. Tenzij je een buurman hebt die het in overvloed heeft staan en daar nks aan doet.
Persoonlijk heb ik meer moeite met de melde of melganzerik. Die trek ik er ook met de hand uit maar daar staat werkelijk zoveel van dat het bijna onbegonnen werk is :(

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:34

Let je op dat je wel handschoenen aan doet. De stoffen zijn ook schadelijk voor mensen en kunnen door je huid intrekken en leverschade aanrichten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:36

Vorig jaar gelezen vanuit bericht Wageningen dat je plant niet met wortel en al hoeft uit te trekken maar gewoon kunt afknippen want dan komen ze ook niet terug. Dit doen wij hier ook en ik heb nog amper plantjes.
Ashley goede tip. Ik pak ze altijd met blote handen als ik aan het wandelen ben en ze tegenkom want dat wist ik niet!

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:39

- plantje uitgetrokken en handje kunstmest in het gat om zogezegd de wortels te verbranden (wacht ook nog op resultaat

Dit heb ik al geprobeerd en resultaat = plantje komt gewoon in al haar glorie weer terug

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:43

pien_2010 schreef:
Vorig jaar gelezen vanuit bericht Wageningen dat je plant niet met wortel en al hoeft uit te trekken maar gewoon kunt afknippen want dan komen ze ook niet terug. Dit doen wij hier ook en ik heb nog amper plantjes.
Ashley goede tip. Ik pak ze altijd met blote handen als ik aan het wandelen ben en ze tegenkom want dat wist ik niet!

euhmmm hoe doe jij dat dan. Bij ons komt het direct terug hoor. :P

Hier helaas zwaar verwaarloosde weides en dus heel veel jacobskruid. We zijn vorig jaar direct begonnen met eruit trekken, maar helaas merk je daar dit jaar helemaal niets van zoveel staat er weer. ^)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:18

De plantjes vergiftigen hun eigen grond en ik hou ze gewoon heel erg kort en ik heb nu amper of niets in de tuin meer taan en wat ik heb is heel erg zwak, klein en dun.

Itamarka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 08:22

Hoi allemaal!
Er reageerde niet onmiddellijk iemand op mijn topic, daarmee dat ik eventjes niet gekeken had. Ga nu even de tijd nemen om alles te lezen en te beantwoorden...

@ Collunder: heb er ook over getwijfeld, zag het even niet meer zitten, maar aangezien het nu toch heel erg aan het verminderen is ben ik blij dat ik volgehouden heb!

@ Nanett35: Ik let zeker heel erg op hoor! Als ik gesproeid heb gaan ze zeker een maand niet op dat stuk (afhankelijk van hoeveel het geregend heeft in die periode). Het ene vergif om het andere te bestrijden :) (Sproeien blijkt trouwens niet de juiste oplossing tegen Jacobskruid! Wel tegen ander onkruid.).

@ Kala: Wat is bitterzout? Het was gewoon keukenzout dat ik geprobeerd heb... Zonder warm water bleek het geen succes. er staan nog enkele blaadjes die weer heelgroen zijn en gans rechtop staan alsof ze willen zeggen 'iew weg van die vuile zoute grond!' :) Het zout met heet water bleek tot nu toe wel een succes! Dit plantje is helemaal verschrompeld. Ben nog wat aan het wachten om het uit te trekken en te kijken of de wortels er ook aan zijn. Laten staan en zien of het helemaal verteerd zou ook een optie zijn. Aja, ik draag zeker handschoenen! Hoewel het schijnt dat het een fabeltje is dat ze huidirritaties veroorzaken. Maar ik neem toch het zekere voor het onzekere :) En het trekt veel fijner met handschoenen :)

@ Puchje: Ja, dat hebben al veel mensen mij gezegd, maar ze zouden er toch eens wél moeten van eten hé! dat risico durf ik niet nemen. Plus, ze zaaien verder uit als je er niets aan doet en op de duur heb je meer kruid dan gras. En mijn paarden vliegen inderdaad graag eens rond en vertrappelen de plantjes waarna ze opdrogen en niet meer herkenbaar zijn dus.

@ Fanta2: Geen kattenstaarten ervaring. Wel met zuring. Maar deze krijg ik makkelijk weg door ze uit te trekken vóór ze in bloei staan. Vorig jaar veel getrokken en dit jaar zijn er nauwelijks terug gekomen. Trekken wel heel moeilijk uit. je valt zo op je kont bij het trekken! :)

@ Mi_Amore: Inderdaad als de buren niet meewerken is het dweilen met de kraan open! Gelukkig valt dat hier wel mee. Beste dat je kan doen is je weide goed bemesten, dan komen de zaden van de buren niet tot ontwikkeling. Volgens een boer zitten de zaden bij iedereen in de grond, maar komen ze pas tot bloei als de grond verschaald is. Inderdaad ook zuring gezien op heel goed bemeste gronden (weilanden om te hooien). Ben dus ook niet zeker dat deze van arme gronden houden. Ik denk dat ze van alles houden :)

@ Bluebeauty: Inderdaad, dat lijkt mij tot nu toe ook de allerbeste oplossing. Uitrekken wat er al staat en als een gek bemesten met kunstmest :) (Wel opletten dat je je gras niet verbrand!)

@ pien_2010: Dat kan ik mij moeilijk voorstellen. Bij de buren heeft de boer was jacobskruid met de zeis omgedaan, er staat in nog geen drie weken een nieuwe plant. En er rond staan ook enkele nieuwe rozetten, alsof de omgehakte plant nog in zaad gegaan is (wat mogelijk schijnt te zijn). Men zegt wel dat veelvuldig maaien een oplossing kan zijn, omdat ze dan nooit in bloei kan komen en dus ook geen zaad kan verspreiden, maar dan moet je het maaisel wel goed oprapen want de paarden mogen het in geen geval binnenkrijgen. Dit lijkt me heel moeilijk. En dan nog pak je de oorzaak (arme grond) niet aan en zullen de zaden die al in de bodem zaten alsnog tot ontwikelling komen.

@ Aser: Bij mij voorlopig nog geen nieuw plantje maar ik hou het in de gaten. Welke kunstmest heb je gebruikt?

Alles bij elkaar: Voorlopig lijkt het alsof ik aan de winnende hand ben. Op stuk dat ik nog niet bemest heb staat hier en daar nog een rozet maar binnenkort ga ik daar ook aan de slag met trekken en bemesten. Op 'de vreselijke hoek' staat het gras weelderig te groeien en is het onkruid erg in de minderheid aan het komen. Jacobskruid heb ik nu niet meer gevonden maar dit weekend ga ik nog eens grondig zoeken.
Fijn dat jullie gereageerd hebben! Als we allemaal meedenken winnen we heus wel! ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:51

Itamarka schreef:
.
@ pien_2010: Dat kan ik mij moeilijk voorstellen. Bij de buren heeft de boer was jacobskruid met de zeis omgedaan, er staat in nog geen drie weken een nieuwe plant. En er rond staan ook enkele nieuwe rozetten, alsof de omgehakte plant nog in zaad gegaan is (wat mogelijk schijnt te zijn). Men zegt wel dat veelvuldig maaien een oplossing kan zijn, omdat ze dan nooit in bloei kan komen en dus ook geen zaad kan verspreiden, maar dan moet je het maaisel wel goed oprapen want de paarden mogen het in geen geval binnenkrijgen. Dit lijkt me heel moeilijk. En dan nog pak je de oorzaak (arme grond) niet aan en zullen de zaden die al in de bodem zaten alsnog tot ontwikelling komen.

Natuurlijk ruimen wij hier ook de Jacobs planten op. Wij zorgen inderdaad dat ze niet in bloei komen, ik hou ze heel kort. Inderdaad pak je de arme grond niet aan, maar dat is ook niet nodig, we hebben amper jacobskruid op dit moment en de arme grond met het arme gras is voor onze paardjes die erg sober zijn gewoon veel beter. Ik kalk alleen tegen de boterbloemen want dat is een ramp. Daar kom ik maar niet vanaf.
Kijk je moet gewoon reëel zijn. Wij zitten hier in landbouw gebied dus zaden komen ook aangewaaid. Maar als het door het kort houden gaat zoals nu dan hoor je mij niet klagen. TEvens haal ik ook alle Jacobskruid weg dat bloeit aan de rand van de berm. Gelukkig heeft de gemeente van de week alle bermen zeer kort gemaaid, dus daarmee hou je het ook in de hand. Hier valt het wel mee met het kruid, het is er wel maar niet overvloedig. Tevens geloof ik niet dat paarden dood gaan van een beetje S. Jacobskruid, maar inderdaad ook wij zitten er boven op. Maar er zal echt wel eens een beetje in het hooi zitten verwacht ik.

Itamarka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 11:49

Inderdaad een hele goede opmerking van dat sober gras! Ik zorg wel dat ik speciale meststof voor paardenweides gebruik zodat het gras geen groeispurt krijgt en niet verzopen zit van eiwit. Maar heb je dan niet veel ander onkruid ook? Of helpt de kalk daar al voldoende voor? Boterbloemen dat is in mijn omgeving ook een echte pest. Heb al weilanden gezien die echt vergeven zijn van de boterbloemen. Om dat te voorkomen heb ik de enkele die er bij mij stonden gesproeid en ze zijn gelukkig weg gegaan en niet meer terug gekomen. Zouden boterbloemen ook niet eerder op arme grond groeien?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:12

Hier boterbloemen, jacobskruiskruid, zuring, een soort distel die heeel groot word en klaver voornamelijk. En af en toe durft er dan een grassprietje zijn koppie omhoog te steken. :+
Wij maaien continue, 2x per jaar bemesten mest mestkorrel speciaal voor de paardenweide en 2x per jaar kalk strooien.

Ik ga dat zout in heet water eens proberen. :)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:48

Oef, fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die vechten tegen die stomme planten.
Ik heb alle soorten onkruidverdelger geprobeerd zelfs de MCCP & MCPA, maar helaas zoals je zegt, de plant lijkt dood te gaan en groeit vervolgens weer vrolijk verder.

We hebben het weiland van het voorjaar goed bemest en ik heb het idee dat hierdoor al veel plantjes zijn verdwenen. Echter staan er nog een hele hoop.

Mijn paarden krijgen nu strook begrazing, elke keer als ik de paaltjes verzet zorg ik dat ik alle planten eruit heb getrokken. Gelukkig laten ze jacobskruid ook echt staan! Dus als ik een plantje ben vergeten trek ik die er alsnog uit.

Helaas staan er al een hoop grote planten op de wei die nu knoppen vertonen, dus ik ben vandaag met de kruiwagen rond gegaan en heb vandaag 2 volle kruiwagens afgevoerd. Ik ben nu halverwege de wei morgen doe ik nog 2 kruiwagens en dan moeten de grote planten weg zijn.

Ik ben in het voorjaar ook begonnen met het uittrekken van de rozetten maar dit werkte echt voor geen meter. Je kunt beter wachten tot de planten groter zijn en echt een stengel hebben, dan trek je ze namelijk zo met de hele kluit uit de grond en weet je zeker dat je alle wortels hebt. De kleine plantjes heb ik nu dus ook laten staan, ik wacht tot die wat groter zijn gegroeid om ze er vervolgens ook uit te trekken.

Als het goed is komen er volgend jaar nog wel wat planten terug, maar dit zullen er niet zoveel zijn als dit jaar. We hebben een nieuwe weide, onze oude weide stond ook vol met jacobskruid na twee jaren alles eruit trekken en afvoeren staat daar nu helemaal niets meer.

Dit jaar dacht ik het met gif voor te zijn, maar helaas niets werkt.

Afbeelding

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:04

Rotplantjes inderdaad! Wij hebben hier 2 weides waarvan 1 weiland echt een regelrechte ramp is. Daar staan er momenteel honderden, of misschien wel duizenden. In onze andere wei hadden we het voorheen ook, maar gek genoeg is het daar van het een op het andere jaar met noorderzon vertrokken. Heb er dit jaar zo'n 10 uit getrokken. Dat is alles. De paarden lopen nu dus ook in dat weitje, maar ik zou ze liever op de andere wei hebben. Helaas staat het daar nu vol met reuzeberenklauwen (honderden) en st jacobskruiskruid. Spuiten met vergif mogen we er niet, want het is van het waterschap en ligt aan het water. Ieder jaar begin ik vol goede moed met het uittrekken van de plantjes, maar het is gewoon niet te doen. Ze schieten naar mn gevoel gewoon weer de grond uit waar je bij staat. Hopeloos. Kunstmest werkt hier helaas niet, al eens geprobeerd.. dat water met zout moet ik eens gaan proberen, al heb ik dan wel heel wat kuub nodig vrees ik :o

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:07

Oei, dan is het inderdaad lastig met waterschap. Maar zoals ik al zei met jacobskruid werkt uittrekken het beste.
Ik kwam vandaag ook een bereklauw tegen, maar die trek ik er liever toch niet uit...... dus daar ga ik maar weer met gif aan de slag.