Ik woon in België en ook hier hebben wij veel last van Jacobskruid.
Ik heb op dit forum al veel gelezen van mensen die er ook mee worstelen en ik hoop dat mijn post misschien toch ook iets kan bijdragen...
Mijn strijd begon ongeveer twee maand geleden toen de dierenarts kwam om mijn pony te vaccineren. Ze zag op de weide een plantje...jacobskruid! Ik kende jacobskruid wel met de gele bloementjes maar had het nog nooit in de rozetvorm gezien. Die avond nog met een kruiwagen de hele wei rond op zoek naar al de plantjes. Ik had er reeds hier en daar wat uitgetrokken toen ik plots in de achterste hoek van mijn grote weide kwam...het stond VOL! In paniek mijn prikpaaltjes en overschot aan draad uitgehaald en heel de hoek afgezet. Mijn experimenten konden beginnen!
Een volledig weekend op handen en knieën gezeten om al het kruid uit te trekken en elke avond van de week die erop volgde. 15 zakken kruid op ongeveer 200m2 meter, mijn rug, oren en armen helemaal verbrand maar het was allemaal weg! Helaas zag ik op de plaatsen op de kleine weide waar ik er uitgetrokken had weer nieuwe plantjes komen. Een hele krans die mooi het gat opvulde waar het eerste plantje ooit gestaan had (waarschijnlijk uit de wortelresten die je, geloof mij vrij, echt niet allemaal kan verwijderen). En inderdaad op mijn hoek schoten ze ook alweer terug. Ik naar de tuinwinkel om sproeistof (bofix). Goed gesproeid. Na een dikke week lag al het andere onkruid morsdood en het jacobskruid lag halfstok. Maar nog een beetje later rezen ze gewoon weer op! Ten einde raad weer naar het tuincentrum. Daar bekeken ze mij met veel medelijden en lieten ze mij weten dat de baas de proef op de som genomen had en een jacobsplant in een vaas onrkuidverdelger gezet had en dat deze inderdaad eerste verwelkte maar erna weer in volle bloei stond!! In een vaas pure onkruidverdelger!!! De moed zonk mij in de schoenen. Ik besloot 'de hoek' gewoon eens goed te bemesten met Perlka kalkcyanamide omdat gezegd wordt dat jacobskruid liefst op slecht bemeste grond groeit en deze Perlka kalkcyanamide ook zou helpen in de bestrijding tegen het kruid. En wat blijkt, het Jacobskruid is ineens fel verminderd! Ik moest heel had zoeken om nog een plantje te vinden en degene die ik vond zagen er stervende uit! Ik heb wel redelijk veel gestrooid, heb zelfs een plek of drie verbrand gras, maar als het loont...

Intussen had en heb ik nog wat truukjes toegepast die ik onder andere hier las:
- handje kunstmest op het plantje, maar daar bleken de wortels niet mee stuk te gaan (DENK ik want rond het dode plantje kwamen er weer nieuwe)
- zout op een plantje (wacht het resultaat nog af)
- zout opgelost in heet water en zo over de plant gegoten (plantje zakte onmiddellijk in elkaar maar ben nog aan het wachten of het wortelstelsel ook stuk gaat)
- plantje uitgetrokken en handje kunstmest in het gat om zogezegd de wortels te verbranden (wacht ook nog op resultaat)
Intussen ben ik ook op een product gebotst uit Engeland: 'Barrier H'. Daar staan ze al veel verder met hun strijd tegen jacobskruid. Helaas is het heel moeilijk om het buiten de Uk te krijgen tenzij aan hele dure transportkosten. Maar het blijft alleszins een optie als de rest niet werkt.
Ziezo, ik hoop dat ik jullie toch iets gehad hebben aan mijn lange tekst of dat ik jullie tenminste een hart onder de riem heb kunnen steken. Ik hou jullie alleszins op de hoogte van mijn 'experimentjes'!