Eigenaars zijn soms toch moeilijke mensen...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Eigenaars zijn soms toch moeilijke mensen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 11:21

(sorry als het verkeerd staat, mag gerust verplaatst worden)

Er moet mij even iets van het hart...
Ik help al verschillende jaren bij verschillende mensen bij de verzorging van hun paarden.
En elke keer lijkt het of ze me 'gebruiken' als hulpje die alle werkjes mag opknappen.
Vroeger hielp ik bij mensen met 2 - 3 paarden. In het begin was gezegd: boxen mesten van de paarden en alles netjes achterlaten, vergoeding 25 euro per keer. Dit 3 keer per week. Het leek een redelijk aanbod. Maar na een paar weken kwamen er steeds klusjes bij. Op het einde moest ik de paarden binnen/buiten zetten, de boxen doen, 2 paarden longeren, materiaal kuisen en klaar maken op wedstrijd, de pony van de dochter op- en afzadelen, en helpen met rijden...
dit allemaal voor dezelfde prijs. Van 'opslag' wilden ze niks weten, dus hier ben ik dan ook mee gestopt.

Nu help ik al ongeveer 8 maanden bij mensen met een eigen, kleine leuke stal. 8 weide-paarden, 3 rijpaarden, 2 jonge hengsten op de weide. De afspraak was 8 euro per uur vergoeding (wat ik wel redelijk vond). In het begin was er gezegd dat ik enkel moest komen als de eigenaars een dagje weg waren, of op vakantie waren ofzo. Na 2 weken belden ze me steeds vaken om te helpen met de paarden. Na een maand ongeveer moest ik elke dag gaan (s avonds na school, in het weekend, ...). Ik vond het wel leuk, het zijn ook leuke en brave paarden.
De laatste tijd valt het me toch een beetje tegen: ik doe eigenlijk alles behalve het rijden (soms moet ik ook 1 van de 3 paarden rijden). Dit wil zeggen: alle paarden van de weide halen (iemand anders mest de boxen en zet ze buiten), de paarden op- en afzadelen, de box van 1 van de paarden doen, hooi geven, voeren, longeren, de piste onderhouden, de hengsten op de weide eten geven, ....

Ik heb het gevoel dat ze me een beetje als hun hulpje gebruiken. Ik krijg ook vaak telefoon om te vragen waar ik blijf, of wordt gebeld om te vragen of ik dezelfde dag kan gaan voeren, of ik dit of dat kan doen, de paarden moeten nog binnen gezet worden, ... en als ik dan niet kan, dan is het 'oei ja maar ik ben ook niet thuis, kan je toch niet zien dat je kan passeren...

Als we bv afspreken dat ik om 18u zal komen, dan doe ik alles al en zadel het paard op, maar sta vaak lang te wachten omdat ze (zonder even te verwittigen) pas 2u later komen.
De mensen veranderen ook constant van management: hoeveelheid voer/hoor/bieten, halster aan of uit op de weide, longeren met welke hulpteugel, ...

Pff ik dacht eraan om te stoppen, maar de vergoeding is per uur (hoewel ik 8 euro niet echt veel vindt gezien mijn ervaring) en het is wel een mooi extra bedragje per maand, maar ik kan niet goed meer om met het gedrag van deze mensen... Wat is jullie mening?
(sorry voor het lange verhaal maar ik moest het even vertellen)

tita

Re: Eigenaars zijn soms toch moeilijke mensen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:24

Stop je er toch mee is graag of niet, en wees blij dat je wat krijgt

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:27

Als ik het goed begrijp word je toch betaald om die dingen te doen, dus dan ben je toch inderdaad gewoon de betaalde hulp? En je kunt ook "nee" zeggen. Ik begrijp het probleem eerlijk gezegd niet...

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:28

Nou 8 euro contant in je hand per uur is niet slecht hoor. Kijk maar bij minimum lonen.

Maar je moet er wel plezier in hebben.

RianneH

Hoe oud ben je? 8,- per uur is geen gek bedrag om te krijgen. Zie het als werk en niet als hobby, want zij zien jou ook als personeel en niet als verzorger.
Je kan natuurlijk altijd een gesprek aan gaan over de punten waar je tegenaan loopt en strakke afspraken maken waar jullie je samen aan kunnen houden zodat het duidelijk is wat er van elkaar wordt verwacht.

PenP2014

Hoe oud ben je? Als je 16 bent mag je heeeel blij zijn met 8 euro per uur. Met paarden werken ver boven het minimum loon. Als je 30 bent is het wellicht een beetje afzetterij :')

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:29

Ehm, spijt me zeer maar 8 euro is ver boven het minimum loon (even niet gekeken hoe oud je ben, ga uit van 16/17 jaar) en dan is het nog een leuk baantje ook! Je verdient lekker, ben met paarden bezig... En als je niet kan dan zeg je dat toch gewoon? Sorry maar ik zou driedubbel tekenen voor de baan die jij nu hebt; Ik verdien 3,50 per uur!!

ElineS

Eh.. Ik vind 8 euro netto een prima bedrag eigenlijk voor deze klusjes... Eigenlijk best veel. Sowieso vond ik de 25,- per keer voor wat uitmesten en klusjes ook een redelijk bedrag. Ik weet niet hoe oud je bent? Het hangt daar natuurlijk ook wel een beetje vanaf wat een redelijk bedrag is.

Maar goed, je zegt dat je als hulpje word gebruikt, maar dat is toch ook gewoon zo? Ik bedoel, jij wil helpen op stallen en je krijgt ervoor betaald.. Het is in principe gewoon een baan, waar je betaald voor krijgt. Ik snap dus heel goed dat je niet zoveel rijd, maar dat je vooral klusjes moet doen.

Als je iets zoekt buiten de klusjes om, dan moet je dat niet op deze manier doen. Nu ben jij gewoon in dienst. Dan wel zwart vermoed ik, maar niettemin is het een baan. Dus ja, je bent het hulpje die alle klusjes moet opknappen. Daar krijg je voor betaald.

Wil je dat niet, moet je hiermee stoppen en een bijrijdpaard gaan zoeken in plaats van je te profileren als stalhulp :). Gratis, als je dat kan vinden of daar zelf voor betalen of klusjes in ruil voor rijden.

Want als ze jouw betalen, die 8,- per uur.. Dan kunnen ze die klusjes van je vragen en kun je ook niet eisen om te rijden. Want hoeveel rij ervaring heb je? Ik zou niet zo 1.2.3 iemand betalen om mijn paarden te rijden, als die persoon geen bewezen ruiter of trainer is.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 05-06-14 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

cassini

Dat je steeds vaker wordt gevraagd kun je ook zien als een compliment voor jezelf. Je doet blijkbaar het werk goed en je komt telkens opdagen als ze vragen of je kan komen.

Zo te horen vind je het werk leuk om te doen wat ook wat waard is. Je kan in een supermarkt achter de kassa gaan zitten om wat bij te verdienen maar maakt dit je dan gelukkig?

Is het misschien een idee om eens met de mensen erover te praten? Dat je het erg leuk werk vind om te doen, maar wel verveld vind als je 2 uur op ze staat te wachten omdat ze te laat komen en niets laten weten. En dat je ook een eigen leven hebt en dus niet 24/7 beschikbaar bent. Ik denk dat ze niet in de gaten hebben dat je het vervelend vind. Zolang jij niets zegt weten ze ook niet dat jij het vervelend vind ;)

Mocht het gesprek niet helpen kun je nog altijd besluiten om te stoppen.

Kermis

Ik zou je baantje graag willen overnemen. Weet niet hoe oud je bent maar 8 euro per uur, en lekker veel bezig zijn, zou ik prima vinden! Je bent uiteindelijk toch gewoon een hulpje :') Ze hebben je aangenomen om te helpen. Als t niet bevalt stop je toch gewoon? Of zeg je de dingen die je hier schrijft tegen hun.

Shirley

Je wordt netjes betaald en een prima uurloon !
Denk dat er genoeg mensen zijn die staan te springen om zo'n baantje, maar ja ... als jij het teveel vindt worden of er geen plezier meer in hebt, dan moet je er over praten of ermee stoppen :j

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:30

Je wordt betaald, het enige is dat je afsprake moet maken over tijden, en dat ze niet elk moment moeten bellen dat je er opp stel en sprong heen moet. Voor de rest heb je niks te klagen lijkt me.

Nojoukus

Als ze netjes het aantal uren uitbetalen dat je ook gewerkt hebt, valt daar weinig over te zeggen denk ik. Ik zou alleen wel een keer met die mensen om de tafel gaan zitten en bijvoorbeeld vaste werktijden afspreken.

Fennee

Eerlijk gezegd denk ik dat je blij mag zijn met de vergoeding en het zal op veel stallen zijn dat je niet mag rijden, je wordt immers niet aangenomen als stalruiter maar als stalhulp. Of terwijl; je helpt ze zodat zij zich kunnen richten op de training o.h.z. niks aparts aan dus vind ik :)
En als je het niks vind kan je altijd nog ontslag nemen. :j

Anoniem

Waarom ga je niet eens gewoon een gesprek aan? Over wat nou precies ieders verwachtingen zijn en wat jouw taken precies zijn?
Niemand kan van jou verwachten dat je wat je ook aan het doen bent, je alles maar uit je handen laat vallen om naar de paarden te gaan omdat zij besloten hebben toch maar niet te gaan.
Aan de wensen van eigenaren wat voer etc betreft, hoe wispelturig ook, heb jij je wel gewoon aan te passen lijkt mij. Maar een gewoon rustig gesprek over hoe, wat en wanneer lijkt me een goed plan.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:31

Tja, dat is wel een beetje paardenmensen eigen. Je hebt zo te horen een leuke bijbaan, maar je mag ook wel eens nee verkopen als het jou echt niet uitkomt. Goede afspraken maken wanneer je wel/niet komt en als jij altijd maar ja zegt, dan gaan mensen daar snel misbruik van maken. Wel lekker makkelijk natuurlijk als jij toch altijd wel komt. Ik zou zeggen, stel vaste dagen/tijden vast dat je er bent, andere dagen/tijden kunnen alleen in overleg en dan ook eens een keer nee zeggen. Aangeven dat je het met plezier zou doen, maar dat jij ook nog andere dingen te doen hebt.

En dat ze je gebruiken als hulpje is niet meer dan logisch, dat ben je in principe ook. Je bent hun stalhulp, dus ja.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:32

Ik denk dat jij eerder nee moet durven leren zeggen. Dan kom je ook niet in dit soort situaties waarbij het werk steeds meer wordt terecht. Wel handig als je nog jaaaaren moet werken en niet een keer overspannen thuis wil komen te zitten.

Dus op een eerder moment grenzen stellen en aangeven wat jij wil en kan. Wat betreft de 8 euro, dat lijkt mij geen gek geld voor in de paarden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:33

ElineS schreef:
Eh.. Ik vind 8 euro netto een prima bedrag eigenlijk voor deze klusjes... Eigenlijk best veel. Sowieso vond ik de 25,- per keer voor wat uitmesten en klusjes ook een redelijk bedrag. Ik weet niet hoe oud je bent? Het hangt daar natuurlijk ook wel een beetje vanaf wat een redelijk bedrag is.

Maar goed, je zegt dat je als hulpje word gebruikt, maar dat is toch ook gewoon zo? Ik bedoel, jij wil helpen op stallen en je krijgt ervoor betaald.. Het is in principe gewoon een baan, waar je betaald voor krijgt. Ik snap dus heel goed dat je niet zoveel rijd, maar dat je vooral klusjes moet doen.

Als je iets zoekt buiten de klusjes om, dan moet je dat niet op deze manier doen. Nu ben jij gewoon in dienst. Dan wel zwart vermoed ik, maar niettemin is het een baan. Dus ja, je bent het hulpje die alle klusjes moet opknappen. Daar krijg je voor betaald.

Wil je dat niet, moet je hiermee stoppen en een bijrijdpaard gaan zoeken in plaats van je te profileren als stalhulp :). Gratis, als je dat kan vinden of daar zelf voor betalen of klusjes in ruil voor rijden.

Want als ze jouw betalen, die 8,- per uur.. Dan kunnen ze die klusjes van je vragen en kun je ook niet eisen om te rijden. Want hoeveel rij ervaring heb je? Ik zou niet zo 1.2.3 iemand betalen om mijn paarden te rijden, als die persoon geen bewezen ruiter of trainer is.

Dit dus :)

Voor dat geld zit ik achter de kassa van 9u-18u, zou dan veel liever een baantje bij de paarden hebben hoor! :)

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 11:33

de afspraak in het begin was idd 8 euro per uur, om wat te komen helpen bij de verzorging van de paarden (omdat de mensen te weinig tijd hadden voor het aantal paarden dat ze hebben). Dat vond ik een mooi voorstel. Nu wordt ik eigenlijk gebruikt als stalhulpje dat alles moet doen en de ruiter moet enkel rijden.

Nu, dat van het geld vind ik niet het grootste probleem.
Het gaat mij vooral om het gedrag van de mensen: ik wordt gebeld door mevrouw en meneer over allerhande dingen (vaak zegt de ene iets, en wordt ik 30min later door de andere gebeld en is het verhaal totaal anders), de eigenaars komen nooit op het afgesproken tijdstip, alle managementsveranderingen zonder dat ze mij op de hoogte brengen en dan 'hoezo, hij heeft nog geen hooi gehad, of dat paard mag helemaal geen biet meer krijgen, ...'

Oh ja en ik ben 24

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:35

|Dan heb je de keuze..take it or leave it...Voor dat geld vinden ze wel weer een ander hoor.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:36

Duidelijke afspraken samen op papier zetten! Dat is het enigste wat goed kan werken denk ik.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:38

Nouja. 8 euro is het minumum voor je leeftijd. Ik denk dat je ergens anders netto ook niet veel meer overhoud (voor ongeschoold werk)
Maar ik zou met ze in gesprek gaan. Zeggen dat je liever vaste tijden wilt afspreken ipv te pas en te onpas komen.
En als je het echt niet leuk vind stop je gewoon. Simpel eigenlijk haha

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:38

Het klinkt alsof jij met een andere beeldvorming hier in bent gestapt: jij ziet jezelf als verzorgster van een aantal paarden op een kleine stal, omdat je dat leuk vindt.
De eigenaren zien jou als betaalde stalhulp.
Afgaand op de informatie die je zelf verstrekt ben je de betaalde stalhulp (met een heel aardig salaris ook nog). Het is dus niet zo gek dat je ook zo behandeld wordt.
Je kan twee dingen doen:
- Ergens anders verzorgster worden van een of meer paarden omdat je dat leuk vindt. Je krijgt dan waarschijnlijk geen vergoeding maar moet misschien zelf een bijdrage betalen.
- Je gaat jezelf ook zien als betaalde stalhulp en blijft de paarden verzorgen en alle andere klusjes doen zoals het nu is.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:39

Is er geen mededelingen bord waar wijzigingen op geschreven kunnen worden?

Of een groeps whatsapp aanmaken.
Beide hebben wij op stal.

Verder eens praten met de eigenaren wat er misschien veranderd kan worden.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 11:41

even ter verduidelijking: ik vind de 8 euro niet slecht betaald hoor, maar het gaat me eerder om al de rest.
Ik heb jarenlange ervaring als wedstrijdgroom op een internationale stal, en het gaat me helemaal niet om het rijden want ik heb mijn eigen paard ergens anders staan.

Het gaat me eerder om de andere dingen: soms moet ik 2 keer op een dag naar deze stal rijden om enkel de stal van het paard te gaan uitmesten, om dan s avonds terug te komen om andere dingen te doen. zo van die dingen.

En over het management: ze veranderen constant dingen zonder te verwittigen. Hoe kan ik dan weten of het halster aan of uit moet, of hoeveel hooi de paarden moeten krijgen? en als ik dan zeg 'ja dat wist ik niet want niemand heeft mij iets verteld' dan wordt er niet op gereageerd, maar zijn ze wel slecht gezind als het paard niet de juiste hoeveelheid heeft gekregen.