Hoog gras op de wei, kan dit kwaad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Hoog gras op de wei, kan dit kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 21:48

Op dit moment staat ons paardje op een stuk weiland met vrij hoog gras. We hebben het aantal uren per dag rustig opgebouwd. Nu zei de staleigenaar dat het te lang is en we het moesten laten afgrazen door een groepje paarden van hun.
Naar mijn mening is lang gras juist beter, omdat paarden meer blijven lopen bij het grazen, wat dus meer de natuurlijke situatie nabootst. En kort gras wat net gaat groeien bevat juist weer meer fructaan, dus eerder kans op hoefbevangenheid. En als het te kort is kunnen ze ook weer hele plukken eruit trekken met zandkoliek e.d. tot gevolg.
Ben benieuwd naar andere meningen hierover! (Kon alleen een oud topic uit 2007 vinden hierover, vandaar een nieuwe)

fjordnina

Re: Hoog gras op de wei, kan dit kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:59

Op zich vindt ik lang gras ook prima, maar als ze er veel doorheen lopen vindt ik het minder leuk worden. Vaak zie je dan dat het gras vertrapt wordt en niet meer opgegeten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 07:40

Dat is ook mijn ervaring. als het dan ook nog plat gaat liggen door wind en/of regen is het helemaal een drama. zie de wei dan maar weer netjes te krijgen. platliggend gras verstikt de grasmat en gaat verrotten. lang gras is goed maar als je nog veel lang gras hebt kun je het beter maaien voor hooi of snel op laten eten..

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 08:00

Wij hebben momenteel ook erg lang gras, maar we delen dit op in stukjes. Zo eten ze niet meteen te veel en trappen ze het gras niet plat :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 08:11

Hier ook lang gras, geef elke dag een strook bij en dan eten ze het goed. Verder als ze stuk af hebben de lange pollen die ze niet eten met de bosmaaier even er af en dan houd je de boel netjes

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 08:36

Lang gras wordt niet echt plat getrapt als je aan strookbegrazing doet, dan zijn ze gelijk minder kieskeurig.
Ik heb liever lang gras wat in het zaad staat dan dat korte diepgroene spul.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 09:43

eerst een voldoende groot stukje afzetten en als dat kort is dmv strookbegrazing bijvoeren. Dit doe ik 2x per dag. Vertrappen zij het gras niet en hebben elke keer weer een vers stuk erbij.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 18:17

Thanks voor de reacties. Ze zijn het vandaag gaan maaien en hebben hem dus ook maaisel laten eten...K hoop nu maar dat ie niet teveel heeft binnen gehad, en niet koliekgevoelig is... Had gezegd dat t gehakte gemaaide gras niet goed is voor hem vanwege proppen enzo... -O-

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:23

Maaien voor hooi? Of met andere maaimavhine?

Lang gras kan geen kwaad als het vers is. zijn paarden die het elke dag krijgen omdat de wei te ver is of ze er niet op mogen...

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 21:35

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 00:07

De ene grassoort wordt langer dan de andere dus de lengte zegt niet zo veel.

Waar je wel op moet letten is of het gras is uitgebloeid, welke soort gras het is en hoe en waarmee de wei bemest is. Voor paarden wil je gras dat gebloeid heeft (dan zitten er aren aan), zonder raai (dat is een soort/ras) en niet te heftig bemest met runder-/schapen-/paardenmest/compost, geen varkensmest of kunstmest. Het is beter om niet te injecteren als je mest gebruikt.

Mijn paard heeft zich gister ook tegoed gedaan aan maaisel (lang gras uit het land naast de wei wat voor een stuk in de wei met paarden terecht is gekomen) en hij leeft nog steeds. Hem kennende heeft hij het binnen een uur na het maaien opgegeten, dat is denk ik niet heel veel anders dan dat hij het zelf heeft afgebeten.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 00:18

LBLGypsyCobs schreef:
Lang gras wordt niet echt plat getrapt als je aan strookbegrazing doet, dan zijn ze gelijk minder kieskeurig.
Ik heb liever lang gras wat in het zaad staat dan dat korte diepgroene spul.

Zo doen wij het ook.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 18:36

Ik ook... toch lukt het ze het plat te duwen en anders waait of regent het wel plat.

misschien zijn ze hier verwend maar ze eten het korte liever eerst tot de grond af voordat ze het lange uitgegroeide en -bloeide opeten.

Vandaar dat ik het er maar afmaai als ik zie dat ze er niet tegenaan kunnen eten en het om gaat vallen. grote stukken als het weer geschikt is om te hooien en kleinere stukjes met de bosmaaier en desnoods dan in de paddock leggen waar ze tijdens de avond en nacht wel het eetbare er tussenuit snoepen.

Heb twee weken geleden ook gehooid en er zijn een paar stroken blijven staab die ze nu met strookbegrazibg op kunnen eten. Tegen de tijd dat ze die op hebben (denk nog 1 tot 2 weken) is het gemaaide deel weer mooi op lengte om ze er met graasmasker op te zetten.

laikalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 20:20

Lang maakt niet uit het hangt er echt vanaf of het jong gras is uitgebloeid gras is altijd minder voedzaam dan jong gras
Hangt er wel van af hoe voedzaam de ondergrond ook is

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 15:36

Lang gras vind ik veiliger wat betreft fructaan. Ik heb nu ook nog een stuk enorm uitgeschoten gras. Nadeel is dat ze het minder lekker vinden dan het korte gras, en dat ze het snel plat lopen. Ik geef om die reden een strookje per dag, dan wordt het nog goed opgegeten en niet plat gelopen, maar ben dat paaltjes verzetten zo zat, dus ik hoop dat ik snel door dat doorgeschoten gras heen ben :P Al is dit wel wat veiliger voor mijn shetje, het is wel arbeids intensiever :P

Paaardjexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:27

Het hangt erg van de paarden af. Zijn het paarden die snel dik worden of gevoelig zijn voor dikke benen en/of spier en hoef bevangenheid? Als de paarden gewoon kerngezond zijn dan zou ik het gras lekker lang laten. Is voor de paardjes alleen maar lekker toch?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 21:27

Niet heel gevoelig voor hoefbevangenheid en hebben aantal uren rustig opgebouwd. Verder wordt ie ook niet heel sneldik en staat er sowieso geen volle dagen op, want dan verveelt meneer zich ;)
Maar ze hebben nu toch groot deel gemaaid. Vind t er niet op vooruit gegaan... Erg droog gras nu... Wat ie dus niet eet...

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 22:16

is voor de kwaliteit van het gras denk ik wel beter, dat het nu gemaaid is. dan gaat het weer lekker groeien en als de paarden er op staan wordt het in ieder geval niet zo lang meer *\o/*

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 22:49

Wij hebben momenteel ook erg lang gras, maar wij geven elke keer een klein stukje erbij als het andere op is.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:05

Over de hoeveelheid fructaan kan je niets zeggen en het gevaar op hoefbevangenheid: want dat is afhankelijk van de grassoort, de temperatuur, de hoeveelheid zon en water, bemesting, etc. en de gevoeligheid van je paard.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:10

Toch opletten met maaien met zo'n grastrimmer/bosmaaier. Wij hadden indertijd een paard die daar twee keer achtereen slokdarmverstopping van kreeg, is uiteindelijk zelfs moeten gesondeerd worden tot in de maag. Hij gooide zich gewoon neer in de stalgang, zo ellendig voelde ie zich.

Verder vind ik langer gras in strookbegrazing idd beter dan korter gras. Niet alleen voor het fructaan, maar ik merk dat mijn merrie met gevoelige rug bij kort gras erg gefrustreerd gaat staan grazen, met stijve achterhand, en dat dat haar nog vaster zet in de rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:14

Hier wordt het ook opgedeeld, we hebben in totaal 3 weides, 2 naast elkaar en 1 apart. Nu hebben ze de voorste wiede helemaal kort gegeten en hebben we een klein stukje aangrenzend 2e weide opengezet, en zo mogen ze telkens een stukje verder grazen totdat het kort genoeg is om ze de hele 2e wei te geven. Hier wordt altijd met de grastrimmer het lange gras bij het schrikdraad gemaaid, nooit last gehad met slokdarmverstoppingen oid.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 00:42

Mijn paard staat verwend te zijn in een weiland van 20 hectare. De kude bestaat uit zo'n 15 dieren. Het gras is hier ook lang , maar doordat het land zo groot is krijg je vanzelf een indeling, zo zijn er stukken waar ze mesten, en andere gedeeltes waar ze grazen. Een groot deel van het lange gras is ook al uitgebloeid. Qua voeding geloof ik niet dat het heel veel bevat (mijn haflinger blijft netjes op gewicht).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 01:17

laikalove schreef:
Lang maakt niet uit het hangt er echt vanaf of het jong gras is uitgebloeid gras is altijd minder voedzaam dan jong gras
Hangt er wel van af hoe voedzaam de ondergrond ook is

Nee niet minder voedzaam. Wel minder suiker omdat de fructaan al is omgezet in zetmeel.

Paarden hebben sowieso geen voedzaam eten nodig. Ze zijn ontworpen om veel volume met weinig inhoud te eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 01:39

Paarden eten vaak geen lang gras. Bij ons op stal zijn er daarom een paar schapen die het lange gras wel eten, en dan kunnen de paarden vervolgens het korte gras weer eten.