Gouden tip buitenbak bodem?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yinthee
Amadeus <3

Gouden tip buitenbak bodem?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 16:49

Hoi,

Op stal hebben wij een buitenbakje (ongeveer 28x14). De bak bestaat uit 'paardenbakkenzand' met als onderlaag een puinlaag.
Ligt er nu zo'n 4 jaar. Qua drainage is hij prima, er liggen eigenlijk nooit plassen in.
Voornamelijk longeren we in de bak en in de winter staan de paarden er in los, als ze niet op de wei kunnen. Een enkele keer rijden we er ook in.

Nu is het zo dat de bak altijd al wel wat zwaar is geweest maar sinds een tijdje echt loodzwaar is, het is eigenlijk zelfs niet verantwoordelijk meer om er in te longeren.
De paarden zakken tot aan de kogels in het zand en er ontstaan enorme kuilen en gaten.
Hoe lossen we dit op? Er ligt te veel zand in, maar is alleen zand er uit halen genoeg?
Moet er iets toegevoegd worden, en zo ja, wat? Houtsnippers, kokosvezels, tapijt/rubber snippers, polyvlokken, iets anders..?

Er is al flink gegoogled en ik heb ook al op bokt gezocht, er is al rondgebeld naar diverse 'paardenbakken aanleggers' maar iedereen zegt - natuurlijk.. - iets totaal anders..
En de prijs is ook een heel belangrijk punt, het moet wel een beetje betaalbaar zijn!
Kokosvezel of houtchips leken eerst de (goedkoopste) oplossing, maar na wat meer research zijn we hier ook niet meer zo zeker van..

Heeft iemand ervaring met Xp4 Vezel in zo'n soort bak/paddock? Dat leek ook interessant..

Even wat punten op een rijtje:
- Buitenbak 28x14.
- De paarden (3) staan 's winters overdag los in de bak.
- Longeren en soms rijden.
- 'Paardenbakken'zand met een puinlaag als onderlaag.
- De drainage is goed.
- De aanpassing moet betaalbaar zijn.

Er is ZO veel en er zijn ZO veel verschillende meningen en ervaringen, verschillende bak situaties,
dat we door de bomen de bak even niet meer zien. ;)

Wie heeft voor ons de gouden tip?! :D

saarie

Re: Gouden tip buitenbak bodem?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 17:20

Hoe onderhoud je de bak nu? Qua sproeien en slepen?

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 19:18

(Even voor de duidelijkheid, de bak/stalling is niet van mij hè..)
Maar we harken hem zeer regelmatig weer vlak en de sleep gaat er ook zo nu en dan doorheen (durf niet precies te zeggen hoe vaak.) Of de bak nat is of niet maakt ook geen verschil. Eén rondje draven met longeren (als je geluk hebt, anders eerder al haha) en ze zakken weer tot hun kogels in het zand (idem nadat hij gesleept is).

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:39

Ja dat heb ik dus ook. Ik ben al bij iemand gaan kijken die een soort vilt erin had. Dat werkte goed zag ik. De paarden liepen er echt op en het liep zeker niet zwaar. Maar of het milieuvriendelijk is weet ik niet. Kijk dan krijg je problemen als je de bak weer zou willen verwijderen in de toekomst. Dan kost het dus geld. Dat vilt erin leek toch wel de oplossing. Ik rijd ook niet meer in de bak maar in de manege verderop en logeren doe ik wel af en toe maar max een half uur. Na het slepen 1 keer longeren en inderdaad is het weer waardeloos. Ik sproei me ook een ongeluk. De bak is altijd droog. Hoe hard het ook regent. In de winter is dat wel aardig en is het beter maar ook dan is de bak zwaar. Dus ik ben ook op zoek naar een oplossing.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:47

Wij hebben thuis gewoon een gekeerde bak( zand boven gehaald en zwarte grond naar onder gehaald)
Overdag staat de bak vaak open omdat hij aan de wei grenst en zo kunnen de paarden dus kiezen waar ze lopen.
Hierdoor ploegen ze hem ook geregeld om maar doordat ik vrijwel dagelijks de bak sleep blijft de bodem heel stabiel en zakken ze er echt niet in weg.
Als het heel hard regent heb ik wel plassen maar door te zorgen dat de bak gesleept is voor er een giga bui komt is hij altijd super vlak en heel stevig.
Voor mij is dus met grote regelmaat slepen,liefst dagelijks! Echt iets wat er voor kan zorgen dat je bak netjes blijft.
Ik denk ook dat je vanalles aan je bodem toe kunt voegen maar als het daarna ontbreekt aan onderhoud dan blijft je basis probleem bestaan ;)

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:50

Oja en je hebt het over drainage...
Is het mogelijk die gewoon voor een regenperiode eens een poosje dicht te zetten?
Door de bak onder water te zetten gaat hij uiteindelijk bij het indrogen enorm inklinken en krijg je dus ook een vastere bodem.
Dit gaat natuurlijk alleen werken als een te droge bodem een van de oorzaken is van je probleem!

0101

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:54

wij hebben stukje vilt in de bak misschien is dat wat?

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:58

Laatst bijgewerkt door Imala204 op 01-06-14 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

moniquebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:04

wij hebben in onze buitenbak en longeerbakken,polyvlokken van zorgdrager gedaan.
ik kan het je zeker aanbevelen.
zijn nu 3 super bodems die heel stabiel blijven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:31

Kokos is leuk voor een paar jaar, maar je moet het erbij blijven gooien want het rot weg.
Houtsnippers
- de goedkope voor tuinpaadjes zijn scherp en kunnen verwondingen aan de hoeven/benen geven. Ook deze rotten weg en vormen dan een keiharde ondoordringbare laag
-de duurdere/beter blijft langer liggen maar moet ook regelmatig bijgestrooid worden
Tapijtsnippers - leuk voor een paar jaar maar ze verdwijnen onder het zand. Mechanisch lostrekken is niet meer mogelijk en mest rapen met een mestvork ook niet.

Voor onnatuurlijke materialen is het van belang dat het ontchloord is anders kun je de milieu-inspectie op je dak krijgen wegens grondverontreiniging.
Mocht je er weer vanaf willen dan kun je het niet afvoeren als 'oud zand', maar als gewoon afval en dat is flink wat duurder gezien de kwantiteit.
Overigens bestaat wel de mogelijkheid om die grond te laten zeven middels een hele grote 'centrifuge', maar dan is het middel duurder dan de kwaal vrees ik :D

Persoonlijk heb ik eens een klein weidje laten omzetten (Veluws zand van onder naar boven), dat is ondertussen al dik 3 jaar geleden en nog is de bak zowat niet te belopen. Dus ik zoek ook nog steeds naar een oplossing....

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:43

Wij hebben kokos er in. Het verhaal klinkt precies zoals onze bak daarvoor was. Maar sinds de kokos is hij super mooi.
Het zit er inmiddels al wel 3 jaar in denk ik, misschien wel langer. Maar nogsteeds werkt het super!
Dus het is zeker niet na een jaar al weggerot.
Wij zijn er heel erg fan van, want behalve dat de prijs aardig aangenamer is als de meeste andere oplossingen, werkt het dus ook erg goed.
Vlokken zijn ook ideaal, maar zoals al genoemd zit je dan met het probleem van afvoeren wanneer je toch na jaren ooit nieuw zand zou willen of je bak zou willen veranderen, etc. Dan mag je het niet zomaar afvoeren.

En belangrijkste is dat wat je ook gebruikt (of het nou bepaalde vlokken zijn of kokos), je beter te veel als te weinig kan gebruiken.
Wij hadden een flinke lading kokos. Niet van die kleine stukjes, maar lange haren. Wel een drama om het er in te krijgen. Eerste maand leek het ook niet zo'n succes omdat het weer allemaal omhoog leek te komen. Maar na een maand ging dat veel beter. Daarna super tevreden over!

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 16:13

Wat ik me nog afvraag hoe de tapijtsnippers zich houden bij slecht weer en veel regen. Is het dan ook goed rijden of moet je dan wachten totdat het water weer wegvloeit? De tapijtsnippers lijken me de oplossing maar ik heb nog steeds niet beslist. Dus allen geef reactie zodat ik een goed keuze kan maken. Eventueel zou ik willen komen kijken als het in de buurt is. Land van maas en waal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 16:14

Ze zuigen water op en geven dat langzaam weer aan de grond af.
Bij erg veel regen zal het dus wat soppen :)

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 17:34

Bedankt voor de reacties!
Paarden komen er in de winter wel hele dagen in los hè dus daar moet een evt toevoeging aan de bodem wel tegen kunnen...

Kokos/houtchips leek in eerste instantie inderdaad de oplossing, en lekker goedkoop. Maar als je iedere 2 jaar de boel kan vervangen omdat het is weggerot dan zijn de kosten uiteindelijk alleen maar hoger..

Niemand ervaring met dat xp4 vezel spul? Kwam de staleigenaresse mee aan, stond een stuk over in een magazine (in de strengen geloof ik). Ze heeft die man opgebeld en die zei dat ze daar ook zonder probleem op los kunnen.. maar zo te zien is het ook een soort polyvlok achtig iets dus vraag me af of dat inderdaad niet naar beneden zakt bij losstaan..

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:39

Mijn pony liep kreupel op houtsnippers. Vond dat dus niet ideaal.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:48

Vlokken is niet geschikt om paarden in los te laten. Tenminste dat is onze ervaring ermee.
Verder is het echt ideaal!
Zelfs met veel regen en met vorst kunnen we gewoon rijden.

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:03

Polyvlokken zijn echt een aanrader!!!
Ik kan ALTIJD rijden.
Of het nou veel regent heeft, of het gevroren heeft maakt niet uit.
Er ligt nooit een plas water in

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 18:22

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 13:27

Stal eigenaresse heeft besloten om voor Xp4 te gaan.. Dinsdag komen ze het leggen. Ik ben erg benieuwd..

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 13:43

Hebben jullie de bak al eens flink aangereden met de trekker? Dus telkens een ronde de bak vast rijden, band naast band. Hierdoor gaat de bak als het ware vast zitten en creëer je een stevige vaste bodem.

Kimberly1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 20:33

yinthee, toevallig zijn wij thuis ook aan het kijken naar deze vezel. Is de bodem ondertussen gelegd? Wat is jullie ervaring er tot nu toe mee? Hoe is de service van het bedrijf? Enig idee of er al veel van zulke bodems liggen in NL?

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:49

Beste hoogendroog. Nee dat helpt niet genoeg. Zodra mijn paard er 1 keer in loopt na het slepen is het weer foute boel en loopt het zwaar. Het stuk waar ik sta met longeren is altijd iets beter maar ja dat is maar een klein stukje. er zit nota bene paardenbak zand in. Maar ja we hebben wel drainage aangelegd en dat had dus niet gehoeven. Onze bak is altijd zwaar en in de winter omdat het nat is iets beter. Maar er ligt nooit water in. Het gevolg is nu dat ik alleen maar in de binnenmanege rijdt en nooit in onze bak. We kijken naar een toevoeging maar eerst moet het worteldoek aan elkaar genaaid wat dus ook omhoog komt. Heel gevaarlijk vindt ik dat. Ja aldoende leert men. Maar balen is het wel. Nu dus de juiste toevoeging vinden zodat ik ook eens thuis kan rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:50

Ik zie dat er al een beslissing is gemaakt wat er in de bak gaat. Mijn gouden tip was geweest om een professioneel bedrijf in te schakelen, niet zelf te experimenteren.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 20:53

hoogendroog, zoals vermeld is dat al vaak gedaan, dat helpt voor een paar rondjes stappen, maar daarna ben je gewoon terug bij af.

Kimberly1990: De bodem is inderdaad gelegd inmiddels. Eerste indruk is goed. Ik ben er niet bij geweest met het plaatsen, maar stal eigenaresse is tevreden over de service wat ik begreep. Komt ook netjes zijn afspraken na in ieder geval. Er liggen al wel een aantal bakken van ja, als je hen belt kun je een lijst krijgen met bakken in NL die dat spul hebben, zodat je contact op kunt nemen om daar eens bij te gaan kijken. Dat bood hij bij ons tenminste aan.
Bodem moet nog even goed aanzakken en zo natuurlijk, maar ik heb er inmiddels een keer in gelongeerd (dezelfde dag dat hij gelegd is) en er was al direct verschil, er ontstonden minder diepe kuilen dan voorheen. Ben erg benieuwd hoe dat over een paar weken is, als alles goed met het zand vermengd is en de bak een paar keer is gebruikt!

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:14

Dat XP4 kan dat niet de bak uit waaien? want om mijn bak heen is gras en ik wil niet dat mijn paarden dat binnenkrijgen.
Ik ben benieuwd hoe de bak Ynithee is na een paar weken. En hebben ze de bak gefreesd om alles te mengen? Verbindt dat spul zich met het zand?